Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen
Moderator: Moderators
-
a.r.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Iedere gelovige is een geval apart.
Maar er is iets wat ze allemaal gemeen hebben:
Godsdienst gaat hand in hand met alle irrationele opvattingen van mensen. Deze irrationele gedachten houden gelovigen afhankelijk, benauwd, en vijandig, en scheppen een klimaat voor of onderhouden neurose en psychose.
Wat moet de rol dan zijn voor psychotherapie wanneer we op religieuze overtuiging stuiten bij patiënten? Het zal duidelijk zijn dat een bij zijn verstand zijnde psychotherapeut niet -zoals sommige fans van Jung en het existentialisme dit hebben voorgesteld- deze religieuze oriëntering maar voor lief zal nemen, en de patiënt zal helpen om maar zo succesvol mogelijk te leven met zijn godsdienst, want dit zou hetzelfde zijn als deze mensen te helpen maar zo succesvol mogelijk hun emotionele ziekte te beleven. " (Albert Ellis, http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/albertellis.htm )
'Neurotici' zegt alles, maar het ontneemt mij mijn lach en bederft mijn dag.
Maar er is iets wat ze allemaal gemeen hebben:
"Uiteindelijk is godsdienst dus een neurose. Vanwege deze reden heb ik op een congres met als thema Zonde en Psychotherapie, dat een paar jaar geleden georganiseerd werd door de American Psychological Association, eens opgemerkt, dat vanuit het standpunt van geestelijke gezondheid bezien Voltaire's beroemde uitspraak omgekeerd dient te worden, oftewel: Indien er een god zou zijn, zou het noodzakelijk zijn hem ongedaan te maken.Erik schreef:BRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!a.r. schreef:@ Sararje![]()
Zoals te zien is in onderstaand filmpje, is geloven "kinderlijk" eenvoudig (aan) te leren!
Er komt heus geen indoctrinatie aan te pas, hoor !
Kijk en huiver !
http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... =555384352
Godsdienst gaat hand in hand met alle irrationele opvattingen van mensen. Deze irrationele gedachten houden gelovigen afhankelijk, benauwd, en vijandig, en scheppen een klimaat voor of onderhouden neurose en psychose.
Wat moet de rol dan zijn voor psychotherapie wanneer we op religieuze overtuiging stuiten bij patiënten? Het zal duidelijk zijn dat een bij zijn verstand zijnde psychotherapeut niet -zoals sommige fans van Jung en het existentialisme dit hebben voorgesteld- deze religieuze oriëntering maar voor lief zal nemen, en de patiënt zal helpen om maar zo succesvol mogelijk te leven met zijn godsdienst, want dit zou hetzelfde zijn als deze mensen te helpen maar zo succesvol mogelijk hun emotionele ziekte te beleven. " (Albert Ellis, http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/albertellis.htm )
'Neurotici' zegt alles, maar het ontneemt mij mijn lach en bederft mijn dag.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 26 okt 2007 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Nu ben ik niet zo bekend met de Egyptische geschiedenis, maar sinds wanneer ligt de Nijl in Duitsland? (volgens mij moet het de Rijn zijn)Hoe zit het met de Kruistochten waarbij onderweg aan de oevers van de Nijl een hele Joodse gemeenschap werd uitgemoord?
a.r. Ja, ik ken dat filmpje. Heel scary, maar als je denkt dat hier geen indoctrinatie bij komt kijken, ik denk dat het zelfs dde meest pure vorm van indoctrinatie is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
-
a.r.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Zou dat net zoiets zijn als in China, daar hebben ze een executiequotum.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
- >Edwin<
- Forum fan
- Contacteer:
De Chinese autoriteiten zijn zeer bedreven in het rekkelijk maken van elke begrip en betekenis.Sararje schreef:Zou dat net zoiets zijn als in China, daar hebben ze een executiequotum.
Bekeerd worden is zoiets als een geestelijke executie ondergaan.
It's always night, or we wouldn't need light.
-Thelonious Monk
-Thelonious Monk
-
a.r.
Sinds Henoch vertrokken is van dit forum, ben ik bezig met het schrijven van mijn memoires,
, daar heb ik nu n.l. weer even tijd voor. Mijn hoofd was er dus ff niet helemaal bij, maar ik zal er aan proberen te denken dat mannen slecht tussen de regels door kunnen lezen, in mijn ogen zei het woord huiver n.l. ook al genoeg 
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Wie geeft Henoch even wat moed door te vertellen al bijna bekeerd te zijn. Ga even de gebedjes door om te zien op welke traptrede van het bekeringsproces en zoutingsproces je al staat:>Edwin< schreef:We moeten nog wel wat pagina's overlaten voor Henoch, anders haalt hij zijn bekeringsquotum voor dit jaar niet. 8)Sararje schreef:oh (en inmiddels hebben we er weer een pagina bij :P)
1)in de kinderschoenen:
"Lieve Vader in de hemel. Ik wordt altijd zo verdrietig wanneer ik Genesis 3 lees. Sinds de zondeval is de zonde in uw prachtige schepping gekomen, vooral ook in mij, Freethinker. Maar U hebt Uw Zoon, de Here Jezus gegeven, zodat de macht van de zonde in mensen zou verbroken worden. Dank U wel daarvoor. "
2)al een 'persoonlijke band' met de superman, ook wel 'ontluikende grootheidswaan':
"Here Jezus, dank U wel dat ik U mag kennen. Dank U dat U ook mijn hart hebt aangeraakt en me gezegd hebt: “Bekeert u.” Want alleen U hebt macht om zonden te vergeven. Dank U dat U me de weg getoond hebt om bij de hemelse Vader te komen."
3)tot bloei gekomen arrogant denken, ook wel 'je hoort er nu echt bij'-christendom:
"Here Jezus, dank U wel dat U het bent die me van binnen uit verandert. Ik hoef niet krampachtig goede werken te doen en mijn bezit weg te geven, slechts op Henoch te gelijken. Hij/U (whatever) helpt me om dicht bij U te zijn."
4)Doorgewinterde christen, de 'zwarte band' van zwaargewichten zogezegd:
"Here Jezus, wilt U me helpen om de woorden van Henoch ernstig te nemen. Er komt een dag, waarop de Here God iedereen zal oordelen. Indien we ons niet bekeerd hebben tijdens ons leven zal dit oordeel hard zijn. Help me om vele andere mensen te waarschuwen op een manier dat ze het zullen begrijpen."
( http://84.244.181.34/~devriese25//index ... &Itemid=37 )
Laatst gewijzigd door Rereformed op 27 okt 2007 05:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
- lost and not found yet!
- Bevlogen
@ Sararje,Sararje schreef:Nu ben ik niet zo bekend met de Egyptische geschiedenis, maar sinds wanneer ligt de Nijl in Duitsland? (volgens mij moet het de Rijn zijn)Hoe zit het met de Kruistochten waarbij onderweg aan de oevers van de Nijl een hele Joodse gemeenschap werd uitgemoord?
Ik denk dat hier zeer zeker de Nijl in Egypte bedoeld wordt. Je weet wel, van de kruistochten van 1096 tot 1272. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruistochten
Vr. groet.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Bij mijn weten waren de meeste plunderingen rond de Rijnoevers, langs de Nijloevers kan ik niet terugvinden in je linkje.