De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Mullog »

Al Trumpent (nieuw Nederlands werkwoord dat, zoals te verwachten, "het volgen van Trump en het vergaren van informatie over Trump gerelateerde incidenten, acties en uitspraken" als betekenis heeft) struikelde ik over America Oversight. Dit naar aanleiding van dat deze club de Amerikaans overheid aanklaagt wegens het gebruik van Signal. Kern van de aanklacht is niet dat men Signal gebruikt heeft voor de communicatie over geheime operaties maar dat men een middel gebruikt dat tot doel heeft communicatie te wissen! (lees dit, dat vind ik zo mooi aan "het recht", dat je gepakt wordt op iets wat je niet ziet aankomen, Capone die de gevangenis indraait, niet voor zijn moorden en illegale drankhandel, maar voor belastingontduiking :lol: )

America Oversight is opgericht tijdens de eerste termijn van Trump omdat men toen constateerde dat Trump er een handje van had officiële overheidsdocumenten te vernietigen. Iets wat volgens de Freedom of Information Act (FOIA) een doodzonde is.

Op deze pagina is te zien dat America Oversight inmiddels zijn handen ook vol heeft aan deze Trump termijn.

Persoonlijk denk ik dat het Signal incident wel eens een van de eerste incidenten of acties kan worden die Trump en zijn clubje in serieuze problemen kan brengen. Waar dat op gebaseerd is? Geen idee, ... mijn onderbuik?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mullog schreef: 26 mar 2025 14:14 .....incidenten of acties kan worden die Trump en zijn clubje in serieuze problemen kan brengen. Waar dat op gebaseerd is? Geen idee, ... mijn onderbuik?
Ik hoop dat jouw onderbuikgevoelens beter gecultiveerd zijn dan die van Rereformed :lol:
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 26 mar 2025 14:21
Mullog schreef: 26 mar 2025 14:14 .....incidenten of acties kan worden die Trump en zijn clubje in serieuze problemen kan brengen. Waar dat op gebaseerd is? Geen idee, ... mijn onderbuik?
Ik hoop dat jouw onderbuikgevoelens beter gecultiveerd zijn dan die van Rereformed :lol:
Dat zeker, zie deze post :wink: Maar of ik nu gelijk krijg ... [-o<
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 26 mar 2025 14:21
Maffia is buitengewoon moeilijk weg te krijgen. En als die wordt gedragen door een fors deel van het volk of dat de
onderdrukking van een dergelijke vorm is dat er angst heerst, hou dan maar op.
Zie Putin, ook zo iets.
Maar... als er door zo'n gast gevaar voor de staat ontstaat (door bv. conflicten intern) dan kán er nog hoop zijn.
Dan moet niet de hele democratie opgedoekt zijn. Want dan moet je die eerst weer herstellen. Dat doet sommige/velen
pijn en voor je het weet zit je weer op het pad naar een dictator. Er zijn er ondertussen zat in de GOP die dat willen.
Of familieleden van Trump. :lol: Want dergelijke clubs zorgen wel voor voldoende kroost ook nog...
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Het feest gaat nu echt beginnen, ofwel de democratie in Amerika gaat nu echt getest worden. Als deze test faalt dan is het gedaan met de democratie in de grootste democratie ter wereld. Overleeft deze democratie deze test dan is er hoop voor de toekomst.

Wat is er aan de hand?
Op 25 maart heeft Trump een decreet ondertekend waarbij een kiezer verplicht wordt een bewijs van Amerikaans staatsburgerschap te overleggen bij het uitbrengen van een stem. Naar schatting 21,3 miljoen Amerikaanse burgers hebben niet direct toegang tot een bewijs van staatsburgerschap en getrouwde vrouwen die hun achternaam hebben veranderd, kunnen problemen krijgen met de registratie vanwege niet overeenkomende documenten. Kortom, hogeschool Gerrymanderingen zullen we maar zeggen.

Dit decreet is met de beste bedoelingen uitgeschreven, om Trump te citeren “Dit land is zo ziek door de verkiezingen, de nepverkiezingen en de slechte verkiezingen. We gaan dat op de een of andere manier rechtzetten.”. Hiermee wordt het onrecht Hem aangedaan bij de vorige verkiezingen rechtgezet. Dit rechtzetten gebeurt dan door alleen Trump stemmers (of republikeinen zo men wil) toegang te geven tot de stemlokalen en schriftelijk stemmen praktisch onmogelijk te maken.

De vraag is natuurlijk of dit juridisch stand gaat houden (met name nu senaat en congres door de republikeinen gedomineerd worden).

Voor meer informatie President Trump ondertekent uitvoeringsbesluit dat bewijs van Amerikaans staatsburgerschap vereist om te mogen stemmen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mullog schreef: 27 mar 2025 15:11 Het feest gaat nu echt beginnen, ofwel de democratie in Amerika gaat nu echt getest worden. Als deze test faalt dan is het gedaan met de democratie in de grootste democratie ter wereld.
Ik hoorde ook dat dit slechts deel 1 is van de veranderingen die hij wil invoeren. Deel 2 zal naar men zegt wat later komen, en houdt in dat hij ook wil gaan sleutelen aan wie de stemmen gaan tellen.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 27 mar 2025 19:13
Mullog schreef: 27 mar 2025 15:11 Het feest gaat nu echt beginnen, ofwel de democratie in Amerika gaat nu echt getest worden. Als deze test faalt dan is het gedaan met de democratie in de grootste democratie ter wereld.
Ik hoorde ook dat dit slechts deel 1 is van de veranderingen die hij wil invoeren. Deel 2 zal naar men zegt wat later komen, en houdt in dat hij ook wil gaan sleutelen aan wie de stemmen gaan tellen.
Juridisch ben ik onvoldoende onderlegd, zeker wat Amerikaans recht betreft maar ik vind het van de zotte als zoiets per decreet ingebracht zou kunnen worden.

Maar zoals gezegd, ik weet er onvoldoende van
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mullog schreef: 27 mar 2025 19:51
Juridisch ben ik onvoldoende onderlegd, zeker wat Amerikaans recht betreft maar ik vind het van de zotte als zoiets per decreet ingebracht zou kunnen worden.

Zover ik weet valllen deze zaken onder de juridictie van de verschillende staten, voor zover het niet bij wet regeled is, en mag Trump zich er al helamaal niet mee bemoeien (wel het congres). Dus ook dit zal door de rechtbank waarschijnlijk worden tegengehouden. Maar dat zal door Trump weer worden beschouwd als oneerlijke rechtspraak. Alleen hoeveel gekken geloven dat?
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 28 mar 2025 04:26
Mullog schreef: 27 mar 2025 19:51

Zover ik weet valllen deze zaken onder de juridictie van de verschillende staten, voor zover het niet bij wet regeled is, en mag Trump zich er al helamaal niet mee bemoeien (wel het congres). Dus ook dit zal door de rechtbank waarschijnlijk worden tegengehouden. Maar dat zal door Trump weer worden beschouwd als oneerlijke rechtspraak. Alleen hoeveel gekken geloven dat?
"Dan is er maar één mogelijkheid", zal Trump denken als hij dat nodig vindt. "Dan passeer ik alles".
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 30 mar 2025 17:15:scissors:
"Dan is er maar één mogelijkheid", zal Trump denken als hij dat nodig vindt.
"Dan passeer ik alles".
[-X
Nee, dat denkt Trump dan niet.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 30 mar 2025 20:28
Gerard R. schreef: 30 mar 2025 17:15:scissors:
"Dan is er maar één mogelijkheid", zal Trump denken als hij dat nodig vindt.
"Dan passeer ik alles".
[-X
Nee, dat denkt Trump dan niet.
Hij noemt dat 'going nuclear', en krijgt dan zijn zin.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://news.sky.com/story/the-myanmar- ... s-13337736
This will be the first natural disaster to happen after President Donald Trump shut down America's international aid agency with potentially devastating consequences.

The impact in the aftermath of this earthquake is likely to be severe. Trump's decision to shut down the US Agency for International Development was already reported to have decimated US aid operations in Myanmar. Its global impact is hard to overstate. American aid had provided 40% of developmental aid worldwide.
Ik weet het, de VS kan het volgens extreem-rechts allemaal niet meer opbrengen. En de totaal-schulden rijzen nu weer de pan uit met Trump. Maar dit gaat veel verder dan de ramp op zich, ook als Trump toch nog wat hulp zou willen sturen.
Er zijn nl. heel veel deskundigen die nodig zijn voor hulp wegbezuinigd door 'de president'.
Het hele systeem ligt plat. En dat kan allerlei onverwachts teweeg brengen.
Wij herinneren ons vast ISIS nog wel na de avonturen van de VS in Irak om maar eens wat te noemen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ondertussen blijkt duidelijk wat 'de president' van de VS doet. Maga. Het is bot en middeleeuws, groot, maar niet bijzonder.
Dat is 'sanctioneer en tariveer de hele wereld', zodat je de hele wereld onder enorme economische druk zet.

Zijn gedachte is dat de VS dan vanzelf bovendrijft dus weer GROOT wordt (zelfs al zou dat groter worden niet reëel zou zijn...)
Dat de VS hier ook heel veel last van zal hebben? Sancties tegen staten zullen in Trump's gezicht exploderen en dat het wereldwijd veel weerzin tegen de VS ten gevolge zal hebben, dat snapt een baby.
Zie bv.:
https://frontpage.fok.nl/nieuws/882592/ ... trump.html
China wil nauwer samenwerken met Zuid-Korea en Japan . Volgens een bericht op sociale media op de staatstelevisie wil het land zijn reactie op de Amerikaanse tarieven coördineren met de twee andere landen.
Maar dát gaat er even niet in bij dat aso boeren project-ontwikkelaars- en vastgoed- hersenstelsel. Gaat u nog helpen als
bv. China Taiwan aan zou vallen e.d.? En met de eerste oorlog tegen 'Irak in Kuweit' zagen we dat de VS zogenaamd graag 'hulp van de hele wereld' heeft bij dat soort operaties. Waarom moge Joost weten, want ze hebben voldoende militaire macht om de hele wereld te koeioneren en de resoluties van de VN moeten ze niet, net als Israël.

Dat bleek bij Bush tegen Irak-2. Dat deden ze met weinig hulp, want allerlei landen waren er terecht niet voor. Hoe dan ook, die baby snapt ook, dat de simpele ziel op de verkeerde weg is. Het imperium van de VS loopt met die Giga-staatsschulden die ze hebben op zijn eind, ook al kunnen ze nog heel wat schade veroorzaken en erger. Profijtelijker is altijd 'samen de schouders eronder', niet wat hij doet 'ik, ik en de rest kan stik' uiteraard. Zie verder mijn onderschrift.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.n-tv.de/politik/Geheimes-St ... 66067.html
https://frontpage.fok.nl/nieuws/882548/ ... oeken.html
In einem geheimen Strategiepapier des US-Verteidigungsministeriums werden neue Prioritäten für das Militär festgelegt. Demnach ist Taiwan wichtiger als Europa. Bei einem russischen Vormarsch könnten sich die Verbündeten nicht auf die USA verlassen.
NL:
In een intern document over de aanpak van internationale crises door het Amerikaanse leger gaf minister van Defensie Pete Hegseth zijn ministerie de opdracht om slechts in zeer beperkte mate in te grijpen in Europa. Dat meldt de Washington Post,.
.. Die Navo moet en zal kapot van Trump. Zal hem overigens niet meevallen.
En ik ben niet verbaasd. Van je 80 jaar lange bondgenootschap moet je het maar hebben....
Trump deed ook al zo raar zijn vorige periode over zijn veteranen. En toen ook al over de Nato. En veel meer.
Nou ja.. hij koeioneert liefst de hele wereld met sanctie en tarief, denkende een soort (arrogant en huilietoon pratende) Zonnekoning te zijn. :roll:
Ik denk dat hij meent veel geld te kunnen verdienen aan de Russen en dat hij ook denkt dat hij ook op dié manier erg beroemd en machtig zal worden... in een derde termijn. :shock:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 01 apr 2025 16:58 https://www.n-tv.de/politik/Geheimes-St ... 66067.html
https://frontpage.fok.nl/nieuws/882548/ ... oeken.html
In einem geheimen Strategiepapier des US-Verteidigungsministeriums werden neue Prioritäten für das Militär festgelegt. Demnach ist Taiwan wichtiger als Europa. Bei einem russischen Vormarsch könnten sich die Verbündeten nicht auf die USA verlassen.
NL:
In een intern document over de aanpak van internationale crises door het Amerikaanse leger gaf minister van Defensie Pete Hegseth zijn ministerie de opdracht om slechts in zeer beperkte mate in te grijpen in Europa. Dat meldt de Washington Post,.
.. Die Navo moet en zal kapot van Trump. Zal hem overigens niet meevallen.
En ik ben niet verbaasd. Van je 80 jaar lange bondgenootschap moet je het maar hebben....
Trump deed ook al zo raar zijn vorige periode over zijn veteranen. En toen ook al over de Nato. En veel meer.
Nou ja.. hij koeioneert liefst de hele wereld met sanctie en tarief, denkende een soort (arrogant en huilietoon pratende) Zonnekoning te zijn. :roll:
Ik denk dat hij meent veel geld te kunnen verdienen aan de Russen en dat hij ook denkt dat hij ook op dié manier erg beroemd en machtig zal worden... in een derde termijn. :shock:
Hij is niet de enige hoor.

De Eu heeft enige tijd terug een torenhoog tarief voor elektrische wagens uit China ingesteld.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie