Mooi hoe die ouwe doodkalm de luchttoevoer afsluit.
Of ie alle dagen niets anders doet.
Ik heb het zelf ook eens ongeveer bij de hand gehad.
Turbo op hol
Moderator: Moderators
- herman van der helm
- Forum fan
Re: Turbo op hol
bij dit filmpje en bij het vorige is volgens mij geen sprake van op hol slaan. Ze draaien vol toeren en gaan niet steeds harder draaien. De keren dat ik erbij was dat een diesel op hol sloeg ging het toerental in kort tijdbestek steeds hoger totdat er allerlei geluiden uit de motor kwamen. Diverse malen staken de drijfstangen nadien uit het blok.
Deze fimpjes demonstreren meer een ongecontroleerd gaspedaal of kabel, op olie lopen zoals eerder omschreven of een andere reden die ervoor zorgt dat er volgas of net iets meer gedraaid wordt.
Ik snap dan ook wel de nuchtere reactie van de monteur.
Deze fimpjes demonstreren meer een ongecontroleerd gaspedaal of kabel, op olie lopen zoals eerder omschreven of een andere reden die ervoor zorgt dat er volgas of net iets meer gedraaid wordt.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
Zelf heb ik eens een mercedesbus (oude bus) diesel even op overtoeren gehad.
Kreng was uit elkaar geweest en wou niet starten.
Ouwe troep en te kort brandstofdruk uit de opvoerpomp met starttoeren of zoiets.
Wel, een bus remmenreiniger en proberen.
Na wat klooien sloeg hij inderdaad aan op de remmenreiniger, en ging de opvoerpomp ook leveren.
De dieselpomp kwam dus ook bij, en dat was net even teveel, toerental vloog omhoog.
Maar dat duurde slechts 10 sec of minder, toen was de overmaat remmenreiniger opgebrand en liep het ding redelijk normaal.
Kreng was uit elkaar geweest en wou niet starten.
Ouwe troep en te kort brandstofdruk uit de opvoerpomp met starttoeren of zoiets.
Wel, een bus remmenreiniger en proberen.
Na wat klooien sloeg hij inderdaad aan op de remmenreiniger, en ging de opvoerpomp ook leveren.
De dieselpomp kwam dus ook bij, en dat was net even teveel, toerental vloog omhoog.
Maar dat duurde slechts 10 sec of minder, toen was de overmaat remmenreiniger opgebrand en liep het ding redelijk normaal.
Nou, in het eerste filmpje is het al even aan de gang, zo te zien.herman van der helm schreef:bij dit filmpje en bij het vorige is volgens mij geen sprake van op hol slaan.
Ze draaien vol toeren en gaan niet steeds harder draaien.
Daarnaast hoeft het niet per sé zo te zijn dat het toerental almaar blijft stijgen.
Als je een kapotte keerring in de turbo hebt, dat "maar" zoveel olie doorlaat, kan het toerental zich stabiliseren.
Tegelijkertijd zal, als men er toch in slaagt om de motor te stoppen, deze vrijwel meteen weer op hol slaan wanneer men deze later, zonder reparatiewerkzaamheden te verrichten weer opstart.
Als de motor ongecontroleerd hoge toerentallen draait, en zich niet via het contact laat uitschakelen, is deze in principe "op hol", wat de achterliggende oorzaak ook is.De keren dat ik erbij was dat een diesel op hol sloeg ging het toerental in kort tijdbestek steeds hoger totdat er allerlei geluiden uit de motor kwamen. Diverse malen staken de drijfstangen nadien uit het blok.
Het heet nu net op hol slaan omdat de motor zich dan niet aan de "spelregels" houdt.

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Heel vroeger ook eens met een stokoude MF tractor starten door aanslepen en enkel uit door een plankje tegen de luchtaanvoer te laten zuigen. NB dit nooit met je hand doenJin schreef:Mooi hoe die ouwe doodkalm de luchttoevoer afsluit.
Of ie alle dagen niets anders doet.
Ik heb het zelf ook eens ongeveer bij de hand gehad.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
That sucks..doctorwho schreef:NB dit nooit met je hand doen
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford