Adel verplicht:
Siger,
Als oefening. Om het existentieel af te leren. {Kan dat overigens wel ?}
Siger-1 schreef:Bukken voor een geslingerde steen is geen morele daad. Het is meestal een onbewuste, onvrijwillige reflex.
1)
Werd in het voor je uitgetikte deel, noch daarvoor overigens, ook niet als "morele daad" geduid. Dat doe jij.
2)
Dennett zet die morele vrije wil heel duidelijk apart met: "But I say that is simply irrelevant to the question if you have free will in the morally relevant sense....".
Terwijl
Dennett géén verband {irrelevant} met het voorgaande juist benadrukt; ben jij het die ze toch aan elkaar bindt.
3)
Het niet ontwijken van de steen dat duidelijk óók door de vraagsteller werd ingebracht; dat laat jij weg. Bovendien was het punt ook niet of het wel/niet duiken voor de steen een (on)vrijwillige reflex zou zijn; maar of er een component van
niet illusionaire vrije wil in zou steken.
Zulks noem ik dus halve waarheden; 3 stuks binnen een enkele korte reactie.
Je hoeft er echt niet verder op in te gaan, want
Dennett zou je toch al niet interesseren.
En
dan het poneren:
Siger schreef:Mijn vrijheid is existentieel, niet instrumenteel.
Laat ik nu wel degelijk geïnteresseerd zijn naar wat je daar, naast het wegmanoevreren uit het onderwerp, mee bedoelt ?
Dan namelijk kan ik twee verschillende zienswijzen naast elkaar krijgen en voor ik ook maar positie kies, minstens snappen wat de verschillen zouden zijn.
Dus wees zo goed en laat je minstens vangen voor een explicatie.
Dan schieten we ondanks alles toch een stukje op.
Vermeld ook maar weer of je verder wilt of toch maar niet.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.