Christendom en slavernij

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

Re: Christendom en slavernij

Bericht door LordDragon »

demiurg

hoe komt het dat op de schepen die de negerslaven naar amerika voerden de bemanning gezegend werd en de slaven niet?

Ik zal het je vertellen, die donkere mensen waren the offspring of satan himself, dat staat lijnrecht tegenover
Wat betekent de zin 'dat Hij geen aanzien des persoons kent' dan volgens jou?
De NBV vertaalt het als: 'en dat hij geen onderscheid maakt.'
Paulus stelt hier letterlijk dat slaven en vrijen aan elkaar gelijk zijn.
Het is toch duidelijk hoe revolutionair die uitspraak is in een tijd waarin slavernij onomstreden is?
ze mogen dan zoveel lullen en koffiekletsen in hun hairy potter boek, in de praktijk is het anders uitgedraaid.Of ga je soms ontkennen dat meer dan 4000000 mensen als gespuis des duivels zonder enige vorm van rechten gewoon afgevoerd zijn om de blanke superiore christenen te dienen als slaven?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

LordDragon schreef:demiurg

hoe komt het dat op de schepen die de negerslaven naar amerika voerden de bemanning gezegend werd en de slaven niet?

Ik zal het je vertellen, die donkere mensen waren the offspring of satan himself, dat staat lijnrecht tegenover
Wat betekent de zin 'dat Hij geen aanzien des persoons kent' dan volgens jou?
De NBV vertaalt het als: 'en dat hij geen onderscheid maakt.'
Paulus stelt hier letterlijk dat slaven en vrijen aan elkaar gelijk zijn.
Het is toch duidelijk hoe revolutionair die uitspraak is in een tijd waarin slavernij onomstreden is?
ze mogen dan zoveel lullen en koffiekletsen in hun hairy potter boek, in de praktijk is het anders uitgedraaid.Of ga je soms ontkennen dat meer dan 4000000 mensen als gespuis des duivels zonder enige vorm van rechten gewoon afgevoerd zijn om de blanke superiore christenen te dienen als slaven?

MVG, LD.
Ik vermoed dat de zin 'dat Hij geen onderscheid maakt' slaat op: de mens is voor God gelijk.
Net zoiets als in de islam zijn man en vrouw gelijk. Dit wil zeggen in de islam: voor Allah, met andere woorden ze zijn gelijk als gelovige, Allah maakt geen onderscheid in het accepteren van daden / gebeden etc. Dat wil nog niet zeggen dat ze qua rechten ten opzichte van elkaar als mensen gelijk zijn. Dat is een mogelijke lezing die meer in overeenstemming te brengen is met de andere citaten uit de bijbel waarin God helemaal niet optreedt tegen het gegeven dat 1 mens het eigendom van een ander was als slaaf.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

petals schreef: Ik vermoed dat de zin 'dat Hij geen onderscheid maakt' slaat op: de mens is voor God gelijk.
Net zoiets als in de islam zijn man en vrouw gelijk. Dit wil zeggen in de islam: voor Allah, met andere woorden ze zijn gelijk als gelovige, Allah maakt geen onderscheid in het accepteren van daden / gebeden etc. Dat wil nog niet zeggen dat ze qua rechten ten opzichte van elkaar als mensen gelijk zijn. Dat is een mogelijke lezing die meer in overeenstemming te brengen is met de andere citaten uit de bijbel waarin God helemaal niet optreedt tegen het gegeven dat 1 mens het eigendom van een ander was als slaaf.
Precies, want je moet de ene uitspraak van Paulus natuurlijk in overeenstemming kunnen brengen met andere uitspraken van hem. Paulus handhaaft een rangorde in het wereldse leven...de wereldse macht moet gehoorzaamd worden, de meester staat boven de slaaf, de man staat boven de vrouw.

Dat is nou net wat men bedoelt met in de context lezen. De voormalige Duitse Democratische Republiek was heel democratisch, maar natuurlijk alleen wanneer je het maar opvatte op de manier van dat communistische denken.
Born OK the first time
Plaats reactie