Balthasar van GG over Carriers On the Historicity of Jesus

Dit forum is bedoeld om te dienen als bron voor informatie wat betreft dit thema. Het zal bestaan uit links, informatieve bijdragen op dit forum uit het verleden en wellicht nieuwe beschouwingen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Balthasar van GG over Carriers On the Historicity of Jesus

Bericht door Rereformed »

Hij is er ook als de kippen bij wanneer hij voor onwetenschappelijk en naief en amateuristisch wordt neergezet. Hij heeft het er zelfs voor over om mij voor het eerst aan te spreken.
Terwijl hij anoniem op het internet optreden als wetenschapper om Richard Carrier in bijdrage na bijdrage van onwetenschappelijkheid, bizarre absurditeiten, apologetiek en gebrek aan expertise te beschuldigen, een normale en terechte zaak beschouwt.

Om hem een plezier te doen heb ik het woordje "amateuristisch" geschrapt uit mijn tekst. :ok: Hoewel het bijvoeglijk naamwoord op zijn plaats is zolang deze forumklant anoniem optreedt.

@Balthasar:
Indien je op dezelfde voet doorgaat en Carrier niet als een competente collega behandelt, die beschikt over grote expertise wat betreft zijn vakgebied en de zaken die hij bespreekt in zijn boek, terwijl je je eigen competentie op een arrogante manier beklemtoont, maak je het voor mij zeer moeilijk om jouw gebreken niet telkens ook op eenzelfde pijnlijke manier naar voren te laten komen.

Voor een wetenschapper is jouw optreden beschamend.
Nogmaals roep ik je op om je identiteit bekend te maken. Dat zal je ook helpen om op een fatsoenlijke manier te gaan schrijven over wat een competente collega met wie je het niet eens bent betoogt. Vanaf dat moment dat je daartoe in staat bent zal mijn commentaar ook een hele andere sfeer ademen.

Ik raad je aan om Richard Carriers kritiek op David Litwa goed te beluisteren, om een idee te krijgen wat men van een PhD mag verwachten.
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Re: Over de historiciteit van Jezus

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed schreef: 21 aug 2023 06:46
Maw. het is nooit genoeg om op te merken dat wat Carrier zegt geen steek houdt. Men moet het bewijsmateriaal tezelfdertijd ook kunnen plaatsen in een scenario waar men uitgaat van een historische Jezus dat men kan beschouwen als redelijker dan Carriers zienswijze.
Dit is wat mij betreft een van de belangrijkste vragen bij het onderzoek. Als er hoge eisen moeten worden gesteld bij de vraagstelling of Jezus mogelijk volledig mythisch mag worden gezien, geldt dit natuurlijk ook precies andersom: Wat is nu écht concreet bewijsmateriaal dat Jezus een historisch figuur is geweest? Ik heb het bewijsmateriaal nog nergens overtuigend zien liggen. Of men komt aanzetten met zoiets als de opsomming van E.P. Sanders. Hoe men daar de logica in vindt dat Jezus historisch is geweest, is mij een raadsel. Het is niets anders dan een zeer beknopte samenvatting van al hetgeen in het narratief over Jezus in de evangeliën te vinden is. Er wordt een zogenaamd kader geschets waarin een aantal namen en locaties kloppen binnen de context van de tijd dat Jezus vermeend geleefd moet hebben en Jezus staat plots historisch overeind.
Op die manier kun je Flipje uit de Betuwe zelfs nog historisch krijgen. Zo lust ik er nog wel een paar.

Het enige dat ik telkens krijg te horen, is dat er consensus bestaat onder bijbelwetenschappers.
Toegegeven; in tal van andere wetenschappelijke disciplines trek ik mij ook graag terug in de veilige haven die een wetenschappelijke consensus mij biedt. Als leek is het vaak de meest zekere en redelijke positie om je achter te kunnen verschuilen. Maar als een consensus, die zogenaamd heel stevig staat, wordt aangevallen dan moet deze toch heel gemakkelijk met argumenten te pareren zijn zou je denken? Waarom zie ik in het betreffende debat de consensus dan nooit eens overtuigend bewijsmateriaal leveren?
Laatst gewijzigd door Ronaldus67 op 22 aug 2023 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Die punten van Sanders maken het alleen maar lastiger voor de historici, want dan moeten ze bewijzen dat aan al die punten is voldaan. Dat Jezus bv gedoopt is door Johannes de Dooper. Ga daar maar aan staan. Die evangeliën zijn zodanig vol met verzinsels dat je daar niet op kan bouwen. Maar er wordt genoeg onzin opgeschreven.

En wat als er nu een Jezus is geweest die niet voor onrust op de tempel heeft gezorgd? Die geen maaltijd met zijn discipelen heeft gehad. Is ie dan niet historisch? Het is een onzin redenatie. Maar wel een emotionele, dus is er niet over te praten.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Het is vreemd dat HJW wel voortdurend Carrier wil becommentariëren, op GG zelfs het hoogste woord over hem wil voeren, maar zijn boek niet gelezen heeft. Noch heeft hij het verslag gelezen dat ik van Carriers boek gaf, waar laatstgenoemde de noodzaak voor een minimale historiteitshypothese uitlegt.

@HJW
De hypothese voor het historicisme moet zó opgezet worden dat het de grootste kans heeft op waarschijnlijkheid. Iedere andere hypothese, oftewel iedere hypothese die er wat aan toevoegt, maakt de kans op waar te zijn kleiner, iets wat Carrier op pagina 13 al uitlegt.

Dit is om uit het hoofd te leren:
Iedere theorie die speculatief is, oftewel die waar kan zijn, maar waarvan men dat niet kan weten, is onbruikbaar als historiteitshypothese (dat geldt uiteraard eveneens voor iedere speculatieve mythicistische theorie).

Sanders' voorgestelde historische Jezus zinkt bij de eerste stelling al het moeras in:

1) De vroegste christelijke geschriften geven deze informatie over het geboortejaar van Jezus: "In de volheid des tijds" (Paulus Gal. 4:4) 8*)

2) Jezus is geboren ca 4 v.Chr., rond de tijd dat Herodes de Grote stierf. Deze bewering wordt afgeleid van een verhaal dat door Matteüs ca. 80-100 jaar na de zogenaamde geboorte van Jezus gegeven wordt. De datum wordt niet gegeven in het verhaal. Het verhaal wordt niet verteld als gebaseerd op een ooggetuigeverslag. De verhalen die Matteüs eromheen vertelt (geboren worden uit maagd, kindermoord in Bethlehem, vlucht naar Egypte, worden beargumenteerd op basis van vervulling van een zogenaamde profetie, wijzen uit het oosten volgen een ster die boven een huis stilstaat is puur mythe) laten de wijzer hogelijk uitslaan naar "opgemaakte geschiedenis".

3) Lucas, 100-120 jaar na de zogenaamde geboorte van Jezus laat Jezus op 6 na Chr. geboren zijn. Hogelijk in strijd met de vorige bewering. Bewering alweer niet op basis van een ooggetuigeverklaring. Bewering staat weer omgeven van mythische zaken zoals een aankondiging van de engel Gabriël, maagdelijke geboorte, engelenkoor dat verschijnt aan herders.
Conclusie: Gegevens wijzen niet op een historische Jezus, maar op mythe en legendevorming en opgemaakte geschiedenis aan de hand van informatie verkregen van Josephus over volkstelling.

4)Geboorteverhalen over Jezus komt men ook nog tegen in protoevangelie van Jacobus en Ethiopische versie van Hemelvaart van Jesaja. Conclusie die men kan trekken na lezing ervan: opgemaakte fantasieën.

5)Volgens de Talmoed werd Jezus geboren ergens in de tijd tussen 100 en 88 vóór Christus.

De fout die Sanders maakt is dezelfde als die je op de Wikipedia Date of Birth of Jesus tegenkomt: als axioma uitgaan van het feit dát hij überhaupt geboren is en in de wereld heeft geleefd. Wanneer je daar van tevoren van uitgaat kun je uiteraard aangeven waar je op grond van verschillende aanwijzingen die je krijgt het beste op uit kunt komen. Dat is letterlijk te vergelijken met wat Ronaldus67 opmerkt "Op die manier kun je Flipje uit de Betuwe zelfs nog historisch krijgen". Inderdaad: Tiels Flipje komt duidelijk en uit Tiel. Er is geen gerenommeerde wetenschapper die het tegenspreekt. Laatstgenoemde zin uitspreken als argument heeft geen waarde omdat de zienswijze niet gebaseerd is op bewijsvoering, maar op een axioma.

De zaak waar Carrier mee bezig is onderzoekt of dat axioma geldigheid heeft of onterecht door alle geleerden als uitgangspunt wordt genomen. Wat betreft zijn geboorte is er niets dat zijn historiciteit steunt.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Over de historiciteit van Jezus

Ronaldus67 schreef: 22 aug 2023 15:47
Rereformed schreef: 21 aug 2023 06:46
Maw. het is nooit genoeg om op te merken dat wat Carrier zegt geen steek houdt. Men moet het bewijsmateriaal tezelfdertijd ook kunnen plaatsen in een scenario waar men uitgaat van een historische Jezus dat men kan beschouwen als redelijker dan Carriers zienswijze.
Dit is wat mij betreft een van de belangrijkste vragen bij het onderzoek. Als er hoge eisen moeten worden gesteld bij de vraagstelling of Jezus mogelijk volledig mythisch mag worden gezien, geldt dit natuurlijk ook precies andersom: Wat is nu écht concreet bewijsmateriaal dat Jezus een historisch figuur is geweest? Ik heb het bewijsmateriaal nog nergens overtuigend zien liggen.
Het is niet enkel iets concreets dat men ervoor moet optrommelen. Men moet ieder voorhanden zijnde stukje bewijsmateriaal inpassen in het scenario van een historische Jezus. Zo sprak ik bovenstaande uit met specifiek betrekking tot De Hemelvaart van Jesaja. Dat geschrift kan heel gemakkelijk ondergebracht (uitgelegd) worden in een scenario van jezusmythicisme.
De taak van de historicist is om te laten zien hoe ditzelfde stukje voorhanden zijnde bewijsmateriaal past in het beste scenario dat men ervan kan maken dat uitgaat van een historische Jezus.
Pas daarna kan men zien of de bewijskracht ten gunste van het mythicisme uitslaat of ten gunste van de historische Jezus.
Dat is de kracht van Carriers theorema van Bayes.
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Balthasar schreef:Schrijvers uit die tijd houden er van om een beetje te variëren.
Dit vond ik zo apart om te lezen. Zo'n beetje als "Computer programmeurs houden ervan fouten in hun programma's te stoppen." "Politici houden ervan precies het tegenover gestelde te doen als dat wat het land nodig heeft."
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bonjour schreef: 22 aug 2023 21:56
Balthasar schreef:Schrijvers uit die tijd houden er van om een beetje te variëren.
Dit vond ik zo apart om te lezen. Zo'n beetje als "Computer programmeurs houden ervan fouten in hun programma's te stoppen." "Politici houden ervan precies het tegenover gestelde te doen als dat wat het land nodig heeft."
Wanneer iemand na eindeloos zijn zaak beargumenteerd te hebben na een week weer terugkomt en het nóg een keer opnieuw gaat beargumenteren, en dan vervalt tot dit soort retoriek, dan weet de lezer met zekerheid dat de zienswijze van deze persoon op losse schroeven staat.

Balthasars deel 12 had hij nooit moeten schrijven. Het is namelijk geen reaktie op wat Richard Carrier betoogt, maar op wat ik schrijf. Oa. werd hij getriggerd door de speculatie die ik voorbij laat gaan in mijn commentaar over het citaat dat Paulus schrijft. Het laat zien hoe volkomen onprofessioneel (om het woord amateuristisch maar te vermijden) Balthasar zijn recensie van Carrier aanpakt. Hij geeft nu in zijn recensie de lezer de indruk dat Richard Carrier het citaat aanvoert als "bewijs" dat het visioen ouder is dan Paulus, terwijl Carrier dat uitdrukkelijk niet doet.

Ik heb hem verteld hoe je het idealiter aanpakt om brokken te voorkomen. Had hij zich maar aan dat advies gehouden:
Rereformed schreef:Balthasar vermijdt naar mij te verwijzen en dat is goed, aangezien het dan een touwtrekken zou worden en zijn recensie van Carriers boek de mist in gaat. Idealiter leest hij mij in het vervolg helemaal niet totdat hij zijn eigen recensie helemaal afgemaakt heeft.

Zowel Doherty als Carrier gaan strikt wetenschappelijk te werk. Ze gaan eenvoudig uit van wat al de consensus is: dat het geschrift Het Visioen van Jesaja oorspronkelijk op zichzelf stond en tegen het eind van de 1ste eeuw geschreven werd, door een joods-christelijke gemeenschap waar apocalyptiek centraal stond. Er wordt behoudenis van de rechtvaardigen gepredikt op basis van een openbaring waarin de Zoon, die ook de Uitverkorene genoemd wordt en de Geliefde, een reddingsoperatie uitvoert via incognito van de bovenste hemel naar de onderste neder te dalen, gedood en begraven te worden en uit de dood op te staan, om vanuit de onderwereld de rechtvaardigen en hemzelf naar de hemel op te laten stijgen.

Dát openbaringsgeloof in de vroege christelijke gemeenschap moet een historicist proberen te rijmen met het ontstaan van het christelijk geloof uit het optreden van een aardse Jezus. Zelfs als dat gedaan kan worden, blijft eenvoudig een goede mogelijkheid bestaan dat het christelijk geloof als een vorm van mythicisme ontstond, waaruit geleidelijk ook een historische Jezus aan bijgefantaseerd werd. Onafhankelijke geleerden, oftewel geleerden die niets met het mythicisme te maken hadden, hebben erop gewezen dat de passage die verwijst naar de aardse Jezus in een later stadium aangebracht werd.

Aangezien Balthasar eerstgenoemde taak niet uitvoert, en de mythicistische mogelijkheid niet ontkend kan worden zijn al zijn 8 bijdragen over De Hemelvaart van Jesaja zinloos.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Oh ja, hoe wijd verbreid was 'messianisme' of de verwachting van een messias in her Jodendom van de eerste eeuw n. Chr. Belangrijke kwestie.
Maar als reageerder Balthasar et fijntjes op wijst dat alle 'profetische'/messianistische figuren bij Josephus pas ná het veronderstelde optreden van Jezus te vinden zijn - at roept de vraag op: waar is Jezus dan bij Josephhus ? (TF en 'Jacobus de broer van Jezus wordt genoemd' even er buiten latend). Waarom Jezus al niet in de Joodse Oorlog vermelden?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 19 sep 2023 03:31 Oh ja, hoe wijd verbreid was 'messianisme' of de verwachting van een messias in het Jodendom van de eerste eeuw n. Chr. Belangrijke kwestie.
Wijdverbreid oftewel algemeen voorkomend zal het best geweest zijn. De vraagstelling is meer hoe actueel deze zaak was in de eerste helft van de eerste eeuw. Was 'men' of een deel van het jodendom hierop hypergefocused?
Een beetje zoals de leerstelling van de wederkomst van Jezus in het christelijk geloof. In alle tijden gelooft men (of tenminste een groot deel van het christendom) hieraan, maar op bepaalde tijden (zoals ook in de afgelopen 50 jaar) is er een trend te bespeuren dat het op hoogspanning staat, oftewel dat het in het leven van veel gelovigen een grote rol in het denken speelt.
B.S. schreef:Maar als reageerder Balthasar er fijntjes op wijst dat alle 'profetische'/messianistische figuren bij Josephus pas ná het veronderstelde optreden van Jezus te vinden zijn - dat roept de vraag op: waar is Jezus dan bij Josephus ? (TF en 'Jacobus de broer van Jezus wordt genoemd' even er buiten latend). Waarom Jezus al niet in de Joodse Oorlog vermelden?
Scherpe vraag die ik eigenlijk nooit gesteld zie worden, laat staan beantwoord. Bedankt hiervoor!
Het laat zien dat Balthasars geopperde gevolgtrekking inderdaad niet erg goed doordacht is: "Is het dan niet beter om te zeggen dat die andere figuren de trend van Jezus Christus volgden? Maar die gedachte zal wel heel dom van mij zijn." Inderdaad, want van een trend kan men niet spreken indien de trendsetter niet eens opgemerkt wordt.

Ook in de tekst van ca. 20 jaar later kan men niet van een trendsetter spreken. Ik voor mij twijfel er niet aan dat het TF een volledige christelijke vervalsing is, maar indien men er zo nodig een authentieke kern in wil zien dan geeft Josephus dit reclamepraatje over Jezus: "Nu was er rond deze tijd Jezus, een wijze man. Want hij was een verrichter van wonderen, een leraar van mensen die de waarheid met plezier aanvaarden...En tot op de dag van vandaag is de stam van de christenen, die naar hem vernoemd is, niet uitgestorven." Dat heeft totaal niets te maken met wat alle andere zogenaamde messiassen doen. Het heeft ook totaal niets te maken met wat Balthasar naar voren schuift als "algemene verwachting" oftewel de trend: "een door God gezonden koning (en dus gezalfde) komend uit het huis van David, die de Romeinen verpletterend zou verslaan en een eeuwig koninkrijk zou oprichten, de verwachting van een eschatologische Davidische koning".

Ik kwam een opmerking van Bart Ehrman tegen die als argument moet gelden waarom Jezus niet genoemd wordt:
Bart Ehrman schreef:Jezus wordt helemaal niet genoemd in Josephus’ behandeling van de Joodse Oorlog, wat geen verrassing is aangezien zijn kruisiging zo’n dertig jaar vóór het begin van de oorlog plaatsvond.
Niet erg diep overdacht, want Josephus begint zijn aanloop zelfs met te verhalen over de opstand ten tijde van de dood van koning Herodes en de opstand van Judas de Galileeër tien jaar later. Ook is het vreemd Jezus niet te vermelden indien hij de eerste is die gezien werd als de messias. Men zou kunnen voorstellen dat hij niet genoemd wordt omdat hij een uitzondering op de regel was: hij was niet uit op geweldadig verzet tegen de Romeinen. Maar indien zo, dan zou Josephus er juist daarom reden toe hebben om hem te vermelden.

Bart Ehrman houdt wel vast aan de gedeeltelijke authenticiteit van het TF. Zo wordt Jezus lekker marginaal: Hij was eenvoudig een wijs man, deed geen pogingen om zich als messias te presenteren. Ook dit is echter een vlieger die niet opgaat, want op de manier zoals moderne scholars het zogenaamde authentieke gedeelte opschonenen blijft staan dat "christenen" naar hem genoemd zijn. En juist dat is voor zijn niet-Joodse lezers volkomen onverstaanbaar. Ik snap werkelijk niet hoe gerenommeerde scholars zo onkritisch zaken kunnen verzinnen: "Op dat moment verscheen Jezus, een wijze man...Hij kreeg volgelingen...en werd door Pilatus ter dood veroordeld...En tot op de dag van vandaag is de stam van de christenen, die naar hem vernoemd is, niet uitgestorven." :? Het is eenvoudig onmogelijk dat Josephus zo verward geschreven zou hebben.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Er moet ook bedacht worden dat profetische/messianistische figuren bij Josephus in de Joodse Oorlog een plaats innemen in het betoog van Josephus daar, hoe door dergelijke 'onverantwoordelijkheid' de relaties met de Romeinse overheersers onnodig extra werden belast (een tweede belangrijk motief in de Joodse Oorlog is dan dat de Romeinse bewindvoerders in de decennia na Herodes ook steeds provocerender en inhaliger werden, de meesten althans). De kruisiging vermelden van een figuur die gevaarlijk leek te spelen met messianistische pretenties en een daaropvolgend koningschap - een spectaculaire intocht in Jeruzalem, een rel veroorzakenend in de tempel, een arrestatie, de zaak behandeld door de Romeinse landvoogd - de verwikkelingen rond Jezus hadden de Joodse Oorlog toch makkelijk kunnen halen?

(De bedoelingen van Josephus met zijn geschiedschrijving vormen sowieso een heel academisch debat op zichzelf.)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik heb me wat buiten de discussie gehouden omdat ik het boek nog niet heb uitgelezen.

Maar toch even dit:

Met respect naar Carrier.
Ik heb de indruk dat zijn kennis van statistiek wat te wensen overlaat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gisteren heeft Balthasar zijn verhandeling op Geloofsgesprek R. Carrier - On the Historicity of Jesus met deel 37 afgesloten.
Dit na een lange pauze wegens tijdgebrek.
Berichten in het reactie topic Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie