Balthasar van GG over Carriers On the Historicity of Jesus

Dit forum is bedoeld om te dienen als bron voor informatie wat betreft dit thema. Het zal bestaan uit links, informatieve bijdragen op dit forum uit het verleden en wellicht nieuwe beschouwingen.

Moderator: Moderators

Ronaldus67
Ervaren pen

Re: Balthasar van GG over Carriers On the Historicity of Jesus

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed is inmiddels een gesloten topic gestart om daarin zijn weerwoord op de recensie van Balthasar te kunnen leveren.
Alleen al de topictitel prikkelt de smaakpapillen: De voorstelling van de houthakker.

Het is niet mijn bedoeling Rereformed noch Balthasar voor de voeten te lopen, maar na het lezen van de laatste post van Balthasar op GG wil ik in elk geval dit kwijt:
Balthasar schreef:Hij claimt dat het bestaan van Jezus niet uitmaakt voor zijn atheïsme. Dat is waar. Maar hij verzwijgt dat hij een tamelijk grote speler is in het anti-christelijke debat. Carrier heeft zelfs gezegd dat het zijn morele plicht is het christendom te bestrijden. En daarbij helpt het natuurlijk als Jezus niet heeft bestaan; dat is een grotere troef dan bijv tegenstrijdigheden in de Bijbel aanwijzen.
Hoe Balthasar bovenstaande als een troef ziet, vind ik zeer merkwaardig. Waarom zou je makkelijker het christendom kunnen bestrijden als Jezus niet bestaan heeft? Het tegenovergestelde lijkt mij net zo goed van toepassing. Je kunt het christendom minstens zo goed bestrijden als Jezus juist wel bestaan heeft. Het is immers veel gemakkelijker en concreter om met de vinger te kunnen wijzen naar iemand die echt bestaan heeft dan naar iemand die niet bestaan heeft. De leer van Jezus is op een aantal punten nou niet bepaald hoogstaand. Dat die leer makkelijker te bestrijden zou zijn als Jezus niet zou hebben bestaan, zie ik in de verste verte niet. En na alles wat ik van hem heb gelezen, denk ik Carrier ook niet.

Hopelijk komt Balthasar nog met steekhoudende en meer serieuze weerleggingen op de argumenten van Carrier voor de dag, zodat zijn recensie zich niet slechts beperkt tot het maken van een karikatuur van de persoon Richard Carrier en zijn boek, want aan die indruk kan ik mij vooralsnog niet onttrekken. Maar we zijn als het goed is nog maar net onderweg, dus de kans op een gedegen boekrecensie is nog niet vervlogen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Met het commentaar van Rereformed op Balthasar haal ik nu ook dingen uit het boek die ik nooit opgemerkt heb, dan wel vergeten was. \prachtig. Bedankt voor je inspanning.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bonjour schreef: 04 aug 2023 08:44 Met het commentaar van Rereformed op Balthasar haal ik nu ook dingen uit het boek die ik nooit opgemerkt heb, dan wel vergeten was. \prachtig. Bedankt voor je inspanning.
Ha, dank je wel. Ik had het net nodig, en zal je uitleggen waarom.

Ik heb de afgelopen dagen geschreven in een soort flow toestand. De vakantie van mijn vrouw zat erop zodat ik me weer als een monnik in mijn cel kon wijden aan een taak waardoor ik overvallen werd en helemaal in gedachten in opging...maar met het knagende gevoel dat het wel de minst zinnige manier was waarop ik bezig kon zijn...

(mopperende rondvliegende gedachten:) ik dacht drie jaar geleden dat ik wel uitgeschreven was over dat christelijk geloof....maar nu zit ik weer tegen een christen in te gaan #%&?``...en altijd maar commentaren...domoor! Houd je bezig met scheppen, maar dat kun je niet! Behalve wanneer je je eigen muziek maakt! Dát zou je moeten doen in de paar jaren dat je nog leeft, veel waardevoller, maar nee dat lukt je al een half jaar niet...je zit maar weer in die boeken over wellesnietesjezus.

Toen mijn vrouw de psychoanalytische psychotherapeut van haar werk thuis kwam en vroeg wat ik gedaan had antwoordde ik haar dat ik weer "back to basics" was gegaan met de lach erachteraan die haar liet raden waar ik mee bezig was geweest..."Nee, toch niet weer of Jezus bestaan heeft of niet?", waarna we allebei in schaterlach uitbarstten, want dat is voor haar één van de meest ludieke zaken in de wereld die men zich kan voorstellen om mee bezig te zijn. Ik vroeg of obsessief ergens mee bezig zijn niet een stoornis is. "Wanneer je je er gelukkig mee voelt niet. Alleen wanneer je er ongemakkelijk door voelt". Een prachtig antwoord, maar wat doe je er mee wanneer je allebei voelt? "Ga erop studeren waarom je je er ongemakkelijk door voelt." Wel het was omdat ik als een houthakker bezig moest zijn, en ook omdat het altijd maar "commentaar leveren" is, niet scheppen! Maar toen ik dat laatste uitsprak schoot tegelijkertijd het antwoord van het waarom ervan door mijn gedachten: ik corrigeer altijd een ander omdat ik mijn hele leven leraar ben geweest....Vanaf mijn 18e toen ik bijbelles gaf aan een jongerengroep die bij mij thuis kwam...tot in Engeland waar ik bijbelles gaf aan jongeren die bij mij thuis kwamen en op woensdagavond in de kerk voor kerkleden...en vanaf dat ik in Finland kwam wonen en leraar Engels, Duits, muziek werd op de school voor volwassenen...later nadat ik mijn conservatoriumopleiding had afgemaakt op de muziekschool waar ik pianoleraar werd, een vak dat opleidt tot de hoogste pedanterie, "nee, dat ene nootje niet zó spelen, maar zó", tot de laatste twintig jaar dat ik op de lagere school kindertjes de eerste beginselen van civilisatie bijbracht. Ik heb nooit wat anders gedaan dan "corrigeren van anderen" #-o :oops: En nu ik met pensioen ben is er niets meer aan te doen: zoiets heeft diepe sporen achtergelaten, waaruit je nooit meer kan ontsnappen.
Wel, de gedachte hielp om het maar te accepteren. En wat het houthakken betreft gaf mijn vrouw als antwoord dat het een eerbaar beroep is, hout moet er nu eenmaal gehakt worden, anders maakt de Finse winter je af. Je moet er alleen voor zorgen dat je bijl altijd scherp is.
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Je kan het corrigeren noemen, maar dat klinkt zo negatief. Je kan ook zeggen dat je een ander helpt in zijn ontwikkeling en dat is een soort scheppend proces.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bonjour schreef: 05 aug 2023 07:34 Je kan het corrigeren noemen, maar dat klinkt zo negatief. Je kan ook zeggen dat je een ander helpt in zijn ontwikkeling en dat is een soort scheppend proces.
Prachtig gezegd! Zo moet ik het doen! Ik krijg er meteen meer zin in!
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik word wel moe van alle emoties die de behandeling van het boek opwekt. Tjemig, wat een drogredenaties.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Rereformed: bedankt voor zoveel waardering...😊

Leren leven met (af en toe...) domheid...misschien lukt het...
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 05 aug 2023 17:27 Ik word wel moe van alle emoties die de behandeling van het boek opwekt. Tjemig, wat een drogredenaties.
Moet je maar niet aan Jezus komen 8*)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 05 aug 2023 21:05
Bonjour schreef: 05 aug 2023 17:27 Ik word wel moe van alle emoties die de behandeling van het boek opwekt. Tjemig, wat een drogredenaties.
Volgens Carrier is er 66% kans dat niemand aan Jezus gekomen is.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 05 aug 2023 21:06
Wat mij enigszins verbaasd is dat niemand de opmerking plaatst dat er dus een 34% kans is dat hij wel rondgelopen heeft. Je zou willen dat je zo'n kans in een loterij had.

Misschien heeft men de achterliggende redenatie niet helemaal door?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

In een (uiteraard: mentale) wereld waar "het hebben van zekerheid" c.q. "het hebben van een anker" min of meer een overlevingsstrategie zal zijn gaat deze redenatie niet naar binnen lijkt mij.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 06 aug 2023 09:08
Wat mij enigszins verbaasd is dat niemand de opmerking plaatst dat er dus een 34% kans is dat hij wel rondgelopen heeft. Je zou willen dat je zo'n kans in een loterij had.

Ik vermoed dat er velen zijn die het boek niet gelezen hebben, maar wel een sterke negatieve mening erover hebben.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 06 aug 2023 10:27
Mullog schreef: 06 aug 2023 09:08

Ik vermoed dat er velen zijn die het boek niet gelezen hebben, maar wel een sterke negatieve mening erover hebben.
Er zijn hier op FT al twijfels geuit of Balthasar het gelezen heeft. Het leest bepaald niet weg als een Baantjer, en dan nog in het Engels met een lading aan verwijzingen en voetnoten over een onderwerp wat sowieso lastig bespreekbaar is in theïstenland en dat dan ook nog voor de prijs van 32 euro. Ik kan me voorstellen dat er weinige ertoe komen het te lezen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 06 aug 2023 11:09 ook nog voor de prijs van 32 euro.
een pdf-je is slechts een pb-tje weg. Maar of dat veel verschil gaat maken, vraag ik me af.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Mullog schreef: 06 aug 2023 11:09
Er zijn hier op FT al twijfels geuit of Balthasar het gelezen heeft. Het leest bepaald niet weg als een Baantjer, en dan nog in het Engels met een lading aan verwijzingen en voetnoten over een onderwerp wat sowieso lastig bespreekbaar is in theïstenland en dat dan ook nog voor de prijs van 32 euro. Ik kan me voorstellen dat er weinige ertoe komen het te lezen.
Toen het boek in 2014 uitkwam, lag de prijs beduidend hoger. In 2017 betaalde ik nog € 59,95 voor een paperback. De hardcover lag toen op € 89,95. Dat lijken mij redelijk marktconforme prijzen voor een dergelijk werk. Dat prijzen mettertijd zakken, lijkt me niet zo gek. We zijn inmiddels bijna 10 jaar verder na de eerste uitgave.

Carrier heeft ook een mainstream-versie van zijn werk uitgegeven: Jesus from Outer Space. Nog altijd geen Baantjer, maar het leest wel een stuk makkelijker weg. En ook betaalbaar. Voor iets meer dan twee tientjes ligt er een hardcover op je plank.
Plaats reactie