B.S. schreef: ↑03 aug 2023 00:27
Ik ben zelf geen 'vrijdenker' denk ik. Wel iemand die teveel nadenkt en een aversie tegen de protestantse achtergrond heeft waar ik me dan ook weer ongemakkelijk over blijf voelen...

En bovenal niet dom niet wil zijn, en chagrijnig zou worden mocht ik de opvattingen van een Carrier niet als onzin zou herkennen, mocht dat eventueel aangetoond worden. Heel flauw, ik weet het.
Wel, ik ben erg van je gaan houden sinds je hier bent aangeland.

Je staat open voor zaken en stort soms je hart uit, wat ik persoonlijk waardevol vind. "Teveel nadenken" vind ik humoristisch en tegelijkertijd een pijnlijk serieuze zaak ter overdenking. En iemand die nergens aversie tegen heeft is een robot lijkt me.
Gelukkig heb ik een opleiding gehad in tekstkritiek en hermeutiek en kan ik dus voor het onderhouden van bovenstaand geloof een zo mooi mogelijke interpretatie geven van wat je zegt: "En bovenal niet dom niet wil zijn" betekent (na de stelling van Bayes erop los te hebben gelaten) met 92% zekerheid: "En bovenal wil ik niet dom zijn". Hetgeen ik toejuich, aangezien het tenslotte een instelling is die men zelden bij mensen tegenkomt! Wel moet de kanttekening erbij gemaakt worden dat het heel moeilijk is je gehele leven te leven zonder ooit aan domheid te hebben meegedaan. Vandaar dat men er imho goed aan doet voor de zekerheid toch ook te oefenen op het leren vergeven van zichzelf.
Chagrijnig worden als je onzin niet als onzin herkent is met het oog op de ontwikkeling van AI (men voorspelt alom dat niemand over vijf jaar nog een echte video van een toespraak van iemand van een vervalste kan onderscheiden) niet aan te bevelen. We moeten eenvoudig roeien met de riemen die we hebben. Wat betreft het jezusmythicisme: ik merk vaak op dat het mij niet gaat om op een definitieve keuze voor historicisme of mythicisme te komen. Reden: Waarom zou iemand dat moeten doen indien bij voorbaat al vaststaat dat men er geen zekerheid over kan hebben? De uitkomst van
Carriers studie is dat er 1 op 3 kans is dat er een historische Jezus heeft bestaan. Wel, dat moge minder zijn dan kans op een geheel mythische, maar teveel om het uit te sluiten. Raphael Lataster, in het tweede peer-reviewed boek dat als onderwerp heeft het wel of niet bestaan van Jezus, komt uit op "dat niemand het kan weten", oftewel agnosticisme. Jammer dat het boek onbetaalbaar is, ik zou hem graag willen citeren, want dat lijkt me de redelijkste opstelling.
De clown is iedere persoon die optreedt alsof het bestaan van een historische Jezus nagenoeg 100% zeker is, en de zienswijze van het mythicisme 0% of zelfs 0,0%.
"De opvattingen van Carrier" hoeft niemand als een pakket te slikken of te verwerpen. Er zijn talloze zaken die hij naar boven haalt en scherpe opmerkingen van hem die eenvoudig blijven staan in de toekomst. Zijn teksten getuigen van enorme intelligentie en belezenheid en zijn een genot om te lezen. Wat je niet aanstaat gooi je gewoon weg.