Grappig. Ik zag het als een mevrouw. En wel iemand die beide seksen apprecieert.doctorwho schreef:Is de heer Bigal met de noorderzon vertrokken
Ken Ham vs. Bill Nye (the Science Guy)
Moderator: Moderators
Re: Ken Ham vs. Bill Nye (the Science Guy)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
We leven in Nederland, en op het Christendom gebaseerde scholen mogen creationisme laten zien. Mag ook op niet-christelijke school trouwens, mijn zoon heeft de 1e lessen al gehad (dus op openbare school). Evolutie is daar wel leidend.HenkM schreef:
Genoemde zaken mogen niet worden onderwezen. .....
De kinderen zouden er last mee krijgen in vervolgstudies omdat hun leraren/professoren wel iets anders te doen hebben, of omdat ze elementair zaken (uit de evolutie) niet kennen.
Hoezo last van? Kennis is macht. Creationisme is op wetenschap gebaseerd. (zie betoog Ken Ham). Top-wetenschappers zijn/waren Creationisten.
Want het gaat om het uitgangspunt:
- Creationisme zeggen: God schiep en zoeken daar WETENSCHAPPELIJK bewijs voor
- Evolutionisten zeggen: geen god..en zoeken daar wetenschappelijk bewijs voor.
Beste Krautsjo, dit soort posts zijn voor mij reden om de discussie weer te verlaten.Krautsjo schreef:
I..... Maar nu is het een goedkope dooddoener.
Topic is Nye-Ham. Beide mannen hebben bergen bewijs laten zien.
Maar toch is het niet genoeg? We kunnen toch praten over de inhoud van het debat?
Veel medailles vandaag,
Bigal
Ik begrijp dit niet goed. Excuses. Meneer Ham noemde er toch al een aantal in zijn betoog?Vilaine schreef:De vraag was been wetenschapper, die een wetenschappelijk artikel gepubliceerd heeft. Hovind voldoet aan aan beide niet
Sterker, hij liet ze zelfs aan het woord.
Dank je. Tja, speel op de man om daarmee de ander als 'dom' in de hoek te zetten, en je eigen ' gelijk' daarmee te halen. ....HenkM schreef:Grappig. Ik zag het als een mevrouw. En wel iemand die beide seksen apprecieert.doctorwho schreef:Is de heer Bigal met de noorderzon vertrokken
Ik kan het hebben hoor.
Soms zijn de reacties zo fel, dat ik het idee krijg in een religieuze gemeenschap te zitten met een ' goddelijk' gedachtengoed. Raak het goddelijke aan en je moet boeten...
Maar laat ik duidelijk zijn: ik weet dat dit een Freethinker forum zijn, geen christelijk, dus ik moet accepteren dat hier evolutie wordt aangehangen.
Beste DoctorWho,doctorwho schreef:Verteld u ook dat de zwaartekracht een sprookje is?bigal61 schreef:[
Maar maak je niet ongerust, ik vertel mijn kinderen de beide visies, ja ook het sprookje evolutie, en dan trekken ze vanzelf wel de juiste conclusie. Of moet ik nu omgebracht worden?
Ik denk dat er mogelijk basiskennis ontbreekt die nodig is om de evolutietheorie op waarde te schatten. Het is vrij simpel variatie, selectie en erfelijkheid zijn de principes waarop dit gebaseerd is. En ja zoals al door anderen aangegeven gaat het om een heuse wetenschappelijke theorie en is het niet een inwisselbare mening. Dus wat mist u concreet in het mechanisme waarlangs de evolutie werkt?
Voor de goede orde laten we de big bang en abiogenese even buiten beschouwing.
Dus graag uw concrete bezwaar.
De noorderzon komt dichterbij. Ik ga niet lang meer dit topic met mijn post verblijden (jullie zeggen vermoeien)
Antwoord op deze post: Mijn kids mogen de evolutietheorie leren, bestuderen en op school dit volgen. Ik laat ze wel (wetenschappelijke!!!) tegenbewijzen zien. Die zijn er Plenty zoals je weet. (en moet ik nu terug-plagen met 'of ontbreekt deze basiskennis mogelijk bij u' ?)
Zwaartekracht is realiteit. Nu, in het heden te testen. Maar: we kunnen niet met zekerheid zeggen dat de zwaartekracht 1 miljard jaar terug precies hetzelfde was als nu. Extrapoleren naar het verleden met hedendaagse data is onderworpen aan omstandigheden/toevalligheden/onbekende variabelen. Heeft u het debat van minuut 1 tot laatste minuut gevolgd? Ken Ham zegt niet 'ik geloof in God dus bewijs heb ik niet nodig'. Nee, hij geloofd God, en gaat vervolgens wetenschappelijk bewijzen zoeken. Zijn grootste bezwaar is: historical Sience. Daar ligt het probleem.
Het mechanisme van evolutie begrijp ik. Wellicht niet zo diep als sommige (zeker niet alle) posters hier. Kort door de bocht: ik zie evolutie niet werken in het heden. Totaal niet. (zie voorbeeld Ken Ham).
Als evolutie nu niet werkt, en ik extrapoleer dat naar het verleden.....dan betekent dit dat er een schepping heeft plaatsgevonden. (of vloek ik nu in de freethinker kerk).
Geniet van de dag, (en dat meen ik) Bigal.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Niet precies.De meeste creationisten zoeken bewijs voor hun heilige boek, maar ik kan niet bepaald vinden dat de meesten dat wetenschappelijk doen.bigal61 schreef: - Creationisme zeggen: God schiep en zoeken daar WETENSCHAPPELIJK bewijs voor
Evolutionisten zijn er eigenlijk niet. Niemand baseert zijn geloof in evolutie uitsluitend op een boek, Men accepteert doorgaans wat wetenschappelijk is ontdekt\ en past het zo goed en zo kwaad als het kan in zijn levensbeschouwing. De Rooms-katholieke kerk bijvoorbeeld gaat er van uit dat de evolutie door god voorzien was en dat er tot zover geen reden is om een later ingrijpen te moeten aannemen. Of ze dat ook zou doen als een waarschijnlijk juiste theorie voor het ontstaan van het leven zou worden gevonden, valt uiteraard niet te voorspellen, Wellicht is daar nooit voldoende bewijsmateriaal voor te vinden, en is een "god wilde het leven zodat het ontstond" altijd nog denkbaar voor haar.
Evolutionisten zoeken ook geen bewijs voor het niet bestaan van god. Verschillende wetenschappers hebben gezocht naar natuurlijke verklaringen voor hoe de wereld is geworden zoals ze is en zijn tot de conclusie gekomen dat evolutie daarin een belangrijke rol heeft gespeeld, Dit naast Kernreacties, electromagnetische krachten seizmologische gebeurtenissen, vulkanisme, meterorieten en kometen die insloegen, het weer, zonnrvlekken, de precessie van de aarde, enzovoort.
De afname van het geloof in een god is niet een doel geweest, maar een - deels onvoorzien - bij-effect. Er zijn gewoon te weinig dingen ontdekt die wezen op een bovennatuurlijke gebeurtenis, De paar gebeurtenissen die men nog niet geheel natuurlijk heeft kunnen verklaren zijn zo eenmalig geweest -zoals het ontstaan van het leven - dat men niet eens met zekerheid heeft kunnen vastellen dat ze hebben plaatsgevonden. Laat staan hoe of waar of wanneer.
Je moet overigens niet te zwaar tillen aan de grapjes over je Nick. Heb je al eens in eens een voorsteltopic gepost waarin je de keuze van bigal61 hebt uitgelegd? Dat snoert de grappenmakers meestal wel de mond.
Ik wens u alle goeds
- Doppelgänger
- Bevlogen
Ook op openbare scholen mag je inderdaad best wat over creationisme vertellen tijdens het levensbeschouwelijk onderwijs. Het als wetenschappelijk feit presenteren tijdens biologielessen is echter zowel op christelijke als openebare scholen verboden.bigal61 schreef:We leven in Nederland, en op het Christendom gebaseerde scholen mogen creationisme laten zien. Mag ook op niet-christelijke school trouwens, mijn zoon heeft de 1e lessen al gehad (dus op openbare school). Evolutie is daar wel leidend.
[1] Geef eens een methode waarop we creationisme kunnen testen? Wetenschappelijke theorieën zijn immers testbaar, zoals je weet.bigal61 schreef:Hoezo last van? Kennis is macht. Creationisme is op wetenschap gebaseerd.
[2] Wetenschappelijke theorieën zijn ook falsificeerbaar. Geef eens aan wat creationisme zou falsificeren?
[1] Noem een creationistische topwetenschapper.bigal61 schreef:Top-wetenschappers zijn/waren Creationisten.
[2] Geef aan in welke peer-reviewde literatuur hij zijn onderzoek(en) gepubliceerd heeft. Dit moet onderzoek betreffen dat bewijs levert voor creationisme. Een neurobioloog die toevallig ook creationist is, is immers niet relevant.
Et voilá: plat op je bek. Zie hier de christelijke methode voor het bedrijven van 'wetenschap': precies de omgekeerde volgorde. Jouw probleem is vooral dat je geen flauw idee hebt hoe wetenschap werkt. Plus, je hebt nog steeds geen idee wat er met het woord 'evolutie' bedoeld wordt. Zoals de meeste creationisten focus je je volledig op speciatie (of nog erger: abiogenese, hetgeen helemaal niets met evolutie te maken heeft)), terwijl iedere verandering in allelfrequenties al evolutie behelst. Ik raad je ten zeerste aan om eerst eens even een boek te lezen over het onderwerp, want je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt.bigal61 schreef:Want het gaat om het uitgangspunt:

"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Noem er nu eens 1, zoals al werd gevraagd?bigal61 schreef: Hoezo last van? Kennis is macht. Creationisme is op wetenschap gebaseerd. (zie betoog Ken Ham). Top-wetenschappers zijn/waren Creationisten.
Creationisten hebben nog geen enkel bewijs gevonden.
Want het gaat om het uitgangspunt:
Evolutionisten hebben al duizenden bewijzen gevonden, en is ook algemeen (in wetenschappelijke kringen) geaccepteerd.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
- Doppelgänger
- Bevlogen
Nee, beide mannen hebben argumenten gegeven. Een debat leent zich slecht voor bewijsvoering, het is slechts een oefening in retoriek.bigal61 schreef:Beste Krautsjo, dit soort posts zijn voor mij reden om de discussie weer te verlaten.
Topic is Nye-Ham. Beide mannen hebben bergen bewijs laten zien.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Toch wordt dit dagelijks gedaan, niet alleen in de wetenschap, maar vooral ook bij misdaden.Bigal61 schreef: Extrapoleren naar het verleden met hedendaagse data is onderworpen aan omstandigheden/toevalligheden/onbekende variabelen.
Verdachten worden veroordeeld op grond van bevindingen en extrapolatie naar het verleden, terwijl er niemand bij was.
Evolutie kunnen we nog steeds aanschouwen in het heden. We zien nog steeds mutaties, verandering van eigenschappen en zelfs ontstaan van nieuwe soorten.
De Bijbel kunnen we dan wèl weer aan de kant schuiven. Niemand was bij de schepping, niemand was zelfs maar bij het schrijven van de Bijbel. "Historische" wetenschap zegt zelfs, dat de Thora mythische verhalen zijn en niet berusten op werkelijk bestaand hebbende figuren. Er valt dus hier al helemaal niet te extrapoleren.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
- Doppelgänger
- Bevlogen
Dan neem ik aan dat je gecheckt hebt dat ze daadwerkelijk wetenschapper zijn. Het zou niet voor het eerst zijn dat blijkt dat iemand die wordt opgevoerd als wetenschapper, al dertig jaar geen onderzoek meer gedaan heeft. Een wetenschapper is namelijk iemand die actief onderzoek doet volgens de wetenschappelijke methode en hierover publiceert in relevante peer-reviewde vakliteratuur.bigal61 schreef:Ik begrijp dit niet goed. Excuses. Meneer Ham noemde er toch al een aantal in zijn betoog?
Sterker, hij liet ze zelfs aan het woord.
Iemand die ooit een universitaire studie heeft gedaan, maar nooit enig onderzoek heeft uitgevoerd en hierover gepubliceerd (of dit ooit wel heeft gedaan, maar inmiddels al jaren niet meer doet), is geen wetenschapper.
Op het moment dat onafhankelijke wetenschappers (mogen crea-wetenschappers zijn hoor) met bewijzen komen die zowel evolutie als schepping lijken te bewijzen, verschuift de discussie totaal. Welk scheppingsverhaal moeten we dan aanhangen. De joodse versie uit Genesis, de christelijke uit het OT/NT, de versie uit de Koran, die uit het Gilgamesh epos of één van de talloze andere. We zitten dan met tientallen versies, die alle op een bepaald moment in de geschiedenis werden of worden aangehangen. Op dit moment heeft de christelijke scheppingsleer misschien economisch, militair en cultureel gezien de overhand, omdat de landen waar veel christenen zitten nu veel macht hebben. Toch zie ik op het moment dat een schepping bewezen is nog steeds geen enkele goede reden om te geloven dat de christelijke opvatting voorrang zou moeten krijgen op één van de andere geloven. Iets is waar of iets is onwaar. Het creationisme à la Ken Ham is er zonneklaar op gericht om hun christelijke scheppingsgeloof te bewijzen met wetenschappelijke feiten. Oftewel, je moet kiezen tussen evolutie of Jezus. Maar zoals gesteld, indien wetenschappelijke bewijzen een vorm van schepping zouden kunnen bewijzen, dan nog blijft de discussie welke versie van schepping het meest aannemelijk is.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
- Doppelgänger
- Bevlogen
Dat de reacties zo fel zijn, komt waarschijnlijk doordat je je mengt in een discussie over evolutie, zonder dat je weet wat er met dat woord bedoeld wordt. Je verwart evolutie namelijk voortdurend met abiogenese en speciatie. Je kent ook het verschil niet tussen een waarneembaar en meetbaar natuurlijk verschijnsel enerzijds en de verklarende theorie anderzijds. Daarnaast begrijp je niet hoe wetenschap werkt, getuige het feit dat je de werking ervan van achter naar voren beschrijft. Ook weet je niet aan wat voor eisen iemand moet voldoen, om als wetenschapper betiteld te kunnen worden en wanneer je iets kunt aanmerken als serieus wetenschappelijk onderzoek.bigal61 schreef:Soms zijn de reacties zo fel, dat ik het idee krijg in een religieuze gemeenschap te zitten met een ' goddelijk' gedachtengoed. Raak het goddelijke aan en je moet boeten...
Maar laat ik duidelijk zijn: ik weet dat dit een Freethinker forum zijn, geen christelijk, dus ik moet accepteren dat hier evolutie wordt aangehangen.
Het resultaat van een dergelijk schrijnend gebrek aan kennis kan alleen maar wartaal zijn. Dat is dan ook precies wat er in je bijdragen naar voren komt.
Bigal dank voor uw respons,
Dit is echter geen antwoord op mijn vraag dus nogmaals wat mist u concreet in het mechanisme waarlangs de evolutie werkt?
Dit is echter geen antwoord op mijn vraag dus nogmaals wat mist u concreet in het mechanisme waarlangs de evolutie werkt?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing