siger schreef:In de ideale wereld zou skepticus synoniem zijn van atheist, maar helaas. Sommige zijn het tegenovergestelde. Misschien Zij-Die-Altijd-Gelijk-Hebben ?
en iedereen die niet in goden gelooft is automatisch een scepticus, realist, materialist of een redelijke mens?
siger schreef:In de ideale wereld zou skepticus synoniem zijn van atheist, maar helaas. Sommige zijn het tegenovergestelde. Misschien Zij-Die-Altijd-Gelijk-Hebben ?
en iedereen die niet in goden gelooft is automatisch een scepticus, realist, materialist of een redelijke mens?
was het maar zo simpel
Een atheïst doet niets met goden.
Dat is alles.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Het 'consequent redelijk' wordt ook wel logisch empirisme genoemd, zie zelfde Wikiartikel.
'Positivisme' in populair taalgebruik.
In de volksmond wordt de term 'positivisme' vaak gebruikt om een positieve (levens)houding aan te duiden.
Waarmee deze naamgeving als alternatief voor atheïsme in feite onbruikbaar is geworden.
En daarbij voelt het niet goed, als ik eraan denk mijzelf te presenteren als een positivist.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty schreef:Cluny heeft de benaming rationalist bedacht als tegenhanger van ieder die in iets niet rationeels gelooft. Dat vind ik op zich geen slechte omschrijving.
Dan zijn we waarschijnlijk allemaal geen rationalist. Geen enkel mens is absoluut rationeel. Er is b.v. onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat depressieve mensen een veel nauwkeurigere kijk hebben op de slaagkansen van projekten dan gezonde mensen. Dus in dat specifiek geval zijn de depressieve patiënten de rationalisten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Nee, hier hebben we mekaar weer fout begrepen. Met "in de ideale wereld" bedoel ik net dat het nu niet zo is, zoals je zou zeggen "in de ideale wereld zou armoede niet bestaan", maar er bestaat dus wel armoede.
Laat ons eerljk zeggen dat dit topic toch wel wat naar atheistischezelfverheerlijking begint te rieken. Men profiteert vooral van de gelegenheid om zichzelf gratis allerlei mooie eigenschappen toe te dichten.
siger schreef:
Laat ons eerljk zeggen dat dit topic toch wel wat naar atheistischezelfverheerlijking begint te rieken. Men profiteert vooral van de gelegenheid om zichzelf gratis allerlei mooie eigenschappen toe te dichten.
Ik ruik niets.
siger schreef:
siger schreef:
Ik ruik niets.
Houen zo.
Ik hou er niet zo van.
Een argument beginnen met: Laat ons eerlijk zeggen....................
Het 'consequent redelijk' wordt ook wel logisch empirisme genoemd, zie zelfde Wikiartikel.
70 jaar geleden was dat misschien een strak plan geweest, maar tegenwoordig zou ik dat niet meer doen.
What was almost comically typical of Britain’s, and especially Oxford’s, parochialism is that a completely effective demolition of logical positivism had already been published before A. J. Ayer introduced it [in his book Language, Truth and Logic, 1936] into the English-speaking world in the first place. In 1934, in Vienna, a book had appeared called Logik der Forschung, by Karl Popper. It was not to come out in English translation until a quarter of a century later, when it was published in 1959 under the title The Logic of Scientific Discovery. In it there were many criticisms of logical positivism, including some I have mentioned already, but its central and most devastating one was that logical positivism claimed to be first and foremost a (indeed the) scientific view of the world, and yet its central tenet, the Verification Principle, wiped out the whole of science. This criticism, if clinched—and few people today would deny that Popper’s book pretty well clinched it—spelt total shipwreck for logical positivism.
Ach, al die -ismes. Alle zijn ze verwijzingen naar denkbeelden waarover de 'gelovigen' in dergelijke zienswijzen onderling weer eeuwig kunnen discussieren. Over atheisme valt weinig te discussieren, het betekent gewoon dat men niet in goden gelooft. Maar dingen als naturalisme, rationalisme e.d. zijn moeilijk af te bakenen. Daarom noem ik me maar gewoon mezelf, wat ik geloof daar komt men vanzelf wel achter.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it. Men in Black