Een hele nare reaktie van je, waarin geïrriteerdheid dubbel zo luid spreekt als die ik al tevoren bij je signaleerde,
al vanaf de allereerste post waarin je je fel uitsprak tegen de zienswijze dat Jezus nooit bestaan heeft. Je bent begonnen met heel resoluut het idee van de mythische Jezus te verwerpen. En nu blijkt dat je opinies dus niet stoelen op het op de hoogte zijn met waar de partij waartegen je ageert zich tegenwoordig op beroept.
Het is zeer natuurlijk en volkomen terecht dat ik je vraag om eerst kennis te maken met het boek van Doherty voordat je zo'n resoluut en definitief oordeel velt over de
Jesus myth zienswijze. Ik hoop wel dat je inziet dat zo'n felle opstelling als die jij hebt tot zoiets verplicht. Je doet Doherty niet alleen groot onrecht aan door in felle bewoordingen te stellen
"Doherty sucks" terwijl je zijn boek van 800 bladzijden niet hebt doorgelezen, het is ook bijna ondoenlijk om een behoorlijke discussie over het onderwerp aan te gaan, indien deze zienswijze met 800 bladzijden wordt onderbouwd en degene die de zienswijze aanvalt hiervan niet op de hoogte is.
Je mag mij en Doherty met boosheid van tafel vegen, en mij een zeurder en drammer noemen, maar daarmee win je discussies uiteraard niet. Discussies moeten gefundeerd worden op informatie waarover je beschikt. En wat dit onderwerp betreft is het boek van Doherty nu echt de hoeksteen waar alles om draait. Indien je daar niet over beschikt zie ik niet in waarom je heel fel partij moet kiezen tégen zijn zienswijze. Een gepaster houding zou zijn je oordeel uit te stellen, en je reakties meer in vraagvorm neer te zetten, waarop de ander gedwongen wordt om die informatie op tafel te leggen. Zo schieten we tenminste iets op en zo kan er op een zakelijke manier gediscussieerd worden.
Wat je bovenstaande reaktie betreft, je bent nu meerdere malen op zijwegen die er niet toe doen. Doherty is een historicus en dit onderwerp betreft historie. Wat betreft dit topic is je opmerking over theologie dus niet ter zake. Ik ben er enkel op ingegaan omdat ik dacht dat het betrekking had op dit onderwerp (en jij dit topic dus onder 'theologie' rangschikte).
Ik vraag me af hoe je erbij komt dat ik hem als een briljant theoloog heb omschreven. Een schoolvoorbeeld van een zichzelf vervullende profetie (voor jou móet hij nu eenmaal een sucker zijn)?
Het onderwerp staat of valt inderdaad met wat je zelf naar voren brengt: "Redeneringen zijn eveneens herhaalbaar. De regels der logica zijn juist daarvoor ontwikkeld." Een oordeel zal moeten worden uitgesproken op basis van wat uiteindelijk de meest aannemelijke, dus logische zienswijze is. En de zienswijze van Doherty is volledig gebaseerd op waar jij "de hoogste achting voor hebt", "deductie en inductie", of logische redenatie.
Jij hebt meerdere malen
zonder zijn boek gelezen te hebben Doherty beschuldigd van pseudowetenschap en antireligieuze propaganda en holle retoriek en 'onwetenschappelijke rimram' (
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 82#p237682 ), en doet dat ook in deze laatste reaktie weer. Deze aantijging is
volkomen bezijden de waarheid en ik neem je zoiets zeer kwalijk.
Ik wil je wel laten weten dat ik niet bekend sta als persoon die schoolvoorbeelden geeft van onzorgvuldig lezen van wat een ander schrijft, noch als iemand die een ander vals weergeeft. Integendeel, ik herinner me vaak woordelijk wat iemand al wat langer geleden opschreef. In
deze reaktie van je beschuldig je Doherty ervan dat hij de evangelieschrijvers een verhaal uit hun duim laat zuigen, oftewel via een uit de duim gezogen verhaal opeens een historische Jezus op de planken laten komen. En in een vorige reaktie hier laat je weten dat Doherty de evangelieschrijvers een heel karakter uit hun duim laat zuigen. Ik werd dus al voor de
tweede maal door jou getracteerd op een denigrerende opmerking waarmee je denkt te kunnen aantonen dat een zienswijze waarmee je het grondig oneens bent geen benen heeft om op te staan.
Mijn reaktie op deze retoriek is dat de historische Jezus niet 'uit de duim gezogen' werd, maar (in de
Jesus myth zienswijze) voornamelijk via innerlijke openbaringen betreffende de interpretatie van het Oude Testament ontstond. Een toevoeging zou ook nog kunnen zijn dat de Jesus myth zienswijze zich niet definitief uitspreekt of de eerste evangelieschrijver -Marcus- zijn verhaal zag als iets wat gelezen moet worden als letterlijk gebeurd. Kortom, ik wilde je erop wijzen dat veel van de kritiek die je op Doherty geeft voortkomt uit het feit dat je geen kennis met zijn boek gemaakt hebt.
Vanaf het begin van de discussie betreffende deze zaak heeft dat je parten gespeeld. Zo gaf je een uitvoerige reaktie op Doherty:
"
Het grootste deel van de bijbel is fictie, inclusief de zondvloed, de vlucht der joden door de Rode Zee en de kindermoord van Bethlehem. Wat men goed moet beseffen is dat dat de normale praktijk was in de Oudheid. Schrijvers waren niet zozeer geïnteresseerd in objectieve feiten, maar in het overbrengen van een boodschap. Hun lezers verwachtten niet anders. Men moet dergelijke verfraaiingen dus in de eerste plaats als stijlmiddel zien. De kindermoord van Bethlehem diende om te laten zien hoe belangrijk Jezus als baby al was, niet meer.
Bovendien moesten alle boeken om de zoveel decennia overgeschreven worden, omdat papyrus zo snel vergaat en perkament schreeuwend duur was. Copiisten hadden er zelden problemen mee om hun teksten te verfraaien.
Mensen als Doherty schijnen dat niet te willen of kunnen inzien. Zij negeren daarom de beproefde methoden van tekstanalyse en komen nogal eens met verklaringen die nog veel en veel ingewikkelder zijn dan de gangbare." (
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 61#p222961 )
Toen al zat ik met grote ogen te lezen en had ik dezelfde reaktie als wat Alphastar je meteen aanzei: "Dan zou ik graag willen weten hoeveel jij van Doherty's werk hebt gelezen." En even later "...Uit het feit dat je dit niet eens doorhebt blijkt dat je er zelf niet of nauwelijks over hebt nagedacht."
Kortom, je sprak
ogenschijnlijk Doherty aan op zijn gebreken, maar was
in feite volkomen onbekend met Doherty, en je kritiek sloeg dus totaal nergens op. Persoonlijk houd ik niet van dit soort spelletjes: optreden als iemand met grote kennis van zaken, terwijl het tegendeel het geval is. En je zult een debat met mij echt niet winnen door mij als een drammer of gefrustreerde ex-christen neer te zetten. Zoiets is als spugen tegen windkracht 12 in, dus niet aan te raden. Het is dus exact andersom: niet
ik heb pech, maar
jij hebt pech met uitgesproken maar niet op grondige studie gebaseerde kritiek aan te komen hier op dit forum, en iemand tegen te komen die nu juist dít al jarenlang als lievelingsonderwerp heeft.
Wat mijn ivoren toren betreft: ik kom op voor de integerheid van Earl Doherty en de hoge kwaliteit van zijn zienswijze. Het gaat me er niet om dat hij per sé gelijk moet hebben. Maar wél dat hij en zijn zienswijze zeer serieus genomen moet worden.