Evangelisatie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Barnabas en Evangelisatie

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 07 nov 2022 17:42 Peter van Velzen: veruit de meesten van onze voorouders zullen niet zo gek veel 'misdreven' hebben.
Ongeacht of zij goede of slechte daden hebben verricht. Ik heb niet automatisch "recht" op de voordelen die deze daden mij hebben verschaft.
Net zo min als hun slechte daden mijn schuld zijn, of hun goede daden mijn verdienste.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Volgens mij is de wereld veel te ingewikkeld voor zo'n of/of ethiek.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Of/Of is misschien niet de juiste omschrijving: een niet het een maar ook niet hetvandere ethiek bedoel ik.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

Een evangelist ben ik niet echt, maar dit is mijn verhaal:

Wie kent het verhaal van de man die bevrijdt werd van vele demonen waarna hij gezond was (Markus 5;1-20):
"En zij kwamen aan de overkant van de zee, in het land van de Gadarenen. En toen Hij uit het schip gegaan was, kwam Hem meteen uit de grafspelonken iemand met een onreine geest tegemoet. Hij hield in de grafspelonken verblijf, en niemand kon hem binden, zelfs niet met ketenen. Hij was namelijk dikwijls met boeien en ketenen gebonden geweest, maar de ketenen waren door hem in stukken getrokken en de boeien verbrijzeld, en niemand was in staat hem in bedwang te houden. En hij was altijd, nacht en dag, op de bergen en in de grafspelonken en hij schreeuwde en sloeg zichzelf met stenen. Toen hij nu Jezus uit de verte zag, snelde hij naar Hem toe en aanbad Hem, en met luide stem schreeuwde hij: Wat heb ik met U te maken, Jezus, Zoon van God de Allerhoogste? Ik bezweer U bij God dat U mij niet pijnigt! (Want Hij had tegen hem gezegd: Onreine geest, ga uit van deze man!) En Hij vroeg hem: Wat is uw naam? En hij antwoordde: Mijn naam is Legio, want wij zijn met velen. En hij smeekte Hem dringend dat Hij hen niet het land uit zou sturen. Nu was daar bij de bergen een grote kudde varkens aan het grazen. En alle demonen smeekten Hem: Stuur ons naar die varkens, opdat wij daarin mogen gaan. En Jezus stond het hun meteen toe. En toen de onreine geesten uit de man weggegaan waren, gingen zij in de varkens; en de kudde stortte van de steilte af de zee in (het waren er ongeveer tweeduizend), en ze verdronken in de zee. En zij die de varkens weidden, vluchtten en berichtten het gebeurde in de stad en op het land; en ze liepen uit om te zien wat er gebeurd was. En zij kwamen bij Jezus en zagen de bezetene zitten, gekleed en goed bij zijn verstand, namelijk hem die het legioen gehad had, en zij werden bevreesd. En zij die het gezien hadden, vertelden hun wat er met de bezetene gebeurd was, en ook over de varkens. En zij begonnen Hem te smeken uit hun gebied weg te gaan. En toen Hij in het schip ging, smeekte degene die bezeten was geweest Hem of hij bij Hem mocht blijven. Jezus stond hem dat echter niet toe, maar zei tegen hem: Ga naar uw huis, naar de uwen, en bericht hun alles wat de Heere voor u gedaan heeft, en hoe Hij Zich over u ontfermd heeft. Toen ging hij weg en begon in het gebied van Dekapolis alles te verkondigen wat Jezus voor hem gedaan had, en ze verwonderden zich allen."

Een aantal malen ben ik in een psychose terechtgekomen en dat heeft te maken met boze geesten. Tegenwoordig hebben we medicijnen om lichaamsfuncties te onderdrukken maar de kwaliteit van leven blijft beperkt. Zonder medicijnen ben je niet veel beter af dan de beschreven man. Vijf maal ben ik in een psychose terecht gekomen waarbij ik opgenomen werd in de psychiatrie. In de tijd daarvoor was het voor mij altijd heel moeilijk gebleken sociale contacten te onderhouden en goed met vrienden om te gaan. Ik kon alleen gesprekken voeren wanneer het formele geprekken waren. Vaak overkwam het mij dat wanneer er groepsgesprekken gevoerd werden of er werd aan tafel veel gepraat dat ik daar niet aan deel kon nemen. In het boek van Job staat dat God de mens gezonder wil maken dan hij in zijn jeugd was. Dat is met mij ook gebeurt. Na veel geestelijke groei is het mij nu mogelijk allerlei sociale contacten aan te gaan en gesprekken te voeren die vroeger niet mogelijk waren. Ik geloofde dat God geneesheer is en daar ben ik vanuit gegaan. Ik wist dat God sprak tot de mens en ik wist dat God mij zou genezen wanneer ik aandacht aan Zijn stem zou geven en daar op in zou gaan. Vele malen heb ik geoefend gesprekken aan te gaan wanneer God opdracht gaf om bijvoorbeeld de chauffeur in de bus aan te spreken voor een gesprek. Daarbij moest ik dan allerlei angsten en gedachten overwinnen, maar dan bleek dat God het gesprek zegende en dat de angsten niet uitkwamen maar er een gewoon gesprek ontstond dat ik kon. Daardoor leerde ik groeien in gespreksvoering en doordat ik merkte dat het liep overwon ik de bezorgdheid. Dat soort dingen heb ik veel gedaan.

In het boek van Job wordt uitgelegd hoe het werkt. Job wordt ziek en weet niet hoe dat komt en waarom dit gebeurt. Maar zijn vriend Elihu legt uit hoe God te werk gaat en dat Zijn bedoeling is de relatie tussen hem en Job te herstellen door hem uit te leggen dat hij acht moet slaan op Zijn stem. Hij legt uit dat God hem gezonder wil maken dan hij in zijn jeugd was:

Job 33;1-33: "Maar luister nu toch naar mijn betoog, Job! en hoor al mijn woorden aan. Zie toch, ik heb mijn mond geopend; mijn tong spreekt onder mijn gehemelte. Wat ik zeg, zal de oprechtheid van mijn hart uitspreken, en de kennis van mijn lippen dat wat zuiver is.
De Geest van God heeft mij gemaakt, en de adem van de Almachtige heeft mij levend gemaakt. Als je kunt, antwoord mij dan; stel je dan op vóór mij, ga staan.
Zie, ik ben voor God net als jij; ook ik ben maar uit leem gevormd. Zie, laat mijn bedreiging je geen angst aanjagen, en mijn hand zal niet zwaar op je drukken.
Zeker, je hebt ten aanhoren van mij gezegd, en ik heb de stem van je woorden gehoord: Ik ben rein, zonder overtreding; ik ben onschuldig en heb geen misdaad begaan.
Zie, Hij vindt gronden voor een aanklacht tegen mij, Hij beschouwt mij als Zijn vijand. Hij legt mijn voeten in het blok, Hij let op al mijn paden.
Maar zie, antwoord ik jou, hierin ben je niet rechtvaardig; want God is groter dan een sterveling. Waarom heb je Hem ter verantwoording geroepen? Hij legt immers van geen van Zijn daden verantwoording af.
Want God spreekt één of twee keer, maar men slaat er geen acht op: in een droom, een visioen in de nacht, als een diepe slaap op de mensen valt, in de sluimer op de slaapplaats.
Dan openbaart Hij het voor het oor van de mensen, en Hij verzegelt hun tuchtiging, om de mens van een verkeerde daad af te brengen. Hij verbergt de hoogmoed voor een man. Hij houdt zijn ziel af van het verderf, en zijn leven van het omkomen door de werpspies.
Hij wordt gestraft met pijn op zijn slaapplaats, en de strijd in zijn beenderen is er voortdurend. Zijn leven verfoeit zelfs het brood, en zijn ziel het begerenswaardige voedsel.
Zijn vlees vergaat, zodat het niet meer te zien is, en zijn beenderen, die niet te zien waren, steken nu uit. Zijn ziel nadert het graf, en zijn leven nadert de dingen die doden.
Als er dan een afgezant bij hem is, een bemiddelaar, één uit duizend, om de mens bekend te maken wat zijn recht is, dan zal Hij hem genadig zijn, en zeggen: Verlos hem, zodat hij niet neerdaalt in het graf; Ik heb verzoening gevonden.
Zijn vlees zal frisser worden dan het was in zijn jeugd; hij zal terugkeren tot de dagen van zijn jeugd. Hij zal vurig tot God bidden, en Die zal hem goedgezind zijn en zijn aangezicht aanzien met gejuich, want Hij zal de sterveling zijn gerechtigheid teruggeven.
Hij zal de mensen aanschouwen en zeggen: Ik had gezondigd en wat recht is, krom gemaakt, maar Hij heeft het mij niet vergolden. Maar God heeft mijn ziel verlost, zodat zij niet in het graf kwam, en mijn leven nu in het licht ziet.
Zie, dit alles doet God twee of drie keer met een man, om zijn ziel terug te brengen van het graf, opdat hij wordt verlicht met het licht van het leven.
Sla er acht op, Job! Luister naar mij; zwijg, dan zal ík spreken. Als er tegenwerpingen zijn, antwoord mij dan; spreek, want ik verlang ernaar jou te rechtvaardigen. Zo niet, luister jíj dan naar mij; zwijg, en ik zal je wijsheid leren."

Waar het op neer komt is het volgende: Hij zegt dat de mens geen acht slaat op het spreken van God en dat God hem een ziekte geeft opdat hij gaat zoeken naar Hem en een bereidheid geeft om naar Hem te luisteren waarop God antwoord geeft en hem geneest zelfs gezonder dan hij was voorheen.

Een mooi onderdeel is de volgende: "Als er dan een afgezant bij hem is, een bemiddelaar, één uit duizend, om de mens bekend te maken wat zijn recht is, dan zal Hij hem genadig zijn, en zeggen: Verlos hem, zodat hij niet neerdaalt in het graf; Ik heb verzoening gevonden."

Dat wijst op het verzoeningswerk van Jezus. Hij is een middelaar tussen God en de mens en Hij pleit voor ons bij de Vader tegen het oordeel omdat Hij Zijn leven geeft en zo verzoening bewerkt. dat is het recht dat Hij de mens verschaft. De betaling van zijn zonden door Zijn offer aan het kruis. Zoals Salomo schrijft dat hij een man vond slechts één op duizend, die man is Jezus, de enige die werkelijk man genoeg was om de zonden van anderen weg te nemen. Dat is de genade van God die de straf wegneemt en de genezing mogelijk maakt.

Dat is mij overkomen
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Barnabas schreef: 15 nov 2022 15:18 Dat is mij overkomen
Nee, dit religieuze praatje heb je jezelf wijs gemaakt. Je beroept je daarbij op een toespraak van een man genaamd Elihu in een toneelstuk. Je beseft niet eens dat dat niet de woorden van God zijn, maar de opinies die een eenvoudige man duizenden jaren geleden had. Iemand die werkelijk dacht dat de mens uit leem gevormd was. Daarop je wereldbeeld baseren staat gelijk aan een gelukssteen om je hals te doen en dan bijgelovig denken dat je daardoor gezegend en beschermd wordt.

1) Psychoses hebben niets te maken met boze geesten.

2) Een God die mensen ziek maakt opdat ze naar hem zouden luisteren is ten eerste buitengewoon pervers, en ten tweede onmogelijk, want 99% van de mensheid van het verleden heeft nooit een woord van de bijbelgod gehoord en zou dus niet kunnen weten waarnaar te luisteren.

3) "Ik wist dat God mij zou genezen wanneer ik aandacht aan Zijn stem zou geven en daar op in zou gaan" is een bizarre boodschap die je geeft aan iedere christen die ongeneeslijk ziek is, want op deze manier geef je die mensen zelf de schuld van hun lijden.

4) Zondeschuld is geen term uit de wereld van financiën. Zonden kunnen per definitie niet door een ander worden "betaald". Deze christelijke praat is volledige wartaal.

Er is niets dat klopt in het christelijk geloof.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe zit het met mijn zieke goudvis? Heeft nooit 1 vlieg kwaad gedaan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
MZP
Forum fan

Bericht door MZP »

Barnabas schreef: 15 nov 2022 15:18 Een evangelist ben ik niet echt, maar dit is mijn verhaal:
...
Dat is mij overkomen
Mooi verhaal Barnabas, dank.
Moge je behouden blijven.
* happens
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het is opmerkelijk dat er voor uw genezing geen slachting van 2000 varkens nodig bleek, meneer Barnabas.
Ik kan zien dat u aan uw persoonlijke hel wil ontsnappen.
Laat me opmerken, mensen met een religieuze inslag komen soms tot het inzicht dat ze eigenlijk tegen zichzelf aan het praten waren.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Barnabas, je omschrijft hier typisch dingen die gelden voor autisme.. Autisten kunnen ook nooit gesprekken voort laten duren of goed met vrienden omgaan. Wat heeft dit precies met boze geesten te maken?

Tevens is het zo dat veel mensen schuw zijn om gesprekken aan te gaan met vreemden, die dan later gewone mensen blijken te zijn. Maar ook dit heeft met God en dergelijke niks te maken. Het is gewoon menselijk om bang te zijn en vervolgens leuke gesprekken te hebben. Even over de drempel heen noemt men dit.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Barnabas schreef:
Dat is mij overkomen
Hoe frappant! Mij is het tegenovergestelde overkomen! Door al de tegenslagen in mijn leven ben ik die God juist kwijtgeraakt! Hoe bevrijdend was dat voor mij en mijn naasten! Iedereen was super blij en we prezen het realisme dat ik uiteindelijk tot deze conclusie ben gekomen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

MZP schreef: 15 nov 2022 18:33 Mooi verhaal Barnabas, dank.
Er is volstrekt niets moois aan. Integendeel, iemand die denkt dat zijn psychische aandoening veroorzaakt wordt door inwonende boze geesten en zich wijs kan maken dat "God opdracht gaf om bijvoorbeeld de chauffeur in de bus aan te spreken", heeft de grootst mogelijke aanslag gepleegd op zijn psychische gezondheid en is gevallen in een heel diepe put van godsdienstwaanzin. Wensen dat hij in deze waanwereld moge blijven is naar mijn mening flink onnadenkend, zo niet pervers.
Born OK the first time
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

Rereformed schreef: 15 nov 2022 15:59
Barnabas schreef: 15 nov 2022 15:18 Dat is mij overkomen
Nee, dit religieuze praatje heb je jezelf wijs gemaakt. Je beroept je daarbij op een toespraak van een man genaamd Elihu in een toneelstuk. Je beseft niet eens dat dat niet de woorden van God zijn, maar de opinies die een eenvoudige man duizenden jaren geleden had. Iemand die werkelijk dacht dat de mens uit leem gevormd was. Daarop je wereldbeeld baseren staat gelijk aan een gelukssteen om je hals te doen en dan bijgelovig denken dat je daardoor gezegend en beschermd wordt.

1) Psychoses hebben niets te maken met boze geesten.

2) Een God die mensen ziek maakt opdat ze naar hem zouden luisteren is ten eerste buitengewoon pervers, en ten tweede onmogelijk, want 99% van de mensheid van het verleden heeft nooit een woord van de bijbelgod gehoord en zou dus niet kunnen weten waarnaar te luisteren.

3) "Ik wist dat God mij zou genezen wanneer ik aandacht aan Zijn stem zou geven en daar op in zou gaan" is een bizarre boodschap die je geeft aan iedere christen die ongeneeslijk ziek is, want op deze manier geef je die mensen zelf de schuld van hun lijden.

4) Zondeschuld is geen term uit de wereld van financiën. Zonden kunnen per definitie niet door een ander worden "betaald". Deze christelijke praat is volledige wartaal.

Er is niets dat klopt in het christelijk geloof.
Wat klopt is dat er staat dat Christus is terggekeerd. Hij is schepper zoals Johannes 1 zegt en Hij is Geest zoals God Geest is. Daarna is Hij neegedaald als mens op de aarde om Zijn wil bekend te maken. Hij heeft zich laten kruisigen opdat de zonden der mensen vergeven zouden worden opdat zij gered zouden worden van het oordeel van hun zonden. Daarom is Hij na Zijn dood uit Zijn lichaam getreden en is neergedaald in het dodenrijk waar Hij de sleutels heeft afgepakt en de mensen die bij Hem horen bevrijd heeft. Zij zijn daar niet meer. Daarna is Hij weer na Zijn lichaam terggekeert en heeft dat weer levvend gemaakt en is daarmee naar de hemel opgevaren. Daarna is Hij terggekeert zoals staat in de teksten die jij aangehaald hebt en heeft woning gemaakt in de mens zoals ik, zoals Paulus dat beschrijft.

Het is beter ziek te worden en tot geloof bebracht te worden dan af te dalen in de hel. Jezus zegt het zo: Mattheüs 18:8:
"Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden." Daarbij ontvangt men in de hemel (op de nieuwe aarde) een nieuw lichaam zonder gebrek (1 Korinthe 42): "Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid."
Maar nog beter is een dokter te hebben die ongeneeslijke ziekten kan genezen. Het zou wreed zijn om mensen de kennis te onthouden dat zij ongeneeslijk zijn en genezen kunnen worden. Wanneer ik dat geloofd zou hebben dan zou ik nu mogelijk dood (door zelfdoding) zijn of zwaar verdoofd door medicijnen ergens opgeborgen in de psychiatrie. Het is dus maar hoe je het bekijkt. Tenslotte staat er: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:
Als iemand Mijn woord in acht genomen heeft, zal hij beslist de dood niet zien tot in eeuwigheid."

Maliachi beschuldigd de mens dat zij geen tienden geven aan de Heer opdat Zijn vergeving bekend gemaakt zal worden. Het offer van Jezus maakt dat men daarvan gered wordt en dat is wel een paar centen waard. Daarnaast is de wet van Mozes bedoeld om te leven. god heeft het leven ontworpen en weet hoe men gelukkig kan worden. Dat is God liefhebben en je naaste a;s jezelf. De rest van de wet komt daar uit voort. Jezus zegt het zo: Dat is doen voor de ander wat jij wilt dat de ander voor jou doet. Dat is niet zondigen. De wet bevat daarnaast symbolische geboden zoals de dierenoffers waarvan uitgelegd wordt in Hebreeën dat deze verwijzen naar Jezus. Wie de wet niet volbrengt kan zich beroepen op dat offer, Dierenoffers werken niet. Dat onderwijs is ten leven en dat is wel een paar centen waard.

Voor een wetenschapper die alleen de fysieke elementen erkent is een psychose niet meer dan een chemische toestand die te maken heeft met de omstandigheden waaraan een mens blootgesteld wordt. Zo kun je het bekijken. De mens is dan ok gemaakt op aarde en leeft op aarde en heeft te maken met de fysieke zaken. De mens is door God gemaakt en Hij is stoffelijk. Zo heeft alles wat de mens doet een stoffelijke component. God blies de Geest in zijn neus en dat maakte hem tot een levend wezen. De mens leeft door gemeenschap met God en het is de Geest Gods die levend maakt. Die Geest is Christus die in Hem woont. Zo is er dus een stoffelijke en geestelijke component. De Geest werkt door eht lichaam heen. Wanneer mensen anderen op wonderbaarlijke wijze genezen, zoals bijvoorbeeld Op de site van "wings of healing" te zien is, dan kan men zien dat de wonderbaarlijke genezing tot stand komt door spreken en handelen van het lichaam. Zo leeft de mens ook door Gods Geest in het lichaam van de mens. Maar het aardse komt voor het geestelijke en wie het geestelijke wil begrijpen moet eerts het aardse kunnen aanvaarden. Wanneer men de wetenschappelijke feiten die schepping onderbouwen al niet kan waarderen hoe zal men dan de geestelijke feiten kunnen onderkennen. Zie Johannes 3:12: "Als Ik aardse dingen tegen u zei en u niet gelooft, hoe zult u geloven als Ik hemelse dingen tegen u zeg?"

Niets? Is dat nou echt niet een beetkje overdreven: https://www.wingsofhealing.nl/getuigenissen/
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

MZP schreef: 15 nov 2022 18:33
Barnabas schreef: 15 nov 2022 15:18 Een evangelist ben ik niet echt, maar dit is mijn verhaal:
...
Dat is mij overkomen
Mooi verhaal Barnabas, dank.
Dank je wel.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Barnabas
Er staat geschreven.... Dat klopt!
Jij neemt aan dat hetgeen er staat correct is. Klopt dat ook?

Kan een dergelijke bewering/claim voor jou wel kloppen en voor ons niet?
Hoe gaan we dat beslechten? Het kan niet waar en onwaar tegelijk zijn. Heb jij een (verificatie)methode?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Barnabas schreef: 16 nov 2022 10:19
Rereformed schreef: 15 nov 2022 15:59 Er is niets dat klopt in het christelijk geloof.
Wat klopt is dat er staat dat Christus is teruggekeerd. Hij is schepper zoals Johannes 1 zegt en Hij is Geest zoals God Geest is. Daarna is Hij neegedaald als mens op de aarde om Zijn wil bekend te maken. Hij heeft zich laten kruisigen opdat de zonden der mensen vergeven zouden worden opdat zij gered zouden worden van het oordeel van hun zonden. Daarom is Hij na Zijn dood uit Zijn lichaam getreden en is neergedaald in het dodenrijk waar Hij de sleutels heeft afgepakt en de mensen die bij Hem horen bevrijd heeft. Zij zijn daar niet meer. Daarna is Hij weer na Zijn lichaam terggekeert en heeft dat weer levend gemaakt en is daarmee naar de hemel opgevaren. Daarna is Hij teruggekeerd zoals staat in de teksten die jij aangehaald hebt en heeft woning gemaakt in de mens zoals ik, zoals Paulus dat beschrijft.
Hoe in vredesnaam klopt dit? Hoe verschilt dit van een psychose waarin de mens zich allerlei zaken inbeeldt die er niet zijn?
Hoe haal je het in je hoofd om te redeneren dat omdat de schrijver van het Johannesevangelie het zegt Jezus dus wel de schepper moet zijn? Hoe kan een verhaal van nederdalen naar de onderwereld, sleutels afpakken en mensen bevrijden, onderscheiden worden van iemand die volslagen warhoofdig is en allerlei onzin uitkraamt?
Besef je dat je overgeleverd bent aan de allergrootste goedgelovigheid? Dat je zelfs volslagen waanzin in alle serieusheid in je leven hebt toegelaten?
Het is beter ziek te worden en tot geloof gebracht te worden dan af te dalen in de hel. Jezus zegt het zo: Mattheüs 18:8:
"Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden." Daarbij ontvangt men in de hemel (op de nieuwe aarde) een nieuw lichaam zonder gebrek (1 Korinte 42): "Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid."
Maar waarom zouden we naar de waanzinnige ideeën van Jezus moeten luisteren? Begrijp je dan niet dat deze arme man slachtoffer was van de heidense ideeën die er in het joodse geloof van zijn tijd waren ingeslopen zoals een idiotie als de hel? Waarom zou je je onderwerpen aan de waan waarin iemand van 2000 jaar geleden leefde en aan leed?

Het is beter om kreupel of ziek, - maar met trots opgeheven hoofd -, door het leven te gaan dan je te onderwerpen aan zulk een mensonterend walgelijk geloof als geloof in hel waar anderen in komen, terwijl je jezelf oppept met de fantasie dat je in een volgend leven een lichaam zonder gebreken zal hebben.
Leer dit maar van Rereformed: Als God de mens zonder gebreken had kunnen scheppen had hij het de eerste keer dat hij er een poging toe deed wel kunnen doen. Aangezien het hem tóen niet lukte kan men met zekerheid zeggen dat het hem ook de volgende keer niet zal lukken. Een God leert er tenslotte nooit iets bij.
Maleachi beschuldigt de mens dat zij geen tienden geven aan de Heer opdat Zijn vergeving bekend gemaakt zal worden. Het offer van Jezus maakt dat men daarvan gered wordt en dat is wel een paar centen waard.
Je bent voortdurend bezig met een monoloog, maar gaat met geen woord in op wat een ander je aanzegt. Ik gaf je dit om te overdenken:

En alsof wartaal niet genoeg is: de leer dat een mens geofferd kan worden aan God ter verzoening is volkomen in tegenstrijd met wat de Joodse schrift leert. De christelijke leer is dus zelfs bekeken vanuit de bijbel godslasterlijk, reden waarom er in alle eeuwen bijna geen jood aan mee heeft willen doen.

Offeren aan een God is een idee uit barbaarse tijden, iets dat enkel tot op onze primitieve voorouders in de bronstijd nog serieus kon worden genomen. Ten tweede is vergeving van zonden nog steeds niet iets wat betaald kan worden, noch door Jezus, nog door euro's te schenken "aan de Heer".
Zie Johannes 3:12: "Als Ik aardse dingen tegen u zei en u niet gelooft, hoe zult u geloven als Ik hemelse dingen tegen u zeg?"
Tegen jou hoor ik Jezus het tegenovergestelde zeggen: "En als jij de poort tot religieuze waan wagenwijd open hebt staan om de realiteit van het leven maar te kunnen ontvluchten, hoe zou jij ook maar voor een moment naar gezonde rede kunnen luisteren?
Het zou wreed zijn om mensen de kennis te onthouden dat zij ongeneeslijk zijn en genezen kunnen worden. Wanneer ik dat geloofd zou hebben dan zou ik nu mogelijk dood (door zelfdoding) zijn of zwaar verdoofd door medicijnen ergens opgeborgen in de psychiatrie. Het is dus maar hoe je het bekijkt.
Zeg die laatste zin eens tegen jezelf. Waarom zou jij moeten eindigen in "zwaar verdoofd ergens opgeborgen in de psychiatrie"? Wij hebben op dit forum jarenlang iemand anders gehad die geplaagd werd door psychosen. Maar hij leerde er heel goed mee om te gaan. En ik leerde hem kennen als een bijzonder redelijk en innemelijk mens, iemand die, ook al zou ik het met hem oneens zijn, ik als vriend zou willen hebben. Hij draaide zelfs een tijd mee als moderator. Zijn forumnaam was Samante. Ga er maar eens op zoeken.
Niets? Is dat nou echt niet een beetje overdreven.
Inderdaad klopt geen enkele christelijke redenering. Wel is het zo dat indien men zich maar met betrekkelijk weinig christelijk geloof belast heeft, de uitwerking ervan niet geheel dodelijk is. Jammergenoeg kun je er ook invallen zoals Asterix in de pot toversoep viel, waar jij een voorbeeld van schijnt te zijn. Dan is de onredelijkheid grenzenloos.
Jij bevestigt de stelling overigens voortreffelijk: iedere keer wanneer je met een argument tegen je geloof wordt geconfronteerd negeer je dat.
Zo heb je nog steeds niet deze bijdrage onder ogen durven zien, in het topic waarin het eenvoudig door je bijbel bewezen wordt dat Jezus en zijn bijbelse apostelen valse informatie gaven. Diezelfde bijbel is ook heel duidelijk over wat je moet doen: Dt. 18 laat horen dat je niet naar dit soort lui moet luisteren en spreekt zelfs de doodstraf uit over zulke valse profeten.
Born OK the first time
Plaats reactie