Ongeacht of zij goede of slechte daden hebben verricht. Ik heb niet automatisch "recht" op de voordelen die deze daden mij hebben verschaft.
Net zo min als hun slechte daden mijn schuld zijn, of hun goede daden mijn verdienste.
Moderator: Moderators
Ongeacht of zij goede of slechte daden hebben verricht. Ik heb niet automatisch "recht" op de voordelen die deze daden mij hebben verschaft.
Nee, dit religieuze praatje heb je jezelf wijs gemaakt. Je beroept je daarbij op een toespraak van een man genaamd Elihu in een toneelstuk. Je beseft niet eens dat dat niet de woorden van God zijn, maar de opinies die een eenvoudige man duizenden jaren geleden had. Iemand die werkelijk dacht dat de mens uit leem gevormd was. Daarop je wereldbeeld baseren staat gelijk aan een gelukssteen om je hals te doen en dan bijgelovig denken dat je daardoor gezegend en beschermd wordt.
Hoe frappant! Mij is het tegenovergestelde overkomen! Door al de tegenslagen in mijn leven ben ik die God juist kwijtgeraakt! Hoe bevrijdend was dat voor mij en mijn naasten! Iedereen was super blij en we prezen het realisme dat ik uiteindelijk tot deze conclusie ben gekomen!Dat is mij overkomen
Er is volstrekt niets moois aan. Integendeel, iemand die denkt dat zijn psychische aandoening veroorzaakt wordt door inwonende boze geesten en zich wijs kan maken dat "God opdracht gaf om bijvoorbeeld de chauffeur in de bus aan te spreken", heeft de grootst mogelijke aanslag gepleegd op zijn psychische gezondheid en is gevallen in een heel diepe put van godsdienstwaanzin. Wensen dat hij in deze waanwereld moge blijven is naar mijn mening flink onnadenkend, zo niet pervers.
Wat klopt is dat er staat dat Christus is terggekeerd. Hij is schepper zoals Johannes 1 zegt en Hij is Geest zoals God Geest is. Daarna is Hij neegedaald als mens op de aarde om Zijn wil bekend te maken. Hij heeft zich laten kruisigen opdat de zonden der mensen vergeven zouden worden opdat zij gered zouden worden van het oordeel van hun zonden. Daarom is Hij na Zijn dood uit Zijn lichaam getreden en is neergedaald in het dodenrijk waar Hij de sleutels heeft afgepakt en de mensen die bij Hem horen bevrijd heeft. Zij zijn daar niet meer. Daarna is Hij weer na Zijn lichaam terggekeert en heeft dat weer levvend gemaakt en is daarmee naar de hemel opgevaren. Daarna is Hij terggekeert zoals staat in de teksten die jij aangehaald hebt en heeft woning gemaakt in de mens zoals ik, zoals Paulus dat beschrijft.Rereformed schreef: ↑15 nov 2022 15:59Nee, dit religieuze praatje heb je jezelf wijs gemaakt. Je beroept je daarbij op een toespraak van een man genaamd Elihu in een toneelstuk. Je beseft niet eens dat dat niet de woorden van God zijn, maar de opinies die een eenvoudige man duizenden jaren geleden had. Iemand die werkelijk dacht dat de mens uit leem gevormd was. Daarop je wereldbeeld baseren staat gelijk aan een gelukssteen om je hals te doen en dan bijgelovig denken dat je daardoor gezegend en beschermd wordt.
1) Psychoses hebben niets te maken met boze geesten.
2) Een God die mensen ziek maakt opdat ze naar hem zouden luisteren is ten eerste buitengewoon pervers, en ten tweede onmogelijk, want 99% van de mensheid van het verleden heeft nooit een woord van de bijbelgod gehoord en zou dus niet kunnen weten waarnaar te luisteren.
3) "Ik wist dat God mij zou genezen wanneer ik aandacht aan Zijn stem zou geven en daar op in zou gaan" is een bizarre boodschap die je geeft aan iedere christen die ongeneeslijk ziek is, want op deze manier geef je die mensen zelf de schuld van hun lijden.
4) Zondeschuld is geen term uit de wereld van financiën. Zonden kunnen per definitie niet door een ander worden "betaald". Deze christelijke praat is volledige wartaal.
Er is niets dat klopt in het christelijk geloof.
Hoe in vredesnaam klopt dit? Hoe verschilt dit van een psychose waarin de mens zich allerlei zaken inbeeldt die er niet zijn?Barnabas schreef: ↑16 nov 2022 10:19Wat klopt is dat er staat dat Christus is teruggekeerd. Hij is schepper zoals Johannes 1 zegt en Hij is Geest zoals God Geest is. Daarna is Hij neegedaald als mens op de aarde om Zijn wil bekend te maken. Hij heeft zich laten kruisigen opdat de zonden der mensen vergeven zouden worden opdat zij gered zouden worden van het oordeel van hun zonden. Daarom is Hij na Zijn dood uit Zijn lichaam getreden en is neergedaald in het dodenrijk waar Hij de sleutels heeft afgepakt en de mensen die bij Hem horen bevrijd heeft. Zij zijn daar niet meer. Daarna is Hij weer na Zijn lichaam terggekeert en heeft dat weer levend gemaakt en is daarmee naar de hemel opgevaren. Daarna is Hij teruggekeerd zoals staat in de teksten die jij aangehaald hebt en heeft woning gemaakt in de mens zoals ik, zoals Paulus dat beschrijft.
Maar waarom zouden we naar de waanzinnige ideeën van Jezus moeten luisteren? Begrijp je dan niet dat deze arme man slachtoffer was van de heidense ideeën die er in het joodse geloof van zijn tijd waren ingeslopen zoals een idiotie als de hel? Waarom zou je je onderwerpen aan de waan waarin iemand van 2000 jaar geleden leefde en aan leed?Het is beter ziek te worden en tot geloof gebracht te worden dan af te dalen in de hel. Jezus zegt het zo: Mattheüs 18:8:
"Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden." Daarbij ontvangt men in de hemel (op de nieuwe aarde) een nieuw lichaam zonder gebrek (1 Korinte 42): "Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid."
Je bent voortdurend bezig met een monoloog, maar gaat met geen woord in op wat een ander je aanzegt. Ik gaf je dit om te overdenken:Maleachi beschuldigt de mens dat zij geen tienden geven aan de Heer opdat Zijn vergeving bekend gemaakt zal worden. Het offer van Jezus maakt dat men daarvan gered wordt en dat is wel een paar centen waard.
Tegen jou hoor ik Jezus het tegenovergestelde zeggen: "En als jij de poort tot religieuze waan wagenwijd open hebt staan om de realiteit van het leven maar te kunnen ontvluchten, hoe zou jij ook maar voor een moment naar gezonde rede kunnen luisteren?Zie Johannes 3:12: "Als Ik aardse dingen tegen u zei en u niet gelooft, hoe zult u geloven als Ik hemelse dingen tegen u zeg?"
Zeg die laatste zin eens tegen jezelf. Waarom zou jij moeten eindigen in "zwaar verdoofd ergens opgeborgen in de psychiatrie"? Wij hebben op dit forum jarenlang iemand anders gehad die geplaagd werd door psychosen. Maar hij leerde er heel goed mee om te gaan. En ik leerde hem kennen als een bijzonder redelijk en innemelijk mens, iemand die, ook al zou ik het met hem oneens zijn, ik als vriend zou willen hebben. Hij draaide zelfs een tijd mee als moderator. Zijn forumnaam was Samante. Ga er maar eens op zoeken.Het zou wreed zijn om mensen de kennis te onthouden dat zij ongeneeslijk zijn en genezen kunnen worden. Wanneer ik dat geloofd zou hebben dan zou ik nu mogelijk dood (door zelfdoding) zijn of zwaar verdoofd door medicijnen ergens opgeborgen in de psychiatrie. Het is dus maar hoe je het bekijkt.
Inderdaad klopt geen enkele christelijke redenering. Wel is het zo dat indien men zich maar met betrekkelijk weinig christelijk geloof belast heeft, de uitwerking ervan niet geheel dodelijk is. Jammergenoeg kun je er ook invallen zoals Asterix in de pot toversoep viel, waar jij een voorbeeld van schijnt te zijn. Dan is de onredelijkheid grenzenloos.Niets? Is dat nou echt niet een beetje overdreven.