Beste BarnabasBarnabas schreef: ↑05 nov 2022 10:50
Ik kan begrijpen dat je God niet kent omdat je Hem niet kunt zien. Je bent niet opieuw geboren en daarom kun je God niet zien. Daarom ben je onbekend met Hem. God definiëren is niet te doen. Een naam geeft aan wie iemand is, het hoort je identiteit weer te geven. Maar God zegt over Zijn naam: "Wat vraagt u naar mijn naam, die is u toch te wonderbaarlijk". Je moet God leren kennen om over Hem te kunnen praten. En omdat Jehovah een persoon is die in relatie wil treden (met de mens, met iedereen) komt het er op aan om Zijn avances te waarderen en er op in te gaan. Maar Hij zegt ook in Zijn woord dat niemand God zoekt. Het is God die de mens zoekt. Maar mensen zoeken pas als ze een reden hebben (dit is mijn eigen inzicht). Zelf ben ik gaan zoeken toen ik warmte miste in mijn leven. Toen heb ik het verhaal van de barmhartige Samatitaan gelezen en nog andere liefdevolle verhalen in de bijbel en dat heeft mij geraakt en daardoor ben ik gaan geloven.
Wanneer je wilt weten of het klopt wat ik over Christus zeg dan zul je Hem zelf moeten leren kennen. Zo is het met andere personen ook. En God is ook iemand die zich bekend maakt. Zoals bijvoorbeeld doordat ik nu met je schrijf. Zo werkt het.
De bijbel beschrijft hoe Hij handelt en Hij openbaart zich in Jezus Christus die zegt dat wie Hem (Jezus) heeft gezien die heeft de Vader gezien. Dus Aan Jezus kunnen we zien wie God is. De bijbel vertelt wat God doet en hoe je Hem kunt leren kennen. Hoe je moet bidden bijvoorbeeld.
Overigens is de God waar ik over spreek Jehovah, Hij wordt geopenbaart in de bijbel en Hij is uniek omdat Hij de hoogste god is. Alles is uit hem voortgekomen en iedereen zal verantwoording aan Hem af moeten leggen.
Dat ik zaken zeker weet is omdat ik zelf met Hem leef. Wanneer je met een vriend omgaat leer je Hem kennen en krijg je zekerheid over wie hij is. Zelf waarnemen.
Lastig hoor. Je verlangt nogal wat van mij om een fenomeen/begrip/entiteit (iets dat BESTAAT en je HEM noemt) te leren kennen. Zo anders als met andere fenomenen of begrippen (of hij of zij) in ons dagelijks leven.
Waar kan ik dit mee gaan vergelijken? Kan ik jou zeggen: Leer mijn vrouw kennen zoals ik ze ken en je wordt verliefd? Dat is al een slecht vergelijk omdat wij beiden bekend zijn met de fenomenen 'vrouw' en verliefd zijn. Maar wat nou als ik je ga vragen om opnieuw geboren te worden (als Dikkemick) om dit te gaan begrijpen. Wat kun je met die informatie? M.i niet veel. En dan nog WETEN wij beiden wat een vrouw is en wat het fenomeen 'verliefd' betekent.
"God zegt over Zijn naam...." Daar trek ik conclusies uit. God spreekt (zegt...). Maar met wie, waarmee (mond?) en hoe weten we dat? God heeft dus een mond (waarmee Hij o.a. pannenkoeken eet)? God hanteert telepathie? Mensen horen stemmen? Kunnen we deze mensen blindelings vertrouwen? Of staat het alleen ergens geschreven? Kunnen we er dan vanuit gaan dat dit klopt? Meer vragen dan antwoorden.
Voordat ik op avances inga of iemand beter wil leren kennen wil ik op z'n minst betrouwbare aanwijzingen hebben dat dit A: De moeite waar is en B: Deze persoon wel bestaat. In het geval "God" moeten we een heel andere betekenis aan "bestaan" gaan geven. Want probeer Gods bestaan maar eens aan mij uit te leggen, zoals ik je kan uitleggen dat mijn vrouw bestaat.
Stel je leest je eigen antwoord terug, begrijp je dan dat ik voor het woord/begrip "God" ieder ander woord/begrip kan invullen en dat er dan exact hetzelfde staat?
Niets!
Verder spreek je over een openbaring. Over dat fenomeen kunnen we misschien ook van gedachten wisselen?