Evangelisatie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mullog
Bevlogen

Re: Maarten van Rossum - Was Jezus een mythe

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 feb 2023 13:11
Mullog schreef: 24 feb 2023 13:00 Ik vind dit niet zozeer een "advocaat van de duivel" ding. De bijbel, geschreven over een lange periode, zal vast delen bevatten die gelinkt zijn aan historische gebeurtenissen en waarvan dus dingen in buiten Bijbelse bronnen zijn opgenomen en zijn terug te vinden. Zoals in het onderhavige geval van VAT 4956 geeft dat de mogelijkheid een betere duiding te geven van de bedoeling van de schrijver, lijkt mij.
Een deel is zeker historisch, de eerste figuur uit niet Bijbelse bron is dacht ik Omri.

Probleem is dat fundamentalisten zoals Barnabas uit zoiets concluderen dat de heel Bijbel juist is.

Ze hebben een soort dubbel agenda:

1. Is er een bron die een stukje uit de Bijbel bevestigd dan bevestigd dan is ineens de hele Bijbel waar.
2. Blijkt uit een bronnen dat de Bijbel er naast zit, dan negeert men deze bronnen of verklaart ze onjuist.
Natuurlijk, alle zwanen zijn wit en zwarte zwanen schieten we dood (of ben ik nu weer niet woke genoeg :lol: ).
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Re: Barnabas en Evangelisatie

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 feb 2023 13:26
doctorwho schreef: 24 feb 2023 13:16
Barnabas schreef: 24 feb 2023 11:45 Moet ik daaruit begrijpen dat het argument is dat in de bijbel wonderen en tekenen gebeuren die niet door de wetenschap verklaart kunnen worden? Dat is juist. Je ziet bijvoorbeeld dat er in het begin nog helemaal niets was. Daarna ontstonden de aarde en de hemel. Er zijn geen wetenschappelijke principes bekend die iets uit niets doen ontstaan. De wetenschap kan dit niet verklaren.
Misschien moet je wat meer lezen dan enkel de bijbel :)

Maar de conclusie die Krauss aan het einde van de lezing trok is de volgende: “Ons universum ontstond letterlijk uit het niets, en elke dag ontstaan en verdwijnen universums uit het niets.” Er zijn meerdere universums mogelijk (theorie van het multiversum) en door kosmische natuurlijke selectie bestaat ons universum nog en zijn wij er om het te bekijken.
Bron
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... van-niets/
Interessante Link.

Maar het verschuift het probleem:
Want waardoor is er dat multiversum?
uiteindelijk kan dit leiden tot de vraag "Waardoor is er God?" die door de rechtgeaarde gelovige wordt beantwoord een soort van zelfde antwoord dat door rechtgeaarde gelovige niet wordt geaccepteerd als het van de wetenschap komt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Barnabas
Forum fan

Barnabas en Evangelisatie

Bericht door Barnabas »

Waarom zijn persoonlijke ervaringen zoals wetenschappers die hebben. Namelijk dat zij persoonlijke waarnemingen doen waarop hoogstaande kennis gebaseerd is niet geldig. Een wetenschappelijk leerboek wordt bevestigd ten aanzien van juistheid wanneer de daarin beschreven kennis in experimenten wordt toegepast en bevonden wordt te werken. Bevet=stigd dat dan niet de juistheid en de betrouwn=baarheid. Wanneer dat nu bij de bijbel niet anders is waarom is er dan sprake van geloofsverdwazing en ongeldige redenen die ter discussie gebracht worden.
Is het niet relevant dat deze zelfde reden ter sprake gebracht worden alwaar het onderwerp Jezus of aanverwante onderwerpen aan de orde komen. Met inachtneming van de relevantie tot het onderhavige topic. Is dat uitlegbaar? Waarom wordt dat aangemerkt als trollen? En wanneer men op grote schaal bij voortduringe het evangelie, God en de bijbel op allerlei manieren met allerlei bewoordingen belachelijk probeert te maken. Mij incluis, Is dat dan geen trollen?
Maar wanneer men niet over het christelijk geloof wil praten staat het natuurlijk vrij dat onderwerp dan ook niet aan te roeren.
De rode kleur toont dat je de zaak serieus neemt, kun je daarom alle ingebrachte bezwaren compleet beantwoorden?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Barnabas schreef: 24 feb 2023 14:25 Waarom zijn persoonlijke ervaringen zoals wetenschappers die hebben. Namelijk dat zij persoonlijke waarnemingen doen waarop hoogstaande kennis gebaseerd is niet geldig. Een wetenschappelijk leerboek wordt bevestigd ten aanzien van juistheid wanneer de daarin beschreven kennis in experimenten wordt toegepast en bevonden wordt te werken. Bevet=stigd dat dan niet de juistheid en de betrouwn=baarheid. Wanneer dat nu bij de bijbel niet anders is waarom is er dan sprake van geloofsverdwazing en ongeldige redenen die ter discussie gebracht worden.
Is het niet relevant dat deze zelfde reden ter sprake gebracht worden alwaar het onderwerp Jezus of aanverwante onderwerpen aan de orde komen. Met inachtneming van de relevantie tot het onderhavige topic. Is dat uitlegbaar? Waarom wordt dat aangemerkt als trollen? En wanneer men op grote schaal bij voortduringe het evangelie, God en de bijbel op allerlei manieren met allerlei bewoordingen belachelijk probeert te maken. Mij incluis, Is dat dan geen trollen?
Maar wanneer men niet over het christelijk geloof wil praten staat het natuurlijk vrij dat onderwerp dan ook niet aan te roeren.
De rode kleur toont dat je de zaak serieus neemt, kun je daarom alle ingebrachte bezwaren compleet beantwoorden?
Het is zeer goed mogelijk dat je niet beseft hoezeer je trollend bezig bent en niet in staat bent on-topic te discussiëren en te luisteren naar iemand anders. Indien zo dan heeft een uitleg geven geen zin, aangezien je dat ook niet zal begrijpen, zoals je voortdurend laat zien dat geen enkele uitleg aan jou gegeven ooit door je opgevangen is.
Niettemin heb je hier je evangeliesatiehoek waar je tot laten we zeggen pagina 101 door kunt gaan met de reclame voor blind geloof. Wanneer je pagina 101 bereikt heb je je illustere voorganger Henoch verslagen! Zet em op! :)
Born OK the first time
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 feb 2023 13:22
Barnabas schreef: 24 feb 2023 13:12 Doorgewinterde wetenschap claimen en ingewikkelde modellen opstellen is geen maat voor de waarheid. Het is een sausje van deskundigheid en de claim van juistheid berust op de verklaring dat het deskundig is.
Vrij vertaald:
Als ik Barnabas, iets niet kan volgen dan zal het wel niet waar zijn :lol: :lol: :lol:

PS.
Zo moeilijk is een hoop van die stof niet hoor en de meesten van ons kunnen het aardig volgen.
Dit is nu trollen. Bewijst dat je niet werkelijk een open discussie wilt voeren. Een stelling zonder onderbouwing. Daar valt niet op in te gaan.
Deze smilies ( :lol: ) tonen dat het gaat om uitlachen en niet om bewijsvoering.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Barnabas schreef: 24 feb 2023 14:59 Dit is nu trollen. Bewijst dat je niet werkelijk een open discussie wilt voeren. Een stelling zonder onderbouwing. Daar valt niet op in te gaan.
Deze smilies ( :lol: ) tonen dat het gaat om uitlachen en niet om bewijsvoering.
Het lijkt me dat jij de trol bent.
Je beweert iets dwaas en beldigends over de wetenschap en daarna speel je de beledigde partij als je op de vingers wordt getikt.

Ook negeer je de essentie van mijn opmerking, wat ook niet fraai is.

PS.
Als die smiley bij trollen hoort, dan zouden ze hier niet beschikbaar zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
alpha Scorpii

Bericht door alpha Scorpii »

Een wetenschappelijk leerboek wordt bevestigd ten aanzien van juistheid wanneer de daarin beschreven kennis in experimenten wordt toegepast en bevonden wordt te werken. Bevet=stigd dat dan niet de juistheid en de betrouwn=baarheid. Wanneer dat nu bij de bijbel niet anders is......

Experimenten bevestigen geen complete boeken, maar slechts de afzonderlijke stellingen die in een boek worden geponeerd.
Zo bevestigt jouw ervaring van verhoorde gebeden op zijn best dat de paar passages in de bijbel die over gebedsverhoring handelen betrouwbare informatie geven.

Het bid-experiment geeft geen enkele relevante informatie over de betrouwbaarheid van:

De zesdaagse schepping, de twee elkaar tegensprekende zondvloedverhalen (= genocide van godswege), de gruwelijkheid van seks tussen twee mannen (of het combineren van twee materialen in 1 kledingstuk, wat gek genoeg voor God even gruwelijk schijnt te zijn), de geboorteverhalen van Jezus, de vermelde wonderdaden van Jezus, de opstanding, de hemelvaart, etc. etc. etc.

Het bid-experiment geeft ook geen antwoord op het vraagstuk naar welke evangelieschrijver nu het juiste beeld van de Jezus-figuur geeft. Is dat de schrijver van het Marcus evangelie en zijn twee opvolgers, of de (veel latere) schrijver van het Johannes evangelie? Beide verhalen beschrijven een hoofdpersoon met de naam Jezus, met een paar volgelingen die uiteindelijk wordt gekruisigd. Maar karaktergewijs hebben beide hoofdpersonen weinig met elkaar gemeen.

Om de betrouwbaarheid van deze en diverse andere passages in de bijbel vast te stellen kun je niet volstaan met je persoonlijke anekdotisch bewijs aan te voeren. Anekdotisch bewijs = geen bewijs. Dat is geen atheïstische onwil, maar een algemeen aanvaard wetenschappelijk principe.

Tot slot nog een opmerking over de bewijskracht van jouw gebedsverhoringen: Laten we even inzoomen op het bidden voor gemeenteleden met kanker. In mijn ruim 20 jaren in een pinkstergemeente is géén van de patiënten met kanker waarvoor werd gebeden genezen. Af en toe was er een getuigenis van een scan die een minder negatieve uitslag gaf dan de arts had verwacht. Gek genoeg was zoiets nooit blijvend er overleed de persoon een tijdje later toch aan..... Je raadt het al. Wanneer het experiment 'gebedsverhoring' wordt gecorrigeerd voor confirmation bias, is de uitkomst dat toeval veel betere resultaten geeft dan bidden.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 feb 2023 14:01
Barnabas schreef: 24 feb 2023 13:48 Mijn ervaring is dat eenvoudige zaken in de bijbel aanwijsbaar werken.
Oh ja???
Ik ben benieuwd naar wat voorbeelden.

PS.
Wat is werken, een bouwtekening voor een windmolen?
Je kunt ook het volgende visioen naast een windmolen leggen: Ezechiël 1. Hierin wordt een soort geestelijke bouwtekening gegeven voor costructies. Eenheid, samenwerking van onderdelen, Electrische en mechanische elemanten, Natuurverschijnselen. Een wezen dat daarboven staat en spreekt en kennelijk de beheerser is. Wielen met ogen, duidend op allerlei vormen van waarnemingsapparatuur en ga zo maar door.
Een windmolen zit dan nog in een eenvoudig stadium.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ezechiël: Het vlees der helden zult gij eten, en het bloed van de vorsten der aarde drinken.

Mooi!!

En alle vlees zal weten, dat Ik, de HEERE, Mijn zwaard uit zijn schede getrokken heb; het zal niet meer wederkeren.

Ook mooi!

Maar de mooiste vind ik toch wel:
Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe; maar genaakt aan niemand, op denwelken het teken is, en begint van Mijn heiligdom. En zij begonnen van de oude mannen, die voor het huis waren.”
God doet wat hij wil. Laten we hem aanbidden!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 feb 2023 15:08
Barnabas schreef: 24 feb 2023 14:59 Dit is nu trollen. Bewijst dat je niet werkelijk een open discussie wilt voeren. Een stelling zonder onderbouwing. Daar valt niet op in te gaan.
Het lijkt me dat jij de trol bent.
Je beweert iets dwaas en beldigends over de wetenschap en daarna speel je de beledigde partij als je op de vingers wordt getikt.

Ook negeer je de essentie van mijn opmerking, wat ook niet fraai is.

PS.
Als die smiley bij trollen hoort, dan zouden ze hier niet beschikbaar zijn.
Wanneer jij je essentie op fatsoenlijke wijze duidelijk kan maken plaatst ik je niet buiten de discussie. Voor zover dat mijzelf betreft.
Laatst gewijzigd door Barnabas op 24 feb 2023 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Barnabas schreef: 24 feb 2023 15:33
Barnabas schreef: 24 feb 2023 13:48 Mijn ervaring is dat eenvoudige zaken in de bijbel aanwijsbaar werken.
Oh ja???

PS.
Je kunt ook het volgende visioen naast een windmolen leggen: Ezechiël 1. Hierin wordt een soort geestelijke bouwtekening gegeven voor costructies. Eenheid, samenwerking van onderdelen, Electrische en mechanische elemanten, Natuurverschijnselen. Een wezen dat daarboven staat en spreekt en kennelijk de beheerser is. Wielen met ogen, duidend op allerlei vormen van waarnemingsapparatuur en ga zo maar door.
Daar staat een verhaal over fantasie wezens.
Niks geen wetenschap.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 feb 2023 16:33

Oh ja???

PS.
Niks geen wetenschap.
Mag ik nu je eigen woorden opvoeren: Vrij vertaald:
Als ik TIBERIUS CLAUDIUS, iets niet kan volgen dan zal het wel niet waar zijn :lol: :lol: :lol:
Wanneer je het wel kan volgen ben ik benieuwd naar je technische onderbouwing.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Barnabas schreef: 24 feb 2023 14:25 Waarom zijn persoonlijke ervaringen zoals wetenschappers die hebben. Namelijk dat zij persoonlijke waarnemingen doen waarop hoogstaande kennis gebaseerd ihet evangelie, God en de bijbel op allerlei manieren met allerlei bewoordingen belachelijk probeert te maken. Mij incluis, Is dat dan geen trollen?
Beste Barnabas,
Binnen de wetenschap gebruikt men de wetenschappelijke methode. Hier ga jij aan voorbij en vindt "hoogstaande" kennis gebaseerd op het evangelie daaraan gelijkwaardig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Barnabas schreef: 24 feb 2023 16:37
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 feb 2023 16:33

Niks geen wetenschap.
Mag ik nu je eigen woorden opvoeren: Vrij vertaald:
Als ik TIBERIUS CLAUDIUS, iets niet kan volgen dan zal het wel niet waar zijn :lol: :lol: :lol:
Wanneer je het wel kan volgen ben ik benieuwd naar je technische onderbouwing.
Dat is duidelijk onjuist.

Jij komt met die Bijbeltekst waarin ik niet technisch of wetenschappelijks kan lezen.
Het is dus aan jou met een stuk tekst te komen en dat toe te lichten.

Jij probeert de bewijslast om te draaien maar dat zal niet gaan.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Ik krijg hier zo langzamerhand plaatsvervangende schaamte van.
Plaats reactie