Ik zie de onredelijkheid van je betoog. Mag ik je eraan herinneren dat je begonnen bent met het noemen van de teksten waarop je opnieuw doelt. Waarna ik betoogd heb of je me zou geloven wanneer ik het zou uitleggen. Nu blijkt dat dat niet het geval is. Daarna heb je vier punten naar voren gebracht waarop ik gereageerd heb. Maar jij zegt dat hetgeen ik zeg niet waar kan zijn omdat het wartaal is.Rereformed schreef: ↑04 dec 2022 10:46Het is precies omgekeerd, mijn beste: jij begrijpt niet wat ik zeg. Ik zet jou niet neer als psychotisch, maar merk op dat de religieuze beweringen waarmee je aankomt niet te onderscheiden zijn van de praat van een willekeurig warhoofd dat men toevallig tegen het lijf kan lopen. En zet jou neer als bijzonder goedgelovig, omdat je die malle redeneringen waarvoor geen enkel bewijs is aanneemt alsof ze waarheid zijn.Barnabas schreef: ↑03 dec 2022 16:41Wil je zeggen dat ik psychotisch ben. Dan is bij jouw het gezonde verstand weg. Wij weten wat wij zien omdat wij Christus aanvaard hebben. Maar dat zie jij niet en daarom kun je het niet zien. Waarom begrijp je niet wat ik zeg?Rereformed schreef: ↑16 nov 2022 13:09
Hoe in vredesnaam klopt dit? Hoe verschilt dit van een psychose waarin de mens zich allerlei zaken inbeeldt die er niet zijn?
Hoe haal je het in je hoofd om te redeneren dat omdat de schrijver van het Johannesevangelie het zegt Jezus dus wel de schepper moet zijn? Hoe kan een verhaal van nederdalen naar de onderwereld, sleutels afpakken en mensen bevrijden, onderscheiden worden van iemand die volslagen warhoofdig is en allerlei onzin uitkraamt?
Besef je dat je overgeleverd bent aan de allergrootste goedgelovigheid? Dat je zelfs volslagen waanzin in alle serieusheid in je leven hebt toegelaten?
Precies. En de enige manier om die objectief te controleren is de achtmaal herhaalde nieuwtestamentische voorzegging van Jezus' spoedige wederkomst te bestuderen. Die is niet uitgekomen, oftewel hiermee is het christelijk geloof bewezen onwaar gebleken.Je zegt dat de bijbel niet waar is terwijl je die heel gemakkelijk kunt controleren.
Dat heet een doorslaggevend bewijs van valsheid, en dat veegt alle getuigenis van tafel als irrelevant.
Hoezo ik doe daar niets mee? Ik vind ze mooie zaken om voor in te zetten. Ze te verbinden aan Christus is echter volkomen irrelevant, of, zo je wil, net zo relevant als ze te verbinden aan de Kerstman.Goede gezondheid, vrede, geen oorlog. Allemaal dingen die Christus wil bereiken. Maar jij doet er niks mee en daarom ontdek je ook niks.
Even kijken wat ik vandaag kan toepassen. Ik zie het al, een prachtige tekst:Dan zijn er bijvoorbeeld in Spreuken allerlei teksten die betrekking hebben op een gezond dagelijks leven. Die staan in de bijbel en dat is het Woord Gods en die kun je toepassen.
"Het pad van rechtvaardige Freethinkers is als de glanzende morgenlicht, dat steeds helderder straalt tot de volle dag!" (Spreuken 4:18)
Ik roep helemaal nergens dat jij psychotisch bent. Dat kom je ons helemaal zelf vertellen. Ik ga enkel af op wat jij hier op dit forum schrijft en becommentarieer dat. Ik noem dat niet psychotisch, maar op veel plaatsen bijzonder onsamenhangend en getuigend van weinig inzicht in wat een ander je probeert duidelijk te maken. In feite is het zo ernstig dat er op een forum als dit waar het in discussies om argumenten draait geen zinnig gesprek met je te voeren is. Maar daarom is je hier dit topic gegeven, waar je je helemaal mag uitleven. Ik zou zeggen concentreer je op dit topic, om te voorkomen dat je waarschuwingen krijgt wegens het overtreden van forumregels.Je kunt dus wel psychotisch roepen maar dan weet je niet waar je over spreekt.
Hierin vergis je je deerlijk. Je begrijpt niet wat ik je aanzeg, noch ga je daar op in, noch begrijp je wat argumenteren inhoudt, noch geef je ooit een argument dat men in een discussie als geldig kan beschouwen, noch heb je ooit luisteren naar anderen geleerd. Zo ongeveer al je schrijven is een monoloog die je aan jezelf schrijft.Ik voer geen monoloog maar reageer inhoudelijk op jou.
Maar jij begrijpt het niet omdat jij je refereert aan de kennis die jij vandaag de dag hebt en daarbij hoort niet enige kennis over het goddelijke. Daarom begrijp je de profetieën ook niet.
Maar ik ben al dertig jaar christen en heb vele ervaringen die niet te weerleggen zijn omdat zij mijn eigen waarneming betreffen. In het begin raakte ik geïnteresseerd omdat God met warmte te maken had. Daarna begon de omgeving te reageren op hetgeen ik dacht. Onmogelijk zou je zeggen en daarom spreek jij van psychotisch. Maar onmogelijk is geen redelijk argument. Objectieve waarneming is dat wel. Wanneer je omgeving drie jaar lang reageert op je gedachten is er wel iets bijzonders aan de hand. Meer dan ik als wetenschapsstudent aan de universiteit in Wageningen statistisch kon verklaren. Bijzonder was dat ik in dezelfde periode merkte dat ik mijn moreel hoge standaard begon te verliezen en het mij onmogelijk begon te lijken een persoonlijk morele standaard hoog te houden. Maar toen ik tot geloof kwam merkte ik dat hetgeen ik wilde ineens zonder moeite mogelijk was. Het ging vanzelf. Daarom is het relevant dat Christus in je leven betrokken wordt omdat de kracht om een morele standaard te houden in God is. God is geest en leeft oa in de mens. Vanaf de verwekking is dat zo omdat de geest de mens levend maakt. Maar de mens dient in zijn leven geestelijk mee te groeien met zijn lichaam. Wanneer de mens weigert God te erkennen verlaat God deze mens en de kracht van de geest verdwijnt. Omdat aleen God goed is vertrekt het goede. Maar wanneer deze mens op zoek gaat naar God en Zijn karakter dan herenigt God zich met deze mens en keert de geest die de kracht gaf terug. Die terugkeer heeft te maken met herstel van de relatie tussen God en deze mens en dartoe is vergeving van zinden nodig. Die vergeving wordt gegeven door Christus en is essentieel. Daarbij is Cjristus God en Hij is het leven en Christus wil wonen in de ze mens. Daarom staat er dat Paulus zegt: Niet langer ik leef maar Christus in mij. Christus is dus wel degelujk verbonden en essentieel zoals jij tegenspreekt.
De tekst "Het pad van rechtvaardige Freethinkers is als de glanzende morgenlicht, dat steeds helderder straalt tot de volle dag!" (Spreuken 4:18) is helemaal waar wanneer de vrijheid van denken gebruikt wordt om buiten de box te denken en je niet te laten beperken in je denken door hetgeen anderen voorschrijven en waarbij het beoordelen van psychotisch of niet op basis van rechtvaardige gronden gebeurt waarbij objectieve waarneming niet uitgeschakelt wordt op basis van benauwd denken met verwijzing naar religieuze wanen. Een echte freethinker is iemand die het onmogelijke durft te erkennen wanneer de feiten daartoe aanleiding geven. Alleen zo kan men ontdekken wat werkelijk mogelijk is.
Dit is een inhoudelijke reactie op hetgeen jij aangedragen hebt en wie dat niet erkent is niet geschikt om rechtvaardig recht te spreken naar de regels die jij mij voorhoudt.
Wat is jouw antwoord op het feit dat ik gezegd dat jij de eenvoudige principes van de bijbel niet kent en daarom ook niet in staart bent om ingewikkelde zaken als eindtijdprofetieën uit te leggen. Daarbij heb ik de eerste tekst die je noemt reeds uitgelegd en ook een andere tekst toegelicht. Dat toont dat er wel degelijk een begrijpelijke uitleg is. Je bent in gebreke gebleven daar een reactie op te geven. Hoe kan men een inhoudelijke discussie voeren wanneer jij weigert daarop te antwoorden.