Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jan 2025 15:34
dikkemick schreef: 29 jan 2025 15:24
Maria schreef: 29 jan 2025 15:03
Ik reageerde op jouw voorbeeld van de hond (Palestijn), die gepest werd.
En jouw niet goedkeuren van de bijtende honden ! ? !
Blijf je bij je voorbeeld in dit verhaal?
Maria, misschien was ik niet duidelijk? Het gaat mij erom dat Palestijnen, die gepest, onderdrukt en als derderangs burgers behandeld worden op gegeven moment gaan bijten.

En dat bijten veroordelen we dan ten zeerste zonder naar de oorzaak te kijken. De oorzaak krijgt hier nl =D>
Mij lijkt het een prima voorbeeld.
Is jouw recht.
Ook de voortzetting er van: Een baas die dat gedaan heft om de hond af te kunnen maken.
Nog absurder als voorbeeld. #-o
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 29 jan 2025 15:40 Ach, Maria heeft een heel klein beetje de pik op mij.

So be it =D>
Acharme.
:3some:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nu weer on topic Maria.
Is mijn voorbeeld echt zo beroerd? Want jij weet donders goed hoe ik het bedoelde en ook jij weet dat het niet mijn bedoeling was met dit voorbeeld de Palestijn af te maken omdat deze gebeten heeft.

De kern van mijn betoog is dat Israël op deze wijze aanslagen op zichzelf afroept. Een hard statement maar verduidelijkt met de hond
Laatst gewijzigd door dikkemick op 29 jan 2025 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 29 jan 2025 15:41
Misschien maar daar ben jij mee begonnen.

Je maakte van dikkemick zijn vergelijking een absurde doortrekking.
(Vergelijkingen zijn er trouwens niet om door te trekken)

Daarna heb ik het zelfde gedaan met jouw doortrekking.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jan 2025 16:26
Maria schreef: 29 jan 2025 15:41
Misschien maar daar ben jij mee begonnen.

Je maakte van dikkemick zijn vergelijking een absurde doortrekking.
(Vergelijkingen zijn er trouwens niet om door te trekken)

Daarna heb ik het zelfde gedaan met jouw doortrekking.
Het voorbeeld van de gedachtewereld van de hond verplaatsen naar deze mensenwereld kon ik nog volgen, alhoewel tever daarin doorgaan mi. geen ethische optie is voor de betreffende mensenwereld.
Jouw doortrekken van fantasie naar express treiteren om hem tot bijten aan te zetten om dan een reden te hebben hem af te kunnen maken is in mijn ogen te absurt, zelfs in de fantasiewereld.
Maar misschien ben ik dan te naïef.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Rereformed schreef: 29 jan 2025 15:10
Ik denk dat je gelijk hebt, alle volken zijn na tig eeuwen uiteraard een mengelmoes. Veel Palestijnen zullen ooit Joden zijn geweest die in lang vervlogen eeuwen onder dwang tot Islam zijn bekeerd, of zelfs Europeanen die er oa. via de kruistochten zijn blijven hangen en uiteindelijk ook voor de moslimreligie zijn gezwicht.
Maar dat neemt de strekking van mijn uitspraak niet weg. Joden zijn eenvoudig de mensen die via de joodse religie als volk in stand zijn gebleven. En in de Joodse religie staat het land Israel nu eenmaal centraal, al drie duizend jaar. Zeggen dat de terugkeer van Joden naar hun land een staaltje westerse kolonisatie is is pertinent absurd.
Dat Israël in een religie centraal staat betekent nog niet dat de toenmalige bevolking van die tijd dan maar even ruimte moest maken. De Molukkers in Nederland wouden ook graag terug, maar dat gaat toch niet zomaar! Dan moet je instemming van die bevolking krijgen, fatsoenlijk land gaan onteigenen, boeren uitkopen ed. Dat is niet gebeurd. Met de koloniale macht werd verzet de grond in geboord. Het initiatief ging volgens mij ook niet van de lokale joden uit, maar van de joden in andere westerse landen die terug wouden. En de Britten lieten het toe met hun koloniale macht die ze toe hadden. Zo werd er een aanzienlijke bevolkingsgroep gemaakt die bij de dekolonisatie de macht greep. Dat ontkennen is absurd.

Bovendien kunnen de moslims met precies dezelfde redenen ook Palestina claimen.
Daarnaast vraag ik me af of volgens internationaal recht je dergelijke claims kan maken.
Vraag je eerder af hoe iemand volgens internationaal recht Israels bestaansrecht kan ontkennen, want dáár reageer ik op. De oprichting van het land is door de VN erkend.
In een tijd dat de VN door Westerse landen gedomineerd werd en men vol zat met schuldgevoel richting de joden en ze Palestijnen toch maar een minderwaardig volkje vonden. Eén stuk racisme. Daar zou ik niet zo trots op zijn. Bovendien had de VN het idee dat er wel 2 staten zouden komen.
Daarnaast kunnen we niet om het feit heen dat Israël een raar overblijfsel is uit de koloniale tijd. Zonder de Britten daar was het nooit gebeurd.
Ja en? Zonder Mohammed was er ook geen probleem geweest. Zonder Hitler zou er ook geen probleem geweest zijn.

En het hele midden-oosten en zo ongeveer alle landen van Afrika zijn overblijfsels van en geformeerd door het koloniale verleden. Het is en blijft absurd om het bestaan van Israel tegen te staan op basis van dat het een "westerse kolonie" is.
Ik blijf erbij dat Israël een overblijfsel is van de koloniale tijd omdat het anders nooit ontstaan zou zijn. Dat het zich zo heeft ontwikkeld maakt nit uit voor hoe het ontstaan is.
En het probleem ligt hem niet dat het ontstaan is, maar hoe de dekolonisatie gegaan is. Bij de dekolonisatie is er voor zover me nu te binnen schiet, maar één ander volk er zo beroerd afgekomen, en dat is de oorspronkelijke bevolking van Zuid-Afrika. En daar waren we het allen over eens dat dat niet zo blijven kon.
En nu staat het bestaan van Israël mij niet tegen, dat is nu een voldongen feit dat niet meer terug te draaien is. Maar het staat me wel tegen hoe die staat met de oorspronkelijke bewoners omgaat. Precies hetzelfde als met de indianen in de VS. Weggestopt in een reservaat en als het weer even uitkomt, even vechten om dat reservaat te halveren.

En wat ik enorm mis bij allen die pro-Israël zijn is het respect voor Palestijnse levens. En als dat dna niet zo zou overeenkomen zou dat gewoon racisme zijn. Nu is het dus discriminatie.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 29 jan 2025 18:02
Rereformed schreef: 29 jan 2025 15:10 ...
...
Ik heb recentelijk gelezen dat Joden, toen het circus begon, circa 5 tot 6% van de bevolking bedroegen. Er is bij alle toenmalige besluitvorming geen enkele rekening met de demografische omstandigheden in het gebied rekening is gehouden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

los daarvan

50 000 Palestijnen, waaronder 15 000 kinderen, afgemaakt door Israel (om in de hondenanalogie te blijven.)
zo complex is het niet Maria
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 29 jan 2025 12:39
Rereformed schreef: 29 jan 2025 08:24 Er hebben alle eeuwen door Joden in Israel geleefd en het was hun land al lang voordat Arabieren het land kwamen koloniseren.
Ik denk niet dat dit vrijdenkers opmerking is.
https://www.nationalgeographic.nl/weten ... n-en-joden
De Kanaänieten zijn vooral bekend als het volk dat in Kanaän – een land van melk en honing – leefde, totdat het werd overwonnen door de oude Israëlieten en verder geen rol in de geschiedenis meer zou spelen. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het genetische erfgoed van de Kanaänieten doorleeft in het DNA van veel moderne Arabieren en Joden.
Na de Islamitische verovering van het gebied in de zevende eeuw werden Joden als dhimmi's behandeld, wat ons toestond de religie te behouden in ruil voor het betalen van de belasting, maar in de Fatimiden-periode in de tiende en elfde eeuw werden zeer veel Joden gedwongen zich te bekeren tot de islam om vervolging te vermijden. Deze moslims waren ooit Joods -- zij en hun nageslacht hebben het Kana'anitische DNA.

Natuurlijk is het bewezen dat de Joden er al duizenden jaren woonden voordat de Arabieren het gebied kloloniseerden, zoals de Merneptah Stele uit zo'n twaalfhonderd jaar voor onze jaartelling, synagoges en Joodse nederzettingen uit de achtste eeuw voor de christelijke jaartelling, de Siloam-inscriptie uit zevenhonderd voor onze jaartelling, Aramaeische papyri uit de Babylonische ballingschap van rond de zesde eeuw voor de christelijke jaartelling, heel veel Romeinse en Byzantijnse opgravingen met talloze inscripties en artefacten die Joodse aanwezigheid in het gebied ronduit bewijzen, zoals inscripties in synagoges en grafstenen van Joodse bewoners in plaatsen zoals Caesarea, Tiberias, Jeruzalem, etc.
Ik denk dat het beeld dat de meeste bewoners van het gebied ooit weggegaan zijn niet geheel juist is. De Palestijnen zijn niet van elders opeens op komen dagen.
De Arabieren kwamen vanuit het Arabische schiereiland en koloniseerden het gebied pas zo'n vijfhonderdvijftig jaar nadat keizer Hadrianus het gebied omdoopte tot Syria Palaestina als onderdeel van zijn beleid om de Joodse identiteit te onderdrukken vanwege de Joodse oorlog tegen hem en het daarom noemde naar de Bijbelse vijand van de Joden, de Filistijnen uit de Griekse eilanden.

Er waren daarna nog veel andere kolonisators, zoals de Byzantijnen, de Perzen. En na de Arabieren kwamen eveneens nog veel kolonisators, zoals de Kruisvaarders in de elfde eeuw, de Ottomaanse Turken in de zestiende eeuw, en later de Britten in de 20e eeuw.

Palestina bestreek Israel, de westelijke delen van Jordanië, Zuidelijk Libanon en het zuidwestelijke deel van het huidige Syrië. En alle inwoners van het gebied - inclusief de Joodse en Arabische - waren in hun paspoort "Palestijnen" en de Arabieren aldaar identificeerden zich met de Arabische identiteit; niet met de Palestijnse. Het was Arafat die doorslaggevend was in het internationaliseren van de Palestijnse zaak.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 29 jan 2025 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Bonjour schreef: 29 jan 2025 18:02
Rereformed schreef: 29 jan 2025 15:10
Ik denk dat je gelijk hebt, alle volken zijn na tig eeuwen uiteraard een mengelmoes. Veel Palestijnen zullen ooit Joden zijn geweest die in lang vervlogen eeuwen onder dwang tot Islam zijn bekeerd, of zelfs Europeanen die er oa. via de kruistochten zijn blijven hangen en uiteindelijk ook voor de moslimreligie zijn gezwicht.
Maar dat neemt de strekking van mijn uitspraak niet weg. Joden zijn eenvoudig de mensen die via de joodse religie als volk in stand zijn gebleven. En in de Joodse religie staat het land Israel nu eenmaal centraal, al drie duizend jaar. Zeggen dat de terugkeer van Joden naar hun land een staaltje westerse kolonisatie is is pertinent absurd.
Dat Israël in een religie centraal staat betekent nog niet dat de toenmalige bevolking van die tijd dan maar even ruimte moest maken. De Molukkers in Nederland wouden ook graag terug, maar dat gaat toch niet zomaar! Dan moet je instemming van die bevolking krijgen, fatsoenlijk land gaan onteigenen, boeren uitkopen ed. Dat is niet gebeurd. Met de koloniale macht werd verzet de grond in geboord. Het initiatief ging volgens mij ook niet van de lokale joden uit, maar van de joden in andere westerse landen die terug wouden. En de Britten lieten het toe met hun koloniale macht die ze toe hadden. Zo werd er een aanzienlijke bevolkingsgroep gemaakt die bij de dekolonisatie de macht greep. Dat ontkennen is absurd.
Niet zo bijzonder- de meeste landen zijn op zeer onrechtvaardige wijze tot stand gekomen. de VS bestaan dankzij het verdrijven van Indianen.

Bovendien kunnen de moslims met precies dezelfde redenen ook Palestina claimen.
Met als verschil dat 99,8% van het middenoosten al onder Islamitisch bestuur valt en het snippertje land dat we Israel noemen het enige Joodse staatje is.

In een tijd dat de VN door Westerse landen gedomineerd werd en men vol zat met schuldgevoel richting de joden en ze Palestijnen toch maar een minderwaardig volkje vonden. Eén stuk racisme. Daar zou ik niet zo trots op zijn. Bovendien had de VN het idee dat er wel 2 staten zouden komen.
Zie hierboven- het aantal rechtvaardig tot stand gekomen landen waarin geen volk benadeeld werd is vrij zeldzaam.

Ik blijf erbij dat Israël een overblijfsel is van de koloniale tijd omdat het anders nooit ontstaan zou zijn. Dat het zich zo heeft ontwikkeld maakt nit uit voor hoe het ontstaan is.
Ja en? Waarom dan niet vrijwel alle Afrikaanse landen ter discussie stellen?

En het probleem ligt hem niet dat het ontstaan is, maar hoe de dekolonisatie gegaan is. Bij de dekolonisatie is er voor zover me nu te binnen schiet, maar één ander volk er zo beroerd afgekomen, en dat is de oorspronkelijke bevolking van Zuid-Afrika. En daar waren we het allen over eens dat dat niet zo blijven kon.
Dat klopt niet. Bijna overal werden volkeren slachtoffer van nieuwe regimes na dekolonisatie en in veel gevallen verdreven of erger.
Bijvoorbeeld tal van niet-islamitische minderheden in islamitische landen of donkerder gekleurde mensen in Darfur.

Zuid Afrika was uniek door een kleine minderheid die vanuit racisme een grote meerderheid onderdrukte.

En nu staat het bestaan van Israël mij niet tegen, dat is nu een voldongen feit dat niet meer terug te draaien is. Maar het staat me wel tegen hoe die staat met de oorspronkelijke bewoners omgaat. Precies hetzelfde als met de indianen in de VS. Weggestopt in een reservaat en als het weer even uitkomt, even vechten om dat reservaat te halveren.
Vreemd genoeg maak je je niet druk om de behandeling van Palestijnen in buurlanden, laat staan over Palestijnen over andere minderheden daar.
Is het normaal om na 75 jaar nog steeds als vluchteling te worden beschouwd in plaats van als volwaardig staatsburger? Is het erger om als Palestijn in een democratisch Israel te wonen dan als atheistische Palestijn in een islamitische dictatuur - zoals Gaza was - te leven?

En als Israel zoveel fouter is als andere landen, is de vraag waarom 20% van de Israelische bevolking Palestijns en moslim is, maar er blijkbaar voor kiest om ondanks alles in Israel te blijven.
En wat ik enorm mis bij allen die pro-Israël zijn is het respect voor Palestijnse levens. En als dat dna niet zo zou overeenkomen zou dat gewoon racisme zijn. Nu is het dus discriminatie.
Ik vind dit een vreemde generalisatie.
De reden dat ik het niet zo op heb met Islamitische dictaturen, is juist wel een respect voor (onder meer) Palestijne levens. Ik zie de ratio niet van de eenzijdige verontwaardiging tegenover Israel.

Wat niets afdoet aan het feit dat met de mensenrechten in Israel - net als in alle omliggende landen- heel veel mis is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Beste mensen.

Zoek gewoon 1 foto van Gaza anno 2025 op. 1 Beeld spreekt boekdelen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 29 jan 2025 21:25 Beste mensen.

Boekdelen over wat? Over wat de Gazanen onder leiding van Hamas op 07-10-2023 over zichzelf af hebben geroepen? Als ze van tevoren geweten hadden wat het uiteindelijke resultaat zou zijn waren ze er nooit aan begonnen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 29 jan 2025 21:38
dikkemick schreef: 29 jan 2025 21:25 Beste mensen.

Boekdelen over wat? Over wat de Gazanen onder leiding van Hamas op 07-10-2023 over zichzelf af hebben geroepen? Als ze van tevoren geweten hadden wat het uiteindelijke resultaat zou zijn waren ze er nooit aan begonnen!
En ik probeer steeds uit te leggen wat Israël over zichzelf uitroept, als ze blijft veroordelen, annexeren en bombarderen.
Wat Israël over zichzelf uitroept door excessief geweld te blijven gebruiken. Door van Gaza een Hiroshima 2.0 te maken.
Dat moet je zien als je die ene foto van Gaza anno 2025 bekijkt.
Pak dus je nootjes en geniet van de totale verwoesting van Gaza!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 29 jan 2025 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Het wrange is dat Israël zijn doel, vernietiging van Hamas, bij lange na niet gehaald heeft. Zelfs niet in de buurt lijkt te zijn gekomen zoals bij de vrijlating van de eerste gijzelaars leek en dat Israël by far de meest succesvolle wervingscampagne voor Hamas ooit heeft gerealiseerd.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Gewoon ter overdenking wat ik hier vond:

https://isnet.co.il/fr/11672/?fbclid=Iw ... WKPeOmSp0w

Misschien is het een eenzijdige belichting maar weerleg het dan!
1. We suddenly discovered that in the Gaza Strip, where 2 million people live, there are 36 hospitals. There are Arab countries with a population of 30 million that do not have that many hospitals.

2. Surprisingly, we discovered that Gaza receives free water, electricity, gas and fuel from Israel. Of course, there is not a single Arab citizen anywhere else who does not pay for water, electricity and fuel.

3. We suddenly found out that Gaza receives 30 million dollars a month only from Qatar. and 120 million dollars a month from UNWRA. and 50 million dollars a month from the European Union. and 30 million dollars a month from America. Some Arab countries are drowning in debt and cannot find anyone who can give them even a million dollars.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gesloten