Planetary Consciousness: Our next Evolutionary Step

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: Planetary Consciousness: Our next Evolutionary Step

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:
Blues-Bob schreef: evolutie is enkel toepasbaar gebleken op soorten (biologie-> organismen-> leven).
Daarbij moet je ook functies rekenen natuurlijk.
Waarom, functies bezitten toch geen erfelijke (genetische) informatie of erfelijke eigenschappen? Bij natuurlijke selectie en seksuele selectie spelen ze welliswaar een rol, maar deze rol is niet direct onderhevig aan voortplanting.
Ons strottenhoofd is geëvolueerd, en daarmee onze spraak, ook al is spraak geen organisme.
Het herkennen van voedsel evolueert gelukkig mee met de soorten, ook al is het herkennen van voedsel geen organisme.
Bewustzijn is geëvolueerd met de hersenen, ook al is het zelf geen organisme.
Neen het brein is geevolueerd, waardoor de functie mogelijk is. Dit komt doordat informatie en eigenschappen overgegeven zijn door seksuele selectie en natuurlijke selectie, die reguleren wat in meerdere mate, wat in mindere mate, en wat niet voortplant. Desalniettemin kan wel men spreken van een evolutie, maar het heeft weinig met de natuurwetenschappelijke evolutietheorie te maken. Die stelt namelijk (niet zonder reden) bepaalde voorwaarden.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:Desalniettemin kan wel men spreken van een evolutie, maar het heeft weinig met de natuurwetenschappelijke evolutietheorie te maken. Die stelt namelijk (niet zonder reden) bepaalde voorwaarden.
En een van die onmisbare voorwaarden is een fenotype.
Wat niets doet zal in de eeuwigheid niet evolueren.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:
Blues-Bob schreef:Desalniettemin kan wel men spreken van een evolutie, maar het heeft weinig met de natuurwetenschappelijke evolutietheorie te maken. Die stelt namelijk (niet zonder reden) bepaalde voorwaarden.
Enkel die fenotypische eigenschappen die overgegeven worden bij voortplanting zijn evolutionair.

Men kan het lichaam tattooeren met een bepaald idee, en dat kan de kans op voortplanting vergroten. Traditioneel kan deze tattoage overgegeven worden. MAAR noch het zetten van die tattoage, noch het idee achter die tatooage, noch de tattoo zelf zijn geevolueerd. Enkel het organisme wat de tattoo laat zetten is onderhevig aan evolutie, omdat deze voortkomt uit voortplanting en erfelijke eigenschappen en informatie bezit.

Je spreekt onzin uit hier. Natuurlijk bestaan er fenotypische kenmerken die familiair voorkomen en erfelijk zijn. Maar je faalt erin aan te tonen dat taal een eigenschap is en informatie bevat die erfelijk is, noch toon je aan dat taal een fenotypische eigenschap is die berust op erfelijke eigenschappen of erfelijke informatie. Natuurlijk zijn erfelijke kenmerken nodig voor het kunnen gebruiken van taal, maar taal an sich is aangeleerd. Ik raad je aan het boek van rik smits hierover te lezen (dageraad meen ik dat het boek heet). Ook kun je jezelf verdiepen in niet alleen de evolutie van het strottehoofd, maar ook bijvoorbeeld de functie van het gebied van broca.

Groet,

Bob
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Blues-Bob,
Je hebt gelijk dat de term evolutie voor veel zaken in ontwikkeling gebruikt wordt.
Dank.
1. Kun je mij vertellen welke specifieke bedoeling de auteur heeft en welke specifieke invulling je zelf geeft aan evolutie? Je kunt wat mij betreft de specificatie (of als je het classificatie wilt noemen mag ook) van wikipedia (query: evolutie) gebruiken, aangezien dat jouw bron is.
Ik verwees naar de auteur GayaH, zoals ik had vermeld, dat GayaH dat geleend heeft uit een definitie van wikipedia daar vind ik niets vreemds aan. Om de context nog even niet uit het oog te verliezen, jij had een probleem met het oprekken van jou definitie van het woord evolutie, waarna je nog heel duidelijk een vreemdsoortige definitie opschreef: "Het feit evolutie is enkel toepasbaar gebleken op soorten (biologie-> organismen-> leven)." hetgeen een definitie is die veel verwantschap heeft met de biologie of ook wel evolutiebiologie genoemd http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutiebiologie
Indien we spreken over de evolutie van de mens http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens zijn er weer andere definities of wel een uitleg denkbaar. Voor mij heeft het begrip evolutie betrekking op de ontstaansgeschiedenis van het nu, wat is er gebeurd waardoor de mens deze ontwikkeling heeft door kunnen maken. De rol van het bewustzijn en het denken speelt daar een cruciale rol in, maar zoals gezegd dat is slechts mijn mening.
2. Vind je dan niet dat de weergave zoals hier gesteld ten onrechte de suggestie wekt een band te hebben met DE evolutietheorie? Ik zal hiervoor jouw zoektocht op wikipedia uitbreiden:
Waarom ik dat niet zo belangrijk vindt heeft te maken dat er geen DE evolutietheorie is, er zijn theorieën, waarbinnen veel erg veel onenigheid is over wat nu wel waar is of niet. Daarnaast zijn er no-go theorieën, die geen middelen krijgen om uitgezocht te worden en zijn er zeer besmette theorieën om aan te werken. Kortom DE theorie die een sluitend algemeen geaccepteerde bewijsvoering heeft inzake een verklaring over de ontwikkeling van de mens en de wereld, die is er niet.
Dan de suggestie dat het bewustzijn zich zou voortplanten, betekent voor mij dat jij alleen maar -in je opvatting over evolutie- kan spreken als er sprake is van voortplanting, zonder voortplanting geen evolutie. Begrijp ik dit goed?
Binnen het kader van de natuurwetenschappelijke evolutietheorie, ja.
De evolutietheorie is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven op Aarde. Het beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.
Jij praat over de natuurwetenschappelijke evolutietheorie en indien de de pagina helemaal had gelezen had je dit kunnen lezen:
In 2005 publiceerde het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science in een jubileumnummer een overzicht van de 125 grootste (onbeantwoorde) vragen in de natuurwetenschap.[9] Uit deze vragen worden hieronder de vragen genoemd, die te maken hebben met evolutie:

Uit de 25 belangrijkste vragen:

* Wat is de biologische basis van het bewustzijn?
* Waarom hebben mensen zo weinig genen?
* Wat bepaalt de diversiteit van soorten?
* Welke genetische veranderingen maakten ons uniek menselijk?
* Hoe is coöperatief gedrag geëvolueerd?

Dus we spreken wel degelijk over een beperkte opvatting van jou definitie van het begrip evolutie.
probeer mij eens duidelijk te maken, waar in deze filosofische benadering gesproken wordt over voortplanting?
Er wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat de auteur zich baseert op de natuurwetenschappelijke benadering van het veranderen van organismen. Een hoop evidence valt bij andere criteria dus al weg.
En daar is die vraag weer terug.
Onjuist. Het brein bezit de eigenschappen / informatie die middels voortplanting overgegeven worden die iedere cel heeft. Het brein bevat dus die informatie / erfelijke eigenschappen die iedere cel bevat, die middels voortplanting en natuurlijke selectie overgegeven worden. Uiteraard varieren die eigenschappen / informatie per individu. Dit is evident niet zo bij ideeen en het nog vagere begrip bewustzijn.
Kun jij een bewijs leveren dat "informatie" genetische wordt doorgegeven?
Kun je aangeven waarom er dan variaties zijn in het doorgeven van informatie?
Is het begrip ideeën niet een samenstelling van begrippen en informatie?
Ook hier bevestig je het onduidelijk zijn van het begrip bewustzijn, maar je geeft er wel oordelen over, hetgeen vreemd is.
b) problemen heeft met het aangeven of ons huidige bewustzijn als zodanig is ontwikkeld of niet
B: Neen, de neuro(psycho)logie doet daar toetsbare en concrete uitspraken over.
Robert Feldman - Ontwikkelingspsychologie
Wat zegt de ontwikkelingspsychologie over de ontwikkeling van ons bewustzijn?
Bas Haring - de Ijzeren wil
De wil is een ander aspect, die motief gedreven is en dus niets met het bewustzijn te maken heeft.
Neuropsychologie (over de gevolgen van hersenbeschadiging) - Ben van Cranenburgh
De heer Cranenburgh schrijft over stoornissen ten gevolg van hersenbeschadiging (pag 88), niet over de ontwikkeling van het bewustzijn.
Klinische neuropsychologie - v. Zomeren e.a. (red)
Dit boek gaat ook over theorieën ten gevolge van hersen-disfuncties en ook niet over de ontwikkeling van het bewustzijn, dus misschien lijkt het wat moeilijk te zijn om met goede referenties te komen.
Ik wacht.
Nee, het wordt niet onderzocht, op een eerder topic van mij vroeg ik waarom de mens zo lang heeft moeten wachten op zijn huidige kennis, indien de mens al mrd. jaren geleden hetzelfde bewustzijn had gehad dan vraag ik aan jou waarom er dan pas de laatste 500 jaar de meeste ontdekkingen zijn gedaan en beschreven?
Ik ben bereid dit als EEN evolutie te zien, buiten het "darwinistische" kader, hoewel gezien de snelheid van ontwikkeling, als ik de semantische kwestie doorvoer we het beter als revolutie kunnen benoemen.
Elke vooruitgang begint met een klein stapje, maar voor de helderheid jij bent bereid de ontwikkeling van het bewustzijn als een evolutie element te zien, maar buiten het darwinistische kader.
Indien men a) problemen heeft met het duiden van bewustzijn, dan kun jij de vervolgconclusies niet trekken. :wink:
Geef mij een bron van iemand die aantoonbaar maakt dat bewustzijn de erfelijke eigenschappen en genetische informatie bevat van het individuele organisme, en ik ben bereid mijn fout in te zien. Ik heb hem nog niet langs zien komen.
Dit was de vraagstelling niet.
Zolang bewustzijn niet de erfelijke eigenschappen bezit van het organisme en de erfelijke informatie bezit van dat organisme zie ik geen reden om bewustzijn onderhevig te maken aan biologische evolutie, zoals in de huidige natuurwetenschappelijke evolutietheorie beschreven.
Ik neem aan dat door mijn eerdere opmerkingen en en ander achterhaald is?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:
siger schreef:
Enkel die fenotypische eigenschappen die overgegeven worden bij voortplanting zijn evolutionair.
Per definitie wordt geen enkele "fenotypische eigenschap" (=fenotype?) overgegeven bij voortplanting. Ik zou wel gek zijn om zoiets te beweren.
Blues-Bob schreef:Je spreekt onzin uit hier.
Kan je wat nauwkeuriger uitwijzen waar?
Blues-Bob schreef:Natuurlijk bestaan er fenotypische kenmerken die familiair voorkomen en erfelijk zijn.
Nee, fenotypische kenmerken (=fenotype?) die erfelijk zijn bestaan niet.
Blues-Bob schreef:Natuurlijk zijn erfelijke kenmerken nodig voor het kunnen gebruiken van taal
En die erfelijke kenmerken hadden nooit bestaan zonder het fenotype taal.
Blues-Bob schreef:maar taal an sich is aangeleerd.
Zodat het fenotype taal ontstaat.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste siger,

Ik ben als voormalig vogelkweker (kleur) veel bezig geweest met genetica en in mijn hobby heb ik te maken gekregen met het genotype en het fenotype, praten jullie over deze begrippen of over heel andere zaken?
Dit vanwege het gebruik van begrippen als "fenotype taal".
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
siger

Bericht door siger »

Thor schreef:Beste siger,

Ik ben als voormalig vogelkweker (kleur) veel bezig geweest met genetica en in mijn hobby heb ik te maken gekregen met het genotype en het fenotype, praten jullie over deze begrippen of over heel andere zaken?
Dit vanwege het gebruik van begrippen als "fenotype taal".
We hebben het over exact hetzelfde. Het is zelfs bekend dat Darwin zijn eerste inspiratie voor de evolutietheorie opdeed met jouw hobby, specifiek het kweken van duiven.

Darwin schokte zijn tijdgenoten met de gedachte dat wat mensen deden met tamme dieren, ook door de natuur gedaan kon worden met wilde dieren.

De tegenstelling genotype/fenotype is dus volledig van toepassing op alle vormen van selectie, door mensen/natuur, en van natuur/mensen.

Het mechanisme is dikwijls slecht begrepen.

Het genotype is de genetische opmaak zonder rekening te houden met haar uitdrukking in een plant, dier of mens.
Er is een geschikte omgeving nodig waarop het genotype kan inwerken.
Samen met die omgeving brengt het genotype een organisme met een bepaald fenotype voort.

Dus:
Genotype + omgeving = fenotype (van plant, dier, mens...)

Het fenotype dat best past in de omgeving wordt geselecteerd.
Het genotype dat dit fenotype heeft voortgebracht wordt overgeerfd (en vormt nieuwe fenotypes.)
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Thor schreef: Ik verwees naar de auteur GayaH, zoals ik had vermeld, dat GayaH dat geleend heeft uit een definitie van wikipedia daar vind ik niets vreemds aan. Om de context nog even niet uit het oog te verliezen, jij had een probleem met het oprekken van jou definitie van het woord evolutie, waarna je nog heel duidelijk een vreemdsoortige definitie opschreef: "Het feit evolutie is enkel toepasbaar gebleken op soorten (biologie-> organismen-> leven)." hetgeen een definitie is die veel verwantschap heeft met de biologie of ook wel evolutiebiologie genoemd http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutiebiologie
Indien we spreken over de evolutie van de mens http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens zijn er weer andere definities of wel een uitleg denkbaar. Voor mij heeft het begrip evolutie betrekking op de ontstaansgeschiedenis van het nu, wat is er gebeurd waardoor de mens deze ontwikkeling heeft door kunnen maken. De rol van het bewustzijn en het denken speelt daar een cruciale rol in, maar zoals gezegd dat is slechts mijn mening.
Je zegt het goed het is een mening. Ik onderschrijf die mening niet. De evolutietheorie (die dus wel bestaat, namelijk de enige evolutie theorie die met de huidige evidence volledig ondersteund wordt is de definitie van de evolutiebiologie, althans als we de classificatie volgens wikipedia aanhouden).
Evolutie in de metafysica, of zelfs evolutie binnen abiogenesis zetelen niet op dezelfde evidence.
2. Vind je dan niet dat de weergave zoals hier gesteld ten onrechte de suggestie wekt een band te hebben met DE evolutietheorie? Ik zal hiervoor jouw zoektocht op wikipedia uitbreiden:
Waarom ik dat niet zo belangrijk vindt heeft te maken dat er geen DE evolutietheorie is, er zijn theorieën, waarbinnen veel erg veel onenigheid is over wat nu wel waar is of niet. Daarnaast zijn er no-go theorieën, die geen middelen krijgen om uitgezocht te worden en zijn er zeer besmette theorieën om aan te werken. Kortom DE theorie die een sluitend algemeen geaccepteerde bewijsvoering heeft inzake een verklaring over de ontwikkeling van de mens en de wereld, die is er niet.
[/quote]
De wereld: nee, immers de wereld plant zich niet voort.
De mens: Jawel, er zijn echter nog wat vragen, waarvan je een paar belangrijke al gevonden hebt.
Dan de suggestie dat het bewustzijn zich zou voortplanten, betekent voor mij dat jij alleen maar -in je opvatting over evolutie- kan spreken als er sprake is van voortplanting, zonder voortplanting geen evolutie. Begrijp ik dit goed?
Ja, omdat voortplanting, geslachtelijk of ongeslachtelijk in de evolutietheorie is ingebouwd. Dit komt omdat het produceren van evidence nog enkel is gelukt bij organismen die zich kunnen voortplanten. Anders heeft men nog geen evidence kunnen produceren. Bovendien is wiskundig bezien de logische uitspraak:
Kinderen lijken op hun ouders
Kinderen van wie de ouders veel succes hebben (mbt nageslacht krijgen) hebben dat zelf ook
Binnen een soort zullen er meer individuen zijn met de kenmerken van de ouders die meer succes hebben mbt nagslacht krijgen.

Zonder voortplanting is die logische gevolgtrekking niet consistent. Dat is de gevolgtrekking van de best onderbouwde evolutietheorie.

Jij praat over de natuurwetenschappelijke evolutietheorie en indien de de pagina helemaal had gelezen had je dit kunnen lezen:
In 2005 publiceerde het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science in een jubileumnummer een overzicht van de 125 grootste (onbeantwoorde) vragen in de natuurwetenschap.[9] Uit deze vragen worden hieronder de vragen genoemd, die te maken hebben met evolutie:

Uit de 25 belangrijkste vragen:

* Wat is de biologische basis van het bewustzijn?
* Waarom hebben mensen zo weinig genen?
* Wat bepaalt de diversiteit van soorten?
* Welke genetische veranderingen maakten ons uniek menselijk?
* Hoe is coöperatief gedrag geëvolueerd?

Dus we spreken wel degelijk over een beperkte opvatting van jou definitie van het begrip evolutie.
Het gaat er niet om wat men niet weet, het gaat er om wat men wel weet. Al deze vragen falsificeren de stellingname niet dat voortplanting essentieel is om onder de wetten van de evolutietheorie te kunnen vallen.
Daarbij denk ik dat ik die eerste vraag anders bekijk dan jij.
Kun jij een bewijs leveren dat "informatie" genetische wordt doorgegeven?
Bruine haren, krullen, kleur ogen, lengte van het geslachtgsdeel, kleur van schildwantsen, risico op hart-en-vaatziekten, etc. etc. etc. Er zijn tal van genen en hun doel ontcijfert, voor mensen en vele andere diersoorten.
Kun je aangeven waarom er dan variaties zijn in het doorgeven van informatie?
Goede grutten kan ik dan alles voorkauwen? Lees je even in over geslachtelijke voortplanting en zie dat daar PER DEFINITIE variatie is, en als je even verder zoekt dan zie je dat bij het kopieren van genetisch materiaal kleine variaties kunnen ontstaan, zowel bij meercellige organismen binnen het organisme (celdeling), als eencellige organismen bij de deling (voortplanting).
Is het begrip ideeën niet een samenstelling van begrippen en informatie?
Ja, duh, maar geen informatie betreffende het individu binnen de soort wat zich bij voortplanting per definitie overbrengt op het nageslacht.
Ook hier bevestig je het onduidelijk zijn van het begrip bewustzijn, maar je geeft er wel oordelen over, hetgeen vreemd is.
Soms zijn lijnen vaag, maar kan men wel weten wat iets niet is, en wat iets minimaal moet bevatten. Veel duidelijker kan ik het niet stellen.
Ik wacht.
Heel simpel gezegd geeft het weer hoe wij reageren binnen een wereld van onze waarneming. Zo beschrijven de diverse auteurs hoe ons zelfbewustzijn werkt en zich ontwikkelt. Welke hersendelen betrokken zijn bij die ervaring en wat er met de ervaring gebeurt als die delen anders functioneren. Ons bewustzijn verandert dan ook.

Neen, het zegt niets over een collectief bewustzijn of extrapersoonlijk bewustzijn omdat het bestaan daarvan niet aan te tonen is.
Elke vooruitgang begint met een klein stapje, maar voor de helderheid jij bent bereid de ontwikkeling van het bewustzijn als een evolutie element te zien, maar buiten het darwinistische kader.
Ik ben bereid in te zien dat de mens op een of andere manier een evolutie door maakt, waardoor het individuele bewustzijn, whatever that is (nogmaals dat zegt niet dat we niet weten wat het niet is), verandert. Maar dan moet er wel een biologische, of darwinistische (ik weet nu niet meer welke classificaties gelden) achtergrond voor zijn.
Dit was de vraagstelling niet.
Waarom spuw je dan losse flodders?
Ik neem aan dat door mijn eerdere opmerkingen en en ander achterhaald is?
[/quote]
Je mag aannemen dat wij een fundamenteel ander denkkader hanteren mbt wat evolutie mag heten vanuit het darwinistisch beginsel.

Groet,

Bob
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef: Het mechanisme is dikwijls slecht begrepen.

Het genotype is de genetische opmaak zonder rekening te houden met haar uitdrukking in een plant, dier of mens.
Er is een geschikte omgeving nodig waarop het genotype kan inwerken.
Samen met die omgeving brengt het genotype een organisme met een bepaald fenotype voort.

Dus:
Genotype + omgeving = fenotype (van plant, dier, mens...)

Het fenotype dat best past in de omgeving wordt geselecteerd.
Het genotype dat dit fenotype heeft voortgebracht wordt overgeerfd (en vormt nieuwe fenotypes.)
Dit wilde ik je net uitleggen. Ik had uit je eerdere post begrepen dat je genotype uitsloot van fenotype, dat is onzin natuurlijk. Over deze inhoud zijn we het eens, fenotype is de individuele balans tussen externe en interne factoren.

Groet,

Bob
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Thor schreef: Met de wetenschappelijke methode kun je alles bewijzen. De betaler bepaald wat je gaat bewijzen.
Dus als ik als betaler verzoek onomstotelijk volgens de wetenschappelijke methode te bewijzen dat er toch kabouters achter mijn koelkast de winterslaap doorbrengen dan kan dat? :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Thor schreef: Met de wetenschappelijke methode kun je alles bewijzen. De betaler bepaald wat je gaat bewijzen.
Ja?
Ik heb hier de wetenschappelijke methode voor je, maar kan jij even de passage opzoeken waarin de betaler aan bod komt?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode

Wil je serieus volhouden dat elke wetenschappelijke vinding alleen maar werkt dankzij een hoogste bieder?

Denk na voordat je reageert, want wetenschap is geen "choose your pick".
Als je de methode verwerpt, verwerp je niet alleen de evolutietheorie, maar alles wat de wetenschap tot dusver heeft bereikt.

De methode is binnen alle competentie's namelijk dezelfde.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef:
Ja?
Ik heb hier de wetenschappelijke methode voor je, maar kan jij even de passage opzoeken waarin de betaler aan bod komt?

Wil je serieus volhouden dat elke wetenschappelijke vinding alleen maar werkt dankzij een hoogste bieder?

Denk na voordat je reageert, want wetenschap is geen "choose your pick".
Als je de methode verwerpt, verwerp je niet alleen de evolutietheorie, maar alles wat de wetenschap tot dusver heeft bereikt.

De methode is binnen alle competentie's namelijk dezelfde.
Ik meen dat science begin dit jaar een artikel publiceerde over "corrupte wetenschappers".
Korte conclusie: Er is wel degelijk sprake van "foute wetenschappers" maar daarom is het onafhankelijk van elkaar onderzoek doen belangrijk.

Groet,

Bob
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dat er corrupte wetenschappers zijn doet aan de wetenschappelijke methode an sich niets af. Er zijn ook héél onbeleefde taxichauffeurs maar dat komt niet persé omdat ze in een bepaald merk taxi rijden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

GayaH schreef:*het is echt niet zo dat het alleen gebruikt mag worden voor de biologische evolutie theorie.
Dat is natuurlijk zo. Het probleem is alleen dat pseudowetenschappers nalaten om deugdelijk en nauwgezet te beschrijven wat ze er dan wel mee bedoelen. Waarmee ze zich schuldig maken aan Jomanda's drogreden (die categorie heb ik net zelf uitgevonden) - zij heeft jarenlang de mond vol gehad over energiestromen. Laszlo doet met evolutie hetzelfde als Jomanda met energie. De bedoeling ervan is (bij)geloof te overgieten met een wetenschappelijk lijkend sausje en zo indruk te maken.
Om eens een citaat uit die recensie te halen:
For instance, in the first chapter Conway Morris tries to introduce an important idea he calls "inherency". He doesn't exactly define it.
Inmiddels heb ik mij aangeleerd op dit punt op te houden. Onlangs heb ik mijn oude natuurkundeboek van de lerarenopleiding nog even bij genomen. Elk natuurkundig begrip is nauwkeurig gedefinieerd, in woorden en in wiskundesymbolen.
Blues-Bob schreef:Anders vervallen we al snel in inductie, prima om op te koken maar wat minder goed om betrouwbare uitspraken over te doen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het overgrote deel der natuurkundige meetinstrumenten maakt gebruik van inductie. Je dacht toch niet werkelijk dat je op een Ohmmeter rechtstreeks de weerstand van een draad kunt meten? Of dat ze in Geneve met het blote oog in hun tunnel op zoek gaan naar elementaire deeltjes?
Inductie is niet beter of slechter om tot betrouwbare uitspraken te komen, zolang men maar dezelfde strenge regels hanteert als voor deductie.
Wat pseudowetenschappers niet doen.
Thor schreef:Jij had een probleem met het feit dat Laszlo de definitie oprekt, waarbij je eigenlijk zegt, dat hij jou definitie van evolutie oprekt.
Nee. Blues-Bob en ik hebben er een probleem mee dat Laszló geen behoorlijke definitie van evolutie geeft. Hij doet dat met opzet, omdat hij dan al naar gelang het hem uitkomt het begrip evolutie een andere betekenis kan geven en toch wetenschappelijk kan lijken. De Jomanda-drogreden dus.
Thor schreef:Het toetsbaar zijn is een ander probleem omdat het andere technieken vereist zoals de Modus tollens dan tot op heden gebruikt wordt in dit soort zaken. Zaken als de evolutie van de mens.
Wat je hier precies bedoelt is mij niet duidelijk. Hoe dan ook is de evolutietheorie perfect falsifieerbaar.
Thor schreef:Waarmee een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen fysiek en niet fysieke zaken.
Dan moet men ook geen begrippen die slechts van toepassing zijn op fysieke zaken op die niet fysieke zaken loslaten zonder een grondige bespreking van de betekenis van die begrippen.
Wie een basiscursus psychologie doet weet dat zulks heel goed mogelijk is.
Jij ziet wetenschap als een personage lijkt het ik zie het enkel als werken via de wetenschappelijke methode.
Thor schreef:Wat is die methode dan, heeft het te maken met de financiering, met de opdrachtgever, wat zijn de criteria hoe wetenschap tot stand komt, of kijk je alleen maar naar de output?

is een aardig begin. Ah, ik zie dat Dr.Who er al naar heeft verwezen.
Thor schreef:Zonder enige verwijzing te doen, naar de opdrachtgevers en financiers van dit systeem, waardoor je verklaring toch wel een belangrijke invloed mist. Maar het zij zo.
Dit is een omgekeerde

http://en.wikipedia.org/wiki/Is%E2%80%93ought_problem

De wetenschappelijke methode is een norm. Niet omdat opdrachtgevers en financiers invloed uitoefenen is de wetenschappelijke methode zoals wikipedia die uiteenzet fout. Integendeel dienen we er naar te streven dat wetenschappelijk onderzoek zo onafhankelijk mogelijk geschiedt. Anders worden de uitkomsten twijfelachtig.
De laboratoria van de tabaksindustrie geven daar het beste voorbeeld van. Maar als je op grond daarvan de wetenschappelijke methode weigert te accepteren hanteer je een drogreden. Het gevolg is dit soort onzin:
Thor schreef:Met de wetenschappelijke methode kun je alles bewijzen. De betaler bepaald wat je gaat bewijzen.
doctorwho schreef:Dus als ik als betaler verzoek onomstotelijk volgens de wetenschappelijke methode te bewijzen dat er toch kabouters achter mijn koelkast de winterslaap doorbrengen dan kan dat? :shock:
Ja hoor. Als je maar genoeg betaalt (dit moet opwegen tegen de geruïneerde reputatie) is er altijd wel een wetenschapper te vinden die de door jou gewenste onderzoeksresultaten produceert en het doet voorkomen dat de wetenschappelijke methode is gebruikt. Dergelijke cover-ups kunnen zeer listig gedaan worden.
Het gemak waarmee ik als eerstejaars ooit een ervaren docent om de tuin heb geleid spreekt voor zich.
Thor schreef:het gebruik van het feit evolutie is een combinatie die ik niet zo natuurlijk vind. Vooral het vervolg is enkel toepasbaar gebleken op soorten klopt niet met de eerste drie woorden.
Evolutie is een waarneembaar feit, net zoals van een trap afvallen middels de zwaartekracht een waarneembaar feit is.
Thor schreef:indien de mens al mrd. jaren geleden hetzelfde bewustzijn had gehad dan vraag ik aan jou waarom er dan pas de laatste 500 jaar de meeste ontdekkingen zijn gedaan en beschreven?
Maak er maar 200 jaar van. Het antwoord is dat de wetenschappelijke methode zo jong is. Daarvoor klooide men maar wat aan, om het grof te zeggen. Dat doen wetenschappers eigenlijk nog steeds (Kuhn) maar als ze iets te pakken denken te hebben wordt het onderzoek wel methodisch aangepakt.
Vergelijk het met de aanschaf van een nieuw apparaat. Bijna niemand gaat eerst uitgebreid de handleiding zitten lezen, vrijwel iedereen gaat zitten uitproberen. Wetenschappers ook.
Thor schreef:Indien we spreken over de evolutie van de mens http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens zijn er weer andere definities of wel een uitleg denkbaar.
Nogmaals, daar is geen enkel bezwaar tegen. Het bezwaar is dat Laszló helemaal geen andere definitie of uitleg geeft. Net zo min als Jomanda ooit heeft gedefinieerd wat ze met energiestromen bedoelt.
Thor schreef:Voor mij heeft het begrip evolutie betrekking op de ontstaansgeschiedenis van het nu, wat is er gebeurd waardoor de mens deze ontwikkeling heeft door kunnen maken. De rol van het bewustzijn en het denken speelt daar een cruciale rol in,
Dus volgens jou is evolutie geschiedschrijving? Want deze omschrijving past daar ook op.
Thor schreef:Daarnaast zijn er no-go theorieën, die geen middelen krijgen om uitgezocht te worden en zijn er zeer besmette theorieën om aan te werken.
Het is toch opmerkelijk dat elke pseudowetenschapper vroeg of laat met een complottheorie aan komt zetten.
OK, GayaH niet. Maar die pretendeert geloof ik ook niet wetenschap te bedrijven, wat heel verstandig is.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

MNb schreef:
Blues-Bob schreef:Anders vervallen we al snel in inductie, prima om op te koken maar wat minder goed om betrouwbare uitspraken over te doen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het overgrote deel der natuurkundige meetinstrumenten maakt gebruik van inductie. Je dacht toch niet werkelijk dat je op een Ohmmeter rechtstreeks de weerstand van een draad kunt meten? Of dat ze in Geneve met het blote oog in hun tunnel op zoek gaan naar elementaire deeltjes?
Inductie is niet beter of slechter om tot betrouwbare uitspraken te komen, zolang men maar dezelfde strenge regels hanteert als voor deductie.
Wat pseudowetenschappers niet doen.
Je hebt gelijk. Ik heb die uitspraak bedoeld enkel in het licht van dit topic.
Bijvoorbeeld bij grote studiepopulaties kan je middels inductie zeer betrouwbare uitspraken doen. Ik had er inderdaad bij moeten vermelden dat onder de opmerking gaat over de op inductie geformuleerde conclusies die gedestileerd kunnen worden uit dit topic. De randvoorwaarden daarvoor zijn niet goed aanwezig.

Excuses.

Groet,

Bob
Plaats reactie