Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 17 aug 2024 19:55
dikkemick schreef: 17 aug 2024 19:34Daar had ik dan ook.mijn 2e :wink: bij moeten zetten.
Mijn tekortkoming!
Ik beschouw zulks als één van jouw 'gaves':
  • dermate koesterwaardig,
    dat je er iets zuiniger [bewuster?] mee om zou mogen springen ...
    ... ivm paarlen en zwijnen enzo!
Interessante wending. Zwijnen.
Zouden die ook verruimd bewustzijn hebben na paddogebruik?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 17 aug 2024 20:08
HierEnNu schreef: 17 aug 2024 19:55
dikkemick schreef: 17 aug 2024 19:34Daar had ik dan ook.mijn 2e :wink: bij moeten zetten.
Mijn tekortkoming!
Ik beschouw zulks als één van jouw 'gaves':
  • dermate koesterwaardig,
    dat je er iets zuiniger [bewuster?] mee om zou mogen springen ...
    ... ivm paarlen en zwijnen enzo!
Interessante wending. Zwijnen.
Zouden die ook verruimd bewustzijn hebben na paddogebruik?
OffTopic, maar interessante vraag!

Ik heb me ooit verdiept in theorieën die er van uit gingen dat het menselijk bewustzijn ontstaan is, of in ieder geval een evolutionaire mega sprong heeft gemaakt, doordat onze voorouders per abuis bewustzijnsverruimende middelen [paddo's?] tot zich namen en zulks zijn gaan cultiveren.

Als ik het me goed herinner was één van de beweringen dat de Joden hun 'Heiligheden' vervoerden in de 'Ark van het Verbond' die van Acaciahout was gemaakt. Ook Manna werd vervoerd in de 'Ark van het Verbond' en de boomschors en bladeren van Acaciahout schijnt hoge concentraties DMT te bevatten, die dan kennelijk in die Manna zou trekken en na de consumptie van die Manna dus voor een verruimd bewustzijn zou hebben gezorgd.

Sorry, ik heb geen onderbouwing: te lang geleden! :wink:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

@Axxyanus en wat ik logisch concludeer uit die afbeelding en uit de studies waar deze afbeelding uit voortkomt:

Een opvallend fenomeen dat naar voren komt uit deze studies, zoals geïllustreerd in de afbeelding, is het paradoxale effect van sedativa en psychedelica op hersenactiviteit en de intensiteit van bewuste ervaring.

Sedativa en anesthetica: verhoogde hersenactiviteit, verlaagd bewustzijn

Sedativa zijn stoffen die het centrale zenuwstelsel onderdrukken, wat leidt tot kalmering, vermindering van angst en vaak slaperigheid. Anesthetica, die ook onder de categorie van sedativa vallen, worden gebruikt om bewustzijn volledig uit te schakelen tijdens medische ingrepen. Uit de afbeelding blijkt dat middelen zoals propofol, een veelgebruikt anestheticum, leiden tot een toename van hersenactiviteit in verschillende frequentiebanden, wat wordt weergegeven door de rode kleuren. Deze verhoogde activiteit lijkt echter paradoxaal, aangezien deze middelen juist worden ingezet om het bewustzijn te verminderen of volledig uit te schakelen.

Psychedelica: verminderde hersenactiviteit, verhoogde bewustzijnservaring

Aan de andere kant van het spectrum vinden we psychedelica zoals LSD en psilocybine, die een geheel andere invloed hebben op hersenactiviteit en bewustzijn. De afbeelding laat zien dat psychedelica een significante afname van hersenactiviteit veroorzaken, vooral in corticale regio's en in hogere frequentiebanden, wat wordt weergegeven door de donkerblauwe kleuren. Paradoxaal genoeg rapporteren gebruikers van psychedelica een toename in de intensiteit en complexiteit van hun bewuste ervaring, vaak beschreven als "kosmisch bewustzijn" of "ego-dissolutie."

Dit paradoxale effect kan worden begrepen in het kader van de filterhypothese van Aldous Huxley, die suggereert dat de hersenen normaal gesproken fungeren als een filter voor de immense hoeveelheid informatie die het bewustzijn zou kunnen bereiken. Door de activiteit van dit filter (zoals het Default Mode Network) te verminderen, geven psychedelica toegang tot bredere, meer uitgebreide bewustzijnstoestanden, ondanks de algehele afname in hersenactiviteit.

Conclusie
De afbeelding maakt duidelijk dat sedativa (inclusief anesthetica) en psychedelica op fundamenteel verschillende manieren invloed uitoefenen op de hersenactiviteit en daarmee op bewustzijn. Sedativa verhogen de hersenactiviteit, wat paradoxaal genoeg leidt tot een vermindering van bewustzijn, terwijl psychedelica hersenactiviteit verminderen, wat paradoxaal genoeg leidt tot een verhoogde intensiteit van bewuste ervaring.

Dit toont voor mij in deze gevallen een negatieve correlatie aan tussen hersenactiviteit en bewustzijn.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef: 18 aug 2024 01:14 @Axxyanus en wat ik logisch concludeer uit die afbeelding en uit de studies waar deze afbeelding uit voortkomt:
Dit toont voor mij in deze gevallen een negatieve correlatie aan tussen hersenactiviteit en bewustzijn.
Dat zou waar kunnen zijn. Als een deel van de hersenactiviteit bestaat uit het selecteren van die zintuigelijke signalen die niet van belang worden geacht voor het ontstaan van bewuste herinneringen, dan leidt het uitzetten van dat proces tot ervaringen die normaliter onbewust blijven. In de meeste gevallen kun je verwachten dat die selectie nuttig is, en dat die extra ervaringen dus niet zinvol zijn. Je moet daarom niet te veel vertrouwen op dat soort ervaringen.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Psychedelica: verminderde hersenactiviteit, verhoogde bewustzijnservaring
Voortaan dan maar verkeersdeelnemers (piloten ed) een flinke snuif laten nemen alvorens ze vertrekken. Hoger bewustzijn lijkt mij een goede zaak!
Examens? No problemos.
Artsen, neurochirurg: handen wassen en pilletje slikken.

Maarten, er zullen delen in het brein geremd worden door die troep en andere delen (die normaal onderdrukt zijn) geactiveerd. De gebruiker zal het toeschrijven aan iets dat hij of zij nog nooit ervaren heeft....een hoger bewustzijn dus.

In mijn dromen zie ik ook zaken die overdag echt niet kunnen. Mijn brein laat me denken dat het op dat moment de werkelijkheid is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Peter van Velzen schreef: 18 aug 2024 04:37
MaartenV schreef: 18 aug 2024 01:14 @Axxyanus en wat ik logisch concludeer uit die afbeelding en uit de studies waar deze afbeelding uit voortkomt:
Dat zou waar kunnen zijn. Als een deel van de hersenactiviteit bestaat uit het selecteren van die zintuigelijke signalen die niet van belang worden geacht voor het ontstaan van bewuste herinneringen, dan leidt het uitzetten van dat proces tot ervaringen die normaliter onbewust blijven. In de meeste gevallen kun je verwachten dat die selectie nuttig is, en dat die extra ervaringen dus niet zinvol zijn. Je moet daarom niet te veel vertrouwen op dat soort ervaringen.
Inderdaad, Peter, deze filters spelen een cruciale rol in het helpen ons te concentreren op de meest relevante informatie voor overleving en dagelijkse functies. Wanneer deze filters door psychedelica worden 'uitgeschakeld' of verminderd, krijgen we toegang tot een bredere waaier van mentale ervaringen die normaal gesproken niet toegankelijk zijn.
Mogelijk is dit bericht veranderd omdat ik weer eens op wijzigen ipv op quoten heb geklikt. Als er iets verdwenen is, laat mij dan weten, wat. Dan herstel ik dat.
Peter van Velzen
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 18 aug 2024 14:08
Peter van Velzen schreef: 18 aug 2024 04:37
Inderdaad, Peter, deze filters spelen een cruciale rol in het helpen ons te concentreren op de meest relevante informatie voor overleving en dagelijkse functies. Wanneer deze filters door psychedelica worden 'uitgeschakeld' of verminderd, krijgen we toegang tot een bredere waaier van mentale ervaringen die normaal gesproken niet toegankelijk zijn.
Wat allemaal niet betwist wordt. Wat betwist wordt, is dat deze ervaringen tappen uit een of ander (bovennatuurlijk) universeel bewustzijn.

Als jij het over de "filtertheorie" hebt. Dan bedoel je over het algemeen niet dat er delen van de hersenen een filter functie hebben. Dan bedoel jij dat de enige funtie van de hersenen is dat ze het bewustzijn dat van een soort universeel bewustzijn zou komen filteren.

En van dat laatste bestaat niet het minste bewijs. Er zijn enkel resultaten die jij probeert uit te leggen op een manier zodat het lijkt of ze daar bewijs voor zijn doordat je verwarring sticht betreffende wat er nu juist is aangetoond. Zodat als er bewijs is dat de hersenen ergens een filtercapaciteit hebben, jij daar dadelijk opspringt alsof dat bewijs zou zijn voor wat jij hoopt dat het zou bewijzen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Ht UMCG is spil in het onderzoek met ketamine en psylocibine om patiënten beter te kunnen behandelen:
https://www.umcg.nl/-/ketaminebehandeling
https://www.umcg.nl/-/medisch-wetenscha ... binestudie

Geen woord over jouw fantasie betreffende veridieke verslagen van lijfloos reizen. Ondanks de oppervlakkige gelijkenis vanwege het beinvloeden van de hersenprikkel-overdracht.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 18 aug 2024 14:26
Wat allemaal niet betwist wordt. Wat betwist wordt, is dat deze ervaringen tappen uit een of ander (bovennatuurlijk) universeel bewustzijn.

Als jij het over de "filtertheorie" hebt. Dan bedoel je over het algemeen niet dat er delen van de hersenen een filter functie hebben. Dan bedoel jij dat de enige funtie van de hersenen is dat ze het bewustzijn dat van een soort universeel bewustzijn zou komen filteren.

En van dat laatste bestaat niet het minste bewijs. Er zijn enkel resultaten die jij probeert uit te leggen op een manier zodat het lijkt of ze daar bewijs voor zijn doordat je verwarring sticht betreffende wat er nu juist is aangetoond. Zodat als er bewijs is dat de hersenen ergens een filtercapaciteit hebben, jij daar dadelijk opspringt alsof dat bewijs zou zijn voor wat jij hoopt dat het zou bewijzen.
De 'informatie' komt ergens vandaan, niet? En daar je niet betwist dat het geen extra elektrische activiteit is, dat zorgt voor het 'meer' aan informatie dat mensen opvangen, wat dan wel? Als je het niet betwist dat elektrische activiteit sterk vermindert, en dit globaal in de hersenen, terwijl nergens activiteit zich vermeerdert, maar de hoeveelheid beleefde informatie wel toeneemt. Waar bevindt die toegenomen beleving van informatie zich dan in de hersenen en van waar komt die dan vandaan, is de logische vraag? Je hoeft het woord 'bovennatuurlijk' niet eens te gebruiken om te beseffen dat de informatie niet uit de gebruikelijke bron lijkt te komen. (hersenactiviteit)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 18 aug 2024 16:34

De 'informatie' komt ergens vandaan, niet? En daar je niet betwist dat het geen extra elektrische activiteit is, dat zorgt voor het 'meer' aan informatie dat mensen opvangen, wat dan wel? Als je het niet betwist dat elektrische activiteit sterk vermindert, en dit globaal in de hersenen, terwijl nergens activiteit zich vermeerdert, maar de hoeveelheid beleefde informatie wel toeneemt. Waar bevindt die toegenomen beleving van informatie zich dan in de hersenen en van waar komt die dan vandaan, is de logische vraag? Je hoeft het woord 'bovennatuurlijk' niet eens te gebruiken om te beseffen dat de informatie niet uit de gebruikelijke bron lijkt te komen. (hersenactiviteit)
Die informatie kan er gewoon al geweest zijn, maar opgeborgen.
Kan best dat er een soort opening is gemaakt naar een archief.
Je verhaal bewijst nog steeds helemaal niets.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

De 'informatie' komt ergens vandaan, niet? En daar je niet betwist dat het geen extra elektrische activiteit is, dat zorgt voor het 'meer' aan informatie dat mensen opvangen, wat dan wel?
Dat is je al talloze malen uitgelegd. Maar het blijft niet hangen zodat je na een tijdje met het zelfde argument komt en met de zelfde vragen. Ik ga niet voor de zoveelste maal de zelfde uitleg geven. Ik hou het voorlopig hier voor gezien.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2024 16:45 Die informatie kan er gewoon al geweest zijn, maar opgeborgen.
Maar als die informatie verborgen was, zou die na psychedelica inname niet meer verborgen dienen te zijn en zich als activiteit in de hersenen op één of andere manier moeten tonen niet? Maar dat 'meer' aan informatie dat mensen beleven, is nergens in de hersenen te vinden. Integendeel: de hersenen tonen globaal minder hersenactiviteit. Waar is dan de NCC van deze meer intensieve beleefde ervaringen?

Inderdaad 'verborgen'. Maar niet op de manier verborgen zoals jij het ziet (zonder bewijs).
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 18 aug 2024 16:51

De 'informatie' komt ergens vandaan, niet? En daar je niet betwist dat het geen extra elektrische activiteit is, dat zorgt voor het 'meer' aan informatie dat mensen opvangen, wat dan wel?
Dat is je al talloze malen uitgelegd. Maar het blijft niet hangen zodat je na een tijdje met het zelfde argument komt en met de zelfde vragen. Ik ga niet voor de zoveelste maal de zelfde uitleg geven. Ik hou het voorlopig hier voor gezien.
Maar die uitleg van jou is al talloze malen uitvoerig weerlegd, met succes. Vooral de wetenschappers zelf gewagen niet van zulk een uitleg. Integendeel. De wetenschappers zijn verbaast. De wetenschappers die dit ontdekken hebben zelf helemaal geen uitleg voor het fenomeen en staan versteld. Jij hebt blijkbaar een uitleg klaar, die geen enkele wetenschapper onderschrijft.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 18 aug 2024 16:58
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2024 16:45 Die informatie kan er gewoon al geweest zijn, maar opgeborgen.
Maar als die informatie verborgen was, zou die na psychedelica inname niet meer verborgen dienen te zijn en zich als activiteit in de hersenen op één of andere manier moeten tonen niet? Maar dat 'meer' aan informatie dat mensen beleven, is nergens in de hersenen te vinden. Integendeel: de hersenen tonen globaal minder hersenactiviteit. Waar is dan de NCC van deze meer intensieve beleefde ervaringen?

Inderdaad 'verborgen'. Maar niet op de manier verborgen zoals jij het ziet (zonder bewijs).
De enige die is beweert dat er iets bewezen is ben jij.
De anderen zien dat niet als bewijs.

Voor het openen van ,'een deur', is niet zoveel energie nodig.
Het uitlezen van de informatie kan later gebeuren.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 18 aug 2024 17:00 Maar die uitleg van jou is al talloze malen uitvoerig weerlegd, met succes. Vooral de wetenschappers zelf gewagen niet van zulk een uitleg. Integendeel. De wetenschappers zijn verbaast. De wetenschappers die dit ontdekken hebben zelf helemaal geen uitleg voor het fenomeen en staan versteld. Jij hebt blijkbaar een uitleg klaar, die geen enkele wetenschapper onderschrijft.
Jij doet net of de wetenschap jou claim onderschrijft, maar ook dat maak je nietwaar.
Gesloten