Jij noemt het een feit?
Wikipedia schreef:
Feit
Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat,
doordat het ofwel zintuiglijk waargenomen ofwel instrumenteel gemeten kan worden.
Moderator: Moderators
Jij noemt het een feit?
Wikipedia schreef:
Feit
Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat,
doordat het ofwel zintuiglijk waargenomen ofwel instrumenteel gemeten kan worden.
Wat ik bedoel is dat Maarten een vraag of opmerking voorlegt aan chatgtp en dan het antwoord in dit gesprek brengt. Dan praten we niet met Maarten maar met chatgtp.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑17 aug 2024 14:15Voorlopig is er nauwelijks structuur, alleen los beweringen van Maarten die hij niet hard kan onderbouwen.
Ik denk niet dat die "asbak met lampen" rechtstreeks onze vragen beantwoordt.Mullog schreef: ↑17 aug 2024 14:23 Wat ik bedoel is dat Maarten een vraag of opmerking voorlegt aan chatgtp en dan het antwoord in dit gesprek brengt. Dan praten we niet met Maarten maar met chatgtp.
Als wij dat ook gaan doen kunnen we net zo goed het gras gaan maaien terwijl de AI de discussie voert.
Wel, het werd instrumenteel gemeten met MEG. Zie afbeelding.
Dat meet heel wat anders.MaartenV schreef: ↑17 aug 2024 14:31Wel, het werd instrumenteel gemeten met MEG. Zie afbeelding.
Volgens mij kan zulks ook niet Wetenschappelijk aangetoond worden, althans volgens de Wetenschap gebaseerd op het Materialisme. Er zijn echter Geesteswetenschappen die claimen dat zij zulks aantonen en van één van die ben ik een klein beetje op de hoogte:Mullog schreef: ↑17 aug 2024 14:17Dat wordt er nogal wat aangenomenHierEnNu schreef: ↑17 aug 2024 14:09 ...
Indien er echter van uitgegaan wordt dat Universeel Bewustzijn pervasief aanwezig is,en de hersenen als een soort ontvangstinstrument functioneren welk op persoonlijk niveau uit dat Universeel Bewustzijn filteren, welk zich manifesteert als menselijk bewustzijn, dan werkt dat filter als het ware beperkend op de ontvangst van dat Universele Bewustzijn in zijn geheel. Verminderde werking van de hersenen zal in dat geval toegang kunnen verschaffen tot grotere delen van het Universeel Bewustzijn, oftewel 'holistischer bewustzijn'.
- en dus een alles doordringend fundamenteel kenmerk is van het Universum,
...
- Dat Universeel Bewustzijn pervasief aanwezig is
- Dat hersenen als een ontvangstinstrument functioneren
- Dat hersenen omgekeerd evenredig filteren
Volgens mij is nog geen van deze punten ooit aangetoond.
- Dat verminderde werking van de hersenen van invloed is op het filter
Zoals ik het begrijp gaat Advaita Vedanta er van uit dat niets IS behalve Universeel Bewustzijn en Materie dus een illusie is die door Universeel Bewustzijn 'gecreëerd' wordt, ongeveer zoals het Materialisme er van uit gaat dat er alleen Materie bestaat en Bewustzijn de illusie is.Wikipedia schreef:
Advaita Vedanta
In de advaita vedanta wordt, net als in de boeddhistische shunyavada, de relatieve werkelijkheid, de scheiding tussen het eigen bewustzijn en het kosmisch bewustzijn ontkend en wordt alleen de absolute werkelijkheid als waarheid erkend (puur monisme).
Stel..gaat Advaita Vedanta er van uit dat niets IS behalve Universeel Bewustzijn en Materie dus een illusie is die door Universeel Bewustzijn 'gecreëerd' wordt, ongeveer zoals het Materialisme er van uit gaat dat er alleen Materie bestaat en Bewustzijn de illusie is.
.
Laat ons dat even aannemen. Wat volgt daar dan verder uit? Voor zover ik kan nagaan niets. Dat het gebruik van psychedelica of sommige spirutele praktijken een meer intense ervaring oplevert dan het dagelijks leven, daar valt voor de rest geen verder besluit uit te trekken.MaartenV schreef: ↑17 aug 2024 13:53Maar dat hun ervaringen intenser zijn dan tijdens waaktoestand kan wel objectief worden vastgesteld. Ze herinneren zich vaak zulke ervaringen een leven lang als één van de meest intense ervaringen die ze hadden tijdens hun leven. Dat kan men wel met subjectieve schalen meten.axxyanus schreef: ↑17 aug 2024 13:33
Niet voor wat jij wil bewijzen.
Hoe vaak ook wetenschappers dromen onderzoeken waarin mensen kunnen vliegen, dan zal dat op geen enkele manier een bewijs opleveren dat mensen echt kunnen vliegen.
Op dezelfde manier zal geen enkel onderzoek naar subjectieve ervaringen tijdens het gebruik van psychedelica of spirituele reizen enz. een bewijs opleveren voor het objectief bestaan van wat zij menen te ervaren.
Wat daaruit volgt is dat die spirituele praktijken waar jij het over hebt (psychedelica intake in dit geval) zorgt voor minder hersenactiviteit, maar zoals je aangeeft, juist meer intense ervaringen en dat uit de afbeelding van David Nutt blijkt dat meer hersenactiviteit tgv propofol inname bijvoorbeeld voor minder of zelfs geen bewustzijnservaringen zorgt.axxyanus schreef: ↑17 aug 2024 16:16Laat ons dat even aannemen. Wat volgt daar dan verder uit? Voor zover ik kan nagaan niets. Dat het gebruik van psychedelica of sommige spirutele praktijken een meer intense ervaring oplevert dan het dagelijks leven, daar valt voor de rest geen verder besluit uit te trekken.MaartenV schreef: ↑17 aug 2024 13:53Maar dat hun ervaringen intenser zijn dan tijdens waaktoestand kan wel objectief worden vastgesteld. Ze herinneren zich vaak zulke ervaringen een leven lang als één van de meest intense ervaringen die ze hadden tijdens hun leven. Dat kan men wel met subjectieve schalen meten.axxyanus schreef: ↑17 aug 2024 13:33
Niet voor wat jij wil bewijzen.
Hoe vaak ook wetenschappers dromen onderzoeken waarin mensen kunnen vliegen, dan zal dat op geen enkele manier een bewijs opleveren dat mensen echt kunnen vliegen.
Op dezelfde manier zal geen enkel onderzoek naar subjectieve ervaringen tijdens het gebruik van psychedelica of spirituele reizen enz. een bewijs opleveren voor het objectief bestaan van wat zij menen te ervaren.
Je blijft dat maar herhalen, maar dat maakt het niet waar.MaartenV schreef: ↑17 aug 2024 16:47 Wat daaruit volgt is dat die spirituele praktijken waar jij het over hebt (psychedelica intake in dit geval) zorgt voor minder hersenactiviteit, maar zoals je aangeeft, juist meer intense ervaringen en dat uit de afbeelding van David Nutt blijkt dat meer hersenactiviteit tgv propofol inname bijvoorbeeld voor minder of zelfs geen bewustzijnservaringen zorgt.
Een negatieve correlatie dus tussen hersenactiviteit en intensiteit ervaringen. Zoals de titel van dit topic aangeeft.
Volgens mij kan zulks ook niet Wetenschappelijk aangetoond worden, althans volgens de Wetenschap gebaseerd op het Materialisme. Waarom zou je als overtuigd Materialist zulks überhaupt willen bevestigen dan wel ontkrachten? Ik ben geen overtuigd Materialist, maar laat het bevestigen dan wel ontkrachten graag en met alle liefde over aan degenen die daar hun tijd en energie in willen steken. Diegenen die bewerem dat het zo is moeten het zelf aantonen!dikkemick schreef: ↑17 aug 2024 16:05 ..Stel..gaat Advaita Vedanta er van uit dat niets IS behalve Universeel Bewustzijn en Materie dus een illusie is die door Universeel Bewustzijn 'gecreëerd' wordt, ongeveer zoals het Materialisme er van uit gaat dat er alleen Materie bestaat en Bewustzijn de illusie is.
.
Stel dat Advaita Vedanta het bij het rechte eind heeft.
Dan linft de vraag: met welke methode gaan we dit bevestigen dan wel ontkrachten?
Geloof of overtuiging alleen lijkt mij niet voldoende.
Uitgaande van [mijn beperkte kennis van] Universeel Bewustzijn:dikkemick schreef: ↑17 aug 2024 18:43 Zelfonderzoek en zelf conclusies daaraan verbinden staat iedereen vrij.
De conclusies doortrekken naar zijn algemeenheid en als feit gaan poneren, dat staat niet iedereen vrij.
Ik kan uit eigen ervaring beweren dat er een bovennatuurlijke entiteit mijn benevelde brein bestuurt, als ik paddo's snuif () maar dat blijft mij bewering.
Daar had ik dan ook.mijn 2e
Ik beschouw zulks als één van jouw 'gaves':