Overigens vind ik Nietzsche een depressieve zwartkijker....bad_religion schreef:Denk dat dit een goed idee is, ik denk dat wel meerdere mensen hierin interesse hebben, tevens kan het leerzaam zijn voor iedereen....GH schreef:Het valt me op dat er niet is gereageerd op de postings van bad religion met citaten van Nietzsche en Shopenhauer.bad_religion schreef:Christendom was van meet af aan in diepste essentie een uit verveling geboren weerzin van het leven tegen het leven, die zich slechts vermomde in, en verschuilde achter de schone schijn van het geloof in een ander of "beter" leven.De haat jegens de "wereld", de vervloeking van de affecten, de angst voor de schoonheid en zinnelijkheid, de uitvinding van een hienamaals om het aardse leven des te beter te kunnen bleasteren, hetgeen in de grond genomen een verlangen is naar het niets, naar het einde, naar rust als voorbereiding op de "sabbat der sbbatten" - dit alles leek mij, net als de onvoorwaardelijke wil van het christendom om louter en alleen morele waarden te laten gelden, de gevaarlijkste en onheilspellendste verschijningsvorm van de '" wil tot ondergang", en in het gunstigste geval een teken tot ernstige ziekte, vermoeidheid, lusteloosheid, uitputting, levensarmoede, -want tegen de moraal(vooral de christelijke, dat wil zeggen onvoorwaardelijk moraal) moet het leven moet het levenhet onveranderlijk en onontkoombaar afleggen, aangezien het leven per definitie iets amoreels is, -moet het leventen slotte wel onder het gewicht van de verachting en het eeuwige nee bezwijken en als begerensonwaardig, als op zichzelf waardeloos ervaren worden....
Friedrich Nietzsche ca. 1870Misschien kunnen we een filosofische discussie starten in een filosofische draadje.bad_religion schreef:Schopenhauer, Arthur
Deel citaat:
Van alle levende wezens geldt dat hun bestaanswijze uiting is van hun wil. Ook de menselijke rede volgt de wil en biedt slechts rationalisaties van (vaak onbewuste) driften. Schopenhauers mensbeschouwing ontkomt zo aan het dualisme van lichaam en ziel door de mens tot één principe te herleiden en geeft bovendien een oplossing voor het probleem van de vrije wil. In de verschijningswereld is de mens gedetermineerd; daar is ook geen onderscheid te maken tussen wilsakten en daden, maar ‘an sich’ is de mens (vrije) wil.
Kenmerk van elke afzonderlijke wil en van de wereldwil als geheel is de levensdrift, de (blinde, onredelijke) neiging tot voortbestaan. Deze drift is daarom zo zinloos, omdat het leven vnl. lijden is en dus beter kan worden opgegeven. In deze pessimistische levensvisie voelde Schopenhauer zich verwant aan het boeddhisme.
Overigens verwierp hij elke godsdienst als schijnoplossing, omdat daar aan de menselijke behoefte aan zingeving en onsterfelijkheid door middel van illusies wordt tegemoetgekomen. De enige weg die verlossing uit het lijden kan bieden, is het opheffen van de eigen wil. De mens is hiertoe in staat door middel van zijn intellect, op het terrein van ethiek en kunst.
nieuw subforum filosofie?
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter
nieuw subforum filosofie?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Re: nieuw subforum filosofie?
Dan ken jij Nietzsche niet. Ik vrees dat je Nietzsche en Schopenhauer door elkaar haalt. De laatste staat inderdaad bekend als een pessimistische zwartkijker.collegavanerik schreef:Overigens vind ik Nietzsche een depressieve zwartkijker....
Nietzsche is in reactie op Schopenhauer juist een ras optimist, een levensbevestiger dat in scherpe tegenstellling tot de doemdenkende, levensontkennende christenen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
- collegavanerik
- Superposter
Re: nieuw subforum filosofie?
je hebt gelijk ik had eerst dit moeten lezenGH schreef:Dan ken jij Nietzsche niet. Ik vrees dat je Nietzsche en Schopenhauer door elkaar haalt. De laatste staat inderdaad bekend als een pessimistische zwartkijker.collegavanerik schreef:Overigens vind ik Nietzsche een depressieve zwartkijker....
Nietzsche is in reactie op Schopenhauer juist een ras optimist, een levensbevestiger dat in scherpe tegenstellling tot de doemdenkende, levensontkennende christenen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nietzsche
voor ik een uitspraak deed.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.