Hemelse groet

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Hemelse groet

Bericht door Petra » 10 jul 2017 03:39

-Zeker weer zo'n waargebeurd verhaal?
- :) Jahaaa.
-Nou, stoelriemen vast en aluhoedje op dan maar weer hè.

Laat ik beginnen met te vertellen over mijn schoonmoeder.
Een godliefhebbende vrouw die na twee zonen, snakkend naar een dochter, nog een derde zoon op de wereld zette.
De vlag ging uit toen ik in het gezin m'n intrede deed, samen koken, breien en kleien... dacht ze.
Die fijne gedachten duurden maar kort, want zoals ze op onze bruiloft speechte:' 'T is net een jongen; roken, vreten, zuipen en kaarten. Sterker nog, mijn jongens willen nog wel 's in de pannen roeren terwijl zij onbekommerd doorgaat met biljarten.'
Gelukkig weerhield het haar er niet van om s'nachts voor het slapen gaan heel lief een kruisje op mijn voorhoofd te tekenen.

Ik had het ook snel helemaal goedgemaakt door een meisje op de wereld te zetten.
Eindelijk, eindelijk, eindelijk kon schoonmoeder zich helemaal te buiten gaan aan lintjes, ruches en strikjes.
Dochter was haar allessie.

Op een dag, in juli, zaten man en ik aan tafel.
Dochter was bijna twee jaar, ze dribbelde naar de keuken, greep zich met gestrekte armen vast aan het keukenblad en bevroor.
Ik keek op, wat was er met mijn kwebbelientje aan de hand? Dat vrolijke waffeltje stond nooit stil. Ze stond er ook zo raar bij. Zo star.
Man en ik keken elkaar aan, met grote vragende ogen. We hadden allebei geen flauw idee wat er aan de hand kon zijn.
Ik liep naar haar toe. 'Poppetje, Poppetje?' zei ik zachtjes, proberend om contact te maken.
Poppetje reageerde niet en bleef als versteend in de lucht staren.
Ik liep terug naar de tafel en ging weer zitten.
'Ze lijkt wel in trance', zei man. 'Wat moeten we hier nou mee?'
Hij keek op de klok; '11.05, wat denk jij? Zullen we het nog een kwartiertje aankijken? Porren? Wakker schudden'.
'Ik weet 't ook niet', zei ik. 'Het ziet er zo eng uit. Het lijkt wel of er geen leven meer in zit. Ze is zo stijf als een standbeeld. Zou dat zo kunnen blijven? Zou ze ziek zijn? Een kwartier, ok.'
Samen zaten we aan tafel, onze blikken gingen ongerust heen en weer, naar elkaar, naar dochter, naar de klok.
De minuten tikten tergend langzaam weg.
Opeens zagen we rillingen door haar heen gaan. Ze bewoog!
Ze keerde zich om, lachte vrolijk en huppelde naar haar barbiehuis waar ze vrolijk kwebbelend in haar eigen brabbeltaaltje mee ging spelen.
Wij zakten van opluchting over tafel heen en keken vol ongeloof naar dochter, die speelde alsof er niks gebeurd was.
We hebben het haar gevraagd, maar jah, ze zei met anderhalf pas voor 't eerst mama, dus meer dan wat enkele woordjes sprak ze nog niet.
We gingen over tot de orde van de dag. Jongste uit bed halen. Lunchen en spelletjes doen.
Om een uur of twee ging de telefoon.
Ik nam op.
'Ze is dood, ze is dood' hoorde ik schreeuwen voor er werd opgehangen.
Man keek mij aan, -wat was dat nou?
-Het leek je vader wel. Het lijkt wel.. Ik geloof.. Volgens mij is je moeder dood.
Man belde terug.
Door het snikken en schreeuwen door was het moeilijk te vatten wat er precies aan de hand was.
Zijn moeder was zo in haar slaap overleden, ze was net vijftig geworden.
Volgens de arts was het zo rond 11 uur gebeurd.
Wij zakten weer over tafel.
'Een hemelse groet' zeiden we tegen elkaar.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Hemelse groet

Bericht door Dat beloof ik » 10 jul 2017 07:30

Gelukkig heb ik geen aluhoedje.

Het is een raar verhaal.
Ten eerste omdat je als ouders van een kind van een jaar besluit om er eens rustig voor te gaan zitten en te klokken hoe lang dochterlief in deze vreemde toestand blijft. Totaal onvoorstelbaar.
Laat ik het voorzichtig zeggen: dit zou bij mij geen halve minuut hebben geduurd voordat het fenomeen 'pijnprikkel' er aan te pas kwam.

Ten tweede omdat je op het laatst over de tafel zakt met de conclusie 'een hemelse groet'.
Persoonlijk zou ik over de tafel zijn gezakt om over moeder te gaan praten en zou de conclusie over dochter veel later komen. Als ik al over tafel zou zijn gezakt, want waarschijnlijk zou ik naar moeder zijn gereden.

En het kan in iedere geval nooit 'hemelse groet' zijn.
Want:
- kinderen van 1 jaar hebben daar nog geen besef van.
- de hemel bestaat niet.

Ik beweer niet dat het verhaal is verzonnen, maar dit komt op mij over als zo'n verzonnen bekeringsverhaal van evangelisten.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 jul 2017 08:05

Alles kan een keer gebeuren, maar de betekenis die wij aan iets geven is soms volslagen verkeerd. Of misschien is verkeerd hier een verkeerd woord. Het is voor ons wellicht juist goed, ook al is het slechts een verdichtsel. Zulke verhalen groeien. Misschien gebeurde het oorspronkelijk om 12 uur 55, maar nadat we weten dat oma om 11 uur was overleden, verschuift wellicht dat tijdstip om het beter te laten kloppen. Ons geheugen zit soms raar in elkaar. Ik heb genoeg "zekere" herinneringen gehad, die later niet bleken te kloppen, om daar aan te twijfelen. En natuurlijk. Was oma blijven leven, dan waren we dat moment wellicht voorgoed vergeten. Maar dat was niet zo en dus is het geworden wat het nu is. Een signaal uit een denkbeeldige plek. Een raadsel dat wij eigenlijk helemaal niet op willen lossen, omdat het mooi is zoals het is.
Ik wens u alle goeds

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 10 jul 2017 08:41

Peter van Velzen schreef:Een signaal uit een denkbeeldige plek. Een raadsel dat wij eigenlijk helemaal niet op willen lossen, omdat het mooi is zoals het is.
Ik zou het niet beter kunnen schrijven.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 11 jul 2017 02:12

Dat beloof ik schreef:Gelukkig heb ik geen aluhoedje.
Nee, jij hebt een vergiet op de kop en een knuppel in de hand.
Geniet van je kick.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 11 jul 2017 02:34

De Encyclopedist schreef:
Peter van Velzen schreef:Een signaal uit een denkbeeldige plek. Een raadsel dat wij eigenlijk helemaal niet op willen lossen, omdat het mooi is zoals het is.
Ik zou het niet beter kunnen schrijven.
Herinneringen; soms hoef je ze alleen maar te koesteren.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 11 jul 2017 08:16

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 11 jul 2017 13:49

@ Petra

Leuk om te lezen. Aangezien ik ook een aardig pakketje ervaringen heb meegemaakt , geloof ik wat je schrijft.
Je achtergrond lezende en hoe je hier op het forum zit, heb je in mijn ogen geen reden om iets te gaan verdraaien of beter voor te stellen dan het is.

Gewoon bijzonder zo'n verhaal. Het enige wat dan door me heen gaat is wat moet ik hiermee. Wat moet ik met de gebeurtenissen die ook in mijn leven gebeurden en in mijn eigen leven voor vragen zorgen.

o.a toevallige ontmoetingen ..we waren op weg naar spanje en ik nam de verkeerde afslag, de route de soleil over Lyon die ik normaal nooit rijd. Toen ben ik vlak voor Lyon gaan tanken, was nog niet echt nodig maar toch daarvoor gekozen..En wie staat daar naast ons te tanken bij een rij van 20 pompen..me broer en schoonzus uit nederland..wat is dat de kans op waarschijnlijkheid? ik had daar een weddenschap op moeten zetten.....ik zie hem hoogstens 1 x per jaar. Wisten niet van elkaar dat we op vakantie waren..Of toen ik zes was de beste vrienden van mijn ouders tegenkwamen op een camping in de stromende regen in joegoslavie..of mijn vrouw die een week voor haar vader overleed daarover een hele heldere droom had (geen enkele aanwijzing voor een overlijden) of een close familie lid die ergens doorheen gaat en dat je dat voelt in de nacht en het nog zo blijkt te zijn ook..
of vele malen gehad dat we exact hetzelfde denken op een bepaald moment te vaak om toevallig te zien.
...ik zou eens een lijstje moeten maken en dat tegen het licht houden van wiskundige vergelijkingen...probability equations.

De ervaringen , van hitte door me heen voelde gaan, op een ander moment een soort elektriciteit ,...mijn vader die een beeld visioen gedachte kreeg een week voor het gebeurde ( absoluut geen dromer of ziener zo nuchter als maar kan) dat ik een auto ongeluk zou krijgen bij een school stage...en is ook gebeurd..of dromen die bij veel kinderen hetzelfde zijn ...lichtjes die op je af komen...

De meeste dingen kan je heel logisch uitleggen en als toeval zien maar als sommige dingen te veel gebeuren is de kans wel heel erg klein dat het toeval is. Soms denk ik dat er een energie is die we delen met elkaar en in verbinding staat met alles...maar ben zo in elkaar gerammeld en geslagen door het christelijk geloof...shit voel nattigheid...dat ik nog maar op 1 manier de dingen wil zien en dat is wetenschappelijk.... toch blijven die dingen me triggeren en kan ze niet bij voorbaat weg schuiven als onzin en fantasie. Maar wil ze wel absoluut wetenschappelijk benaderd zien en bewezen. Als het hele universum uit atomen en quantum deeltjes bestaat moet alles bewezen kunnen worden..daar wacht ik dan maar op..Ik gooi het in ieder geval niet op een of andere (woestijn) god..maar net als alle tv en communicatie signalen de wereld overgaan...zou er iets zijn als hersengolven denk ik dan diep van binnen..een soort neurologisch netwerk van alle levende materie...
liefde doet pijn

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 11 jul 2017 13:58

Arjen, mooi stukje hierboven ^^^
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jul 2017 18:26

Arjen2015 schreef: o.a toevallige ontmoetingen ..we waren op weg naar spanje en ik nam de verkeerde afslag, de route de soleil over Lyon die ik normaal nooit rijd. Toen ben ik vlak voor Lyon gaan tanken, was nog niet echt nodig maar toch daarvoor gekozen..En wie staat daar naast ons te tanken bij een rij van 20 pompen..me broer en schoonzus uit nederland..wat is dat de kans op waarschijnlijkheid? ik had daar een weddenschap op moeten zetten.....ik zie hem hoogstens 1 x per jaar.
Het enige dat je je bij dit soort toevallige ontmoetingen moet realiseren is: Hoe vaak heb je al getankt in je leven en hoe toevallig was het dat je toch steeds weer onbekenden tegen kwam?
Eens in de zoveel tijd overkomt je dit: Je bent wat aan het mijmeren, denkt aan een vriend(in) en de telefoon gaat. WAT BLIJKT????!!!!!

Dat het 99 van de 100X je vriend(in) niet is. Maar die ene keer, de onthoud je!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 jul 2017 18:31

dikkemick schreef: Dat het 99 van de 100X je vriend(in) niet is. Maar die ene keer, de onthoud je!
Mijn vrouw belde me nooit, de paar keer dat ze dat deed zijn me altijd bij gebleven. Dat was toen zij in Thailand wachtte op haar MVV, en ik jarig was. Ze belde drie keer, en kocht ook drie keer een nieuw beltegoed!
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 11 jul 2017 20:22

Misschien wel daarom zeg ik al ik zou het een officlele studie casus moeten maken....en wiskundig berekenen.. Maar. Een broer tegenkomen in Frankrijk bij een benzine station..dat klinkt toch wel als 1 tegen een heleboel nullen....helaas geen prijs mee gewonnen :)
liefde doet pijn

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 11 jul 2017 21:00

Laat ik een begin maken...ik tank in nederland 50 x per jaar. In het buitenland tank ik 8 x per jaar. er over nadenkende is benzine station niet relevant kan ook de markt in frankrijk zijn of waar dan ook
Ben ruim 40 jaar aan herinneringen dus 1 miljoen minuten give or take....
Dan zijn er +- 9 mensen in mijn direkte 1e lijn en 20 mensen 2e lijns familie.
Dan wonen er ruim 500 miljoen mensen in europa.... is ook niet helemaal relevant...

Dan de oppervlakte van europa...pfff 3000000m x 3000000m = 9 miljoen m2
dus hoe bereken ik dan de kans in procenten dat ik gedurende 1 minuut van 1 miljoen minuten tot nu toe op een oppervlakte van 1m2 van 9 miljoen m2 , 1 van de negen mensen uit de 1e lijn spontaan ontmoet...op een plek die 1500 km van mijn woonplaats is want dat is dan wel weer uniek...

kan ik dan voor een simpele berekening 9 miljoen tot de macht van 1 miljoen (1 triljard) :9 rekenen...9 000 000 000 000 000 000 : 9 = 1 000 000 000 000 000 000 oftwel 1 mijloen triljard ?

ik ben een leek in zoiets berekenen maar dacht laat ik eens wat uit de losse pols schudden
een kans van 9.e+18 :9 = 1.e+18

of gewoon 9 miljoen x 1 miljoen = een kans van 1 op 9 miljoen....
ach hoe het ook is het was een hele kleine kans....

lol
liefde doet pijn

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 12 jul 2017 01:52

Arjen2015 schreef:@ Petra

Leuk om te lezen. Aangezien ik ook een aardig pakketje ervaringen heb meegemaakt , geloof ik wat je schrijft.
Je achtergrond lezende en hoe je hier op het forum zit, heb je in mijn ogen geen reden om iets te gaan verdraaien of beter voor te stellen dan het is.

Gewoon bijzonder zo'n verhaal. Het enige wat dan door me heen gaat is wat moet ik hiermee. Wat moet ik met de gebeurtenissen die ook in mijn leven gebeurden en in mijn eigen leven voor vragen zorgen.

De meeste dingen kan je heel logisch uitleggen en als toeval zien maar als sommige dingen te veel gebeuren is de kans wel heel erg klein dat het toeval is. Soms denk ik dat er een energie is die we delen met elkaar en in verbinding staat met alles...maar ben zo in elkaar gerammeld en geslagen door het christelijk geloof...shit voel nattigheid...dat ik nog maar op 1 manier de dingen wil zien en dat is wetenschappelijk.... toch blijven die dingen me triggeren en kan ze niet bij voorbaat weg schuiven als onzin en fantasie. Maar wil ze wel absoluut wetenschappelijk benaderd zien en bewezen. Als het hele universum uit atomen en quantum deeltjes bestaat moet alles bewezen kunnen worden..daar wacht ik dan maar op..Ik gooi het in ieder geval niet op een of andere (woestijn) god..maar net als alle tv en communicatie signalen de wereld overgaan...zou er iets zijn als hersengolven denk ik dan diep van binnen..een soort neurologisch netwerk van alle levende materie...
Mooi die kleine wondertjes die je hebt meegemaakt.
Dat liedje zegt het m.i. wel.
Little wonders.
Van mij hoeft men het niet te geloven, (al vind ik onderuit schoppen dan weer een onnodig uiterste), ik geloof het en dat is voldoende. Misschien verzachtte het gewoon de pijn een beetje, heeft het een mooie functie.
Al wat overblijft zijn je herinneringen en wat je in je hart voelde.
Daarom hoeft het van mij niet wetenschappelijk bewezen te worden. Het zijn juist die wonderlijke magische momenten die het leven zo bijzonder maken. En dat zgn. logische of realistische beredeneer maakt misschien wel meer kapot dan dat het helpt. Sometimes when you win you lose. (Je hoeft alleen maar de Facebook nepshow te bekijken om daar het bewijs van te zien.)

Energie die we delen, schreef je. Ik heb een filmpje geplaatst van quantum research. Die connected consiousness zie ik nog wel bewezen worden.
viewtopic.php?p=530453#p530453" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Petra op 12 jul 2017 02:40, 4 keer totaal gewijzigd.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 12 jul 2017 02:06

@Arjen.
Twists and turns of faith.
Ik heb er ook zovele.

Toen ik zestien was zou ik met mijn oma en opa op pad gaan naar Madurodam.
De dag ervoor belde oma me op. Een tante was alleen en zou ook meegaan.
'Mwah, ik vind het minder leuk met die tante erbij,' zei ik. 'Gaan jullie maar zonder mij.'
'Geeft niks hoor, gaan wij wel volgende week, helemaal met jou alleen' zei mijn oma.
Ze zijn alledrie verongelukt, die volgende dag.
Was ik niet zo egoïstisch geweest hadden ze misschien wel een andere route gereden om mij op te halen. Of op een ander tijdstip gegaan. Minuten, een paar minuten hadden het verschil gemaakt. Daar heb ik heel lang mee geworsteld. Maar hé, zeiden m'n ouders, we zijn allang blij dat jij er niet bij zat. Ze hadden mij naar hun toe zullen brengen de avond ervoor. Dan had ik misschien wel die derde persoon geweest. Misschien had tante mijn plekkie ingenomen, dacht ik toen
Twists and turns of faith, ik heb er geen antwoord op, maar mijn oma hangt nog steeds als een engeltje op mijn schouder en babbelt nog gezellig in m'n oor.
En mijn kinderen voelen nog steeds de connectie met hun oma, die over hen waakt. Het is een fijn gevoel, dus waarom zou je dat in vredesnaam stuk willen maken.

Plaats reactie