Eerwraak is natuurlijk puur cultuur

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Eerwraak is natuurlijk puur cultuur

Bericht door Kitty »

Er zijn zeker 5000 gevallen van eerwraak per jaar, en het vermoeden is, dat het wel eens vier keer zoveel zou kunnen zijn. Dan gaat het om 20.000 onschuldige meisjes. En oh ja, ook mannen worden wel eens vermoord vanwege eerwraak, dat u dat even weet! Meisjes die gewoon verliefd waren, maar met hun liefde de eer van hun familie schaadde. De familie eer zit kennelijk ergens verborgen in de vagina van meisjes en vrouwen. De meest gruwelijke verhalen zijn te lezen in het artikel waarnaar de link verwijst. Maar natuurlijk heeft dit niets te maken met moslims, en natuurlijk helemaal niet met de Islam. Het is enkel maar cultuur natuurlijk. Maar heel toevallig wel grotendeels de cultuur van mensen die uiteraard heel toevallig het Islamitische geloof aanhangen. Nu zou je denken, dat kan dan toch geen toeval zijn? Ja hoor, dat schijnt te kunnen volgens mensen die de Islam, de religie van vrede, aanhangen. En het kan ook volgens diegenen die hard roepen dat er niets mis is met de Islam en hun volgers. Natuurlijk! En nieuwe culturen die verrijken ook nog eens je land, dus we moeten niet zo zeuren.

lees en gruwel maar weer eens.

http://www.depers.nl/buitenland/508809/ ... e-eer.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: Eerwraak is natuurlijk puur cultuur

Bericht door The Prophet »

Kitty, kan het ook wat zakelijker, objectiever en minder tendentieus?
Dat het een vreselijke zaak is, lijkt me duidelijk.

Wat mij een interessante vraag lijkt, die ik nooit ergens gesteld zie:
Waarom zijn er mensen die het vermoorden of verkrachten van iemand blijkbaar minder erg vinden dan het beschadigen van de "eer" van een familie of stam. Waar komt die rare hersenkronkel vandaan?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

The Prophet schreef:Waar komt die rare hersenkronkel vandaan?
Heb je zelf enig vermoeden waar dat vandaan zou kunnen komen?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
siger

Bericht door siger »

The Prophet schreef:Kitty, kan het ook wat zakelijker, objectiever en minder tendentieus?
Dat het een vreselijke zaak is, lijkt me duidelijk.

Wat mij een interessante vraag lijkt, die ik nooit ergens gesteld zie:
Waarom zijn er mensen die het vermoorden of verkrachten van iemand blijkbaar minder erg vinden dan het beschadigen van de "eer" van een familie of stam. Waar komt die rare hersenkronkel vandaan?
Het is gewoon het onderscheid tussen tribale samenlevingen en moderne samenlevingen.

Eerwraak behoort tot een stelsel dat centrale rechtspraak voorafgaat. Het heeft de hele wereld beheerst tot enkele eeuwen geleden. Ons rechtssysteem is de uitzondering, niet eerwraak.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

The Prophet is mijn artikel hier wat beter geformuleerd? :

http://www.liberalemedia.nl/2010/09/eer ... ltuur.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Het is me nog steeds niet duidelijk. Zeggen dat ze dit al eeuwen doen, verklaart natuurlijk niet waar het vandaan komt.

Mijn vraag is dus heel concreet: hoe kan iemand het in zijn hoofd halen dat het vermoorden / verkrachten van zijn dochter minder erg is dan de geschonden eer van de familie / stam. Daar kan ik met mijn verstand niet bij. Is het niet een schande om je eigen dochter zo te behandelen? Blijkbaar in sommige culturen niet.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Kitty schreef:The Prophet is mijn artikel hier wat beter geformuleerd? :

http://www.liberalemedia.nl/2010/09/eer ... ltuur.html
Mensen die de Islam hoog houden als de ultieme religie van de vrede, verwijzen bij misstanden vaak naar culturele gebruiken die volgens hen helemaal niets met de Islam te maken hebben. Zoiets als eerwraak staat volgens hen dan ook geheel los van religie. Dit gaat namelijk om cultuur.
Ik weet niet wie die "mensen" zijn, die beweren dat cultuur en religie volledig los van elkaar zijn. Ik krijg de indruk dat je een stroman toepast. Verder koppel je verontwaardiging over eerwraak direct aan die mening over cultuur en religie. Dat is een redeneertruc. Je afkeer van eerwraak deel ik, maar ik vind wel dat je de zaken nuchter en objectief moet bekijken.

Religie en cultuur kan je niet los van elkaar zien, maar tegelijkertijd kan je ook niet aan elkaar gelijk stellen. In sommige islamitische landen komt eerwraak meer voor dan in andere, en de manier waarop eerwraak wordt toegepast, wisselt ook. Daarnaast komt eerwraak ook voor in christelijke en hindoeistische kringen, zij het dan wel vooral in Aziatische landen. "Eerwraak is islamitisch" is dus te simpel gesteld.

[quote="wikipedia]In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. (...) Het vermoorden van een andere persoon en daarmee dus ook eerwraak, is expliciet verboden in de sharia, de islamitische wetgeving.
[/quote]

Eerwraak is m.i. een barbaars verschijnsel, maar door "de islam" er de schuld van te geven, los je het niet op. Zaken als maagdelijkheid e.d. waren in Europa vroeger veel belangrijker, wij zij dan om een of andere reden gaandeweg van afgestapt. Het moet mogelijk zijn dat in landen waar eerwraak wordt toegepast, dit ook geleidelijk uit het sociale systeem te krijgen. Eerwraak heeft namelijk altijd met sociale omgeving en sociale controle te maken.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Het enige verschil tussen eerwraak en het doden van vrouwen wegens "zedenmisdrijven" binnen de islam is het zogenaamde eerlijke proces wat de vrouwen in het laatste geval krijgen. Eerwraak mag dan wel niet, maar verder past het prima in de islamitische cultuur.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

hoe kan iemand het in zijn hoofd halen dat het vermoorden / verkrachten van zijn dochter minder erg is dan de geschonden eer van de familie / stam. Daar kan ik met mijn verstand niet bij. Is het niet een schande om je eigen dochter zo te behandelen? Blijkbaar in sommige culturen niet.
Als je zoals de islam, ervan uit gaat dat de 'misdrijven' die deze vrouwen hebben gedaan, ernstige zonden zijn waarop bestraffing met de dood kan staan, en als je ervan uitgaat dat deze zonden een smet zijn op de maatschappij, zodat de maatschappij ervan ontdaan moet worden, zodat de hele samenleving niet meer onderhevig is aan de toorn en bestraffing van God.... dan ben je al een aardig eind op weg om het vermoorden van je eigen kind, desnoods, acceptabel te maken.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Prophet, het gebruik bestond al in de cultuur al voordat er sprake was van Islam. De cultuur gaat dan ook vaak aan de religie vooruit. Dat bepaalde culturele gebruiken soms ook in de religie terecht komen is natuurlijk niet zo vreemd, aangezien de religie werd verweven met een reeds geldende cultuur. Eerwraak is dus niet expliciet een islamitisch religieus gebruik, net zo goed als vrouwenbesnijdenis dat niet is. Maar het is wel zo dat er gelovigen zijn die van mening zijn dat bepaalde niet specifiek in de religie voorkomende zaken, wel binnen hun geloof thuishoren. Dit komt omdat niet elke zichzelf Islamiet noemende gelovige weet wat er precies in zijn geloofsgeschriften staat. Vooral ook met vrouwenbesnijdenis is dit het geval, maar ook met eerwraak. Al is het niet het geval, kunnen mensen wel denken dat het onderdeel is van hun religie, het eenvoudig dus zo ervaren. Op dat punt kun je dus religie en cultuur niet los van elkaar zien. Vandaar ook dat er vele interpretaties van een geloof mogelijk zijn, omdat er ook verschillende culturen zijn die het geloof op een andere manier in hun cultuur inbouwen. Mensen weten soms zelf niet wat er nu wel of niet binnen hun religie hoort, omdat ze de beschreven voorschriften van hun eigen religie niet van haver tot gort kennen.

Indien je weet dat niet elke zich christen noemende precies weet wat er in de Bijbel staat, kun je dus ook niet verwachten dat elke moslim precies weet wat er in de Koran of Hadiths staat. Dan gaan culturele gebruiken een eigen leven leiden en worden die soms beschouwd tot behorende bij hun religie.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Kan ik me volledig bij aansluiten. Dank voor dit antwoord.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

zichzelf Islamiet noemende gelovige
Grapjas :lol: :lol: :lol:

Overigens zien mensen hun cultuur toch vaak behorend tot hun geloof.

Toen ik een Somalische moslima sprak over haar besnijdenis, zei ze letterlijk "dat moet van mijn geloof".
Welk geloof? "De Islam".

Daarna nog menigmaal gehoord.
Dus zelf zien ze besnijdenis als behorend tot hu geloof en niet tot hun cultuur.

Ze zullen, vrees ik, niet zeggen, dat eerwraak tot hun geloof behoort of tot hun cultuur, zeden of gewoonten. Ze zullen enkel zeggen: Ik ben ten schande gemaakt tegenover mijn buren, stam, familie enz. en die schande moet uitgewist worden door de aanleiding van die schande uit te wissen.

Interessant is de vraag, waarom een bepaald geloof zich wortelt in een bepaalde cultuur. En hoe een geloof een cultuur kan bevestigen of veranderen. Onderdelen uit de cultuur kan opnemen of niet in staat uit te roeien of juist wel.
Zie bijvoorbeeld Christendom versus Islam.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is toch logisch dat een religie zich wortelt in de geldende cultuur. Zo zie je zelfs dat het christendom in het calvinistische Nederland zich geheel anders manifesteert dan bijvoorbeeld bij Amerikaanse christenen, terwijl hun geschriften volledig gelijk zijn. Of zie hoe zwarte Amerikanen hun religie beleven, de cultuur legt een grote stempel op religiebeleving.

Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

@ Vilaine :
Somalische vrouwen geloven echt dat hun genitale verminking tot het geloof behoort.
Ik hoor hier in Europa door gezaghebbende beroeps-Moslims (Tariq Ramadan o.a.) beweren dat de Islam tegen deze verminking is. Behoort niet tot de Islam.
In de streken waar deze verminking gebeurt is de Islam al zeker 1400 jaar de domininante maatschappijordening. Die zelfs regels heeft met welk been je een WC dient binnen te stappen, hoe je je reet moet afvegen en welke gebeden je moet zeggen voor en na de paring. En in al die tijd is het culturele gebruik dat strijdig zou zijn met de Islam niet verdwenen?
Ik heb daar moeite mee.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
siger

Bericht door siger »

Mahalingam schreef:@ Vilaine :
Somalische vrouwen geloven echt dat hun genitale verminking tot het geloof behoort.
Ik hoor hier in Europa door gezaghebbende beroeps-Moslims (Tariq Ramadan o.a.) beweren dat de Islam tegen deze verminking is. Behoort niet tot de Islam.
In de streken waar deze verminking gebeurt is de Islam al zeker 1400 jaar de domininante maatschappijordening. Die zelfs regels heeft met welk been je een WC dient binnen te stappen, hoe je je reet moet afvegen en welke gebeden je moet zeggen voor en na de paring. En in al die tijd is het culturele gebruik dat strijdig zou zijn met de Islam niet verdwenen?
Ik heb daar moeite mee.
Mee eens. Trouwens, dé islam bestaat niet, weten jullie nog?
Plaats reactie