Atheïsten staan in hele wereld onder druk.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!
Cluny
Banned

Atheïsten staan in hele wereld onder druk.

Bericht door Cluny »

Volkskrant: Atheïsten staan in hele wereld onder druk.
Wat ik al wist staat nu in een officieel rapport.
Ongelovigen worden in vrijwel alle landen ter wereld gediscrimineerd. Wereldwijd neemt hun aantal toe, maar hun rechten staan zwaar onder druk. Dit stelt de Internationale Humanistische en Ethische Unie (IHEU) in een rapport dat vandaag wordt gepresenteerd.
En er is discussie waar daadwerkelijk de atheïsten gediscrimineerd zouden worden.
Wiki kaart
Klik die kaart op maximum en huiver.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Atheïsten staan in hele wereld onder druk.

Bericht door Dat beloof ik »

Atheisten en gelovigen in dit land gelijk ?
Volgens het onderzoek is dat zo, waaruit blijkt dat het onderzoek niet klopt.
In ieder geval voor wat betreft de conclusies in ons land.

Nog steeds hebben gelovigen allerlei voordelen ten opzichte van atheïsten.
Ze mogen hun kinderen straffeloos mishandelen, wat men dan besnijdenis noemt.
Als ik midden in ee winkelstraat mijn vrouw ga verplichten een doek over haar kop te trekken, wordt ik gegarandeerd opgepakt.
Op grond van hun overtuiging hoeven christenen hun auto niet te verzekeren.
Ze bewegen hemel en aarde als hun dieren moeten worden geslacht zoals alle andere dieren.
Christelijke organisatie hebben toegang tot de gemeente bevolkings administratie, probeer dat als atheist maar eens voor elkaar te krijgen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het verbaast me, dat in China en Rusland de staat atheïsten zo ernstig discrimineert. Je zou verwachten, dat in landen met atheïstische regimes eerder onderdrukking van geloofsuitingen is. In China zou zelfs 75% van de bevolking zich niet laten leiden door religie. Ik vraag me af of ze een bepaalde religie promoten of religie in het algemeen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door jacco »

Freedom of Thought 2014
Op 10 december (Internationale Dag van de Mensenrechten) verschijnt ‘Freedom of Thought 2014’. Dit rapport van de IHEU (International Humanist and Ethical Union) is een grondige inventarisatie en beoordeling van de vrijheid van meningsuiting en de rechten van niet-gelovigen in alle landen ter wereld.

Boris van der Ham: "We weten nu al dat de situatie van humanisten en atheïsten in veel landen onverminderd slecht is dat hun rechten wereldwijd op grote schaal geschonden worden. Dat bleek uit het vorige rapport en is op sommige plaatsen zelfs verergerd. Daarom ga ik het rapport 9 december aanbieden aan de voorzitter van de Tweede Kamercommissie van Buitenlandse Zaken Angelien Eijsink en de Nederlandse Mensenrechtenambassadeur Kees van Baar, samen met Rein Zunderdorp, vice-president van de IHEU.

Maar vooraf en tussendoor willen we met u langs een aantal ambassades van landen gaan die slecht scoren in het rapport. We zullen het rapport aanbieden en indien we worden geweigerd halt houden en het formeel afleveren."

De demonstratie start rond 12:00 uur bij de ambassade van Saoedi-Arabië en eindigt rond 14:00 uur. Een heel bekende vervolgde uit dat land is Raif Badawi. Hij kreeg een straf van 10 jaar cel en 1000 zweepslagen omdat hij een liberale site heeft opgericht waarop mensen de rol van religie in het land konden bediscussiëren en bekritiseren. Wij gaan pleiten voor zijn vrijheid en die van talloze minder bekende vervolgde ongelovigen in dat land. Vervolgens vragen we bij de ambassade van Pakistan aandacht voor hun slechte score in het Freedom of Thought report.
We hebben uw aanwezigheid hard nodig! Aantallen spreken! Ik hoop dan ook van harte dat u erbij kunt zijn. We vinden het fijn te weten als u van plan bent te komen. We zullen u dan uiterlijk maandag 8 december van de laatste ontwikkelingen op de hoogte brengen. Laat ook uw stem horen! Wilt u erbij zijn?
Verzamelpunt: Café Panorama Mesdag, Zeestraat 65, 2518 AA Den Haag, om 11:15 uur. Alle informatie vindt u in de brief die we naar leden en sympathisanten stuurden.
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

jacco schreef:Freedom of Thought 2014
Op 10 december (Internationale Dag van de Mensenrechten) verschijnt ‘Freedom of Thought 2014’. Dit rapport van de IHEU (International Humanist and Ethical Union) is een grondige inventarisatie en beoordeling van de vrijheid van meningsuiting en de rechten van niet-gelovigen in alle landen ter wereld.

Boris van der Ham: "We weten nu al dat de situatie van humanisten en atheïsten in veel landen onverminderd slecht is dat hun rechten wereldwijd op grote schaal geschonden worden. Dat bleek uit het vorige rapport en is op sommige plaatsen zelfs verergerd. Daarom ga ik het rapport 9 december aanbieden aan de voorzitter van de Tweede Kamercommissie van Buitenlandse Zaken Angelien Eijsink en de Nederlandse Mensenrechtenambassadeur Kees van Baar, samen met Rein Zunderdorp, vice-president van de IHEU.

Maar vooraf en tussendoor willen we met u langs een aantal ambassades van landen gaan die slecht scoren in het rapport. We zullen het rapport aanbieden en indien we worden geweigerd halt houden en het formeel afleveren."

De demonstratie start rond 12:00 uur bij de ambassade van Saoedi-Arabië en eindigt rond 14:00 uur. Een heel bekende vervolgde uit dat land is Raif Badawi. Hij kreeg een straf van 10 jaar cel en 1000 zweepslagen omdat hij een liberale site heeft opgericht waarop mensen de rol van religie in het land konden bediscussiëren en bekritiseren. Wij gaan pleiten voor zijn vrijheid en die van talloze minder bekende vervolgde ongelovigen in dat land. Vervolgens vragen we bij de ambassade van Pakistan aandacht voor hun slechte score in het Freedom of Thought report.
We hebben uw aanwezigheid hard nodig! Aantallen spreken! Ik hoop dan ook van harte dat u erbij kunt zijn. We vinden het fijn te weten als u van plan bent te komen. We zullen u dan uiterlijk maandag 8 december van de laatste ontwikkelingen op de hoogte brengen. Laat ook uw stem horen! Wilt u erbij zijn?
Verzamelpunt: Café Panorama Mesdag, Zeestraat 65, 2518 AA Den Haag, om 11:15 uur. Alle informatie vindt u in de brief die we naar leden en sympathisanten stuurden.
Ik ga er uiteraard niet bij zijn, maar veel succes toegewenst vanuit Thailand
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Rechten atheïsten staan in hele wereld onder druk

Bericht door PietV. »

Nederland behoort tot de weinige landen die volgens de IHEU het predikaat 'vrij en gelijk' verdienen, omdat ongelovigen er niet worden achtergesteld. In deze categorie vallen verder België, Sierra Leone, Kosovo en Taiwan.

In alle andere landen bestaan, in het gunstigste geval, wetten die religies of godsdienstige burgers bevoordelen. Discriminatie van anderen is dan een automatisch gevolg. 'Het bevorderen door de staat van godsdienstige privileges is een van de meest voorkomende vormen van tegen atheïsten gerichte discriminatie', aldus de IHEU.
Voor degenen die hun mening laten klinken op internet en op deze wijze het seculiere denken promoten is er ook nog de mogelijkheid om een beweging te steunen die zich inzet voor de rechten van humanisten.

Via deze link komt u daar terecht --- humanistisch verbond.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Vilaine schreef:Het verbaast me, dat in China en Rusland de staat atheïsten zo ernstig discrimineert. Je zou verwachten, dat in landen met atheïstische regimes eerder onderdrukking van geloofsuitingen is. In China zou zelfs 75% van de bevolking zich niet laten leiden door religie. Ik vraag me af of ze een bepaalde religie promoten of religie in het algemeen.

Er zijn ook landen waar zowel atheïsten als christenen worden onderdrukt. Met name streng Islamitische landen, waar nu eenmaal allen die de islam niet aanhangen als ongelovigen worden aangemerkt. Hieruit blijkt al wel dat het simpele schema atheïsme versus religie niet hanteerbaar is.

Een duidelijke de definitie van 'discriminatie' is wel van belang, denk ik. In dit onderzoek zal met name zijn gekeken naar wat de overheid in zo'n land doet, niet zozeer naar de publieke opinie. Anders zouden de VS er niet zo gunstig zijn afgekomen, vrees ik.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Je hebt de verzameling godsdienstlozen en je hebt de verzameling godsdienstigen.
Daar zou je dus aardig mee uit de voeten moeten kunnen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Karssenberg schreef:Hieruit blijkt al wel dat het simpele schema atheïsme versus religie niet hanteerbaar is.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ook heden ten dagen zijn er overal ter wereld nog christelijke denominaties te vinden die atheisten onderdrukken.
Atheisten liggen vanuit bijna iedere religie onder vuur.
Een andersgelovige zijn is erg, maar een atheist zijn is reden genoeg om als zwaar minderwaardig te worden aangemerkt.

De tijden van de inquisitie liggen nog niet zo heel ver achter ons beste Karssenberg!
En er is (zo wijst de geschiedenis uit) niet veel voor nodig om een dergelijke geschiedenis te herhalen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dat beloof ik schreef:Atheisten en gelovigen in dit land gelijk ?
Volgens het onderzoek is dat zo, waaruit blijkt dat het onderzoek niet klopt.
In ieder geval voor wat betreft de conclusies in ons land.

Nog steeds hebben gelovigen allerlei voordelen ten opzichte van atheïsten.
Ze mogen hun kinderen straffeloos mishandelen, wat men dan besnijdenis noemt.
Als ik midden in ee winkelstraat mijn vrouw ga verplichten een doek over haar kop te trekken, wordt ik gegarandeerd opgepakt.
Op grond van hun overtuiging hoeven christenen hun auto niet te verzekeren.
Ze bewegen hemel en aarde als hun dieren moeten worden geslacht zoals alle andere dieren.
Christelijke organisatie hebben toegang tot de gemeente bevolkings administratie, probeer dat als atheist maar eens voor elkaar te krijgen.
Geen sterke voorbeelden. Een atheist mag ook een kind besnijden of een hoofddoek opzetten. Nergens wordt hier je religie vastgelegd, in tegenstelling tot veel andere landen.

Het gaat hier neem ik aan om onderdrukkend beleid, niet om vooroordelen of gebruiken. Overigens valt Noord Korea op in dit lijstje, waar je als niet-atheist onderdrukt wordt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Karssenberg
Banned

Cluny schreef:Je hebt de verzameling godsdienstlozen en je hebt de verzameling godsdienstigen.
Een zeer simpele classificatie, waarbij elk mens tot precies één van de klassen behoort?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Karssenberg schreef:
Cluny schreef:Je hebt de verzameling godsdienstlozen en je hebt de verzameling godsdienstigen.
Een zeer simpele classificatie, waarbij elk mens tot precies één van de klassen behoort?
Beschouw atheïsme, het ontbreken van godsdienst als leeg of nul. De rest, de godsdienstigen, daar zit iets van een religie in. Die tegenstelling leeg en niet-leeg lijkt mij gemakkelijk te begrijpen.
Karssenberg
Banned

Cluny schreef:
Karssenberg schreef:
Beschouw atheïsme, het ontbreken van godsdienst als leeg of nul. De rest, de godsdienstigen, daar zit iets van een religie in. Die tegenstelling leeg en niet-leeg lijkt mij gemakkelijk te begrijpen.
Je zou de classificatie in ieder geval moeten verfijnen tot: elk mens is op enig elk moment van zijn leven of atheïst of godsdienstig. Anders zou het zijn: eens gelovig, altijd gelovig en eens atheïst, altijd atheïst.
Dit onderscheid is misschien makkelijk te begrijpen, maar toch kom je er in de praktijk mee in de knoop. Eén simpele, gemakkelijk te begrijpen vraag zou dat duidelijk kunnen maken.
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door jacco »

Had er iemand van de heren al het rapport gelezen ? 538 pagina's :)

http://www.humanistischverbond.nl/freed ... OT2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerst zien en dan geloven of weten ...
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef: Geen sterke voorbeelden. Een atheïst mag ook een kind besnijden of een hoofddoek opzetten. Nergens wordt hier je religie vastgelegd, in tegenstelling tot veel andere landen.
Ik vermoed dat je als atheïst wordt weggestuurd.

http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... edigen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het officiële standpunt:

Samenvatting

Circumcisie, anders dan om therapeutische redenen, is een medisch niet noodzakelijke ingreep.
Niet-therapeutische circumcisie bij minderjarigen is een aantasting van het recht op lichamelijke integriteit en het recht op religieuze vrijheid van het kind.
Er zijn goede redenen voor een wettelijk verbod op niet-therapeutische circumcisie bij minderjarigen.
De KNMG pleit voor een krachtig ontmoedigingsbeleid.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie