Het aan de kaak stellen van .............

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
Maria
Moderator

Het aan de kaak stellen van .............

Bericht door Maria »

Mij kwamen de doelstellingen van dit forum onder ogen, geplaatst door Maverick
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6402
van bepaalde maatschappelijke en politieke stromingen, georganiseerde religies en sekten, het aan de kaak stellen van excessen die zich daar voordoen of voor hebben gedaan, en het geven van informatie over vrijdenken. Wij zijn van mening dat religieuze openbaringen geen, of in ieder geval weinig antwoorden en oplossingen bieden voor de problemen van de moderne tijd. Sterker nog, wij denken dat georganiseerde religie en bijgeloof voor een aanzienlijk deel ten grondslag liggen aan de ellendige staat waarin onze wereld zich heden ten dage verkeert (onder georganiseerde religies verstaan we ook atheïstische doctrines zoals het communisme).
Die inspireerden mij tot het volgende.

Ik dacht terecht gekomen te zijn op een forum, vnl gericht tegen dogmatisch denken en "bijgeloof" binnen religies.
Op de valreep wordt ook maar even naar het communisme gewezen, alsof het een vnl. anti God isme zou zijn.
Maar daardoor werd wel mijn aandacht verlegd naar "ismen" in het algemeen.
Dus
Waarom zo uitwijden en met de vinger wijzen naar speciaal de (anti)religieuse stromingen, als datgene wat bestreden moet worden is, de neiging tot excessen tgv. de dogmatische wijze van denken en het tunnelvisie kijken van de aanhangers van vele diverse "ismen"?

Ik sta helemaal achter het bestrijden van negatieve uitwassen van de diverse "ismen", mits die er ook zijn.
Een probleem voor de samenleving is er niet, als men ieder voor zich deze stellingen van hun "isme" gelooft, maar wel als het op een belastende manier aan de samenleving opgedrongen wordt.
Dit laatste is wel vaak inherent het denken binnen een georganiseerd "isme".

Het afwijzen van een geloof en een mening van de ander, kan alleen dan nuttig en relevant zijn, als die een bedreiging vormt voor de samenleving, in het klein en voor een individu, of in het groot, waardoor het een hele gemeenschap of zelfs cultuur kan beheersen.

Echter alleen afwijzen van ideeen zet nooit zoden aan de dijk.
Je zult met een vervanging moeten komen.
Op zijn minst moeten benoemen, waarom je anders denkt.
Een enkele motivatie, dat iets bijgeloof is, kan geen enkele bijdrage leveren aan een wezenlijke verandering van het denken van mensen.
In dit kader is het woord "bijgeloof" een waardeoordeel, een oordeel dus, slechts geuit door degene, die anders denkt.
Zonder enige bewijslast of argumentatiewaarde.

Zonder aanhoren van en nadenken over de beweegredenen van de ander, iets afwijzen is meestal het kenmerkende van de dogmatische denker.
Het is slechts een ander dogmatisch denken, wat ertegenover wordt gesteld, dat niets anders opwekt dan polarisatie.
Het zijn dan ook slechts pogingen om net zo te willen regeren over andermans denken en leven, als veel van de aanhangers van een aantal georganiseerde "ismen" doen, die je wil bestrijden.

Er over communiceren is kenmerkend voor een goede discussie.
Ja en nee spelletjes, jij-bakken, de ander neerhalen om zelf sterker te lijken, en vooroordelen ventileren zijn meestal aanleidingen tot non-discussies, zoniet ordinaire ruzies, als erop wordt gereageerd en voortgeborduurd.

Beide kom ik tegen op fora als deze.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Trappen is nu eenmaal makkelijker dan redeneren ,, dus mensen met weinig intelligentie en een groot ego... en vul zelf maar in ...
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
collegavanerik
Superposter

Re: Het aan de kaak stellen van .............

Bericht door collegavanerik »

Mariakat schreef: Echter alleen afwijzen van ideeen zet nooit zoden aan de dijk.
Je zult met een vervanging moeten komen.
Waarom? Een groot deel van de forumdeelnemers was ooit zelf gelovig.
kort advies: laat je niks wijsmaken, denk zelf 8)

En als dit forum je niet bevalt, dan ga je toch gewoon weg?

Vrij denken is niet hetzelfde als vrij associeeren.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

MAria

de doelstellingen zijn een streven.
iedereen hier zijn mensen met dezelfde mensenwensen en streken. dogma's, het grote gelijk denken, de individuele stokpaardjes, evtl. verbale machtsspelletjes is eigen aan de mens. denken dat je dit op bepaalde fora niet zou tegenkomen is naief.

een forum is trouwens een geweldig ongeschikt medium om iemands denken te beïnvloeden. vorm je inhoudelijk een te grote bedreiging dan zal die persoon je berichten gewoon niet lezen of tot zich laten doordringen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

collegavanerik schreef: En als dit forum je niet bevalt, dan ga je toch gewoon weg?

Vrij denken is niet hetzelfde als vrij associeeren.
En ik maar denken dat ik duidelijk schreef
Waar staat dat dit forum me niet bevalt?
Juist blijkt het tegendeel dacht ik.
Kan ik weer eens scherp reageren.

En vrijdenken is inderdaad niet hetzelfde als vrij associeren.
Klopt helemaal.
Heb je helemaal goed.
Dat jij zelf goed bent in associeren valt direct op.
En ook ik heb zo mijn associaties inderdaad.

Maar waarom deze opmerking?
Wat bedoel je daarmee?
Is er iets mis?
Bevallen mijn "associaties" je misschien niet?
Of misschien juist wel.
Misschien kun je dat toelichten?
Zeg me dan welke je bedoelt en waarom?

Dan komen we misschien ergens.
Of zijn mijn "vrije gedachten" gewoon niet jouw vrije gedachten?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef:de doelstellingen zijn een streven.
iedereen hier zijn mensen met dezelfde mensenwensen en streken. .... verbale machtsspelletjes is eigen aan de mens. denken dat je dit op bepaalde fora niet zou tegenkomen is naief..... vorm je inhoudelijk een te grote bedreiging dan zal die persoon je berichten gewoon niet lezen of tot zich laten doordringen.
Je hebt helemaal gelijk Appelflap
Zie mijn laatste zin in het artikel.
Beide kom ik tegen op fora als deze.
Zo is het met alles wat we hier bespreken.
Niets is des mensen vreemd

Soms is het goed om bepaalde dingen even te belichten en op een rijtje te zetten.
Is dat niet wat we allemaal proberen te doen?
En op dit forum heel speciaal.

Ik heb een poging gedaan om dat objectief te doen.
Natuurlijk heeft de schrijver zijn motivaties en zeker ook zijn associaties
Maar veel lezers hebben ook wel heel gekleurde brillen.
collegavanerik
Superposter

Mariakat schreef:Het afwijzen van een geloof en een mening van de ander, kan alleen dan nuttig en relevant zijn, als die een bedreiging vormt voor de samenleving, in het klein en voor een individu, of in het groot, waardoor het een hele gemeenschap of zelfs cultuur kan beheersen.
Mijn impressie is dat het blind vertrouwen op ideeen van anderen altijd een gevaar is voor de samenleving. Het maakt niet uit of dat nu religieuze of politieke ideeen zijn.

Dogmatici kunnen niet tegen kritiek en worden aggressief, kijk maar rond op dit forum.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Het probleem is dat veel mensen hier er vanuit gaan dat elke religie dogmatisch is en elke atheist niet dogmatisch zou zijn. Dat is gewoon niet waar, en er schuilt een gevaar in, namelijk het gevaar dat je alleen je eigen waarheid als "geldig" ziet.

As above, so below
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Raven schreef:Het probleem is dat veel mensen hier er vanuit gaan dat elke religie dogmatisch is en elke atheist niet dogmatisch zou zijn.
in mijn ogen geen probleem. Hooguit een vd vele menselijke trekjes.
een religie is doorgaans dogmatisch maar elke mens, ook een zelfverklaard vrijdenker, heeft zo zijn stokpaardjes vh eigen grote gelijk.

c'est la vie
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

collegavanerik schreef:Mijn impressie is dat het blind vertrouwen op ideeen van anderen altijd een gevaar is voor de samenleving.
Vooropgesteld had ik in mijn betoog, dat een individueel geloof geen enkel nadeel heeft voor de gemeenschap, zolang het die gemeenschap niet opgedrongen wordt.
Een probleem voor de samenleving is er niet, als men ieder voor zich deze stellingen van hun "isme" gelooft, maar wel als het op een belastende manier aan de samenleving opgedrongen wordt.
Jij hebt een andere impressie.
Kun je daar een voorbeeld van geven?

Natuurlijk kan er altijd een indirecte reactie zijn.
Natuurlijk zijn er incidenten als uitzondering, maar dan kun je niet van "altijd" spreken.

Als we veel fantasie hebben kunnen we altijd wel wat verzinnen.
Als jouw dochter zich tot de Jehova's bekeert, een ongeluk krijgt met veel bloedverlies, en er als volwassen mens voor kiest, geen transfusie te willen, gaat ze dood.
Met veel lijden in de familie tot gevolg.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Misschien snap je nu dat een "wet" als .. "Doe niemand kwaad, ook jezelf niet" geen onzin is. Volgens sommigen hier triviaal gezond verstand.. misschien , maar dan zijn er niet veel mensen met gezond verstand

As above, so below
collegavanerik
Superposter

Raven schreef:Misschien snap je nu dat een "wet" als .. "Doe niemand kwaad, ook jezelf niet" geen onzin is. Volgens sommigen hier triviaal gezond verstand.. misschien , maar dan zijn er niet veel mensen met gezond verstand
precies, dat heeft dus niks met geloof te maken.
Afbeelding Hebr 6:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mariakat schreef:In dit kader is het woord "bijgeloof" een waardeoordeel, een oordeel dus, slechts geuit door degene, die anders denkt.
Zonder enige bewijslast of argumentatiewaarde.
.
Dit lijkt wel weer op een waarde-oordeel over het woordgebruik :wink: . Maar ook bijgeloof mag .m.i. best tegen geageerd worden. Soms hoef je daar niet eens een bewijslast tegen in te brengen. Laat dat degene doen die die in de blauwe mannetjes die 's nachts de vaat komen wassen gelooft. Dat betrokkene dat zelf wel zo ervaren kan dat kan best maar ook dan ligt de bewijslast bij de aanbieder van het onwaarschijnlijke.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 07 jul 2009 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

collegavanerik schreef:
Raven schreef:Misschien snap je nu dat een "wet" als .. "Doe niemand kwaad, ook jezelf niet" geen onzin is. Volgens sommigen hier triviaal gezond verstand.. misschien , maar dan zijn er niet veel mensen met gezond verstand
Het is anders wel een van de pijlers van hekserij :wink:

As above, so below
collegavanerik
Superposter

Raven schreef:
collegavanerik schreef:
Het is anders wel een van de pijlers van hekserij :wink:
een van de eigenschappen van religies is dat ze boerenwijsheden tot openbaringen van gene zijde verheffen.

"als het regent in mei, is april voorbij"
Afbeelding Hebr 6:
Plaats reactie