Duivel, demonen en het kwaad

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

FonsV
Diehard

Duivel, demonen en het kwaad

Bericht door FonsV »

Tóch maar geluisterd naar aflevering 13 van ‘Hete hangijzers’: ‘Duivel, demonen en het kwaad’.

Gelukkig was de leiding weer in handen van het ultralichte uitlegkruisje Martine met haar jeugd en blijheid uitgalmende stemmetje. Heerlijk! Ik geniet daar altijd van. Daarom tik ik haar openingswoorden even uit. Let wel: haar horen is nog véél boeiender dan haar lezen. :!:

Marine sprak:

Allemaal weer welkom op deze avond. :o
Over, eh, de duivel, demonen en het kwaad. Nou ja, eh, daar komen we elke dag wel, ja, mee in aanraking. Met wat minder kwaad en wat groter kwaad, zoals ik vandaag bijvoorbeeld. Ik stond even, eh, met mijn collega wat te praten in haar kamer en intussen werd in mijn kamer mijn tas weggehaald, hihi, met m’n portemonnee en m’n telefoon erin.
Enne.., ja, hihi, dan denk je op zo’n dag toch weer even na over het kwaad: waarom dóet zo iemand dat, komt dat helemaal uit zichzélf, wordt hij misschien gedreven door uitwendige krachten? Hoe zit dat in elkáár?
Nou, eh, daar gaan we het vanavond over hebben. Tenminste… we hebben weer twee sprekers voor vanavond, eh, uitgenodigd. Daar zijn we weer héél erg blij mee, hihi. Evert Jan Ouweneel en David Koerts. David Koerts is hier voorganger in de gemeente ‘Levend Water’ en Evert Jan heeft een eigen bedrijf: …. (niet verstaan) ‘Sophia’.
Eh… voordat we verder gaan zou ik deze avond willen beginnen zoals we altijd doen met gebed. Ik wacht nog heel even tot deze mensen een plaatsje hebben gevonden. Hm.

(dertig seconden stilte)

Vader in de hemel. Goede God, Heer, wij, eh, willen U danken. Danken dat U zo goed bent, dat we mogen weten dat U, eh, goed bent en te vertrouwen bent. Dat wij altijd bíj U mogen komen. Ook vanavond enne…. ook al gaan we praten over het kwaad, de tegenhanger van wat U bent. Hm.
Enne…. we willen dan ook vragen dat U vanavond hier aanwezig wilt zijn met, eh, uw liefde en, eh, uw goedheid.
Heer, we mogen, eh, ja, dánkbaar zijn dat we, eh, al weten, eh, dat, eh, het kwade al overwonnen is door het goede. Heer, eh, ja, we gaan vanavond weer wat meer, eh, daarover leren. En we willen vragen of U daarvoor bij ons wilt zijn, met uw geest, dat we een, eh, open hart mogen hebben voor wat U ons wilt brengen vanavond.
Dat alles vragen we in Jezus’ naam.
Amén.

Eerste spreker: Evert Jan Ouweneel, volgens Martine een bar geleerde man: docent, geeft allerlei workshops, doceert aan hoge scholen, universiteiten en van alles en over geschiedenis, wereldgeschiedenis enne…hihi.

Evert is een vlotte en overtuigende spreker, die zegt voorál niet te willen overtuigen. Hij begon met een fors aantal ‘disclaimers’, onderwerpen waarover hij het niet zou hebben, maar hij had het er later tóch over. Vond ik tenminste. :?

Mááár… wat ik van hem wél weer wat beter heb begrepen: een gedachtewisseling met iemand, die een andere = strijdige 'overtuiging' heeft of die een 'bijzondere ervaring' denkt te hebben gehad, is bar moeilijk. Om het zachtjes uit te drukken.

Voor mij zaten er meerdere waardevolle en behartigenswaardige passages in zijn toespraak naast – voor mij dus! – moeilijk tot nauwelijks te verteren passages. Ik voel er weinig tot niets voor om uit te leggen welke passage wat voor mij betekende. Dat mag ieder voor zichzelf uitmaken. Waarom?

Ooit raadde ik een kennis aan (na een verwoede en in onze ogen diepgaande discussie) eens iets te lezen én te beluisteren van Eckhart Tolle. Tot mijn verrassing deed hij het en later kreeg ik zijn commentaar: ‘Ik heb me er met een klimmende verbazing, tegenzin, bijna een soort afkeer doorheen geworsteld. Eén ding dat ik niet begrijp is: dat uitgerekend jíj in de praat van die man iets ziet’!
Dat bedoel ik dus. een nieuwe gedachte overnemen wil nog wel eens lukken, op een andere manier gaan denken lijkt zoveel moeilijker. :(

Hartverwarmend vond ik dat de inleiders op de vrij talrijke vragen amper een bevredigend antwoord wisten. Qui potest capere capiat. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Boekbeschrijving "Kracht van het nu" van Eckhart Tolle:
Om de weg te gaan die wordt beschreven in De kracht van het Nu dien je de indentificatie me je analytische geest en het daardoor gecreërde onechte zelf, het ego, te laten varen. We zijn ons denken niet. We kunnen onszelf van psychische pijn verlossen. Je authentieke kracht wordt pas gemobiliseerd door je over te geven aan het Nu. Hier vinden we vreugde en zijn we in staat ons ware zelf te omarmen.
Daar komen we er ook achter dat we al 'heel' en 'volmaakt' zijn. Velen zullen tijdens het lezen van dit boek vaststellen dat de grootste blokkades om in het Nu te komen onze relaties zijn, dat wil zeggen de manier waarop we in onze relaties staan. Relaties kunnen echter ook een toegang zijn om tot verlichting te komen, mits we ze wijs benutten zodat ze bijdragen aan onze bewustwording en we daardoor in staat zijn meer liefde te geven.
Als we volledig aanwezig kunnen zijn en iedere stap in het Nu kunnen zetten, kunnen we de werkelijkheid ervaren van zaken als 'overgave', 'vergeving' en 'het onnoembare'. Zo kunnen we onszelf openstellen voor de transformerende ervaring van De kracht van het Nu.
Tja, hier kan ik ook niet zoveel mee, hoor.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
FonsV
Diehard

Duivel, demonen en kwaad

Bericht door FonsV »

Dag Prophet,
Je schreef:Tja, hier kan ik ook niet zoveel mee, hoor.
Kijk eens op dit adres:

http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-krach ... index.html

Daar kun je de reacties vinden van 53 mensen, die de 191 pagina’s van het boek hebben gelezen en niet alleen de achterkaft. Het merendeel van die reacties is op verschillende manieren behoorlijk positief. De negatieve reacties zijn nogal eens niet vrij van grofheid.

Zoals ik al schreef: een nieuwe gedachte overnemen wil nog wel eens lukken, op een andere manier gaan denken lijkt zoveel moeilijker. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik heb de reacties op het boek gelezen. Het lijkt mij dat er niet zoveel nieuws in staat voor mensen die het principe van het Carpe Diem hanteren en al weten dat je zelf voor het grootste gedeelte verantwoordelijk bent voor je eigen geluk door vooral positief in het leven te staan en af te rekenen met je negatieve gedachten.
Wellicht een goede start voor mensen die de kunst van het leven nog niet eigen is.
Maar of dit boek zich onderscheidt van andere boeken over soortgelijke thema's betwijfel ik.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Samante

Bericht door Samante »

Het sprongetje van duivel, demonen en het kwaad naar Eckhart Tolle is me niet helemaal helder.

Eckhart Tolle is een schrijver die je afleert te leven in het verleden en die je afleert te leven in de toekomst. Blijft over: het NU. Het enige moment waar je ook echt iets mee kan.
Ik heb ook de Findhorn Retraite op dvd bekeken van Eckhart Tolle.
Eigenlijk gewoon een must voor iedereen die tobt over voorbije gebeurtenissen en die piekert over wat in de toekomst kan plaatsvinden.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Maar als je alleen in het NU leeft en je totaal niet druk maakt om de toekomst wordt je dan niet wat opportunistisch? Wat er morgen gebeurt, zien we dan wel weer. Toch zijn er wel maatregelen nodig en moeten er beslissingen genomen worden voor die toekomst. Je druk maken om de toekomst is natuurlijk geen goed idee, bezig blijven met het verleden is een nog minder goed idee. Maar je totaal en alleen focussen op het Nu kan ook een slecht idee zijn, omdat je in dat Nu toch wel eens rekening moet houden met die toekomst, en daar moet je in het Nu toch echt wel eens mee bezig zijn, wil het Nu van de toekomst ook nog leefbaar zijn.

Het gaat volgens mij allemaal om bewust leven, dus om het Nu te ervaren en het niet te laten verdwijnen in wat is gebeurd en wat nog moet komen. Maar dat is niets nieuws.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Samante schreef:Het sprongetje van duivel, demonen en het kwaad naar Eckhart Tolle is me niet helemaal helder.

Eckhart Tolle is een schrijver die je afleert te leven in het verleden en die je afleert te leven in de toekomst. Blijft over: het NU. Het enige moment waar je ook echt iets mee kan.
Ik heb ook de Findhorn Retraite op dvd bekeken van Eckhart Tolle.
Eigenlijk gewoon een must voor iedereen die tobt over voorbije gebeurtenissen en die piekert over wat in de toekomst kan plaatsvinden.
Dat lijkt me totaal onrealistisch. Stel dat je op een of andere manier te weten komt dat je nog maar drie maand te leven hebt. Dan kan je leven in het nu omdat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken over de rotzooi die er kan ontstaan als gevolg van je huidig gedrag. Je kan een lening aangaan, zonder je zorgen te maken over het afbetalen, je kan je job opzeggen om die wereldreis te maken enz.
Niet bepaald gedrag dat ik zou aanraden als je nog een onbepaalde duur te leven hebt.
Samante

Bericht door Samante »

Kitty schreef:Maar als je alleen in het NU leeft en je totaal niet druk maakt om de toekomst wordt je dan niet wat opportunistisch? Wat er morgen gebeurt, zien we dan wel weer. Toch zijn er wel maatregelen nodig en moeten er beslissingen genomen worden voor die toekomst. Je druk maken om de toekomst is natuurlijk geen goed idee, bezig blijven met het verleden is een nog minder goed idee. Maar je totaal en alleen focussen op het Nu kan ook een slecht idee zijn, omdat je in dat Nu toch wel eens rekening moet houden met die toekomst, en daar moet je in het Nu toch echt wel eens mee bezig zijn, wil het Nu van de toekomst ook nog leefbaar zijn.

Het gaat volgens mij allemaal om bewust leven, dus om het Nu te ervaren en het niet te laten verdwijnen in wat is gebeurd en wat nog moet komen. Maar dat is niets nieuws.
Natuurlijk is het zo dat je wel maatregelen treft voor de toekomst, dat je de lijnen globaal uitzet. Het gaat er echter bij Eckhart Tolle meer om dat je rust creëert in het hoofd, dat je gedachten ook kunt uitzetten en werkelijk aanwezig kunt zijn in het hier en Nu.
Zeer veel mensen doen niet anders dan telkens nadenken. Zij kunnen bijvoorbeeld niet uit het raam kijken naar voorbijlopende mensen, zonder dat ze van al die mensen een oordeel hebben uitgesproken en via gedachten over die mensen weer terugkomen bij zichzelf. Ze oordelen ook over zichzelf, grijpen terug op het verleden wanneer ze denken aan de toekomst "Oh dat ging 5 jaar geleden helemaal mis dus gaat het komende zomer ook helemaal mis want ik ben nog steeds niet goed genoeg".
Het stoppen met denken is iets dat Eckhart Tolle, als een soort van spiritueel leraar, de mensen aanleert. In zijn boeken legt hij dat uit, en dat zelfde doet hij op dvd met een groep mensen in retraite.
Ik zelf heb ook veel last gehad van telkens met gedachten bezig zijn. Let wel: nadenken met je verstand wordt meestal als hoogste goed gezien, maar vaak is het destructief omdat het zinloos is en de creativiteit ondermijnd. Wat heeft het namelijk voor zin om te blijven tobben over voorbije gebeurtenissen en je, op grond van die ervaringen, verstandelijk gek te maken over gebeurtenissen die eventueel zouden kunnen plaatsvinden? Zowel verleden als toekomst zijn niet grijpbaar en ook niet maakbaar. Je bent wat toekomstige resultaten betreft ook op je creatiefst in het Nu.

Door Eckhart Tolle te lezen ging ik mijn eigen denken doorzien en wist ik handvatten eigen te maken om rust te creëeren in mijn eigen hoofd. En ook kan ik soms mijn beste vrienden helpen om hun gemijmer uit te schakelen.
De dvd met daarop de Findhorn Retraite is een goede aanvulling/demonstratie en voor mensen die moeite hebben met lezen misschien wel een goede vervanging van de boeken.
FonsV
Diehard

Duivel, demonen en kwaad

Bericht door FonsV »

Dag Samante,
Je schreef:Het sprongetje van duivel, demonen en het kwaad naar Eckhart Tolle is me niet helemaal helder.
Toegegeven, ik was weer eens wat cryptisch. :? De gap waarover ik heen sprong probeer ik wat verduidelijken.

Ik had een vette gedachtewisseling achter de rug met een bijbelse gesprekspartner à la Evert Jan Ouweneel van Hete hangijzers. Mensen uit die kring zijn soms/vaak doorknede redeneerders en ze trekken dan adembenemende argumentenconstructies op. Mijn gesprekspartner was er in ieder geval zo eentje.
In zijn betoog beweerde hij zaken waarmee ik het spontaan eens was maar… regelmatig ging hij uit van beginselen (aangenomen vooronderstellingen) waarmee ik het niet eens kon zijn. Hij gebruikte bijbelteksten als bewijs, NB na aangekondigd te hebben dat hij dat niet zou doen.
Vandaar dat ik schreef (5 april): Voor mij zaten er meerdere waardevolle en behartigenswaardige zaken in wat hij (Ouweneel) zei naast – voor mij dus! – moeilijk tot nauwelijks te verteren zaken .

Vandaar dat ik mijn gesprekspartner aanraadde eens iets te lezen én te beluisteren van Eckhart Tolle. Die komt, ‘gewoon’ redenerende, tot zijn uitspraken en citeert eventueel dán pas Boeddha, Lao Tse, Confucius, Jezus of een andere ‘wíjze’ uit het verre en meer nabije verleden, die op hun manier en in hun woorden hetzelfde zeiden.

Mogelijk is nu ook mijn slotzin wat duidelijker (5 april): Dat bedoel ik dus: een nieuwe gedachte overnemen wil nog wel eens lukken, op een andere manier gaan denken lijkt zoveel moeilijker.
En anders probeer ik wel die zin nog wat duidelijker te formuleren. :)

Groeten.

Fons.
FonsV
Diehard

Duivel, demonen en kwaad

Bericht door FonsV »

Dag Kitty,
Je schreef:Ik heb de reacties op het boek gelezen.
Dat had ik, toen ik m’n bijdrage schreef, niet gedaan. :wink: Alleen vluchtig naar de kopjes boven de reacties gekeken. Nu heb ik ze gelezen: alle 53:
* 48 positief, nogal eens lovend en een enkele keer zelfs wat ontroerend (voor míj dan);
* 3 met als enige en bescheiden geformuleerde kritiek dat de manier van schrijven wat langdradig is;
* 2 lomp of bruut negatief.

Bij bol.com. worden twee drukken van ‘De kracht van het NU’ aangeboden, uit 2001 en 2002. Het is aardig om de toelichtingen met elkaar te vergelijken. :)
je schreef:Het lijkt mij dat er niet zoveel nieuws in staat voor mensen die het principe van het Carpe Diem hanteren…
Is het principe ‘Carpe diem’ een variatie op ‘Kop op’! of: ‘Morgen komt er weer een dag’! of: ‘Zoek de zon op’! of: ‘Elk voordeel heeft zijn nadeel’! of wat er in die trant nog meer is? Ik heb de indruk dat Tolle ietwat dieper graaft, zelfs commentaar geeft op die houding. Zoals een van de reageerders schrijft: ‘Je zult het boek mogelijk meermalen moeten lezen voor je de betekenis van NU ten volle of principieel begrijpt’.
Je schreef:Wellicht een goede start voor mensen die de kunst van het leven nog niet eigen is.
Ik denk dat degenen voor wie dat wél eigen is, desnoods nog maar gedeeltelijk, het met graagte zullen lezen als een bevestiging en aanmoediging.
Je schreef:Maar of dit boek zich onderscheidt van andere boeken over soortgelijke thema's betwijfel ik.
Dit zou je kunnen onderzoeken door dit en andere boeken over soortgelijke thema’s (welke thema’s bedoel je?) te lezen.
Eén onderscheid zou kunnen zijn dat Tolle's boeken in meer dan dertig talen zijn vertaald en dat een aantal ervan een tijdje als #1 op de bestsellerslijst heeft gestaan. Zeg niet alles, natuurlijk, maar stemt tot nadenken. :-)

Groeten.

Fons.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Samante schreef: Wat heeft het namelijk voor zin om te blijven tobben over voorbije gebeurtenissen en je, op grond van die ervaringen, verstandelijk gek te maken over gebeurtenissen die eventueel zouden kunnen plaatsvinden? Zowel verleden als toekomst zijn niet grijpbaar en ook niet maakbaar. Je bent wat toekomstige resultaten betreft ook op je creatiefst in het Nu.
Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar dit geeft de indruk dat het niet de moeite is om te leren van onze fouten.
Kitty
Ontoombaar

Re: Duivel, demonen en kwaad

Bericht door Kitty »

FonsV schreef:Is het principe ‘Carpe diem’ een variatie op ‘Kop op’! of: ‘Morgen komt er weer een dag’! of: ‘Zoek de zon op’! of: ‘Elk voordeel heeft zijn nadeel’! of wat er in die trant nog meer is?
Carpe diem in de betekenis van 'Pluk de dag'. Leef je dag, het moment Nu is het enige moment waar je zeker van bent en waar je op dat moment iets mee kan, doe er dan ook iets mee.
ik schreef:Maar of dit boek zich onderscheidt van andere boeken over soortgelijke thema's betwijfel ik.
jij schreef:Dit zou je kunnen onderzoeken door dit en andere boeken over soortgelijke thema’s (welke thema’s bedoel je?) te lezen.
Boeken die handelen over het afrekenen met het verleden en het positief denken over de toekomst en je geen zorgen maken over zaken die wellicht nooit zullen gebeuren. Zelfs een oud boek als de Bijbel geeft al het advies je geen zorgen te maken over de dag van morgen. En de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
In die zin zie ik er dus geen vernieuwende lessen in.
Eén onderscheid zou kunnen zijn dat Tolle's boeken in meer dan dertig talen zijn vertaald en dat een aantal ervan een tijdje als #1 op de bestsellerslijst heeft gestaan. Zeg niet alles, natuurlijk, maar stemt tot nadenken. :-)
Dit zegt zeker niet alles, de grootste bestseller aller tijden is de Bijbel.
De Celestijnse belofte was ook een bestseller, evenals The Secret. En zo zijn nog wel meer boeken op te noemen die bestsellers werden louter omdat ze mensen wisten aan te spreken. Het zegt dus van dit boek dat het kennelijk een hoop mensen aanspreekt en dat is op zich natuurlijk in dit geval geen slechte zaak.

Dat neemt nog geenszins weg dat ik er denk ik niets nieuws in kan ontdekken omdat ik het thema al veel vaker voorbij heb zien komen. Bijvoorbeeld vanuit het Boeddhisme. En omdat ik mij langer geleden heb beziggehouden met dit soort zaken. Het brengt mij gewoon geen zaken die volslagen nieuw voor me zijn. Tolle heeft dus niet zelf iets nieuws bedacht, maar oudere wijsheden in een nieuw jasje gestoken.

Samante

Bericht door Samante »

axxyanus schreef:
Samante schreef: Wat heeft het namelijk voor zin om te blijven tobben over voorbije gebeurtenissen en je, op grond van die ervaringen, verstandelijk gek te maken over gebeurtenissen die eventueel zouden kunnen plaatsvinden? Zowel verleden als toekomst zijn niet grijpbaar en ook niet maakbaar. Je bent wat toekomstige resultaten betreft ook op je creatiefst in het Nu.
Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar dit geeft de indruk dat het niet de moeite is om te leren van onze fouten.
Nee die indruk is niet juist, maar dat komt door mij.
Natuurlijk kun je kijken naar voorbije gebeurtenissen en aan de hand daarvan leren van gemaakte fouten. Het gaat er meer om bij Eckhart Tolle dat het mogelijk wordt gemaakt dat je stilte in je hoofd kunt krijgen, niet wakker ligt van gepieker en echt kunt genieten van het Nu. Sommige mensen kunnen niet eens genieten als ze op vakantie zijn en staan het toe dat het verstand hen ophoudelijk plaagt met het verleden en dat verleden projecteert op de toekomst.
Als je Eckhart Tolle bestudeert is de kans groot dat je valkuilen in gaat zien van ongecontroleerde gedachtenstromen. Eigenlijk word je dan alert en zul je in staat kunnen zijn om gedachtenstromen te stoppen. En echt, dat is een waar genoegen!
Samante

Re: Duivel, demonen en kwaad

Bericht door Samante »

Kitty schreef: Tolle heeft dus niet zelf iets nieuws bedacht, maar oudere wijsheden in een nieuw jasje gestoken.
Ik ben blij dat Tolle het in een nieuw jasje gestoken heeft, omdat de oudere garderobe me niet echt aanspreekt.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Daar heb je gelijk in Samante. Ik heb ook niets tegen het boek of de inhoud. Het is goed dat mensen hierdoor bewuster worden van hun manier van denken. Wat ik eigenlijk meer bedoelde is, dat het niet heel erg moeilijk is om zo'n boek te schrijven omdat je volop kan putten uit eerdere inzichten en het niet meer hoeft te bedenken. Eens in de zoveel tijd komt er een soortgelijk boek uit, en steeds wordt het een bestseller. Er blijkt dus kennelijk een grote behoefte te bestaan bij mensen om beter om te gaan met de manier waarop ze in het leven staan.

Zou ik rijk kunnen worden door over een jaar of tien weer een nieuw jasje te ontwerpen? Afbeelding

Plaats reactie