Gelukkig was de leiding weer in handen van het ultralichte uitlegkruisje Martine met haar jeugd en blijheid uitgalmende stemmetje. Heerlijk! Ik geniet daar altijd van. Daarom tik ik haar openingswoorden even uit. Let wel: haar horen is nog véél boeiender dan haar lezen.
Marine sprak:
Allemaal weer welkom op deze avond.
Over, eh, de duivel, demonen en het kwaad. Nou ja, eh, daar komen we elke dag wel, ja, mee in aanraking. Met wat minder kwaad en wat groter kwaad, zoals ik vandaag bijvoorbeeld. Ik stond even, eh, met mijn collega wat te praten in haar kamer en intussen werd in mijn kamer mijn tas weggehaald, hihi, met m’n portemonnee en m’n telefoon erin.
Enne.., ja, hihi, dan denk je op zo’n dag toch weer even na over het kwaad: waarom dóet zo iemand dat, komt dat helemaal uit zichzélf, wordt hij misschien gedreven door uitwendige krachten? Hoe zit dat in elkáár?
Nou, eh, daar gaan we het vanavond over hebben. Tenminste… we hebben weer twee sprekers voor vanavond, eh, uitgenodigd. Daar zijn we weer héél erg blij mee, hihi. Evert Jan Ouweneel en David Koerts. David Koerts is hier voorganger in de gemeente ‘Levend Water’ en Evert Jan heeft een eigen bedrijf: …. (niet verstaan) ‘Sophia’.
Eh… voordat we verder gaan zou ik deze avond willen beginnen zoals we altijd doen met gebed. Ik wacht nog heel even tot deze mensen een plaatsje hebben gevonden. Hm.
(dertig seconden stilte)
Vader in de hemel. Goede God, Heer, wij, eh, willen U danken. Danken dat U zo goed bent, dat we mogen weten dat U, eh, goed bent en te vertrouwen bent. Dat wij altijd bíj U mogen komen. Ook vanavond enne…. ook al gaan we praten over het kwaad, de tegenhanger van wat U bent. Hm.
Enne…. we willen dan ook vragen dat U vanavond hier aanwezig wilt zijn met, eh, uw liefde en, eh, uw goedheid.
Heer, we mogen, eh, ja, dánkbaar zijn dat we, eh, al weten, eh, dat, eh, het kwade al overwonnen is door het goede. Heer, eh, ja, we gaan vanavond weer wat meer, eh, daarover leren. En we willen vragen of U daarvoor bij ons wilt zijn, met uw geest, dat we een, eh, open hart mogen hebben voor wat U ons wilt brengen vanavond.
Dat alles vragen we in Jezus’ naam.
Amén.
Eerste spreker: Evert Jan Ouweneel, volgens Martine een bar geleerde man: docent, geeft allerlei workshops, doceert aan hoge scholen, universiteiten en van alles en over geschiedenis, wereldgeschiedenis enne…hihi.
Evert is een vlotte en overtuigende spreker, die zegt voorál niet te willen overtuigen. Hij begon met een fors aantal ‘disclaimers’, onderwerpen waarover hij het niet zou hebben, maar hij had het er later tóch over. Vond ik tenminste.
Mááár… wat ik van hem wél weer wat beter heb begrepen: een gedachtewisseling met iemand, die een andere = strijdige 'overtuiging' heeft of die een 'bijzondere ervaring' denkt te hebben gehad, is bar moeilijk. Om het zachtjes uit te drukken.
Voor mij zaten er meerdere waardevolle en behartigenswaardige passages in zijn toespraak naast – voor mij dus! – moeilijk tot nauwelijks te verteren passages. Ik voel er weinig tot niets voor om uit te leggen welke passage wat voor mij betekende. Dat mag ieder voor zichzelf uitmaken. Waarom?
Ooit raadde ik een kennis aan (na een verwoede en in onze ogen diepgaande discussie) eens iets te lezen én te beluisteren van Eckhart Tolle. Tot mijn verrassing deed hij het en later kreeg ik zijn commentaar: ‘Ik heb me er met een klimmende verbazing, tegenzin, bijna een soort afkeer doorheen geworsteld. Eén ding dat ik niet begrijp is: dat uitgerekend jíj in de praat van die man iets ziet’!
Dat bedoel ik dus. een nieuwe gedachte overnemen wil nog wel eens lukken, op een andere manier gaan denken lijkt zoveel moeilijker.
Hartverwarmend vond ik dat de inleiders op de vrij talrijke vragen amper een bevredigend antwoord wisten. Qui potest capere capiat.
Groeten.
Fons.