Zin van het leven

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Heartz

Zin van het leven

Bericht door Heartz »

gelovigen en andere religieuze aanhangers, hebben het vaak over de "Zin van het leven"

Ze zeggen vaak dat "ongelovigen" geen doel in het leven hebben omdat ze nergens in geloven. Hoe ervaren jullie dat? Denken jullie dat er een zin van het leven bestaat of een doel? En wat gebeurt er als je dood bent volgens jullie? Zwart gat, niks of iets anders?
mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement »

ik wil een positieve invloed uitoefenen op de wereld, zolang ik op de wereld ben en dat ze zelfs na mijn dood nog positief over me denken en dat doorgeef aan mijn kinderen zo heb ik dan een stukje bijgedragen aan de opbouw van de wereld.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Ieder mens bepaalt zelf zijn eigen doel en kadert ook zijn/haar eigen zingeving in.

Lange tijd zocht ik naar de zin van het leven, tot ik erachter kwam dat het leven ansich de zin is. Met mijn 'zijn' heb ik invloed, hoe klein ook.
Als ik er niet zou zijn geweest zou men mij nooit missen, maar nu ik er wel ben, is dat wel het geval, ook al is dat maar weinig.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het leven is zinloos, gelukkig valt hier veel schoonheid en geluk in te vinden. En het onbreken van de zin maakt je vrij en bezwaard je niet met allerlei zinvolle verplichtingen. :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
liberal

Bericht door liberal »

Je wordt toevallig geboren, je gaat dood. In die tijd probeer je het zo prettig mogelijk
te maken voor je zelf en je medemensen. 0.a het boeddhisme is hiervoor een
goed hulpmiddel.
Gerard
Bevlogen

Re: Zin van het leven

Bericht door Gerard »

Heartz schreef:Ze zeggen vaak dat "ongelovigen" geen doel in het leven hebben omdat ze nergens in geloven. Hoe ervaren jullie dat? Denken jullie dat er een zin van het leven bestaat of een doel? En wat gebeurt er als je dood bent volgens jullie? Zwart gat, niks of iets anders?
Het leven an sich heeft geen zin. Wat zin heeft is dit zinloze leven zin te geven. Jij bepaald wat de zin ervan is. Jij bent de regisseur van je eigen leven en mogelijk en hopelijk kun je bijdragen het leven van anderen meer kleur te geven zodat ook zij er zin in krijgen mochten ze dat niet hebben. Zin is niet gegeven zin geef je. Ik ben een ongelovige die zin heeft gegeven aan zijn leven en die er zin aan heeft.
Ik weet niet of ik duidelijk ben maar sta open voor vragen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

doctorwho schreef:Het leven is zinloos, gelukkig valt hier veel schoonheid en geluk in te vinden. En het onbreken van de zin maakt je vrij en bezwaard je niet met allerlei zinvolle verplichtingen. :D
Maar is het voor jou zinloos? De redenatie dat zin niet bestaat als waarheid buiten de mensen is irrelevant aangezien wij mensen zijn. Tenminste dat is wat ik van professor Atkins (atheist) begrepen heb. Moraal bestaat aangezien mensen moraal hebben, dat er geen absolute moraal volgens hem was ontdeed hem niet van het gevoel van moraal.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Zin van het leven

Bericht door skeptic »

Heartz schreef:gelovigen en andere religieuze aanhangers, hebben het vaak over de "Zin van het leven"

Ze zeggen vaak dat "ongelovigen" geen doel in het leven hebben omdat ze nergens in geloven. Hoe ervaren jullie dat? Denken jullie dat er een zin van het leven bestaat of een doel? En wat gebeurt er als je dood bent volgens jullie? Zwart gat, niks of iets anders?
Voor mij heeft het leven zin en dat is de zin die ik er aan geef. Maar of er een diepere zin is, die in de toekomst verscholen ligt, kan ik niet beoordelen. Aangezien daar geen bewijzen of zelfs maar aanwijzingen voor bestaan is het voor mij zinloos om dat domweg aan te nemen, laat staan daar mijn leven aan te wijden.
Als je ervan uit gaat dat er leven is na de dood, zul je ook moeten geloven dat de mens een ziel heeft die na de dood blijft voortbestaan. Die ziel zou dan je persoonlijkheid moeten bewaren voor een volgend leven ergens in het heelal. Toch vreemd dat die persoonlijkheid al is verdwenen als er te veel hersencellen zijn afgestorven.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

marc aka controle schreef:
doctorwho schreef:Het leven is zinloos, gelukkig valt hier veel schoonheid en geluk in te vinden. En het onbreken van de zin maakt je vrij en bezwaard je niet met allerlei zinvolle verplichtingen. :D
Maar is het voor jou zinloos? De redenatie dat zin niet bestaat als waarheid buiten de mensen is irrelevant aangezien wij mensen zijn. Tenminste dat is wat ik van professor Atkins (atheist) begrepen heb. Moraal bestaat aangezien mensen moraal hebben, dat er geen absolute moraal volgens hem was ontdeed hem niet van het gevoel van moraal.
Je hebt gelijk voor mij komt het zinvol over, maar dat is vanuit mijn perceptie. Zuiver objectief bekeken blijft "het leven an sich" zonder zin. Door een samenloop van omstandigheden is er "leven" maar een iets meer of minder actieve zon en het was niet zo geweest.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Animal
Forum fan

Bericht door Animal »

In een oneliner:

"Het leven is één groot feest. Je moet alleen zelf de slingers ophangen".
fbs33
Bevlogen

De zin v.h. leven

Bericht door fbs33 »

Voor mensen die hun met ratio uitgebreide capaciteit niet aankunnen, moet er een 'zin' zijn om hun 'bestaan' te rechtvaardigen door er een 'doel' aan vast te koppelen.
Een onduidelijk doel, maar met duidelijke eisen die de gemeenschapszin bevorderen en dienen! er onlosmakelijk aan gekoppeld.
Mensen die hun ratio weten te scheiden van de instincten (ego-gerichte ijdelheid=levensdrang) hebben het vermogen om het 'onduidelijke doel' (belichaamd in een 'god') terzijde te schuiven en (zonder schaamte)te richten op zichzelf en op de gemeenschap waar hij deel van uitmaakt!
M.a.w. De zin v.h. leven is het leven zelf!
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

de zin van mijn/het leven openbaart zich tijdens mijn zgn. psychoses.
Hier is volgens mijn ervaring geen zinzoeken meer, omdat alles samenhangt / zin-heeft !

Daarom zijn ook m.i. alle ' zingevers' die een religie geboorte geven
zgn. psychotische- zgn. schizofrene mensen. De latere gelovigen zijn 'zinvolgers'.

Buiten deze eenheidservaring mens/kosmos bestaat naar mijn idee geen-zin.
Atheisme is daarom naar mijn mening dan ook on-zin, zin-loos !

Een verlichte Karl Marx drukte het zo uit ; " Der Atheismus ist unhaltbar ".
( Hij doelde hiermee op de revolutionaire kracht van zijn psychotische ervaringen,
die zijn atheistische spookbeelden verdreef. )
Laatst gewijzigd door Antiscience op 13 apr 2007 09:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

De zin van het leven, is het leven zelf.
Leven houdt zichzelf in stand.
Meer is het niet.
highlander

reactie

Bericht door highlander »

we worden geboren om te leven en te leren en de prijs die wij daar voor krijgen is te mogen sterven.om zo het eeuwige leven te bemachtigen.

tip.kijk eens naar die nieuwe film de FOUNTAIN.(dat gaat hierover) :wink:

ik vond hem erg goed

groetjes Highlander
fbs33
Bevlogen

Re: reactie

Bericht door fbs33 »

highlander schreef:we worden geboren om te leven en te leren en de prijs die wij daar voor krijgen is te mogen sterven.om zo het eeuwige leven te bemachtigen.

tip.kijk eens naar die nieuwe film de FOUNTAIN.(dat gaat hierover) :wink:

ik vond hem erg goed

groetjes Highlander
Al die bacillen, torren, kevers, vliegen!
Al die zaadjes die in de grond wortel schieten om uit te groeien tot gras of bomen!
Allemaal bestemd om eeuwig te leven na hun (schijnbare?) sterven in het hiernamaals?
Ik sla ze plat om hen zo snel mogelijk dát geluk van zo'n hiernamaals te laten smaken!
En de rest rooi, of maai ik.
Oók heb ik nog speciale delen van flora en fauna op het oog die het op één na hoogste doel mogen dienen via mijn spijsverteringskanaal, voordat ze bij Petrus om toegang hoeven smeken tot dat allerhoogste doel.(Ik geef ze daarvoor een Stoepa-vormig model mee om ze zó méér kans te laten maken daarop!)
Om daarmee te bereiken dat ik het aardse doel zo lang mogelijke moge dienen. :lol:
Whatever that may be!
Plaats reactie