bewijs van mind over matter: multiple afwisselende persoonlijkheden in één lichaam die elk hun eigen ziekten hebben

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

bewijs van mind over matter: multiple afwisselende persoonlijkheden in één lichaam die elk hun eigen ziekten hebben

Bericht door MaartenV »

DID of Dissociated Identity Disorder, vroeger gekend als 'multiple personality disorder'.

Mensen die compleet andere personen kunnen zijn op verschillende tijdstippen, maar met eenzelfde lichaam.

Feit is dat men ontdekte dat de éne persoonlijkheid van iemand diabetes kan hebben, terwijl de andere persoonlijkheid in datzelfde lichaam geen insuline nodig blijkt te hebben.
De ene persoon blijkt kleurenblind te zijn, de andere niet.
Verschillende persoonlijkheden hebben verschillende soorten brilleglazen nodig,
enzovoort

Dit is een duidelijk bewijs van 'mind over matter'. Geen verder bewijs meer nodig. QED.
Hier verandert de persoonlijkheid, ziel of bewustzijn de structuur van de chemie in het lichaam, vaak instantaan, met het veranderen van de ziel die er in huist/'persoonlijkheid' of 'bewustzijn'.

bron: https://www.chicagotribune.com/news/ct- ... story.html
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: bewijs van mind over matter: multiple afwisselende persoonlijkheden in één lichaam die elk hun eigen ziekten hebben

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Nagenoeg all mensen gedragen zich verschillend onder verschillende omstandigheden.
Dat leidt dus tot niets.

De gedachte van een meervoudige persoonlijkheid is al heel lang losgelaten.
Vooral toen zich gevallen leken voor te doe met meer dan 60 persoonlijkheden.
Toen begon men er pas eens werkelijk over na te denken. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
MaartenV
Bevlogen

Re: bewijs van mind over matter: multiple afwisselende persoonlijkheden in één lichaam die elk hun eigen ziekten hebben

Bericht door MaartenV »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 nov 2022 09:48 De gedachte van een meervoudige persoonlijkheid is al heel lang losgelaten.
Volgens mij heeft het nu gewoon een andere naam: Dissociative Identity Disorder.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 23 nov 2022 09:51
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 nov 2022 09:48 De gedachte van een meervoudige persoonlijkheid is al heel lang losgelaten.
Volgens mij heeft het nu gewoon een andere naam: Dissociative Identity Disorder.
Je kunt iets wel een andere naam geven, maar daarmee verandert er niets.
Een waarom een moeilijke naam gebruiken als er een goed Nederlands woord voor bestaat?
Misschien om de discussie te resetten?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het bestaat wel degelijk, Tiberius:

https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstand ... oornis-dis
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Het is nog maar de vraag of het meer is dan een soort placebo effect.

Voor zover mijn geheugen betrouwbaar is, heb ik vroeger nog over dergelijke zaken gelezen waarbij één persoonlijkheid dan allergisch was aan iets en een andere persoonlijkheid niet. Toen bleek dat die ene persoonlijkheid enkel een allergische reactie kreeg als ze dacht met de allergene stof in aanraking gekomen te zijn, niet als ze werkelijk in aanraking was gekomen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef: By Daniel Goleman. New York Times News Service
Chicago Tribune

Jun 09, 1985 at 12:00 am
Kom op MaartenV,

Uit 1985 en sindsdien geen echte bevestiging van jouw straffe “bewijs dat . . .?
De genoemde stichting vanaf toen tot heden ook niets gepubliceerd?
Geen Pubmed-verslagen.

Kennelijk loze opwinding,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

axxyanus schreef: 23 nov 2022 10:44 Het is nog maar de vraag of het meer is dan een soort placebo effect.

Voor zover mijn geheugen betrouwbaar is, heb ik vroeger nog over dergelijke zaken gelezen waarbij één persoonlijkheid dan allergisch was aan iets en een andere persoonlijkheid niet. Toen bleek dat die ene persoonlijkheid enkel een allergische reactie kreeg als ze dacht met de allergene stof in aanraking gekomen te zijn, niet als ze werkelijk in aanraking was gekomen.
Dit lijkt me verwant aan het krijgen van de stigmata.
Sommigen krijgen de speerwond rechts de andere links.
Dit blijkt verband te houden met waar in hun kerk op de beelden de speerwond is afgebeeld.

PS.
Veel stigmata bleken bij onderzoek gewoon zwendel.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 23 nov 2022 11:24
“MaartenV” schreef: By Daniel Goleman. New York Times News Service
Chicago Tribune

Jun 09, 1985 at 12:00 am
Kom op MaartenV,

Uit 1985 en sindsdien geen echte bevestiging van jouw straffe “bewijs dat . . .?
De genoemde stichting vanaf toen tot heden ook niets gepubliceerd?
Geen Pubmed-verslagen.

Kennelijk loze opwinding,

Roeland
Ik vond idd. niks van recentere datum, maar ik heb dan ook niet goed gezocht. De geestesstoornis bestaat vandaag nog steeds onder de naam: dissociatieve identiteitsstoornis. Dus dat bericht van toen geldt vandaag ook nog.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Toch even terugnemen wat jij zomaar op eigen gezag toevoegt:
Dit is een duidelijk bewijs van 'mind over matter'. Geen verder bewijs meer nodig. QED.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Conclusies worden wederom heel snel en heel gemakkelijk getrokken.
En bewijs......
Heb wel de oplossing voor de disorder. Elektroshock therapie.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Wederom een fraaie cirkelredenering van deze topicstarter, ik kijk smachtend uit naar het volgende topic met "onomstotelijk bewijs"!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

MaartenV schreef:
Feit is dat men ontdekte dat de éne persoonlijkheid van iemand diabetes kan hebben, terwijl de andere persoonlijkheid in datzelfde lichaam geen insuline nodig blijkt te hebben.
Feit is dat indien het hetzelfde lichaam betreft beide persoonlijkheden insuline nodig hebben! Ik ben daar zelf het levende bewijs van! Ik vier deze maand mijn 40 jarig jubileum als diabeet type 1 en heb bewezen meerdere persoonlijkheden, maar deze moeten het toch met 1 lichaam en dus ook met 1 (dode) pancreas doen! QED!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef: 23 nov 2022 09:37 Dit is een duidelijk bewijs van 'mind over matter'. Geen verder bewijs meer nodig. QED.
Hier verandert de persoonlijkheid, ziel of bewustzijn de structuur van de chemie in het lichaam, vaak instantaan, met het veranderen van de ziel die er in huist/'persoonlijkheid' of 'bewustzijn'.
Ook hier geldt without matter no mind :) als ik een ander plaatje opzet heb ik niet ineens een andere draaitafel maar een ander geluid
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

VseslavBotkin schreef: 23 nov 2022 17:45 Wederom een fraaie cirkelredenering van deze topicstarter, ik kijk smachtend uit naar het volgende topic met "onomstotelijk bewijs"!
Het is een kwestie van simpele logisch geldige redeneringen, zoals 1 +1 = 2. Deze logica is zeer simpel, maar onbreekbaar.

De redenering is:

Als verschillende persoonlijkheden van iemand met een dissociatieve identiteitsstoornis in eenzelfde lichaam een andere ziekte kunnen hebben, dan verandert de persoonlijkheid blijkbaar de chemie van het lichaam. Dus (logisch geldige afleiding): dan kan je zeggen dat 'mind' een invloed heeft over 'matter'.

Klopt het? Wel als de premisse klopt (verschillende persoonlijkheden in eenzelfde lichaam hebben een andere ziekte), dan klopt de logische consequentie dat mind rules over matter, want de redenering is geldig.
Plaats reactie