Leer discussiëren - drogredeneringen

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Leer discussiëren - drogredeneringen

Bericht door Rereformed »

Het topic Atheïstische ideologie laat goed zien hoe snel iemand valt in valkuilen die men drogredeneringen noemt. Vaak heb ik gedacht dat atheïsten hier minder last van hebben dan religieus gelovigen, omdat ze veelal hun standpunt hebben bereikt via logische redenatie en via de discussies met gelovigen deze kunst hebben veredeld. De link naar dat topic laat echter zien dat niet het geval is. Een ondeugdelijke manier van redeneren is algemeen menselijk, het is wat men zelfs in de regel tegenkomt, en men zelfs bij professoren soms kan opmerken, zoals men in dit topic vele malen op kan merken. Laat ik voordat iemand mij gaat beschuldigen van superioriteitsgevoel er meteen achteraan zetten dat ik ongetwijfeld me er ook wel aan kan schuldig maken. Het beroerde van ondeugdelijke redeneringen is namelijk dat je het zelf nooit opmerkt, maar iemand anders het je moet duidelijk maken. Nog beroerder is wanneer iemand het duidelijk maakt en het dan niet aankomt bij de persoon die de redeneringsfout maakte. Helaas komt dit ook veel voor.

Om ervan te leren hier wat voorbeelden die ik vond in het topic Atheïstische ideologie, iets wat volgens sommigen niet kan bestaan:

-Hoe kun je atheïsme als ideologie opvoeren? Dit kan sowieso al niet als je bedenkt wat de definitie van atheïst is.
Correctie:
-Atheïsme wordt niet als ideologie opgevoerd. Dat is wat jij er probeert van te maken.
De combinatie "theïstische ideologie" betekent niet dat theïsme een ideologie is. Het verwijst naar een ideologie waar theïsme verlangd wordt van de volgers. Op de zelfde manier betekent de combinatie "atheïstische ideologie" niet dat atheïsme een ideologie is. Het verwijst naar een ideologie waar atheïsme verlangd wordt van de volgers.

De zaak die hiermee afgehandeld is sleept zich echter tot in het oneindige voort, aangezien de persoon die de denkfout maakte niet in staat is dit te erkennen en de nadere uitleg van zaken die gegeven werd negeert. De persoon vervolgt met dezelfde foute redenering die al naar voren geschoven werd en gecorrigeerd werd:

-Verdiep je in de term atheïsme!

De forummer begrijpt niet of negeert bewust dat hij en zijn gesprekspartner exact dezelfde definitie van "atheïsme" erop nahouden.

Vervolgens komt de persoon aan met het argument dat Stalin volgens hem persoonlijk geen probleem had met gelovigen.
Waarna hij opnieuw gewezen wordt op een denkfout:
-Leuk om te weten maar voor de rest van weinig belang. Stel dat de huidige paus geen probleem zou hebben met gewone ongelovigen. Zou dat tegenspreken dat het christendom een theïstische ideologie is? Hoe Stalin persoonlijk stond tegenover gewone gelovigen spreekt niet tegen dat het USSR-communisme een staatsatheïsme wilde vestigen.

Een volgende persoon erkent deze denkfout niet, maar gaat op vrolijke voet verder met dezelfde denkfout:
-Religies werden in de USSR nooit verboden
Waarop weer de correctie komt dat dat dan ook helemaal geen voorwaarde is om te stellen dat de Sowjetunie een atheïstische ideologie omhelsde, een atheïstische maatschappij aktief nastreefde en bevorderde.

De eerste persoon komt vervolgens aan met de bewering:
-Een theïstische ideologie kan wel, een atheïstische niet. Ik denk zelfs dat het een contradictio in terminus is. Bij theïsme kun je spreken over het bestaan van een supergod en de opgelegde regels navenant willen volgen. Dat kan bij atheïsme per definitie niet! Hoe kun je in naam van het niet geloven in t bestaan van goden iets opleggen???

De persoon beseft niet dat zijn bewering dubbel krom is, omdat het 1)bij de combinatie "atheïstische ideologie" niet gaat om atheïsme dat iets oplegt, maar om de staat die atheïsme aktief propageert en religie probeert uit te roeien, en 2)er ook vormen zijn van theïsme waarbij geen sprake is van ideologie (bijvoorbeeld Deïsme).

De persoon die de kromme redenering maakte ziet het niet en vervolgt:
-Een God is een "bestaande" entiteit die (volgens de aanhangers) wetten kan opleggen!

Waarop weer de correctie volgt:
-Beginnend met het bestaan van god is er geen logische implicatie waaruit volgt dat die god ook gehoorzaamd moet worden. (Even later laat een volgende forummer horen dat er ook een scenario is van een God die ooit alles geschapen heeft, maar zich verder niet inlaat met zijn schepping, Deïsme).

Met een ander voorbeeld wordt duidelijk gemaakt om welke drogredenering het gaat:
-Maar hier een ander voorbeeld: Er is geen god. Dus is er geen god die de ene etniciteit boven de andere verheft. Dus alle mensen zijn gelijkwaardig en racisme moet dus bestreden worden.

De eerste conclusie die men trekt uit de bewering waar men eerst meer aankomt is geheel correct, maar de tweede conclusie volgt niet uit het voorgaande.

Even later komt nog een volgend voorbeeld met dezelfde foutieve redenering:
"Communisme is atheïstisch. Persoon B is atheïst. Dus is hij communist." De laatste zin volgt niet uit de eerste twee.

Het topic vervolgt met een volgend voorbeeld van drogredeneringen. Ditmaal wordt de drogredenering zelfs gedaan door iemand die een drogredenering meent te bespeuren!

-Neem van mij maar aan dat de vuistregel "X heeft wel degelijk altijd gelijk" met grote waarschijnlijkheid ook opgaat wanneer al zijn discussiepartners hem tegenspreken. 8*)
-Is dat geen drogreden? Omdat het X is heeft hij automatisch gelijk?

Waarop de correctie komt:
-"Een vuistregel die met waarschijnlijkheid opgaat" is iets totaal anders dan "automatisch gelijk hebben". Ik kwam dus helemaal niet aan met de drogreden die bekend staat als Appeal to authority, maar jij komt aan met een drogredenering die bekend staat als Strawman fallacy (Someone distorts or caricatures an opponent’s arguments or views, and then attacks the weakened version rather than the real argument.)

Desondanks gaat een andere forummer eenvoudig door met dezelfde denkfout die net gecorrigeerd werd:
-X heeft altijd gelijk! Dan kunnen er zeer vele topics gesloten worden!

Dezelfde forummer komt vervolgens met de eis:
-Verder zou het dan inmiddels wel prettig zijn als men dan eens duidelijk uitlegt aan diegenen die slechts met drogredenaties kunnen komen wat een atheïstische ideologie inhoudt.
Waarop onmiddellijk geantwoord wordt:

-Atheïstische ideologie:
Een ideologie die als één van haar doelstellingen heeft atheïsme sterk te propageren en religie aktief te bestrijden. Sla de Wikipedia erop en kijk wat er gezegd wordt over de Sowjet Unie en religie voor een uitstekend voorbeeld:
De USSR werd de eerste staat die als één doel van zijn officiële ideologie de eliminatie van bestaande religie had en het voorkomen van toekomstige implantatie van religieuze overtuigingen, met als doel het vestigen van staatsatheïsme (gosateizm).
Onder de doctrine van staatsatheïsme in de Sovjet-Unie, was er een "door de overheid gesponsord programma van bekering tot atheïsme", uitgevoerd door communisten. De communistische regering richtte zich op religies op basis van staatsbelangen, en hoewel de meeste georganiseerde religies nooit werden verboden, werden religieuze eigendommen in beslag genomen, gelovigen lastiggevallen en religie belachelijk gemaakt terwijl atheïsme op scholen werd gepropageerd. In 1925 richtte de regering de Liga van Militante Atheïsten op om de vervolging te intensiveren. Dienovereenkomstig werden persoonlijke uitingen van religieus geloof op geen enkele manier privé verboden, maar door de officiële overheidsstructuren en de seculiere massamedia werd hun een sterk gevoel van sociaal stigma opgelegd, en het werd over het algemeen als onaanvaardbaar beschouwd voor leden van bepaalde overheidsberoepen (leraren , staatsbureaucraten, soldaten) openlijk religieus en antiseculier te zijn.

Dit lange antwoord wordt door de eerste forummer genegeerd. Een tweede forummer vervolgt met "Ik snap het hele concept atheïstische ideologie nog steeds niet."

De eerste forummer vervolgt na een tijd met:
-De voormalige USSR. Ik blijf het atheïsme als bijkomstigheid zien. Dat extra snoepje voor Stalin. Zijn systeem had niet in eerste instantie als doelstelling/ideologie: Atheïsme. Dat was nl. communisme. Een communistische ideologie.

Waarop opnieuw de correctie komt dat men zich aan een denkfout schuldig maakt:
-Jij mag dat als bijkomstig zien. Dat maakt voor het gebruik van het adjectief geen verschil.
Als een aantal mensen bijeenkomen om aan een ideologie te werken. En de drijfveren van die mensen geven als uiteindelijk resultaat een ideologie waar het welzijn van het kind redelijk centraal staan, dan is het correct om dat een kindvriendelijke ideologie te noemen. Ook al was kindvriendelijkheid niet een van de oorspronkelijke drijfveren en was dat gewoon het extra snoepje voor de stichters.

Opnieuw wordt de correctie niet geaccepteerd door de forummer die gecorrigeerd werd:
-Taalkundig kun je zo van alles wel een ideologie maken.
-Opnieuw neen. Je kan taalkundig helemaal niet zo van alles wel een ideologie maken. Wat wel kan is dat in werkelijkheid ideologieën met allerlei concepten verbonden kunnen worden of dat ideologieën allerlei eigenschappen kunnen hebben en dat we dat taalkundig kunnen uitdrukken.

Weer een aantal pagina's later komt de forummer die rondjes draait opnieuw terug op zijn basisidee, waarop zijn gehele stellingname berust, en hem daarom van zijn rotsvaste gelijk overtuigt:
-Atheïsme is geen ideologie!

-Niemand heeft het tegendeel beweert.

Met andere woorden: het argument waarop men zich beroept is bezijden de discussie.

Een andere forummer komt weer met de volgende drogredenering:
-Communisme gooit goden buiten? Klopt, maar ze vervangen ze wel direct met hun eigen leiders die goddelijke eigenschappen krijgen en net zo vereerd moeten worden als god, jezus, allah en co.

Waarop weer de correctie volgt van een drogredenering:
-Dat maakt allemaal niet uit. Als een ideologie goden buitengooit, is de ideologie atheïstisch. Om het even door wat die goden vervangen worden. We hebben het hier enkel over de betekenis van "atheïstische ideologie", niet over zinnigheid om zo'n ideologie in te voeren.

Waarop de eerste persoon weer een volgende drogredenering erbovenop gooit:

-Een atheist gooit geen goden buiten, een atheist gelooft niet in het bestaan ervan.

Waarop weer de correctie komt:
-Ga dan klagen bij de vorige forummer, hij is de persoon die het had over "Communisten die goden buiten gooien" en ik denk dat iedereen begreep wat hij bedoelde [Sowjet Unie].

Merk op: met het ontkennen van het begrip "atheïstische ideologie" vervalt men dus zonder het op te merken gemakkelijk in de ontkenning van staatsatheïsme.

Wanneer de forummers voor de zoveelste maal het argument onder ogen moeten zien krijgen we de volgende reeks:

Uitleg:
-Terwijl wij de combinatie "atheïstische ideologie" begrijpen als: een ideologie die atheïsme verlangt van haar aanhangers of als uitgangspunt heeft, nagestreefd wordt

Tegenwerping:
-Maar dan loop je opnieuw vast: niet in god(en) geloven volstaat niet voor een ideologie.

Correctie van drogredenering:
Ja en? Niets in het bovenstaand impliceert dat de ideologie enkel op atheïsme steunt. Dus neen, ik loop niet vast. Jij koppelt er gewoon je eigen gevolgen aan vast.

-Opponent negeert de correctie en gaat op iets anders over.

Het onzinnige topic is al 10 pagina's lang en schijnt nog gemakkelijk tot pagina 20 door te kunnen gaan. Maar zeer leerzaam! :lol:

Vandaag werd op pagina 11 deze drogredenatie nog gecorrigeerd:

Bewering:
-Geloof je kabouters en niet in goden dan ben je wel degelijk een theïst en geen atheïst.

Correctie:
Neen, want kabouters zijn geen goden en atheïsme verwijst enkel naar een gebrek aan geloof in goden.
En iemand die gelooft dat een zwarte kat ongeluk brengt, kan ook een atheïst zijn.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Leer discussiëren - drogredeneringen

De reden dat ik dit topic aanmaak is omdat ik al jarenlang naar The Atheist Experience luister, en tegenwoordig de ontelbare afleveringen ervan soms wel twee of driemaal aangehoord heb, en ik af en toe er voorbeelden van wil bij langs gaan. Ik geniet van Matt Dillahunty altijd met volle teugen. Hij is iemand die uitblinkt in heldere discussietechniek, en de gelovigen die de uitdaging aangaan altijd vangt op ondeugdelijke redenaties. Voor mij is het aanhoren van Dillahunty de beste manier om goede discussietechniek te leren. Heel vermakelijk is natuurlijk ook dat hij - net als ik in bovengenoemd freethinker topic - er soms zo genoeg van krijgt dat hij boos het gesprek afkapt, omdat er met sommige mensen niet te discussiëren valt, omdat ze niet kunnen luisteren of wat men tegen ze zegt niet opvangen. Wat men er vooral uit leert is dat heldere argumentatie een zeldzaamheid is om tegen te komen. Ondeugdelijke redenatie is de regel. Jammer, maar dat is de stand van zaken zelfs in westerse landen waar iedereen toch een bepaalde schoolopleiding heeft gehad.

Als voorbeeld voor hoe kostelijk iemands denken van a tot z van drogredeneringen aan elkaar zit moge deze video als voorbeeld dienen. De christen komt aan met de bewering "Atheïsme is een leugen". Oftewel in de startblokken komt hij al aan met een gigantische drogreden, een bewering die per definitie niet waar kan zijn, omdat een atheïst enkel ontkent, en niets beweert.
Wanneer hij zijn stelling uitspreekt komt Dillahunty onmiddellijk aan met: Hoe kan iets dat helemaal geen bewering doet een leugen zijn? De christen overdenkt de vraag niet en geeft er geen antwoord op, de onmogelijkheid van zijn bewering wordt eenvoudig niet door hem beseft. Hij vervolgt met "Let me explain"! Waarop de atheïst vraagt of hij zich realiseert dat de definitie van atheïsme die in het programma wordt aangehouden is "het ontbreken van geloof in goden". Waarop de christen antwoordt dat hij dat inderdaad begrijpt. Om het nog gemakkelijker voor hem te maken voegt Dillahunty eraan toe dat hij graag zou willen weten hoe hij beschuldigd kan worden van liegen, wanneer hij uitspreekt niet in elfjes te geloven. De christen vervolgt alsof hij doof is en zijn bewering nog steeds even overeind staat: "Laat me het op deze manier uitleggen, eerst moeten we het eens zijn over onze definities". Alsof dat niet juist gedaan is! Nog voor hij uit het kreupelhout van de definities tevoorschijn komt spreekt hij ongelukkigerwijze een wijze uitspraak uit: "Niemand kan met zekerheid weten of God bestaat", waarna Dillahunty onmiddellijk aankomt met de redenering: "Indien je dat van mening bent, dan is ons gesprek volkomen nutteloos, jij kunt het niet weten en ik kan het niet weten, maar het enige wat ik zei is dat ik er niet van overtuigd ben dat jij gelijk hebt, hetgeen gelijk staat aan dat ik de enige van de twee ben die dus mogelijkerwijs gelijk kan hebben; jij kunt het bestaan van God niet demonstreren, maar het enige wat ik hoef te doen is te zeggen dat ik niet overtuigd ben van het bestaan van God. Hetgeen niet alleen gelijk staat aan dat ik niet lieg, maar ook nog dat ik volkomen gelijk heb".

Even verderop herinnert Dillahunty de christen eraan dat "leugen" betekent dat er sprake moet zijn van bewuste misleiding, bewust tegenspreken van de waarheid. Op welke manier liegt de atheïst dan?, vraag hij. De christen antwoordt dat "Atheïsme op zichzelf, als een ideologie, als bewering, is vals, is een leugen". Waarop Dillahunty hem corrigeert: "Atheïsme is geen ideologie, noch beweert het iets. Bijgevolg kan het onmogelijk een leugen zijn". Men ziet dus dat de christen opnieuw tegen dezelfde muur botst waar hij van begin af aan al tegen botste, zelfs nadat hij geïnformeerd is over de definitie van atheïst, en daarmee ingestemd had.

Dillahuntys partner probeert de christen vervolgens wat te helpen om met een deugdelijke redenering te komen: "Bedoel je te zeggen dat de atheïst bewust bewijs negeert?", of "De atheïst gelooft stiekem wel in God, hoewel hij zegt dat hij atheïst is". Maar nee, de christen vangt het nog steeds niet op, hij kan niet luisteren naar een ander. Hij is opgesloten in zijn eigen denkwereld en draait daar rondjes. Hij valt weer terug op wat al eerder aan de kant van de weg is gegooid als ondeugdelijke redenering: "Als we ervan uitgaan dat niemand kan bewijzen of God wel of niet bestaat...", waarop Dillahunty weer genoodzaakt wordt om opnieuw te corrigeren, oftewel te herhalen: "In dat geval kun je onmogelijk tot de conclusie komen dat de atheïst liegt". Op minuut tien aangekomen zegt de christen dat hij het voor 95% met Dillahunty eens is, waarop Dillahunty: "Op welke manier lieg ik dan?" En krijgt als antwoord "Wel, het idee van atheïsme, dus ongeloof gebaseerd op geldig bewijsmateriaal of het ontbreken van bewijsmateriaal, aangenomen dat we überhaupt kunnen spreken over bewijsmateriaal, atheïsme op zichzelf genomen is een leugen!" Hetgeen gelijk staat aan "Atheïsme is een leugen omdat het een leugen is". Waarop de atheïsten tot uiterste frustratie gebracht worden. Niets van wat gezegd is in de afgelopen tien minuten is bij de christen aangekomen.

Ze vervolgen met "Je kunt niet iets zomaar, zonder onderbouwing tot leugen uitroepen". Waarop de christen: "OK, laat ik het zo zeggen: Wat is beter, arrogant zijn of onwetend zijn, als je tussen die twee móet kiezen?" Dillahunty antwoordt onmiddellijk het antwoord waar men mij ook aan herkent: "Arrogant is beter". "Kijk", vervolgt de christen, dat is het hem nu juist! De theïst zou de vraag beantwoorden met onwetendheid (ignorance)". Waarop een enorm gelach uit het publiek opwelt en Dillahunty antwoordt: "Dat is iets wat ik maar al te goed weet", een sarcastische opmerking die gezien het voorgaande, onmogelijk begrepen kan worden door de christen die de discussie aanging, maar juist daarom zo grappig is, het is eenvoudig een feit. Dillahunty vult het nog aan met "Hij kiest er vrijwillig voor, door te kiezen voor geloof, en dan dit programma op te bellen met de bewering dat atheïsten liegen, zonder met de onderbouwing ervoor te komen!" Dillahuntys partner voegt er nog aan toe: "Is het arrogant dat we zeggen "we weten het niet?" Waarmee hij aangeeft dat de hele vraagstelling zowiezo sloeg als een tang op een varken. Waarop Dillahunty er nog aan toevoegt dat het zowiezo ook nog een valse tweedeling is, omdat er massa's mensen zijn die zowel het één als het ander zijn!
Hierop zegt de christen: "OK, I guess jullie hebben vanuit jullie perspectief gelijk, dat begrijp ik", waarop Dillahunty aankomt met een schitterend vervolg: "Ik verwed er geld om dat je het niet begrijpt". Een ad hominem, uiteraard, maar het is op dit punt onvermijdelijk, want het is eenvoudig de pijnlijke waarheid over deze persoon, en bovendien is humor op dit punt het enige dat een heldere denker nog kracht geeft om de discussie voort te zetten.
Ach, deze hele video is zo prachtig! Er is bijna niets in de redeneertrant van de persoon die met een bewering aankomt dat deugt, pijnlijk om aan te horen als je "het slachtoffer" bent, maar bijzonder leerzaam indien je de wil hebt om ervan te leren.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

is het zinvol om een nieuw topic over hetzelfde thema te openen maar dan gewoon onder een andere topicnaam?
slinks beledigen, op de man spelen en persoonlijke aanvallen zijn trouwens net zo goed een onderdeel van drogredeneringen en retorica.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 15 sep 2021 09:02 is het zinvol om een nieuw topic over hetzelfde thema te openen maar dan gewoon onder een andere topicnaam?
slinks beledigen, op de man spelen en persoonlijke aanvallen zijn trouwens net zo goed een onderdeel van drogredeneringen en retorica.
Niet altijd. Er op wijzen en met argumten ondersteunen dat iemand steeds opnieuw met drogredenen komt, kan als op de man spelen en als een persoonlijke aanval gezien worden maar is toch geen drogreden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 15 sep 2021 09:02 is het zinvol om een nieuw topic over hetzelfde thema te openen maar dan gewoon onder een andere topicnaam?
Natuurlijk heeft het zin om dit topic te beginnen. Het is een topic over discussietechniek en heeft in principe niets te maken met de vraagstelling van genoemd topic. Het topic laat ik enkel voorbijgaan als een voorbeeld van drogredeneringen, omdat het een eindeloze aaneenschakeling van drogredeneringen is. Het is wat dat betreft één van de meest hilarische topics ooit op dit forum. Het topic kan worden aangevuld met talloze andere voorbeelden om van te leren. Dit is een leertopic.
Slinks beledigen en op de man spelen zijn inderdaad ook een onderdeel van discussietechniek. Ze worden ook in dat topic goed geïllustreerd.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Rereformed schreef: 15 sep 2021 08:28 Waarop de eerste persoon weer een volgende drogredenering erbovenop gooit:

Een atheist gooit geen goden buiten, een atheist gelooft niet in het bestaan ervan.
Ik zie er geen echte drogrede in.

Beter zou wel zijn:
Een atheist gooit geen goden buiten, een atheist verwerpt het bestaan ervan.
Immers wat niet is kan ook niet worden buitengegooid.

Het is net zo iets als:
De Jezuïeten waren tegen de heksenvervolgingen. (zijn ze nog)
Niet om morele overwegingen maar omdat ze het bestaan van heksen verwierpen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

axxyanus schreef: 15 sep 2021 09:08
appelfflap schreef: 15 sep 2021 09:02 slinks beledigen, op de man spelen en persoonlijke aanvallen zijn trouwens net zo goed een onderdeel van drogredeneringen en retorica.
Niet altijd. Er op wijzen en met argumten ondersteunen dat iemand steeds opnieuw met drogredenen komt, kan als op de man spelen en als een persoonlijke aanval gezien worden maar is toch geen drogreden.
Een hele goede illustratie van hoe iemand in discussie persoonlijke aanvallen ziet waar die niet zijn is hier te lezen. Ik ben in dat topic bezig met een volstrekt zakelijke behandeling van de materie, waarop (wat later bleek een reaktie van een 17-jarige tiener te zijn) ik het antwoord kreeg:

"Toen men mij vroeg met deze discussie mee te doen, werd beloofd dat Rereformed niet op de man speelt. Het tegendeel is alweer gebleken. Dat vind ik erg jammer."

Na weer ellenlange zakelijke uiteenzettingen van mij, waar ik uitdrukkelijk mijn best deed om deze lichtgeraakte persoon niet te krenken en een volgende preek daarom aanving met een compliment aan zijn adres ("Een reaktie waar je flink je best op hebt gedaan!"), vervolgde ik met een verhandeling over de onredelijkheid van christelijk geloof, en de bewering "Redelijk zijn en christen zijn gaan echt niet samen" schreef. Ik kreeg daarop opnieuw dezelfde reaktie:

"En opnieuw blijkt maar weer dat zelfs Rereformed niet zonder ad hominems kan discussiëren. Je zult ongetwijfeld weer beginnen over hoe redelijk jouw ad hominems wel niet zijn, maar blijft dat ze nergens voor nodig zijn."

En na weer een volgende preek:

"Goed, gezien het feit dat de belofte over persoonlijke aanvallen niet waar is gemaakt, ik niet wordt gezien als een opponent in een discussie, maar als iemand die opgevoed moet worden, stop ik per direct met deze discussie."

En dat was de respons op mijn dagenlange uitputtende behandeling van het onderwerp.
Waaruit men kan concluderen dat iemand die beleerd wordt gemakkelijk als een automatische reaktie zich beledigd en gekleineerd voelt door de ander, en het interpreteert als ad hominem aanvallen, iets wat ook sterk naar voren komt in eerstgenoemd topic. Je laten beleren is geen geringe kunst.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 sep 2021 09:26
Rereformed schreef: 15 sep 2021 08:28 Waarop de eerste persoon weer een volgende drogredenering erbovenop gooit:

Een atheist gooit geen goden buiten, een atheist gelooft niet in het bestaan ervan.
Ik zie er geen echte drogrede in.
Ik ook niet.
Het woord is drogreden
Een rede is een tekst die voor een groep mensen wordt uitgesproken.
:wink:

De drogredenering is dat de forummer het liet volgen als weerlegging van vorige correctie van een drogredenering. Terwijl die originele bewering wel degelijk betrekking had op de Sowjet Unie waar communisten bezig waren met het aktief bestrijden van godgeloof. Oftewel de originele bewering gaf juist een voorbeeld van atheïsten die goden eruit gooien. Wanneer men daarop laat volgen "Een atheïst gooit geen goden buiten" dan staat dat gelijk aan beweren dat Sowjet communisten dus volgens deze forummer blijkbaar geen atheïsten waren.
Beter zou wel zijn:
Een atheist gooit geen goden buiten, een atheist verwerpt het bestaan ervan.
Immers wat niet is kan ook niet worden buitengegooid.
Dat is enkel beter wanneer je de uitspraak uit zijn contekst weghaalt en op zichzelf laat staan. Maar iets uit de contekst halen is ook weer een ondeugdelijke discussietechniek. :wink:
Born OK the first time
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 15 sep 2021 09:08 Er op wijzen en met argumten ondersteunen dat iemand steeds opnieuw met drogredenen komt, kan als op de man spelen en als een persoonlijke aanval gezien worden maar is toch geen drogreden.
mja, om uitleg vragen kan onmogelijk een drogreden zijn volgens mij, indien ja heb ik medelijden met al die leerlingen die iets aan de leerkracht durven vragen

in het door jou aangesproken topic was je allereerste bijdrage een verwijzing dat axxyanus zeker gelijk heeft omdat hij blijkbaar altijd gelijk heeft want hij is de helderste geest hier volgens jou
mja, zoek zelf maar op hoe die drogreden heet
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 15 sep 2021 11:57
axxyanus schreef: 15 sep 2021 09:08 Er op wijzen en met argumten ondersteunen dat iemand steeds opnieuw met drogredenen komt, kan als op de man spelen en als een persoonlijke aanval gezien worden maar is toch geen drogreden.
mja, om uitleg vragen kan onmogelijk een drogreden zijn volgens mij, indien ja heb ik medelijden met al die leerlingen die iets aan de leerkracht durven vragen.
Het laten uitschijnen dat jij enkel uitleg hebt gevraagd in dat topic, is een oneerlijke voorstelling van zaken.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 15 sep 2021 11:57
mja, om uitleg vragen kan onmogelijk een drogreden zijn volgens mij, indien ja heb ik medelijden met al die leerlingen die iets aan de leerkracht durven vragen

in het door jou aangesproken topic was je allereerste bijdrage een verwijzing dat axxyanus zeker gelijk heeft omdat hij blijkbaar altijd gelijk heeft want hij is de helderste geest hier volgens jou
mja, zoek zelf maar op hoe die drogreden heet
Dit is een prachtvoorbeeld van bijzonder slechte discussietechniek, waarvoor dank!

-Ten eerste komt appelfflap hier aan met een citaat van axxyanus, maar geeft hij commentaar alsof Rereformed het citaat heeft uitgesproken.
(Rereformed zou een hartaanval krijgen wanneer hij "argumten" geschreven had!)

-Ten tweede geeft appelfflap hier aan dat hij om uitleg vroeg, terwijl hem vele malen door zowel Rereformed als axxyanus is aangezegd dat hij die uitleg heeft gekregen, en die heeft genegeerd. Genoemde forummers hebben hem er zelfs met een link of herhaling van de tekst geholpen het te vinden. Ook heeft zowel axxyanus als Rereformed opnieuw en opnieuw geprobeerd het uit te leggen.

-Ten derde zet hij zichzelf neer als leerling en zijn gesprekspartner als leraar. Hij creëert op deze manier een sfeer die van het zakelijke afleidt en naar het persoonlijke wordt getrokken.

-Ten vierde heeft volstrekt niemand gezegd dat om uitleg te vragen een drogreden is.
Integendeel, hem is meerdere malen gezegd dat het probleem is dat hij niet leest of eenvoudig negeert wat hij als uitleg aangeboden krijgt.

-Ten vijfde is wel een stuk of vier keer aan hem uitgelegd dat hij mijn opmerking over axxyanus als helderste denker niet begrepen heeft. De opmerking beoogt eenvoudig te zeggen dat men bijkans iets unieks moet presteren om hem tegen te kunnen spreken, omdat ik hem ken als iemand die buitengewoon helder redeneert. In plaats van dat ik hem neerzet als "altijd gelijk", zou ik het juist geweldig vinden indien iemand hem kon overtroeven in kracht van argumentatie. Ik ben als een voetballiefhebber die het prachtig vindt indien een underdog op wonderbaarlijke wijze wint van de ploeg waarvan iedereen verwachtte dat die met gemak wint. Ik had het ook anders kunnen zeggen: mensen ga toch lezen wat axxyanus jullie schrijft en antwoordt en overdenk wat hij zegt ipv. rondtollen om je eigen gedachten die nooit een stap verder komen maar enkel zichzelf opnieuw en opnieuw herhalen.

-Ten zesde was het appelfflap die van mening was dat is het niet zinvol is om een nieuw topic over hetzelfde thema te openen, terwijl juist zijn enige inbreng in dit topic is het voortdurend doorgaan op die discussie. Zoiets noemt men inconsistentie, of wellicht duidt het eenvoudig op een persoon die niet bezig is met het onderwerp van discussie, maar enkel met de verdediging van zichzelf.

-Ten zevende: "mja, zoek zelf maar op hoe die drogreden heet" laat iedereen zien dat hij te lui is om zich werkelijk in te spannen en iets te gaan leren in dit topic.
En deze opmerking plaatst appelfflap overigens nadat hij tweemaal al aangezegd is hoe de drogredenen heten, en dat niet ik mij eraan schuldig maakte, maar hijzelf! Welaan, hier dan voor de derde maal:
"Ik kwam dus helemaal niet aan met de drogreden die bekend staat als Appeal to authority, maar jij komt aan met een drogredenering die bekend staat als Strawman fallacy (Someone distorts or caricatures an opponent’s arguments or views, and then attacks the weakened version rather than the real argument."

Dit zijn maar liefst zeven tekortkomingen in één hele kleine bijdrage die met "leer te discussiëren" verbeterd zouden kunnen worden.

Ik merk op dat axxyanus nog een 8ste argumentatie vond waar ik niet op kwam.
Zie je wel, hij is de helderste denker. 8*)
(En de goede lezer begrijpt meteen dat dit een grapje is van geen enkele betekenis, dus helemaal moet overslaan, en dus vooral niet op blijven staren).
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De eerste persoon komt vervolgens aan met de bewering:
-Een theïstische ideologie kan wel, een atheïstische niet. Ik denk zelfs dat het een contradictio in terminus is. Bij theïsme kun je spreken over het bestaan van een supergod en de opgelegde regels navenant willen volgen. Dat kan bij atheïsme per definitie niet! Hoe kun je in naam van het niet geloven in t bestaan van goden iets opleggen???
Doet me denken aan dat je als hobby kunt hebben 'het niet verzamelen van postzegels'.
appelfflap
Banned

Rereformed schreef: 15 sep 2021 12:50 -Ten eerste komt appelfflap hier aan met een citaat van axxyanus, maar geeft hij commentaar alsof Rereformed het citaat heeft uitgesproken.
(Rereformed zou een hartaanval krijgen wanneer hij "argumten" geschreven had!)
quote is inderdaad verkeerd gegaan.
kan gebeuren zeker en excuses, al had je natuurlijk wel kunnen weten dat dit gewoon een stom foutje is want zo slim ben je wel
neen, ik zal het niet aanpassen

jij kwam met de persoonlijke aanval, niet axxyanus, dat klopt
op taalvouten schieten doe je ook graag, beetje zielig naar mijn mening maar ieder diertje zijn pleziertje
Ik herken het ferschil tussen een forum en bv een sollicitatiebrief wel.
-Ten tweede geeft appelfflap hier aan dat hij om uitleg vroeg, terwijl hem vele malen door zowel Rereformed als axxyanus is aangezegd dat hij die uitleg heeft gekregen, en die heeft genegeerd.
niet begrijpen is niet hetzelfde als negeren. Maar goed, jij stapt jammer genoeg heel graag in een conflictmodel. Dit soort slinkse beschuldigingen, waar je bijna altijd consequent vertrekt vanuit slechte wil bij de andere, is jouw blinde vlek.
Lees een keertje rutger Bregman en de meeste mensen deugen
(dit is wel persoonlijk)
-Ten derde zet hij zichzelf neer als leerling en zijn gesprekspartner als leraar. Hij creëert op deze manier een sfeer die van het zakelijke afleidt en naar het persoonlijke wordt getrokken.
om uitleg vragen is zakelijk, zakelijker kan niet. Met wat jij en ik NIET weten kun je hele bibliotheken vullen, met wat jij en ik wel weten vul je met moeite een schap van een billyrekje (je zult ikea wel kennen). Dus weet iemand iets wat jij niet weet dan vraag je het gewoon en dat heeft neits met leraar leerling te maken. Iets NIEt weten of kunnen is geen schande hé

jij roept ook graag te pas en te onpas drogreden, hebt er zelfs een extra topic voor geopend, terwijl ik gewoon een vraag stel omdat ik iets niet begrijp.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Stel dat de huidige paus geen probleem zou hebben met gewone ongelovigen. Zou dat tegenspreken dat het christendom een theïstische ideologie is? Hoe Stalin persoonlijk stond tegenover gewone gelovigen spreekt niet tegen dat het USSR-communisme een staatsatheïsme wilde vestigen.
Christendom....theïstisch.... Dit is een typisch gevalletje van 1+1=2. Het zit in beide woorden ingebakken. Maar a-theisme = A....theisme. Het is een -niet- Het niet-verzamelen van postzegels dus als hobby zien, zoals hierboven scherp opgemerkt.

STAATSatheisme. Dat lijkt mij een vorm van ideologie. Zodra je iets gaat opleggen als zijnde verplicht, kun je van een ideologie spreken. Actief bestrijden van godsgeloof heeft ook totaal niets met atheïsme te maken. Je bestrijdt niets, je veroordeelt niets, je gelooft gewoon niet in het bestaan van goden.

En nog een citaat dat onduidelijk schept:
Atheïstische ideologie:
Een ideologie die als één van haar doelstellingen heeft atheïsme sterk te propageren en religie aktief te bestrijden.
Misschien een drogreden, maar welke atheïst (hij of zij die niet in het bestaan van goden gelooft) wil religie ACTIEF bestrijden? Is dat een atheïst? Misschien een militant atheïst? Of toch gewoon een intolerant iemand?

Om niet in dezelfde welles nietes discussie te verzanden wil ik hier aangeven dat niet iedere term/definitie zo zwart-wit is. Vandaar dat ik denk dat er zoveel verwarring ontstaat. Je houdt vast aan letterlijke definities van de woorden apart, of je combineert ze tot een eigen interpretatie/definitie.
Veel woorden hebben in het Nederlands meerdere betekenissen hetgeen voor verwarring kan zorgen, maar in dit geval moet je erg je best gaan doen deze verschillen te zoeken.

Misschien helpt het om in en dergelijke discussie heel duidelijk aan te geven waarom je denkt hetgeen je verdedigt, zonder slechts de opponent op de fouten te wijzen in zijn of haar denkwijze. Want dat is wat het zijn: denkwijzen. Gedachten. Geen harde wiskunde. Ik val b.v. over voorgaande opmerkingen omdat IK er iets anders in lees dan schrijver wellicht bedoelt.

p.s. Deze las ik ook: ...
vervolgde ik met een verhandeling over de onredelijkheid van christelijk geloof, en de bewering "Redelijk zijn en christen zijn gaan echt niet samen" schreef Ik

Maar dit is een mening, geen feit. Ik meen b.v. dat Cees Dekker een zeer redelijke persoon, tevens christen is. Hij kan uiteraard onredelijke zienswijzen hebben, maar dan nog hoeft zijn geloof niet per definitie onredelijk te zijn. Hij kan e.e.a. uitstekend beredeneren. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar om hier dergelijke boude uitspraken over te doen, gaat m.i. ver.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 15 sep 2021 20:08
Stel dat de huidige paus geen probleem zou hebben met gewone ongelovigen. Zou dat tegenspreken dat het christendom een theïstische ideologie is? Hoe Stalin persoonlijk stond tegenover gewone gelovigen spreekt niet tegen dat het USSR-communisme een staatsatheïsme wilde vestigen.
Christendom....theïstisch.... Dit is een typisch gevalletje van 1+1=2. Het zit in beide woorden ingebakken. Maar a-theisme = A....theisme. Het is een -niet- Het niet-verzamelen van postzegels dus als hobby zien, zoals hierboven scherp opgemerkt.
Neen, dat is niet scherp opgemerkt. Dat is voor de zoveelste maal de zelfde verwarring.

Niemand beweert dat atheïsme een ideologie is. Niemand beweert dat niet-(postzegels) verzamelen een hobby is.

Maar dat maakt het niet betekenisloos om van een atheïstische ideologie te spreken of van een niet-verzamelende hobby. Als men bv een hobbybeurs houdt in een gebouw met twee zalen en ongeveer de helft van de standjes zijn verzamelaars dan kan men de verzamelaars in één zaal bijeen zetten en de niet-verzamelaars in een andere zaal. De zaal voor de verzamelhobbies en een zaal voor de niet-verzamelhobbies.
dikkemick schreef: 15 sep 2021 20:08En nog een citaat dat onduidelijk schept:
Atheïstische ideologie:
Een ideologie die als één van haar doelstellingen heeft atheïsme sterk te propageren en religie aktief te bestrijden.
Misschien een drogreden, maar welke atheïst (hij of zij die niet in het bestaan van goden gelooft) wil religie ACTIEF bestrijden? Is dat een atheïst? Misschien een militant atheïst? Of toch gewoon een intolerant iemand?
En wat is er mis met te erkennen dat deze intolerante iemand een atheïst is? Houdt iemand op een atheïst zijn als hij intolerant is naar de theïsten?
dikkemick schreef: 15 sep 2021 20:08Misschien helpt het om in en dergelijke discussie heel duidelijk aan te geven waarom je denkt hetgeen je verdedigt, zonder slechts de opponent op de fouten te wijzen in zijn of haar denkwijze. Want dat is wat het zijn: denkwijzen. Gedachten. Geen harde wiskunde. Ik val b.v. over voorgaande opmerkingen omdat IK er iets anders in lees dan schrijver wellicht bedoelt.
Ik heb op een bepaalde moment aangegeven dat er twee manieren waren om de combinatie "atheïstische ideologie" te interpreteren. Ik heb dus toen niet alleen aangeven waarom ik denk dat mijn interpretatie zinvol is, ik heb zelfs aangegeven dat in een bepaalde context jullie interpretatie zinvol was. Het heeft allemaal niet geholpen. Je bent voor de rest gewoon blind en doof gebleven van wat ik probeerde uit te leggen. Het was voor jou gewoon onmogelijk om je eigen interpretatie even opzij te zetten.
Gesloten