Ik betwijfel ten zeerste dat dit voor alle visies die verderop worden genoemd de gehanteerde definitie is. Eerder vermoed ik dat in sommige gevallen de vrije wil wordt gedefinieerd als het vermogen van personen om zich onvoorspelbaar te gedragen.De vrije wil wordt meestal gedefinieerd als het vermogen van rationeel handelende personen om controle uit te oefenen over eigen daden en beslissingen.
We zien verderop verschillende filosofische standpunten hierover genoemd, waarvan de twee meest conflicterende Compatibilisme en Incompatibilisme zijn. Beiden gebaseerd op determinisme.
Determinisme
Deze visie gaat er van uit dat alle gebeurtenissen worden bepaald door voorafgaande gebeurtenissen en dat daar ook onze eigen daden en beslissingen onder vallen. Alhoewel het determinisme in strikte zin niet helemaal waar is (quantum-mechanica) en ook praktisch nooit helemaal waar is (we weten immers lang niet alles), is het in voldoende mate geldig, om doelen te kunnen stellen en van potentiële gedragingen te voorspellen of ze waarschijnlijk tot deze doelen leiden.
Compatibilisme
Is het filosofische standpunt dat vrije wil en determinisme met elkaar verenigbaar zijn. Als we de “gebruikelijke” definitie die Wikipedia hier geeft aanvaarden voor is het controleren van onze daden juist een grote mate van determinisme noodzakelijk omdat als we de gevolgen ervan niet kunnen voorspellen we ook niets hebben aan de hand waarvan we ze kunnen controleren.
Incompatibilisme
is het filosofisch standpunt dat vrije wil en determinisme elkaar juist uitsluiten. Op grond van de “gebruikelijke” definitie zie ik niet in waarom dit uitgesloten zou zijn. Maar als men vrije wil definieert als vermogen van personen om zich onvoorspelbaar te gedragen, is dit de enig logische conclusie.
Ergo mijn voorlopige conclusie is dat men– al dan niet bewust – een verschillende definitie van de term vrije wil hanteert. De definitie die Wikipedia hanteert gelijkt meer op de juridische vrije wil, terwijl de door mij geopperde alternatieve definitie meer gelijkt op de bewoording van de term. Namelijk dat de wil vrij zou zijn van enige beperking.
Het verschil tussen rationeel denkende wezens en instinctief en emotioneel reagerende wezens is derhalve slechts dat bij de rationeel denkenden allerlei aangeleerde regels (zowel juridische, sociale ethische logica- en beroepsregels en onze kennis van natuurwetten) mede determineren welk gedrag we zullen vertonen en dat dit in zekere zin vrijer is ten opzichte van onze aangeboren instincten en onze emoties), terwijl bij niet rationeel denkenden het gedrag juist vrijer is van dergelijke aangeleerde regels.
Zoals jullie misschien al opgevallen is, komt in deze vergelijking de term wil niet eens meer voor, De mens heeft geen vrijere of onvrijere wil dan welk ander beest dan ook. Er zijn slechts méér aspecten die een rol spelen bij de vorming van ons gedrag.
Voor meer discussies over vrije wil: raadpleeg de freethinker-index.