Men kan Tao alleen bij benadering leren begrijpen. In de tekst van de Daodejing/Tao Te Ching wordt geschreven: "De essentie van Tao is dat het niet uitgedrukt kan worden. Als men denkt het wel te kunnen uitdrukken, dan is het niet Tao." Tao is immers vormloos en niet gebonden aan een vorm.
Tao voedt alles. Het creëert de gewenste ordelijke patronen in de chaos. Maar de wens naar ordelijke patronen zal nooit vervuld worden. Men kan alleen maar op het pad blijven van de zoektocht. In de Taoïstische leer is Tao de kwaliteit van die zoektocht. Een (levens)kunstenaar is iemand die de nadruk legt op het bewandelen van de weg in plaats van op de bestemming.
Geïnspireerd door: Geloofsontwikkeling - HJW (Credible).
Toen ik mijn geloof in schuld en boete en verlossing door een offer verloor, bleven er ook nog lange tijd de (gecherry-pickte) woorden van Jezus.
Want het Christendom en de Bijbel zaten in mijn bloed.
Het kon toch niet anders, dan dat de waarheid daarin te vinden zou zijn.
Totdat ik meer kennis kreeg van Oosterse filosofieën.
Steeds weer kreeg ik de gedachte dat een ev. toch historische Jezus veel had geleerd van de aldoor langs komende wijzen uit het Oosten.
Israel ligt evenals langs de weg Griekenland - Alexandrië ook op de weg "zijderoute - Alexandrië, waarlangs vele vertegenwoordigers uit diverse culturen kwamen.
En stond de nog jonge Jezus ook niet bekend als een zeer leergierig baasje?
Het Taoïsme leerde me wat het inhoudt "te gaan de weg van Tao" "de weg van de deugd".
Te denken en te handelen naar de aard van de gebeurtenis, van het moment ervan en van jeezelf.
Er was geen andere ik, die ik moest zoeken.
Ook een redder had ik niet nodig, wel af en toe een helper en een (goede) leraar.
Er was geen oorsprong en geen einde aan datgene wat ik elke dag in mijn leven weer doen moest.
Alleen een reageren vanuit mijn diepste eigen ik, zoals ik was geboren, gegroeid en leefde.
Dat was het doel midden in de voor mij bestaande wereld.
Alles wat we weten en wat we opgelegd hebben gekregen zijn bronnen van gedachten en handelingen van onszelf, maar vooral van de richting waarin de richting van ons leven wordt gepusht.
Dat laatste kunnen loslaten en terug de eigen aard en natuur vinden en er naar handelen was hetgeen bij mij "thuiskomen" ook zou kunnen heten ook al heb ik het nooit zo benoemd.
Simpele filosofische verhaaltjes uit het oude China geven zoveel duidelijkheid voor wie er oren naar heeft.
Eén ervan hoorde ik toen ik er rijp voor was het te kunnen vatten.
Voor de goede verstaander:
Een man liep op een mooie voorjaarsdag langs een kronkelend beekje met watervalletjes en stroomversnellingen.
Plotseling sprong er een forel uit het water voor zijn voeten neer op het pad.
Vliegensvlug pakt hij die forel en gooit hem terug in het water.
Zonder bij na te denken.
Waarom?
Zijn eerste ingeving was levensreddend voor de vis.
Zijn eerste ingeving had ook kunnen zijn: Lekker een forelletje als avondmaal.
Is er een goed of slecht bij deze antwoorden?
Nee, zij zijn het natuurlijke gevolg van wie we zijn.
Niet benoemd als één van beiden, als we de dingen nemen zoals ze zijn.
Dat vragen en de antwoorden willen krijgen, steeds meer kennis willen hebben en leven vanuit kennis, die ons zekerheden biedt, maar bij onbegrepen kennis juist weer onzekerheid, is wat ons de mens maakt zoals we nu zijn.
Niet zoals we ooit waren.
NB.
Parallel aan heb ik deze intro plaatsen op Credible geplaatst.
Tao - een persoonlijke impressie
Ik ben nieuwsgierig naar de eventuele reacties en hoeverre ze zullen overeenkomen of verschillen en waarom.