Wat is het doel van het leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Kobe

Wat is het doel van het leven?

Bericht door Kobe »

Wat is het doel van het leven? Als het er al is?
Volgens de koudbloedige natuur is het enige doel overleven.
Waarin "overleven" staat voor voortplanten. Maar is dit wel zo?
Niet alle organismen hebben als doel zich voort te planten.
bv. werksters in een bijenkorf, zij kunnen zich niet eens voortplanten .

Mijn theorie hierover is zeer somber. Volgens mij is er geen écht doel in het leven van een mens.
Is dit omdat de mens hier teveel over speculeert, of omdat het gewoon niet bestaat?
Misschien is de dood het enige antwoord. Misschien leid de dood
(zoals de Egyptenaren dachten) naar een betere irreëele/spirituele wereld,
die zo complex is dat het menselijk leven ( zoals wij het leven nu beleven),
nog maar een opwarmertje lijkt.
" Hetgene wat je ziet is misschien niet echt, maar ook niet alles wat echt is zie je."
The Mazerunner
pallieter
Bevlogen

Re: Wat is het doel van het leven?

Bericht door pallieter »

Waarom is geen doel hebben iets somber? Zijn wij dan zo belangrijk? Wij zijn hier om te vreten, te schijten en te neuken. En al de rest is van geen enkel belang.

En dat is vrij rustgevend. Stel je voor dat ik onbewust een radertje zou zijn in een of ander kosmisch ganzenbordspel, zou mij nooit meer op mijn gemak voelen. Popeye zei het reeds: "ik ben wie ik ben". En zolang dat aanvaardbaar blijft, ben je goed bezig.

http://www.bol.com/nl/p/godverdomse-dag ... country=BE

Voor de rest is het even plausibel dat we na onze dood gebruikt worden als wc-papier voor Ra dan dat we in een betere wereld terecht komen. Absoluut niet plausibel dus.

Wat wel zeer plausibel is, is dat dood zijn net hetzelfde aanvoelt dan de 13.8 miljard jaar voor je geboorte. Alsof er dus niets is.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Kobe

Bericht door Kobe »

pallieter schreef:Wat wel zeer plausibel is, is dat dood zijn net hetzelfde aanvoelt dan de 13.8 miljard jaar voor je geboorte. Alsof er dus niets is.
Ik denk ik er eigenlijk ongeveer hetzelfde over. Maar het is onmogelijk.
Het " dood zijn en dus eeuwig slapen" is volgens mij leuker dan de overkokende ketel van
gevoelens op aarde. Maar dat kan helemaal niet, want je kan niets voelen
als je voor euuwig slaapt/ dood bent/ niet bestaat.
Dat maakt het gevoel "niks voelen" een weeral onbegrijpbare zaak voor het menselijk brein.
" Hetgene wat je ziet is misschien niet echt, maar ook niet alles wat echt is zie je."
The Mazerunner
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Het " dood zijn en dus eeuwig slapen" is volgens mij leuker dan de overkokende ketel van
Ooit al eens onder volledige anesthesie geweest? Je wordt in slaap gedaan en het volgende bewuste moment is wanneer je terug wakker bent. Die tijd daartussen heb jij niets gevoeld.

Voor je geboorte heb jij ook helemaal niets gevoeld. Kon ook niet, je bestond toen niet. Na de dood besta je ook niet meer, en kan je evenmin iets voelen.
After your death you will be what you were before your birth. – Arthur Schopenhauer
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Overleven is uiteraard niet het doel van het leven. ELke vorm van leven heeft per definitie overleefd.
Een doel is een denkbeeldige toekomst die men wil realiseren. Het leven als zodanig kent geen toekomst (alleen een verleden) en heeft daarom geen doel.

Mensen daarentegen - en met hen wellicht een aantal andere levensvormen, kunnen zich wel een toekomst voorstellen. En inzoverre ze die toekomst nastreven is zij hun doel.

Het staat je uiteraard vrij om het even welk doel te kiezen, in elk geval zolang je het doel van een ander, daarmee niet in de weg staat. Voel je je ongelukkig met die vrijheid. Kies dan direct! Dan is he probleem ook direct opgelost.

Ik kies voor het geluk van onze achterkleinkinderen.
Ik wens u alle goeds
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

pallieter schreef:

Ooit al eens onder volledige anesthesie geweest? Je wordt in slaap gedaan en het volgende bewuste moment is wanneer je terug wakker bent. Die tijd daartussen heb jij niets gevoeld.

Voor je geboorte heb jij ook helemaal niets gevoeld. Kon ook niet, je bestond toen niet. Na de dood besta je ook niet meer, en kan je evenmin iets voelen.
After your death you will be what you were before your birth. – Arthur Schopenhauer
Heerlijk, niets fijner dan dat. Behalve dan dat ze tijdens de narcose aan je hebben lopen snijden en sleutelen . En dat het bewuste moment, zo bewust ervaren wordt is het allermooiste voor iemand met ADD. Het is opnieuw geboren worden maar dan met een volledig bewustzijn.
En dat is dan ook gelijk het probleem, ik had voor dat ik de eerste keer dat ik wakker werd uit een volledige narcose nooit kunnen bedenken dat het zo zou zijn . En ik zou het ook niet weer kunnen bedenken, zelfs na al die keren dat ik daarna. nog onder narcose ben gebracht.
We meten onszelf een bewustzijn aan over iets waar we het grootste gedeelte van de tijd niets over kunnen zeggen, juist omdat we een bewustzijn hebben .
De vraag of het leven op zichzelf zin heeft is niet echt relevant voor de vraag en dus zinloos .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Kobe

Bericht door Kobe »

pallieter schreef: Ooit al eens onder volledige anesthesie geweest? Je wordt in slaap gedaan en het volgende bewuste moment is wanneer je terug wakker bent. Die tijd daartussen heb jij niets gevoeld.
Maar dat is nog altijd niet hetzelfde, want als je dood/niet geboren bent, ben je niet op deze wereld.
Maar als je slaapt , beïnvloed je de wereld nog altijd met je aanwezigheid.

Citaat gerepareerd. Let op: een citaat eindigen met: [/quote]
Rereformed
The Mazerunner
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Mensen daarentegen - en met hen wellicht een aantal andere levensvormen, kunnen zich wel een toekomst voorstellen. En inzoverre ze die toekomst nastreven is zij hun doel.
Juist Peter, maar dat betekent nog steeds niet dat er een doel is. Enkel dat wij van tijd tot tijd een (nieuw) doel willen hebben. Het maakt niet uit of de mens bestaat of niet. Het maakt niet uit of wij het leven hier op aarde kapot maken of niet. Het maakt niet uit of wij de ruimte koloniseren of niet.

Het maakt niet uit of er leven op aarde is.

Er bestaat leven, niet omdat het moet maar omdat het kan. Een mens kan een doel nastreven maar moet dit niet. Meer dan een kansverdeling bestaat niet.

We meten onszelf een bewustzijn aan over iets waar we het grootste gedeelte van de tijd niets over kunnen zeggen, juist omdat we een bewustzijn hebben .
De vraag of het leven op zichzelf zin heeft is niet echt relevant voor de vraag en dus zinloos .
HankS,

Inderdaad, maar ik vrees dat je AD(H)D'er moet zijn om dat echt te verstaan. Wij zijn immers voor een deel slachtoffer van ons bewustzijn. Wij kunnen niet stoppen met alles te analyseren. Wij kunnen ons niet afsluiten voor alle prikkels in onze omgeving.

Wij begrijpen dat bewustzijn geen controle inhoudt. En dat geldt ook voor niet adhd'ers, alleen filteren die de meeste onzin (of banaliteiten) er al onbewust uit.

Kobe,

Maar dat is nog altijd niet hetzelfde, want als je dood/niet geboren bent, ben je niet op deze wereld.
Maar als je slaapt , beïnvloed je de wereld nog altijd met je aanwezigheid.
Dat doet er niet. Een rots beïnvloedt ook de omgeving. Jij bent nog bijlange niet bewust van 1 triljardste van jouw invloed op de wereld. Je bent enkel een héél klein beetje meer bewust dan die rots.

Anders kan je nog steeds stellen dat je dood, net als je niet bestaan, ook een invloed heeft. Jij bent er immers niet meer om "bewuste" beslissingen te nemen. En er is geen enkel verschil tussen een omgeving "bewust" beïnvloeden en een omgeving onbewust beïnvloeden én de omgeving niet beïnvloeden. Wat het resultaat ook mag zijn, dat is de realiteit. En of dat nu leven is of een dode planeet, dat doet er niet toe.

De mens is niet belangrijker dan een rots voor onze planeet. En dat vind ik zeer rustgevend.
Peter van Velzen
Site Admin

pallieter schreef:
Het maakt niet uit of er leven op aarde is.
Denk daar nu eens wat verder over na!

Voor wie of voor wat maakt het niet uit? De enigen voor wie iets iets uit kan maken zijn min-of-meer bewuste idividuen. Maar dat zijn per definitie levende wezens. Dus kan het alleen wat uitmaken als er leven is, maar dan maakt het dus niet uit omdat het alternatief *er is geen leven") dan bij voorbaat niet kan bestaan.
Ik wens u alle goeds
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Voor wie of voor wat maakt het niet uit? De enigen voor wie iets iets uit kan maken zijn min-of-meer bewuste idividuen. Maar dat zijn per definitie levende wezens. Dus kan het alleen wat uitmaken als er leven is, maar dan maakt het dus niet uit omdat het alternatief *er is geen leven") dan bij voorbaat niet kan bestaan.
Wij zijn inderdaad in staat om terug te kijken op ons leven. Wij zijn zelfs in staat om een oordeel te vellen over het leven.

Dat wil niet zeggen dat het ene bal uitmaakt of wij leven of niet.

Dus verder dan een persoonlijke invulling te geven aan je leven geraak je niet. Het blijft 100% subjectief.
De mens is nog steeds even belangrijk als een rots.

Het universum bestaat niet voor de mens of door de mens. het universum bestaat en toevallig bestaan wij ook. Toch heeft het universum ons absoluut niet nodig. Dus tot wij de natuurconstanten kunnen aanpassen blijven wij maar een druppel water die naar de zee stroomt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Geen doel geen plan enkel het gevolg van een schier oneindig aantal mogelijkheden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Heel mooi verwoord, dottore.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

De vraag "wat is het doel van mijn leven ?" heeft dezelfde relevantie als de vraag "Welke vorm heeft de kleur groen".
Zoals groen geen vorm heeft, kent mijn leven geen doel.
Voor mijn leven was er geen leven, en na mijn leven zal er geen leven zijn.
In die zin is "voor" en "na" hetzelfde.
Maar maak niet de fout om van dat "voor en en na" wat te maken, want dat kan niet.
Niets is niets.

En dat kun je niet veranderen in
een betere irreëele/spirituele wereld,
die zo complex is dat het menselijk leven ( zoals wij het leven nu beleven),
nog maar een opwarmertje lijkt
.
Wat je dan doet is fantaseren.
Leuk, maar realiseer je wel dat het fantasie is.
Als je denkt dat een fantasie echt is, of nog erger, dat waar het leven naar toe leidt, dan ben je even het contact met de realiteit verloren hoor.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Peter van Velzen
Site Admin

Dat beloof ik schreef: Voor mijn leven was er geen leven, en na mijn leven zal er geen leven zijn.
Eigewijze sollipsist!
Voor jou was er al zeker drie miljard jaar leven, en na jouw leven nemen we nog een borrel op je nagedachtenis. Al zullen we trachten niet te veel leven te maken. . . .

Het oorspronkelijke eerste levende item leeft nog steeds en zal dat blijven doen zolang er nog een microbe over is. . .

Ontbrekend haakje in de quote geplaatst
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Excuus. Ik had beter kunnen zeggen: voor mijn leven was mijn leven er niet.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie