is alles niet een illusie?
Moderator: Moderators
is alles niet een illusie?
Ik ben weer sterk aan het denken de afgelopen 2 dagen. Dat heeft mij op het volgende dilemma doen laten stuiten: Is niet alles om ons heen een erg gecompliceerde droom? Ik heb zelfs gedacht dat misschien alles om ons heen nep was en dat alles zich binnen een hersenspinsel afspeelt. Ik heb zelfs ooit gedacht dat misschien alles niet bestond. Totdat mij de uitspraak van René Descartes ter oren kwam: Ik denk, dus ik besta. Dat was voor mij zo volkomen logisch dat ik dit aannam.
Dus mijn onderliggende vraag is eigenlijk: Is er bewijs dat behalve hetgeen dat jou hersenspinsel in stand houdt ook de rest bestaat? En is er bewijs dat niet alles gewoon een erg gecompliceerde droom is?
Groet, Sytze
Dus mijn onderliggende vraag is eigenlijk: Is er bewijs dat behalve hetgeen dat jou hersenspinsel in stand houdt ook de rest bestaat? En is er bewijs dat niet alles gewoon een erg gecompliceerde droom is?
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Re: is alles niet een illusie?
Loop maar eens hard tegen een muur aan. 
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Het is mogelijk dat je lichaam niet eens bestaat, maar je kunt er toch nooit achter komen.
Fish schreef:Loop maar eens hard tegen een muur aan.
Ik had als eerste reactie geen andere reactie verwacht eigenlijk >.<
groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
-
Destinesia
Solipsisme. Al zo oud als de religieuze mens. "Dreamtime" van de Aboriginals en in vele andere vormen en filosofie. Ik geloof dat er in het jodendom ook nog een 'versie' van deze filosofie was.
De film The Matrix is een leuke eigentijdse versie.
Maar feitelijk klopt het ergens wel. Jij bent het centrum van het universum.
Leuk dat er ook nog een woord voor is! Blijkbaar ben ik dus niet de enige die zijn hoofd hier over gebroken heeft. Ik kwam er niet uit. Het valt misschien niet te bewijzen dat er meer dan één bewustzijn bestaat. Maar is alles niet te gecompliceerd om "niet te bestaan"? En misschien leven we wel allemaal in één bewustzijn, maar wel bewust? hmm.. misschien sla ik nu wartaal uit >.<Destinesia schreef:Solipsisme. Al zo oud als de religieuze mens. "Dreamtime" van de Aboriginals en in vele andere vormen en filosofie. Ik geloof dat er in het jodendom ook nog een 'versie' van deze filosofie was.
groet, Sytze
Ik weet dat ik besta iig. Zelfs als mijn gedachten van buitenaf zijn ingegeven, is er een ''kern'' of ''wezen'' dat die boodschappen ontvangt en waarneemt, al zijn het maar gedachten. Alleen al dat er iets is dat *ervaart* betekent dat ik op de één of andere manier besta.
ja maar hoe weet je of de mensen om je heen bestaan? Ik denk dus ik besta. schreef ik al. Dat is een ding dat zeker is. Er is ergens een bewustzijn van jou dat bestaat. maar bestaan er meerdere bewuste levensvormen of komt alles vanuit jou, en is jou bewustzijn zo gecompliceerd dat het alles om het "zijn" heen heeft gebouwd?Wormpje schreef:Ik weet dat ik besta iig. Zelfs als mijn gedachten van buitenaf zijn ingegeven, is er een ''kern'' of ''wezen'' dat die boodschappen ontvangt en waarneemt, al zijn het maar gedachten. Alleen al dat er iets is dat *ervaart* betekent dat ik op de één of andere manier besta.
Groet, Sytze
-
Destinesia
Nee hoor. We hebben het er hier wel eens eerder over gehad. En we doen er dan grappig over als rationele atheïsten en vertrekken geen spier die enige stiekeme hang naar religiositeit kan verraden.sytze schreef:Leuk dat er ook nog een woord voor is! Blijkbaar ben ik dus niet de enige die zijn hoofd hier over gebroken heeft. Ik kwam er niet uit. Het valt misschien niet te bewijzen dat er meer dan één bewustzijn bestaat. Maar is alles niet te gecompliceerd om "niet te bestaan"? En misschien leven we wel allemaal in één bewustzijn, maar wel bewust? hmm.. misschien sla ik nu wartaal uit >.<
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 65#p230965" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het niet eens een rare gedachte al geloof ik dat de "anderen" in dezelfde positie staan als ikzelf. En net zo verbaasd en ondergeschikt aan hun eigen bestaan op 'God' neerkijken.
ik versta onder een droom: dat alles bestuurd word binnen één bewustzijn, en door een ontwerper.Maar ik denk wel dat ons bestaan een "droom" is afhankelijk van hoe je iets als "een droom" wil verstaan.
Ik kwam in de link die je stuurde een echte breinbreker tegen: misschien is hetgeen wat ik typ wel hetgeen wat jij in je hoofd hebt. misschien besta ik alleen in jou hoofd. misschien bestaat alles wel alleen in jou hoofd. (of bij mij)
echt om gek van te worden, maar ik wil er achter komen :/ de opmerking van rené descartes vond ik iig geniaal: ik denk dus ik besta. hiermee haal je in ieder geval de gedachte weg dat niks bestaat. scheelt al weer één bewustzijn :p
groet, Sytze
Dat kan je niet weten of controleren.sytze schreef:ja maar hoe weet je of de mensen om je heen bestaan? Ik denk dus ik besta. schreef ik al. Dat is een ding dat zeker is. Er is ergens een bewustzijn van jou dat bestaat. maar bestaan er meerdere bewuste levensvormen of komt alles vanuit jou, en is jou bewustzijn zo gecompliceerd dat het alles om het "zijn" heen heeft gebouwd?Wormpje schreef:Ik weet dat ik besta iig. Zelfs als mijn gedachten van buitenaf zijn ingegeven, is er een ''kern'' of ''wezen'' dat die boodschappen ontvangt en waarneemt, al zijn het maar gedachten. Alleen al dat er iets is dat *ervaart* betekent dat ik op de één of andere manier besta.
Groet, Sytze
Sytze, ik wil je ook graag even verwijzen naar een topic dat raakvlakken heeft met dit topic.sytze schreef:Ik ben weer sterk aan het denken de afgelopen 2 dagen. Dat heeft mij op het volgende dilemma doen laten stuiten: Is niet alles om ons heen een erg gecompliceerde droom?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 50&t=10551" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
ahja het heeft inderdaad raakvlakken. postmodernisme. had ik nog niet van gehoord. Ik vind het moeilijk erachter te komen dat ik waarschijnlijk geen antwoord op mijn vragen ga krijgen. (loop ik steeds vaker tegen aan) iniedergeval loop ik nu met de vragen: wat is de definitie van tijd?, en is niet alles om ons heen een gecompliceerde droom? 2 vragen die mij nog heel lang lastig gaan vallen. ik hoop dat we het er toch nog even over kunnen hebben. misschien zijn er vrijdenkers die zich toch op dit vlak durven te begeven! (of zin hebben om zich hier op te begeven)Jagang schreef:Sytze, ik wil je ook graag even verwijzen naar een topic dat raakvlakken heeft met dit topic.sytze schreef:Ik ben weer sterk aan het denken de afgelopen 2 dagen. Dat heeft mij op het volgende dilemma doen laten stuiten: Is niet alles om ons heen een erg gecompliceerde droom?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 50&t=10551" onclick="window.open(this.href);return false;
groet, Sytze
-
a.r.
Verdomd wat zou het heerlijk zijn als ik me bewust zou zijn dat "alles" "maar een nachtmerrie" was/is. Het spijt me Des, ik ben het niet met je eens...ik heb geen enkele hang naar religie...dr zal ongetwijfeld een steekje aan me loszitten, maar ik kan heel intens diep genieten van kleine Grootse dingen ( een Turkse Tortel in de boom voor mn flatje of een lichtval door de bmen oid) en ik weet dat er maar een paar dingen echt belangrijk zijn...Liefde durven, kunnen en mogen schenken en Liefde durven, kunnen en mogen ontvangen....dáár is niets religieus/goddelijks aan..dat heeft alleen maar te doen met je ten diepste mens-zijn....met kracht aan iemand geven en kracht van iemand krijgen...niets bovennatuurlijks/religieus aan....."slechts" ten diepste ver- en bewondering, door een woord, een toon, een lichtval, een gebaar...allemaal gevoel/sentiment! Gevoel/sentiment dat we nodig hebben , heel hard nodig hebben...omdat het kracht geeft aan anderen en/of onszelf v.v. en daarmee ons ten diepste mens-zijn verwoord! Denk overigens niet dat ik gevoel/sentiment als minachtend afdoe...integendeel! Het zijn de mooiste/diepste/ontroerendse/respectvolste gevoelens die we hebben voor anderen (niet specifiek mensen) en waarvan we hopen dat die gevoelens ons (ooit) iig een beetje ten deel zullen mogen vallen en/of aan anderen zullen kunnen/mogen laten Zien of als ontvangen gevoeld te mogen beschouwen.
-
Destinesia
Religiositeit. Dromen, filosoferen. En ik bedoel jou natuurlijk niet. Maar ongetwijfeld vele andere atheïsten.a.r. schreef:Verdomd wat zou het heerlijk zijn als ik me bewust zou zijn dat "alles" "maar een nachtmerrie" was/is. Het spijt me Des, ik ben het niet met je eens...ik heb geen enkele hang naar religie.