wat is het doel van het leven?
Moderator: Moderators
wat is het doel van het leven?
Ik vraag mij dit al erg lang af. gelukkig zijn, leven voor naasten? leven om bepaalde doelen te behalen? leven voor iets dat eeuwig is?
maar wat heeft het voor zin als je uiteindelijk dood gaat? en mocht je iets bereikt hebben wat eeuwig is, wat als de wereld uiteindelijk vergaat? wat heeft alles dan voor zin gehad?
Ik vraag dit om persoonlijke issues vanuit iemand die ik goed ken die zichzelf dit dermate afvraagt dat ze hier erg veel last van ondervind.
daarom graag een antwoord die ik aan die persoon door kan geven en die dat persoon nieuwe hoop geeft! sorry als dit bericht te persoonlijk is en ik het misschien beter bij persoonlijk nieuws had kunnen plaatsen :/ misschien dat iemand het dan even kan verzetten.
groet, sytze
maar wat heeft het voor zin als je uiteindelijk dood gaat? en mocht je iets bereikt hebben wat eeuwig is, wat als de wereld uiteindelijk vergaat? wat heeft alles dan voor zin gehad?
Ik vraag dit om persoonlijke issues vanuit iemand die ik goed ken die zichzelf dit dermate afvraagt dat ze hier erg veel last van ondervind.
daarom graag een antwoord die ik aan die persoon door kan geven en die dat persoon nieuwe hoop geeft! sorry als dit bericht te persoonlijk is en ik het misschien beter bij persoonlijk nieuws had kunnen plaatsen :/ misschien dat iemand het dan even kan verzetten.
groet, sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Re: wat is het doel van het leven?
Mwah, het is net zo zeer een filosofisch onderwerp als persoonlijk.
Koud gezegd, doel van het leven?
Reproductie, niet meer of minder.
In stand houden van de soort.
Maar nu wat meer specifiek, is je vriendin religieus?
Het is volgens mij namelijk een vraag die voornamelijk bij twijfelende gelovigen opduikt.
Zowel bij atheïsten als bij diehard religieuzen hoor je hem niet.
Koud gezegd, doel van het leven?
Reproductie, niet meer of minder.
In stand houden van de soort.
Het is volgens mij namelijk een vraag die voornamelijk bij twijfelende gelovigen opduikt.
nee ik denk dat ze in een depressie zit. maar ik kan haar hierop geen zinnig antwoord geven :/ omdat ik simpelweg het antwoord niet weet. reproductie is een antwoord totdat iemand doorvraagt en zegt en wat is uiteindelijk het doel van de mens.
Dit is een van de redenen waarom ik gevraagd heb om een onderwerp over psychologie te openen. zodat zulke vragen ook beantwoord kunnen worden met betrekking tot depressies en zo.
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Sytze,
Dat het doodshemd geen zakken heeft, maakt duidelijk dat het doel van ieders leven niet zit in het verzamelen of opzouten van iets tot je daar voldoende van hebt om je doodsexamen met succes te kunnen afleggen.
Op zo een manier zou je je leven vergooien.
Vergelijken met Jeu de Boules geeft een positievere hint:
Je gooit een klein balletje een eindje van je af.
Daarna probeer je dat kleine balletje met je werpballen te raken.
Heb je daar vijf worpen aan besteed dan gooi je het kleine balletje weer van je weg en probeer je je techniek te verbeteren.
Tijdens het eten bespreek je de verschillende benaderingen die inzetbaar zijn om je techniek te verbeteren. Oefenen kan je in je eentje doen of met anderen; daar zijn mensen verschillend in.
En als Jeu de Boules je niet bevalt dan probeer je andere bezigheden die je beter uitdagen.
En als jouw vriend(in) echt in een depressie dreigt te zakken die niet op eigen kracht kan worden ontstegen dan moet je wat steviger assistentie zoeken dan forumbijstand.
Roeland
Dat het doodshemd geen zakken heeft, maakt duidelijk dat het doel van ieders leven niet zit in het verzamelen of opzouten van iets tot je daar voldoende van hebt om je doodsexamen met succes te kunnen afleggen.
Op zo een manier zou je je leven vergooien.
Vergelijken met Jeu de Boules geeft een positievere hint:
Heb je daar vijf worpen aan besteed dan gooi je het kleine balletje weer van je weg en probeer je je techniek te verbeteren.
Tijdens het eten bespreek je de verschillende benaderingen die inzetbaar zijn om je techniek te verbeteren. Oefenen kan je in je eentje doen of met anderen; daar zijn mensen verschillend in.
En als Jeu de Boules je niet bevalt dan probeer je andere bezigheden die je beter uitdagen.
En als jouw vriend(in) echt in een depressie dreigt te zakken die niet op eigen kracht kan worden ontstegen dan moet je wat steviger assistentie zoeken dan forumbijstand.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
een hele mooie vergelijking! hier heb ik zeker iets aan. alleen dan is natuurlijk de vraag wat het doel van het leven uiteindelijk is en wat het doel van de mensheid en de wereld is nog steeds niet beantwoordVergelijken met Jeu de Boules geeft een positievere hint:
Roeland
Het leven is als een rijdende trein waar je op springt en op zeker moment weer van af gaat.
Tijdens dat ritje moet je het zoveel mogelijk naar de zin hebben, genieten van wat je meemaakt en van het gezelschap.
Je teveel bezighouden met de vraag wat het doel van het leven is, loopt denk ik uit op een vorm van nihilisme. Aan alles komt uiteindelijk een einde. En teveel tobben hierover is dus niet altijd goed.
Zelf geniet ik van het moment en als ik vandaag de pijp uit ga ben ik van die trein af en heb ik het zoveel mogelijk naar de zin gehad. Wat erna komt is niet helemaal duidelijk, maar als er niks is heb ik zelf het leven zoveel mogelijk zin gegeven.
Tijdens dat ritje moet je het zoveel mogelijk naar de zin hebben, genieten van wat je meemaakt en van het gezelschap.
Je teveel bezighouden met de vraag wat het doel van het leven is, loopt denk ik uit op een vorm van nihilisme. Aan alles komt uiteindelijk een einde. En teveel tobben hierover is dus niet altijd goed.
Zelf geniet ik van het moment en als ik vandaag de pijp uit ga ben ik van die trein af en heb ik het zoveel mogelijk naar de zin gehad. Wat erna komt is niet helemaal duidelijk, maar als er niks is heb ik zelf het leven zoveel mogelijk zin gegeven.
"Het leven" heeft geen doel. Welk voordeel zou jou dat trouwens bieden? Daarmee heb jij toch nog geen doel? Stel dat het doel van het leven is zoveel mogelijk complexe organismen voort te brengen, verandert dat wat in jouw leven? Ik hoop maar van niet...sytze schreef:Alleen dan is natuurlijk de vraag wat het doel van het leven uiteindelijk is.
Mooi gezegd. En bovendien het allerenige juiste antwoord.Samante schreef:Het leven is als een rijdende trein waar je op springt en op zeker moment weer van af gaat.
Laatst gewijzigd door siger op 15 jan 2012 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Sytze,Sytze schreef:1)een hele mooie vergelijking! hier heb ik zeker iets aan.
2) alleen dan is natuurlijk de vraag wat het doel van het leven uiteindelijk is en
3) wat het doel van de mensheid en de wereld is nog steeds niet beantwoord
ad 1) Kauw even goed door waarom je vind dat je er iets aan hebt.
ad 2) Want hier laat je in feite blijken dat je 1) gelijk al aan de kant gooit.
Je hebt mijn doodshemdzakkengelijkenis afgescheiden en die hoort er als Siamese tweelinghelft bij.
ad 3) Erger nog je stapelt alle drek van je depressie aanzwengelende overwegingen er ook weer dubbeldik bij op.
Het doel van het leven is het spelen van Jeu de Boules, of wat anders waar je jezelf mee uitdaagt.
Als je daarmee begint lossen 2) en 3) op.
Wie doorzeurt over 2) en 3), -beide bedenkbare maar toch ongeldige vragen-, wordt inderdaad makkelijk meegezogen in "trübe Gedanken" omdat ongeldige vragen geen antwoord kennen.
Wat wel een mogelijkheid biedt is de overweging dat meedoen aan het streven om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen Jeu de Boule te kunnen spelen een mooie vorm van Jeu de Boule spelen is.
R.
Ik zou keihard kunnen zeggen.Samante schreef: Zelf geniet ik van het moment en als ik vandaag de pijp uit ga ben ik van die trein af en heb ik het zoveel mogelijk naar de zin gehad. Wat erna komt is niet helemaal duidelijk, maar als er niks is heb ik zelf het leven zoveel mogelijk zin gegeven.
Er is geen doel.
Daar heb je het mee te doen, accepteer dat en ga verder of niet.......
Wat wil je?
Leven of kniezen.
Samanta geeft hier het antwoord:
Wat hierna komt is niet duidelijk.
Evenals wat in het leven komt is niet duidelijk.
Hoe ga je je opstellen?
Ben je nieuwsgierig naar het leven?
Leef het, zoals het komt.
Ben je nieuwsgierig naar het "daarna"?
Dat komt daarna.
Er is geen enkele levende, die daar iets vanaf weet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
siger schreef: Mooi gezegd. En bovendien het allerenige juiste antwoord.
Keiharde conclusies vragen om keiharde keuzes.heeck schreef: ad 3) Erger nog je stapelt alle drek van je depressie aanzwengelende overwegingen er ook weer dubbeldik bij op.
.............
Wie doorzeurt over 2) en 3), -beide bedenkbare maar toch ongeldige vragen-, wordt inderdaad makkelijk meegezogen in "trübe Gedanken" omdat ongeldige vragen geen antwoord kennen.
Kun je dat niet, dan is depressie je eindspurt.
Zo gaat het met mensen die gaan voor "het leven".Wat wel een mogelijkheid biedt is de overweging dat meedoen aan het streven om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen Jeu de Boule te kunnen spelen een mooie vorm van Jeu de Boule spelen is.
Geen loze opmerkingen.
Van deze kant:
Gedaan door een mens, die een leven lang daarmee werd geconfronteerd en "het gered heeft".
sorry ik heb je reactie uitgeprint en begreep het doodshemd net iets te laat. hierin maak ik op dat het doel van het leven in ieder geval niets materialistisch is. begrijp ik dit goed? maar wat is het dan wel? want wat is het doel van het jeu de boules spelen? en waarschijnlijk is er geen doel maar hoe maak je dit aan iemand duidelijk die overduidelijk in een depressie zit zonder de depressie te verergeren :/Sytze,
ad 1) Kauw even goed door waarom je vind dat je er iets aan hebt.
ad 2) Want hier laat je in feite blijken dat je 1) gelijk al aan de kant gooit.
Je hebt mijn doodshemdzakkengelijkenis afgescheiden en die hoort er als Siamese tweelinghelft bij.
ad 3) Erger nog je stapelt alle drek van je depressie aanzwengelende overwegingen er ook weer dubbeldik bij op
Waarom rijdt de trein en waarom rijd ik mee en waar rijdt de trein naar toe?sytze schreef: en waarschijnlijk is er geen doel maar hoe maak je dit aan iemand duidelijk die overduidelijk in een depressie zit zonder de depressie te verergeren :/
Het doel van het leven is wat je zelf met betrekking tot je eigen leven tot doel stelt. En dat moet volgens mij niet te hoog liggen zodat het onbereikbaar wordt. Het leven heeft net zoveel zin als dat jij er zelf aan geeft.
Iemand in een depressie die zich afvraagt wat het doel van het leven is, heeft het doel te groot gemaakt denk ik en ook te hooggespannen verwachtingen aan het leven gesteld. Grote existentiële vragen verhogen denk ik niet direct de levensvreugde, omdat het antwoord mogelijk in nihilisme "volstrekt zinloos" zal zijn.
I
Niet.sytze schreef: en waarschijnlijk is er geen doel maar hoe maak je dit aan iemand duidelijk die overduidelijk in een depressie zit zonder de depressie te verergeren :/
Tijdelijke depressies zijn reëel, natuurlijk en vaak een teken van bewust leven.
Zeker in de vroeg adolescente leeftijd.
Ga er niet in mee!!!!
Toon je eigen motivatie vóór het leven.
Afleiding en geduld gedurende maximaal een paar dagen/week is het handigst.
Chronische depressie:
Als de sodemieter naar een arts.
Chronische depressie is een nare en soms heel gevaarlijke ziekte, die behandeld kan worden.
Sytze,
Je gaat kennelijk te snel.
Want je blijft opnieuw dat "doel" vooraan zetten, terwijl ik dacht te hebben duidelijk gemaakt dat je daarmee de weg naar "trübe Gedanken" blijft volgen.
En als jij de gelijkenis niet doorgrondt, die je van de anderen in hun eigen toonaard ook nog kreeg, dan is het niet wijs om zonder dat begrip toch iemand anders in een depressie mee te benaderen.
Tenminste als jij een correcte diagnose hebt gesteld en jezelf ook nog in staat acht hulp te bieden.
Ik ben geen psycholoog en zelfs als ik dat was opende ik hier geen forumpraktijk.
Nogmaals: zeuren en zeker doorzeuren over doel van het leven, de mensheid, de wereld en het wel of niet materialistisch zijn van een doel, dat leidt nergens anders toe dan nog meer gezeur.
Ga als de bliksem samen naar het strand hardlopen tot je er bij neervalt.
Roeland
Je gaat kennelijk te snel.
Want je blijft opnieuw dat "doel" vooraan zetten, terwijl ik dacht te hebben duidelijk gemaakt dat je daarmee de weg naar "trübe Gedanken" blijft volgen.
En als jij de gelijkenis niet doorgrondt, die je van de anderen in hun eigen toonaard ook nog kreeg, dan is het niet wijs om zonder dat begrip toch iemand anders in een depressie mee te benaderen.
Tenminste als jij een correcte diagnose hebt gesteld en jezelf ook nog in staat acht hulp te bieden.
Ik ben geen psycholoog en zelfs als ik dat was opende ik hier geen forumpraktijk.
Nogmaals: zeuren en zeker doorzeuren over doel van het leven, de mensheid, de wereld en het wel of niet materialistisch zijn van een doel, dat leidt nergens anders toe dan nog meer gezeur.
Ga als de bliksem samen naar het strand hardlopen tot je er bij neervalt.
Roeland