Is de vrije wil meer dan een illusie?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
Locutus
Forum fan

Re: Is de vrije wil meer dan een illusie?

Bericht door Locutus »

Maverick schreef:1) We hebben zelfbewustzijn. Deze eigenschap hebben we als gevolg van evolutie verkregen en behouden. We zien steeds meer tekenen in gedrag die wij verbinden aan zelfbewustzijn in de evolutie van diersoorten naarmate deze evolutie vordert. Daarom is het aannemelijk dat zelfbewustzijn een evolutionair voordeel bied of aan iets verbonden is dat een evolutionair voordeel bied.
Akkoord, maar zelfbewustzijn is niet hetzelfde als vrije wil. Zelfbewustzijn is een vergevorderde variant van perceptie en dataverwerking.
4) De structuur die de eigenschap zelfbewustzijn heeft is de menselijke geest. Hoe deze structuur zelfbewustzijn vormt danwel verkijgt is onbekend, dat er ergens zelfbewustzijn bestaat is bekend.
Structuren in beweging hebben altijd een effect op het universum. Denk aan een meteoriet.
5) Op het moment dat de menselijke geest iets wilt, veranderd de structuur van de de menselijke geest.
Je bedoelt als de mens een behoefte voelt.
6) Andere structuren veranderen daardoor ook als gevolg van de verandering in de menselijke geest
En niemand bestrijdt ook dat er verandering optreedt.
Conclusie: de toekomst is een gevolg van wat de menselijke geest wilt. Had de menselijke geest iets anders gewild, dan was er een andere toekomst geweest. Vrije wil bestaat.
Juist, HAD de menselijke geest wat anders gewild! Maar je kunt niet aantonen dat de menselijke geest op dat specifieke moment in ruimte en tijd iets anders KAN hebben gewild! Daar zit 'm de crux Maverick.
1) Zelfbewustzijn heeft evolutionair voordeel of is gekoppeld aan iets dat voordeel heeft.
Perceptie en kennis van je omgeving heeft evolutionair voordeel, dat is niet verwonderlijk, en perceptie en kennis over jezelf draagt daaraan bij. Ik vind dat niet vreemd.
2) Stucturen hebben elementaire eigenschappen, maar de meest abstracte elementen kunnen niet op zichzelf bestaan, het is logisch onmogelijk, ze bestaan dus ook niet. Stucturen bestaan dus niet uit elementen, denkbeeldige elementen bestaan slechts omdat er structuren bestaan. :idea:
Dit moet je nog eens nader beschouwen in het licht van wat ik net zei over elementen en structuren, en dat ze min of meer inwisselbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Locutus op 14 okt 2009 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Religion is futile, you will be secularized!!!
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Pagina 40 ongeveer.
Maverick schreef:Er is logische samenhang tussen moleculen en de wendbaarheid van de auto. Er is in dit topic door niemand logische samenhang gepresenteerd tussen moleculen en de menselijke geest. Bij de auto kan je aangeven welk molecuul wat doet.
balkon schreef:
Maar je kunt niet aangeven hoe die moleculen dat doen. Zeggen wat deeltjes doen gaat nog wel als het om moleculen gaat, is nog wel mogelijk. Atomengedrag laat zich ook nog wel beschrijven, maar hierna geldt er ineens andere logica.
Er bestaat niet zoiets als andere logica.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Maverick schreef:Elementen die nog nooit waargenomen zijn, want wat nu een element is, is morgen ( bij betere objectieve waarneming ) een structuur.
Locutus schreef:, het doet er niet toe wat het precies is, als het model maar toepasbaar is, en dàt is het! Het energie/materie-model werkt gewoon hartstikke goed. Zo'n beetje alle vormen van wetenschap werken er mee, naar volle tevredenheid en met groot succes!

De 'geest' is wel degelijk niets anders dan een functie van het brein, alles wijst daarop. Al was het alleen maar het feit dat hersenbeschadiging vaak duidelijke verandering laat zien in de 'geest'. Fenomenen als karakterverandering, schizofrenie, het horen van stemmen, sluiten goed aan bij deze benadering.
Bij nadere beschouwing blijkt alle wetenschap zich dus te baseren op stucturen en niet op elementen. De elementen die allemaal volgens wetmatigheden door het universum bewegen bestaan dus niet.

Bij meer ingewikkelde stucturen zie je ook meer eigenschappen ontstaan, die geen som der delen kunnen zijn, want er zijn geen delen, alleen deelstructuren :idea:

Nieuwe eigenschappen, nieuwe dynamiek, nieuwe wetmatigheden...... Een eigenschap die bij de (menselijke) geest hoort is om keuze's te kunnen maken die oorzaak zijn en geen gevolg. Als alle eigenschappen kunnen ze niet geruduceerd worden tot een element, de eigenschap is het element!
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Maverick schreef:Het gaat er hier om waar de "Free will of the gaps" zit. Moderne atomen zij niets anders dan mensen, in de zin dat het een stucturur is met meerdere elementaire eigenschappen. Zoals: bestaan, zwaartekracht, bewegelijkheid, waarneembaarheid.

Maar een deeltje dat alleen maar bestaat heeft geen eigenschappen, en een element dat alleen maar wendbaar is, heeft geen materie, en een deeltje dat alleen maar waarneembaar is, is niet wendbaar. Deeltjes die meer dan een enkele eigenschap hebben, kunnen geen deeltjes zijn. Want hoe kunnen ze dan meerdere eigenschappen hebben?

Waar meerdere structuren samen een grotere structuur vormen, ontstaan nieuwe eigenschappen, maar je kan niet structuren uit elkaar schroeven in eigenschappen.
Mijn God (of the gaps), wat ben jij een ster in het door elkaar halen van concepten en objecten. Dit gaat helemaal nergens meer over. Het is nietszeggend postmodern geleuter over wat 'zijn' precies is, en de eigenschappen van het zijn, en de functies van die eigenschappen, en de afgeleiden van die functies, en de inverse fucking integraal permutatie van die afgeleide.
Wat je blijkbaar over het hoofd ziet, is dat de ontzagwekkend partij kennis die we hebben over de werkelijkheid, allemaal te danken is aan naturalistisch/materialistisch denken. De PC waar je op zit te tikken is volledig vervaardigd op basis van het idee dat we nieuwe obejcten en structuren kunnen maken op basis van kleine basiselementen en structuren. Wat je dus eigenlijk aan het doen bent is in iemand oor schreeuwen dat geluid niet bestaat.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Nog steeds rond pagina 40.
Locutus schreef: Je doet er ook beter aan om in processen te denken. Ik heb hier eens een lezing over mogen bijwonen. Een gedachte net als een handeling bestaat als zodanig niet, er is slechts denken en handelen (processen dus).
Proces = structuur + verandering

Er is geen deeltje dat alleen structuur als eigenschap heeft. Er is geen deeltje dat alleen beweging als eigenschap heeft. Ook is er geen deeltje dat alleen verandering als eigenschap heeft.

Zowel proces ls stuctuur is niet te reduceren. Zoals niets geheel te reduceren is.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Rond pagina 42. Nog een uurtje en er zit weer stuctuur in het topic ( hoop ik )

Hier komen we bij de kern, het onlogische van het denken in elementen:
Ali schreef:1. Maar je bent toch identiek aan je bewustzijn, waarvan je zegt dat het een 'proces' is? Dan 'is' het bewustzijn toch ook?2. Jouw 'Iets 'is' 'en 'vervolgens' gebeurt er iets mee' is dualisme.
Ja, processen treden inderdaad op in de werkelijkheid en als zodanig bestaan ze. Maar ook hier is het weer belangrijk om te beseffen dat 'proces' een concept is en als zodanig verwijst naar iets anders (verschillende aspecten van de werkelijkheid)
Verder ben ik niet identiek aan mijn bewustzijn. Ik ben slechts iets op een bepaald moment. Een fractie erna ben ik weer net even iets anders. Een organisme verandert namelijk voordurend (al was het alleen maar vanwege celdeling). Een serie van veranderingen in de hersenen kunnen we dan 'denken' noemen, of 'bewustzijn'.
In de oude Azisch-Indiaanse filosofie werd het probleem van het meteen vergaan van het moment al onderkend en weerlegd. Iets in de menselijke geest herrinert zich wat er eerder gebeurd is. Het herrinert zich niets wat een ander meegemaakt heeft. Dus ook al vergaan momenten op het zelfde moment dat ze ontstaan, toch zijn ze via de menselijke geest aan elkaar verbonden.

Noem dit maar behoud van afbeeldingen van momenten in een structuur. Het denken in momenten is dus zinloos.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Maverick schreef:Nieuwe eigenschappen, nieuwe dynamiek, nieuwe wetmatigheden...... Een eigenschap die bij de (menselijke) geest hoort is om keuze's te kunnen maken die oorzaak zijn en geen gevolg. Als alle eigenschappen kunnen ze niet geruduceerd worden tot een element, de eigenschap is het element!
Alles is een gevolg van iets in het verleden en een oorzaak van iets in de toekomst.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Ali schreef:Nou lijkt het misschien dat ik het vierkant oneens met je bent Locutus, maar dat is misschien niet helemaal waar. Dat bewustzijn gebeurt lijkt me op zich juist. De werkelijkheid, dus ook het bewustzijn is per slot dynamisch. Alles stroomt.
Je kan moeilijk zeggen dat stoming zelf stroomt. Ik zou dus zeggen: alles wat structuur heeft, stroomt. Stroming zelf is niet, op zichzelf is het een leeg begrip.

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen structuren en eigenschappen.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Maverick schreef:Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen structuren en eigenschappen.
Ja, zolang we maar beseffen dat eigenschappen geen dingen zijn, en dat soort fouten lijk jij nogal eens te maken. Je gaat vaak aan de haal met concepten en daardoor praten we langs elkaar heen.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

axxyanus schreef: De argumenten voor vrije wil zijn te reduceren tot ideologie, persoonlijk ervaren, dat weinig lijkt te verschillen waarop gelovigen god ervaren, argumenta ad ignorantias, een beroep op dualisme en een free will of the gaps argument; m.a.w. een hoop drogredenen op een hoop.
Maverick schreef:
Ik zie de drogreden niet, ik heb nergens beweert dat er aan apparaat is waarmee je vrije wil kan aantonen, juist omdat dat apparaat er niet is, is het aannemelijk dat de wil vrij is.
axxyanus schreef:zelfde argument als de gelovigen die zeggen dat de (wetenschappelijke) onaantoonbaarheid van god, bewijst dat god bestaat. De onaantoonbaarheid van de werking van homeopathie, bewijst dat homeopathie werkt.
Maverick schreef:Een beroep op dualisme lijkt me eerder een beroep doen op de manier van kijken naar de werkelijkheid die steeds aannemelijker word als de enige juiste, dan een beroep doen op de eigen domheid.
Ja en dan? Ik beweer ook niet dat een bepaalde drogreden zowel een beroep doet op domheid als op dualisme. Maar het zijn wel beiden drogredenen en je hebt ze al alle twee gebruikt.
Maverick schreef:Ik kan er ook niets aan doen dat er mensen zijn die als ze aannemen dat de wil vrij is, ook maar meteen gaan aannemen dat er een god bestaat die ons het eeuwige leven geeft.
Dat is naast de kwestie. Het volgende argument is onzin. We hebben nog geen uitleg voor een aantal zaken maar als ik nu uit mijn duim zuig dan kunnen we dat als antwoord gebruiken. En of je nu vervangt door "god" of "vrije wil" of "dualisme" of "kabouters" maakt daarin geen enkel verschil.
De overeenkomst tussen God, de draak in de zak van Sagan, kabouters en vrije wil is dat we niet kunnen aatonen dat ze bestaan, we kunnen het ook niet weerleggen.

Het is niet zo dat als we het bestaan niet kunnen aantonen, dat het daarom niet bestaat, we kunnen het slechts niet aantonen.

Dat vrij wil niet objectief aantoonbaar is, blijkt uit het feit dat we geen enkele manier kunnen bedenken om het objectief aan te tonen. Als we objectieve aantoonbaarheid als voorwaarde stellen om iets als bestaands te beschouwen, dan bestaat zelfbewustzijn dus ook niet. Maar dat bestaat.

Er is dus een verschijnsel dat alleen subjectief aantoonbaar is. Omdat er zelfbewustzijn is, is er een geest. Een geest is simpelweg datgene dat zelfbewusztijn heeft, en dat de geest ook vrije wil heeft, is een intuitief inzicht dat uitsluitend in die geest gezien word en nergens anders.

Ik zie zelf uitsluitend op basis van intuitief inzicht dat god bestaat. Daar wil ik best een debat over voeren, maar mijn aandacht gaat nu volledig naar dit debat en naar debatjes. Ik neem dus aan dat God bestaat, als zijnde een meer ingewikkelde structuur dan de mens, waardoor God eigenschappen heeft die wij niet kunnen bevatten. Net zoals een modern atoom geen ogen heeft ons te zien. Een zinvol debat over God zou zijn: zien wij veranderingen die we aan God kunnen en zouden moeten toeschrijven? Ik zie ze, een ander niet.

Van die tuinkabouters zie ik dat het slechts het een lagere graad van gestructureerd heid heeft dan ik. Groter begijpt kleiner, kleiner begrijpt groter niet. Die tuinkabouter doet ook helemaal niets dat onverklaarbaar is. Slechts waar hij uit opgebouwd is, is onverklaarbaar.

Wij onderscheiden de verschijnselen die we niet als bestaand kunnen aantonen in illusionair of bestaand op basis van redenatie, aanname's, argumentatie.... En niet op basis van objectieve waarneming.

De scheiding objectief waarneembaar / niet objectief waarneembaar is dus niet relevant voor dit topic.

De zinvolle vraag voor wat betreft vrije wil is: zien wij veranderingen die we aan vrije wil kunnen en in alle redelijkheid zouden moeten toeschrijven?

Het antwoord op de eerste vraag is ja.
Het antwoord op de tweede vraag hangt af van welke argumantatie als meest aannemelijk gezien word.

Dat zaken aantoonbaar moeten zijn word hier door jou uit zijn verband gehaald is mijn indruk.

Aangezien logica geen 100% uitsluitsel geeft, mag iedere lezer zelf kiezen of hij een vrije wil heeft die meer is dan illusie.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Maverick schreef:Bij nadere beschouwing blijkt alle wetenschap zich dus te baseren op stucturen en niet op elementen. De elementen die allemaal volgens wetmatigheden door het universum bewegen bestaan dus niet.
Jawel hoor, alleen heb jij een nogal vreemd en beperkt beeld van wat een element is. Zoals ik eerder al zei kunnen een legoblokje ook beschouwen als een element, het is maar net op welk niveau je kijkt. Of er een ultiem ondeelbaar deeltje is weten we niet, dat geef ik meteen toe, maar dat verder totaal niet ter zake. Het neemt niet weg dat het buitengewoon aannemelijk is dat alles wel degelijk is opgebouwd uit de elementen/structuren die we op het allerkleinste niveau hebben ontdekt.
Bij meer ingewikkelde stucturen zie je ook meer eigenschappen ontstaan, die geen som der delen kunnen zijn, want er zijn geen delen, alleen deelstructuren :idea:
Dus deelstructuren is iets fundamenteel anders dan delen? Kom nou...
Een lego-bouwwerk is wel degelijk de som der delen (lego-blokjes).
Nieuwe eigenschappen, nieuwe dynamiek, nieuwe wetmatigheden......
Dat is dus maar de vraag. Volgens mij is een auto met al zijn eigenschappen terug te brengen tot zijn deelstructuren.
Als alle eigenschappen kunnen ze niet geruduceerd worden tot een element, de eigenschap is het element!
Woorden als eigenschap en element in gedachten houdend, hoe zou je het glijden door een waterglijbaan willen omschrijven? Wat is hier het element, de eigenschap, etc?
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Pagina 42 ongeveer! :)
Maverick schreef:Hij toont nergens aan dat "alle processen", waar het zelfbewustzijn dus bijhoort, een neurologische oorsprong hebben. Zou hij dat wel doen, dan krijgt hij een Nobelprijs.
Locutus schreef:Alles in de neurologie en psychologie ondersteunt het idee dat de psyche zetelt in de hersenen. Al was het alleen maar omdat als iemand sterft, zijn geest opeens nergens meer te bekennen is. Bewustzijn en zelfbewustzijn zijn duidelijk geestelijke aspecten van de mens en het is daarom a priori aannemelijk dat er een directe link is mèt de hersenen. Dat idee is al dusdanig gemeengoed, dat je daar je daar niet snel een Nobelprijs voor zult krijgen. Het is juist omgekeerd!! Toon aan dat de geest (deels) los staat van het brein, dàn kun je meteen je koffers pakken en afreizen naar Stockholm!
Het gaat mij er alleen om dat je een neuron als een deeltje voorstellen onjuist is. Je moet het je voorstellen als een kleine structuur met minder eigenschappen als een grotere.

Er was het idee dat sommige dingen in de natuur holistisch zijn. Mijn idee ( nieuw of niet nieuw, boeit me niet ) is dat alle dingen in de natuur holistisch zijn, behalve hun eigeschappen. Maar eigenschappen zijn van binnen leeg omdat ze niet bestaan zonder onderdeel te zijn van een structuur.

Ik zie op slechts op twee plaatsen ruimt voor geesten: op ons organisatie nivo en op een hoger organisatie nivo, dus waar meer eigenschappen bestaan dan die wij kunnen waarnemen. Ons bezig houden met dat hogere nivo is doelloos, in de door ons waarneembare wereld bestaan geesten alleen in organismes. Dat ze daar kunnen bestaan is onverklaarbaar, dus ze worden verbonden door eigenschappen die we niet kennen lijkt mij - ook door eigenschappen die we niet kunnen kennen. Want alle eigenschappen die er bestan lijkt mij voor niemand weggelegd.

Wij leven in de werkelijkheid der holistische verschijnselen, wat daar buiten valt bestaat niet in ons universum. Ons univserum is onverklaarbaar, dus het universum is groter dan ons universum. En anders.
yopi
Forum fan

Bericht door yopi »

Als je nu wil en verstand tegenover elkaar plaatst.
Wil is de volledig gedetermineerde resultante van alle driften, neigingen en motieven.
De wil weet wat ie wil uiteindelijk.
Het verstand zet zoveel mogelijk handelsmogelijkheden op een rijtje voor de wil.
Vervolgens kiest de wil feilloos een handelswijze die gevolgd wordt.

Vrije wil is dan als het verstand zodanig juist keuzemogelijkheden presenteert dat de handelwijze bevredigend is voor de (gedetermineerde) wil (van een bepaald persoon).
(naar Schopenhauer)
Peter Sloterdijk:
Het ergste dat je van God kunt beweren is dat hij niet bestaat.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Maverick schreef:De geest kiest vervolgens welk gedragspatroon hem het beste lijkt en het lichaam voert dat patroon vervolgens uit.
Locutus schreef:Precies, de beste optie wordt 'gekozen'. En zeg nu eens, die beste optie, is dat, gegeven de state-of-mind/configuratie van de hersenen op dàt specifieke moment in ruimte en tijd, niet gewoon de ENIGE optie???
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shankara
voorwaarde is volgens Shankara het onderscheid kunnen maken tussen het eindeloze en het niet-eindeloze.
De kettingen die ons, door onze onwetendheid omtrent het werkelijke, binden, ( door lustvolle begeerten en de vrucht van ons karma), kan niemand uit zichzelf losmaken
Wat jij stelt is te zien als een fundament onder de filosofie van de leegte, maar momenten worden dus door iets wat momenten overstigt verbonden, anders zouden we geen herrinering hebben.

Momenten leiden een eindeloos kort bestaan, je kan ieder moment in 2en delen, ze bestaan dus niet, er zit gewoon een lus in het op deze manier kijken naar het universum. Je ziet dus de lus, en niet het universum als je in momenten denkt.
yopi
Forum fan

Bericht door yopi »

Over willekeur:

Als je in een computerprogramma een systeem wilt scheppen waarin willekeur een rol speelt voer je een random generator in. Deze levert dan als het ware van buiten het systeem een reeks willekeurige getallen aan.
Voor de randomgenerator zelf geldt een gedetermineerde manier om die reeks te produceren.
Bij de meeste is er een getal dat als eerste in het algoritme ingevoerd wordt en deze bepaald elke keer als hetzelfde getal als 'feed' gebruikt wordt precies dezelfde reeks.
Voor het geproduceerde systeem zal dat niets uitmaken: Het is onderhevig aan willekeur.

Analoog is dit ook denkbaar voor allerlei andere min of meer gesloten systemen in de werkelijkheid.
(Al is het computerprogramma ook zo'n werkelijkheid)

Maar vrije wil gaat niet over willekeur, maar over realiseerbaarheid van de wil .. (of zo (?))
Peter Sloterdijk:
Het ergste dat je van God kunt beweren is dat hij niet bestaat.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
Gesloten