Ik grijp even terug naar de redenatie waaruit de conclusie voortkomt dat vrije wil bestaat en zal daarna vanaf pagina 30 de meest relevante posts conronteren met de redenering. Dan komt er wellicht wat meer structuur in het debat. Daarnaast zou een redenatie waaruit blijkt dat vrije wil slechts een illusie is ook welkom zijn. Ik heb in dit topic alleen nog maar drogredenen gezien waarom zo een redenatie niet nodig is en heb ook nog geen enkele redenatie gezien die op iets anders gebaseerd was dan de aanname dat alles te reduceren is tot elementen die volgens wetmatigheden in onderlinge samenhang structuren vormen. Wat mij een zeer discutabele aanname lijkt.
Ik zal later tergenwerpingen tegen die redenatie noemen, op dit moment volsta ik met vaststellen dat dit de enige redenatie is dit tot de conclusie leid dat vrije wil niet bestaat als iets anders dan een illusie.
Goed, een redenatie die tot de conclusie leid dat vrije wil geen illusie is ( ik heb er nog wel enkele op de plank liggen ) :
1A) We hebben zelfbewustzijn. Deze eigenschap hebben we als gevolg van evolutie verkregen en behouden. We zien steeds meer tekenen in gedrag die wij verbinden aan zelfbewustzijn in de evolutie van diersoorten naarmate deze evolutie vordert. Daarom is het aannemelijk dat zelfbewustzijn een evolutionair voordeel bied of aan iets verbonden is dat een evolutionair voordeel bied.
1B)Aangezien het menselijke brein veel processen kent die er zijn of lijken te zijn om het zelfbewustzijn in staat te stellen goed te functioneren, neem ik aan dat zelfbewustzijn een eigen waarde heeft.[/i]
2) We nemen in de natuur niets dan structuren waar en kunnen het functioneren van structuren niet koppellen aan het functioneren van abstracte elementen der natuur.
Denkbeeldige elementen kunnen alleen samen stucturen vormen, daarom is het bestaan van abstracte elementen niet samenhangend met het bestaan van stucturen. Elementen kunnen immers op zichzelf geen structuren vormen. Structuren bestaan, elementaire eigenschappen bestaan maar elementen op zich bestaan niet. Er is dus in de natuur niets wat tot elementen te herleiden is, daarom kan ook niets wat bestaat op materialistische wijze verklaard worden.
3) Aangezien als zoals in 1 aangenomen zelfbewustzijn toegevoegde waarde heeft voor het in stand houden en versterken van stucturen, heeft zelfbewustzijn een invloed op het universum
4) De structuur die de eigenschap zelfbewustzijn heeft is de menselijke geest. Hoe deze structuur zelfbewustzijn vormt danwel verkijgt is onbekend, dat er ergens zelfbewustzijn bestaat is bekend.
Het is niet van belang hoe een stuctuur een eigenschap vormt danwel verkrijgt, we zien dat het gebeurd. Wat is, is.
5) Op het moment dat de menselijke geest iets wilt, veranderd de structuur van de de menselijke geest
6) Andere structuren veranderen daardoor ook als gevolg van de verandering in de menselijke geest
Conclusie: de toekomst is een gevolg van wat de menselijke geest wilt. Had de menselijke geest iets anders gewild, dan was er een andere toekomst geweest. Vrije wil bestaat.
De zeg twee zwaartepunten van de hele redenatie zijn
1) Zelfbewustzijn heeft evolutionair voordeel of is gekoppeld aan iets dat voordeel heeft.
2) Stucturen hebben elementaire eigenschappen, maar de meest abstracte elementen kunnen niet op zichzelf bestaan, het is logisch onmogelijk, ze bestaan dus ook niet. Stucturen bestaan dus niet uit elementen, denkbeeldige elementen bestaan slechts omdat er structuren bestaan.
Ik ga nu van pagina 30 tot hier eventjes de meest relevante posts er uit lichten.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.