Etienne Vermeersch is niet meer.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Etienne Vermeersch is niet meer.

Bericht door MaartenV »

Petra schreef: Ja Maarten, ik begreep je wel hoor. :)
Ik denk echter dat mijn verstand niet in staat is om loutere rede toe te passen. (In strikte zin dan hè).
Daarom denk ik dat dat voor anderen ook best zou kunnen gelden. Maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.
Ja, heel wat wetenschappelijke onderwerpen gaan mijn verstand ook te boven (theoretische fysica, hogere wiskunde, enz.) als het dat is wat je bedoelt en dat zal zeker voor veel mensen gelden. Dat is zo.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Nog even kort dit hierover:
Wat we onder 'de rede' verstaan, hoeft niet altijd naar ingewikkelde dingen te verwijzen.
Wat Etienne Vermeersch bedoelde kan je bijvoorbeeld ook toepassen op de werking van een thermostaat begrijpen of een verwarmingsketel of iets anders technisch. Als je kan uitleggen aan een Indiër of een Chinees (of iemand die aan de andere kant van de wereld woont) hoe een moderne verwarmingsketel werkt en op basis van je wetenschappelijk-technische uitleg begrijpt hij jou en hij hij begrijpt de wetten van de fysica en ziet ze toegepast in de praktijk, dan heb je hem niet overtuigd via een 'moeten geloven', via psychologische beïnvloedingstechnieken, of anders. Maar louter door 'de rede' zelf. Jullie begrijpen elkaar. Want jullie checken hetzelfde en erkennen dezelfde logica.

Dus wat Etienne Vermeersch bedoelde kunnen we ook op alledaagse dingen toepassen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

MaartenV schreef: 28 jan 2019 17:08 Dus wat Etienne Vermeersch bedoelde kunnen we ook op alledaagse dingen toepassen.
dat was net zijn kracht
de meeste filosofen blijven, als puntje bij paaltje komt, ergens in hun ivoren toren zitten.

etienne vermeersch daalde af en keek naar het dagdagelijks leven en problemen. ging het debat aan en kroop daarvoor desnoods in de modder.
online vindt ge wel wat debatjes met religieuze gekken waar hij zich niet te mooi voor vond

Dat maakt hem, volgens mij, uitzonderlijk. Uiteraard ook zijn ijzeren logica en rede.
volgens mij een heel minzaam man
Petra
Banned

Bericht door Petra »

MaartenV schreef: 28 jan 2019 05:36
Petra schreef: Ja Maarten, ik begreep je wel hoor. :)
Ik denk echter dat mijn verstand niet in staat is om loutere rede toe te passen. (In strikte zin dan hè).
Daarom denk ik dat dat voor anderen ook best zou kunnen gelden. Maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.
Ja, heel wat wetenschappelijke onderwerpen gaan mijn verstand ook te boven (theoretische fysica, hogere wiskunde, enz.) als het dat is wat je bedoelt en dat zal zeker voor veel mensen gelden. Dat is zo.

Idd! Bij zeer complexe of niet-te begrijpen materie is het dus meer wie geloof je dan wat geloof je.

En bij elke rede hoort een redenaar. Dan heb je dus in alle gevallen niet alleen te maken met wat de inhoud is, maar ook (of misschien wel vnl.) wie het zegt.
Of een Dawkins het zegt of een Trump of de paus bv., luister ik toch met andere oren. En die oren van mij, die zitten aan mij vast. Dus ook die hele mijzelf, met alle vooringenomenheid en alle toeters en bellen die daar weer aan vastzitten, die redeneert mee.

En ik denk ook aan bv verkiezingen. Waarbij gebleken is dat mensen niet zozeer naar de inhoud luisteren maar vaak al een keuze voor een kandidaat hebben gemaakt in de eerste seconde, meer op uiterlijke kenmerken en op houding en stem e.d. Dat gaat meer om WIE dan om WAT (rede).

En ik denk ook aan rechters. Waarbij is gebleken dat zij bij hun uitspraken meer beïnvloed worden door uiterlijke kenmerken of het al of niet geluncht hebben en dat soort ogenschijnlijk triviale zaken, dan door de inhoud (rede/redelijkheid) van een te beoordelen zaak.
Zelfs zij! denk ik dan. En dat zegt wel wat omdat je juist van die kant een objectief oordeel zou verwachten. Of iig een oordeel waar de rede heerst, daar was dat hele justitiële apparaat nou juist voor opgericht.

We zijn niet altijd voor rede vatbaar, om maar een aardig tegelspreukje te noemen. :)
Maar ik denk dat het nog veel erger is, misschien wel zelden of nooit als je het over zuivere of loutere rede hebt want er zit nou eenmaal altijd een iemand vast.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Prof. Etienne Vermeersch over zijn levenseinde en dood
Te vinden op zijn website met ook zijn nalatenschap aan artikelen geschreven in zijn loopbaan.

Hier geplaatst via youtube
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed schreef: 26 jan 2019 03:26
PietV. schreef:Wat me opviel was zijn toegankelijkheid. Veel hoogleraren halen hun neus op voor toevallige passanten die niet behoren tot hun vaste kring van intimi.
Dat kan ik bevestigen.
In oktober 2005 was ik zeer onder de indruk van enkele artikelen die hij had geschreven (op dit forum heb ik daarna 65 maal verwezen naar Vermeersch) en schreef ik hem aan en verzocht ik hem iets over zijn leven en zijn gedachten over God in een boek uiteen te zetten. Ik kreeg twee dagen later een bericht van hem terug met de woorden: "Hartelijk dank voor uw vriendelijke woorden. Ik heb momenteel plannen voor drie boeken; ik probeer lezingen, debatten, commissies, enz. te ontwijken om rustig te kunnen werken; hopelijk komt er dan wat van."
Er scheen echter niets van te komen, en geleidelijk verdween Vermeersch voor mij uit zicht.

Ik kom er nu pas achter dat hij in 2016 uiteindelijk toch gedaan heeft waar ik tien jaar eerder om vroeg! In een korte recensie van dit boekje dat zelfs Over God heet en hij ook zijn eigen weg naar deconversie beschrijft, merkt Taede Smedes op: "Het lijkt vooral voor de Vlaamse schare Vermeersch-fans te zijn uitgegeven." Ik ben geen Vlaming, maar ben zeer in mijn nopjes met deze uitspraak, want voel me zeer persoonlijk aangesproken. Ga meteen het boekje bestellen. (Taede begreep het goed, maar voor de details had hij deze bijdrage op Freethinker moeten lezen. :wink: )
Mooi dat hij zo benaderbaar was en destijds op je mail reageerde. Zijn boek Over God staat al anderhalf jaar op de plank ongelezen in mijn boekenkast. Het boek nu alsnog te lezen is een mooie gelegenheid hem postuum te eren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ronaldus67 schreef: 04 feb 2019 10:11 Mooi dat hij zo benaderbaar was en destijds op je mail reageerde. Zijn boek Over God staat al anderhalf jaar op de plank ongelezen in mijn boekenkast. Het boek nu alsnog te lezen is een mooie gelegenheid hem postuum te eren.
Het boekje kost maar 16 of 17 euro, maar de verzendkosten naar het buitenland via bol zijn wel 23 euro. :x Ik denk dat ik maar wacht met kopen totdat ik weer eens in Nederland kom.
Born OK the first time
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Rereformed schreef: 06 feb 2019 19:38
Ronaldus67 schreef: 04 feb 2019 10:11 Mooi dat hij zo benaderbaar was en destijds op je mail reageerde. Zijn boek Over God staat al anderhalf jaar op de plank ongelezen in mijn boekenkast. Het boek nu alsnog te lezen is een mooie gelegenheid hem postuum te eren.
Het boekje kost maar 16 of 17 euro, maar de verzendkosten naar het buitenland via bol zijn wel 23 euro. :x Ik denk dat ik maar wacht met kopen totdat ik weer eens in Nederland kom.
Als e-book voor ong. een tientje. Bij bol bv.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Zie onderstaande link naar de website van het Humanistisch Verbond in België voor een korte, maar mooie beschouwing op het leven van Etienne Vermeersch door Johan Braeckman. Vermeersch en Braeckman waren goed bevriend. Behalve dat was Vermeersch de promotor en mentor van Braeckman en noemde hij Vermeersch zijn intellectueel en ideologisch kompas.

https://humanistischverbond.be/blog/103 ... ermeersch/
Plaats reactie