Waarom hebben we bewustzijn?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Waarom hebben we bewustzijn?

Bericht door Petra »

Hopper schreef: 18 jan 2019 14:50 Degene in de spiegel herkennen als een 'ik’ vergt enige intelligentie. Dat is dus niet de 'ik’ die ik bedoel, dat is invulling van de ik.

Wij als mens kunnen ook op intellectuele manier beseffen dat we 'ik’ een invulling geven. (man, vrouw, mooi, lelijk, whatever)
De lege ik bestaat uit een centrum met allemaal anderen er om heen.

Jouw mier heeft een (lege) ik die zich bewust is van een ander: Petra.

Jij noemt het instinctmatig, ik noem dat de werking van bewustzijn. Zonder bewust te zijn van Petra blijft de mier netjes zitten wachten totdat zij haar fraaie hakjes op hem laat nederdalen :)

Bewustzijn is in dit geval „weet van hebben” of „Petra ervaren”. En dan weet de mier zonder denken dat hij moet maken dat hij weg komt.
:lol: Met zowaar weer een smilie. Je gaat jezelf weer helemaal te buiten hiero.

Je omschrijft het anders, ik zie het als het verschil tussen bewustzijn en zelfbewustzijn.
Blijkbaar kunnen bv mieren wel bewustzijn hebben en een instinctmatig zelfbehoud maar toch geen zelfbewustzijn. Of ehhh wel een zelfbewustzijn zonder zich daarvan bewust te zijn. :idea:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter van Velzen schreef: 18 jan 2019 18:07
heeck schreef: 18 jan 2019 12:49 [We kennen elkaars vaarwater langzamerhand maar al te goed, want wie regeert er nu in geval van onze darmflora?
Of functioneren ook wij onontkoombaar als evo-niche voor al het andere levende?
Dat weet jij net zo goed als ik: Niemand regeert absoluut. Er is zowel sprake van samenwerking tussen onze cellen en bepaalde soorten bacteriën als een oorlog van ons imuun-systeem tegen schadelijke exemplaren, waarbij natuurlijk ook onschuldige slachtoffers vallen. Onder omstandigheden kunnen ook nuttige bacteriën kwaad. Daar was de mensheid zich overigens eeuwenlang niet van bewust. Men dacht dat het onze ingewanden zelf waren die in opstand kwamen, of dat boze geesten verantwoordelijk waren. Later kwam de theorie van kwalijke dampen. Die bleek ook fout.

Dat wij onontkoombaar zowel individueel als collectief een leefomgeving voor ander leven vormen is iets wat de meeste mensen zich niet of nauwelijks bewust zijn. Maar collectief weten we dat inmiddels wel.
OK dus.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra schreef: 19 jan 2019 06:50 knip knip knip

Ik heb bewustzijn zodat ik me verantwoordelijk voel en een illusie van controle heb omdat dat nuttig is voor de maatschappij.

Ligt het nou aan mij? Erg mooi of verheven of roep wat, klinkt het niet. Is dat nou het hele eiereten van ons bewustzijn?
Ik heb het gevoel dat er meer moet zijn, en niet een beetje meer. Veel meer!

Als alternatief voor 30.000 eieren.. Sja, jemig, waar haaaaaal je het weer vandaan. D'r zit wat in. Daar ga ik over nadenken.

Sommige dingen klinken aannemelijk, zoals dat epistel uit die link en idd die quote.
Sommige dingen klinken niet aannemelijk, zoals in dit geval het kennelijke waarom van ons bewustzijn.

Petra,

Het is alsof we de eerste betrouwbare halte hebben bereikt. Dank.

Hoe het feitelijk in elkaar steekt ramt maar al te vaak dwars tegen ons gevoel in en waar we echt voor gaan en wat algemeen vaak wordt aangenomen (folkpsychology) daar klopt al te vaak geen steek van.

Deze salto mortale meemaken is nog al wat en daarom is Blackmore een hartversterkend voorbeeld:
https://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Blackmore schreef: . . . After spending time in research on parapsychology and the paranormal, her attitude towards the field moved from belief to scepticism. . . .
Door jou nu echt gemotiveerd ga ik toch verder met mijn CMAP.
In versie 1 wil ik uitgaan van drie echte ballen in een driehoek:

Vrije Wil/Bewustzijn:

Zoals verklaard
Zoals ge-evolueerd
Zoals geloofd

Per bal kan ik de afleidingen dan radiaal tonen
Tussen telkens twee ballen de conflicten

En als snoepje de qualia (tussen bal verklaard en bal evo) die een robot/A.I. op de bij ons ge-evolueerde wijze gewoon kan missen.
Dat maakt Dennet's omgang daarmee op zijn beurt weer zo aantrekkelijk, want eenvoudige wonderen a la Hans Klok bevredigen ons bij voorbaat:
https://ase.tufts.edu/cogstud/dennett/papers/explainingmagic.pdf schreef: . . . . I cannot prove that there is no Hard Problem, and CHALMERS can- not prove that there is.
He can appeal to your intuitions, but this is not a sound basis on which to found a science of consciousness. . .
CMAP plaatje mag maximaal A3 zijn en zonder loep leesbaar.
Als ik verder weinig reageer: ik ben zoet.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 19 jan 2019 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Hopper schreef: 18 jan 2019 14:40
heeck schreef: 18 jan 2019 12:44

Het "ik" van een radarscherm staat altijd in het midden en is het referentiepunt voor alle waarnemingen met de radarantenne(s).
Het is mogelijk om andere gegevens van andere bronnen toe te voegen mits dezelfde coordinaten worden gebruikt.

De radar doet het zonder bewustzijn.
Kruisraketten en vooral ook drones kunnen met meer soorten sensors worden uitgerust en zo zelfzoekende predatoren of juist simpele waarnemers zijn.

Roeland
Het 'ik’ staat per definitie altijd in het midden. En de radar doet het zonder bewustzijn. Helemaal eens. Het is dan ook de bewuste mens (of land) die het stukje bewustzijn levert in deze casus. De bewuste mens is dan predator. Of hij dat doet door een speer te gooien naar een prooi of door een raket ergens op af te vuren maakt geen wezenlijk verschil. Kruisraketten gaan niet zomaar zelf een vijand (een ander) zoeken.

Landen kun je een collectief ik noemen (wij Nederlanders) En verder tref je nog veel meer collectief-ik aan: voetbalsupporters, politieke partij aanhangers enz. Allemaal maken ze gebruik van het principe ik vs de ander. Soms goedmoedig, maar vaak ook niet.

In de koude oorlog zagen we ook het principe ik vs de ander. Twee economische systemen beconcurreerden elkaar. Het best functionerende systeem heeft (tijdelijk) gewonnen. Je zou het ook een vorm van evolutie kunnen noemen. Een evolutie in economische systemen. Waar geen doel in zit, de beste overleeft vanzelf naar gelang de omstandigheden.
Hopper,

Het radarscherm heeft geen "ik" *); vandaar de aanhalingstekens en wat je een collectief kunt noemen is zo eindeloos veel dat je er als demarkatie weinig aan hebt.

Mijn hobby-punt herhaal ik, namelijk dat ik me afvraag of bewustzijn een evolutionair onvermijdelijke omweg is die per saldo of redesign misbaar blijkt te zijn.
Of dwingt tot het doorzien van de "magic":
https://ase.tufts.edu/cogstud/dennett/p ... gmagic.pdf

Roeland
*) Vandaar dat het menselijke ik net zo makkelijk kan worden misleid met het virtueel verplaatsen van de sensoren en herinneringsbeelden. Denk aan rubber hand, je ogen op andermans hoofd die achter je loopt, etc.

====
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 19 jan 2019 11:53 Petra,

Het is alsof we de eerste betrouwbare halte hebben bereikt. Dank.
Heremetiet Roeland.. noem dat maar eerste halte :shock:
Vrije wil naar de klote, bewustzijn i.p.v. eierenfabriek; ik vrees met grote vreze voor de volgende haltes. :lol:

Gelukkig ben ik immer optimistisch en is er nog 'n Susan Blackmore, die o.e.a. manier toch nog het spirituele gezellig in 't leven weet te houden ondanks alle scepticisme.

heeck schreef: 19 jan 2019 11:53 Door jou nu echt gemotiveerd ga ik toch verder met mijn CMAP.
:angel12:
Veel snoep en weinig getallen, dan kan ik wel biljarten met die ballen. :lol:
heeck schreef: 19 jan 2019 11:53 Als ik verder weinig reageer: ik ben zoet.
:D Ga ik wel weer zoet met Dennett verder.

Deze is van gisteren; een epistel over sociaal gedrag en dopamine. Wat 'n toeval weer.
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... al-gedrag/

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Petra schreef: 19 jan 2019 07:07

:lol: Met zowaar weer een smilie. Je gaat jezelf weer helemaal te buiten hiero.
Ja, ik me d’r eentje!

Je omschrijft het anders, ik zie het als het verschil tussen bewustzijn en zelfbewustzijn.
Blijkbaar kunnen bv mieren wel bewustzijn hebben en een instinctmatig zelfbehoud maar toch geen zelfbewustzijn. Of ehhh wel een zelfbewustzijn zonder zich daarvan bewust te zijn. :idea:

Soms heb ik het gevoel dat je het ziet en soms ook weer niet. Mieren hebben ook gewoon een 'ik’ , net zoals wij. En dat is letterlijk de mier die zich van zichzelf bewust is. Maar je gaat het dan weer 'instinctmatig zelfbehoud’ noemen. Welnee, die mier heeft een ikje welke net zoals onze ikjes wil overleven! Maar omdat de mens feitelijk het eigen ik-principe niet begrijpt lijkt het vreselijk moeilijke materie. Terwijl de werkelijkheid eenvoudiger dan 1+1 is!

Even overnieuw: bewustzijn is feitelijk niets. Immers, als je niets waarneemt, niets ervaart, is er ook niets om bewust te zijn.

O.k. Nu plaatsen we in dat bewustzijn een mier. Een mier is duidelijk, die heeft eigenschappen, we weten wat een mier is zonder dat we dat bespreken. Een mier is dus 'iets’. Door het 'iets’ ontstaat er de situatie van zelfbewustzijn (ik ben de mier) en de situatie van bewustzijn (ik ervaar mijn omgeving). Zelfbewustzijn (of gewaarzijn) en bewustzijn is feitelijk hetzelfde, maar door het 'iets’ lijkt het verschillend.

En daar dit gegeven op alles en iedereen van toepassing is, zul je het ook op jezelf moeten betrekken. En dat laatste is heel erg eng voor mensen, het dwingt je na te denken over 'ik’. Het 'ik’ van Petra is 100% identiek aan het 'ik’ van de mier waar Petra haar hakje op zet.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

heeck schreef: 19 jan 2019 12:18
Hopper,

Het radarscherm heeft geen "ik" *); vandaar de aanhalingstekens en wat je een collectief kunt noemen is zo eindeloos veel dat je er als demarkatie weinig aan hebt.

Mijn hobby-punt herhaal ik, namelijk dat ik me afvraag of bewustzijn een evolutionair onvermijdelijke omweg is die per saldo of redesign misbaar blijkt te zijn.
Ik zie dat we beiden een totaal verschillende kant op gaan. Jij wilt mensen (de vorm) verbinden en samenbrengen en vraagt je af of bewustzijn een omweg is. Ik denk totaal buiten de vorm om en zie daardoor dat het de vorm is welke concurreert. En dat zonder bewustzijn leven niet eens mogelijk is.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Hopper schreef: 20 jan 2019 10:23
heeck schreef: 19 jan 2019 12:18
Hopper,

Ik zie dat we beiden een totaal verschillende kant op gaan. Jij wilt mensen (de vorm) verbinden en samenbrengen en vraagt je af of bewustzijn een omweg is. Ik denk totaal buiten de vorm om en zie daardoor dat het de vorm is welke concurreert. En dat zonder bewustzijn leven niet eens mogelijk is.
Welnee!
Eerstens lopen we gelijk op om alle leven onder een enkele noemer te brengen met als enige kanttekening dat ik geen reden zie om begrippen een andere dan de gewoonlijke betekenis (fenotype) te geven.
Mensen neem ik dus ook niet apart, wat jij hierboven tot mijn verrassing wel doet terwijl je in dezelfde adem bewustzijn weer onontbeerlijk vindt voor alle leven.

Ik suggereer slechts dat bewustzijn een voor de evolutionaire gang van zaken onvermijdelijke omweg zou kunnen zijn.
Dat doe ik om de fantasie te prikkelen vwb het onderzoek naar de "real magic" ervan.

En dat zie ik niet als "een totaal verschillende kant opgaan", alleen zie ik graag fenomenen incl bewustzijn, verklaard.

Roeland
PS
In dit kader zojuist besteld: "Dierentalen"
http://www.letterenfonds.nl/nl/boek/1124/dierentalen
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra schreef:Gelukkig ben ik immer optimistisch en is er nog 'n Susan Blackmore, die o.e.a. manier toch nog het spirituele gezellig in 't leven weet te houden ondanks alle scepticisme.
Heb je voorbeelden van haar spirituele gezelligheid van na de datum (<2000) van haar afgevallen oogschellen?
Die heb ik duidelijk gemist zodat ik me baseer op Wiki's:
In a New Scientist article in 2000, she again wrote of this:

It was just over thirty years ago that I had the dramatic out-of-body experience that convinced me of the reality of psychic phenomena and launched me on a crusade to show those closed-minded scientists that consciousness could reach beyond the body and that death was not the end.

Just a few years of careful experiments changed all that. I found no psychic phenomena—only wishful thinking, self-deception, experimental error and, occasionally, fraud. I became a skeptic

Roeland
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

heeck schreef: 20 jan 2019 14:45

Welnee!
Eerstens lopen we gelijk op om alle leven onder een enkele noemer te brengen met als enige kanttekening dat ik geen reden zie om begrippen een andere dan de gewoonlijke betekenis (fenotype) te geven.
Mensen neem ik dus ook niet apart, wat jij hierboven tot mijn verrassing wel doet terwijl je in dezelfde adem bewustzijn weer onontbeerlijk vindt voor alle leven.
Dan moet je mij ergens verkeerd begrijpen. Alle organismen hebben bewustzijn, de mens niet uitgezonderd. Misschien doel je op mijn antwoord aan Petra waar je het ook op jezelf moet betrekken? Wij als mensen voelen ons misschien 'hoger geplaatst’, in werkelijkheid geeft evolutie daar niks om.
Ik suggereer slechts dat bewustzijn een voor de evolutionaire gang van zaken onvermijdelijke omweg zou kunnen zijn.
Dat doe ik om de fantasie te prikkelen vwb het onderzoek naar de "real magic” ervan.
Als het onderzoek is voltooid is de magie weg.
En dat zie ik niet als "een totaal verschillende kant opgaan”, alleen zie ik graag fenomenen incl bewustzijn, verklaard.

Dat zal je nooit lukken omdat bewustzijn geen fenomeen is. Omdat het bewustzijn is die de fenomenen ziet, observeert, ervaart.
Dat is het stukje wat velen niet beseffen of niet begrijpen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

"Observeert" is een bedriegelijke term. Het roept de gedachte op dat je de werkelijkheid kunt waarnemen, zonder haar te veranderen. Feitleijk is dat onmogelijk en het is dan ook niet wat ons bewustzijn doet. Het verandert doorlopend zichzelf, onszelf én de wereld om ons heen. Wat het precies is (het bewustzijn dan wij ervaren) weten we nog niet. Het lijkt samen te hangen met onze spraak en onze motoriek en toch zijn we ons er stilzittend en zwijgend van bewust. :)
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 20 jan 2019 14:50
Petra schreef:Gelukkig ben ik immer optimistisch en is er nog 'n Susan Blackmore, die o.e.a. manier toch nog het spirituele gezellig in 't leven weet te houden ondanks alle scepticisme.
Heb je voorbeelden van haar spirituele gezelligheid van na de datum (<2000) van haar afgevallen oogschellen?
Die heb ik duidelijk gemist zodat ik me baseer op Wiki's:
Ik ben fan, dus struin graag door haar eigen website. :D
En ja, het is maar weer wat je eronder verstaat natuurlijk. Zij legt het m.i. prima uit.

https://www.susanblackmore.uk/chapters/ ... questions/
There’s a brain and a body and a world that are all interacting with each other and somehow they give rise to this sense that I am separate from all of the rest of it. That is the illusion. There is no separate “me.” There is no separate “self.” The interesting question then becomes why does it seem that way? This is a question I am endlessly playing with, from both a scientific and a spiritual point of view.
This leads me to one final part to my answer, which concerns spirituality. For all I’ve said against religions and the horrors they commit, I think most of them have, deep down in their core, deep spiritual truths. I have difficulty with that word “spiritual,” because it implies there must be such a thing as a spirit. I don’t mean that at all and yet I don’t have a better word for it. I mean something that leads some of us to pursue meditation, to train our minds to become gentle and peaceful, to have mystical experiences in which the self dissolves into the universe, to allow experiences of non-duality.
Right in the heart of Christian mysticism, and in Sufism, and in the Advaita tradition of Hinduism, you find the same ideas of letting go of self, of being one with the universe, of surrender to what is. Yet the popular versions of all these religions are quite different. I think we can therefore see the process I described in terms of Buddhism and reincarnation as quite general. Difficult spiritual insights get washed away by popular ideas of self and gods backed up with clever tricks.
If it is true that there is no persisting self, no free will, no stream of conscious experiences, and the universe is just as it is, that’s tough for any of us to accept. So the popular memes of God, the afterlife, souls, and spirits that form such an important part of religion, will nearly always win out. Nearly always! Not quite. I hold out some hope that maybe they won’t always win.
The challenge is to help people to escape from the oppression of the religion they grew up with. And we need to do that in such a way that doesn’t oppress those who still want to believe, that doesn’t throw out natural human curiosity or human awe, and doesn’t throw out what I have to call, because of lack of a better word, our spirituality, our spiritual nature. I hope that we can retain the capacity to follow a spiritual path, to practice meditation, contemplation or mindfulness, to work towards a different relationship between self and others. I hope we can strive to become more compassionate, more understanding and freer from the oppressions that the memes put on us all the time.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Hopper schreef: 20 jan 2019 10:11 Soms heb ik het gevoel dat je het ziet en soms ook weer niet.
Soms? :roll:
Ik heb dat gevoel dagelijks :lol:

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Hopper schreef: 20 jan 2019 19:47 knip knip
Dat doe ik om de fantasie te prikkelen vwb het onderzoek naar de "real magic” ervan.
Als het onderzoek is voltooid is de magie weg.
En dat zie ik niet als "een totaal verschillende kant opgaan”, alleen zie ik graag fenomenen incl bewustzijn, verklaard.
Dat zal je nooit lukken omdat bewustzijn geen fenomeen is. Omdat het bewustzijn is die de fenomenen ziet, observeert, ervaart.
Dat is het stukje wat velen niet beseffen of niet begrijpen.
Hopper,

Enerzijds wil ik zo goed mogelijk snappen wat jou voor ogen staat en je maakt dat extra moeilijk door geen links naar gelijkaardige teksten/publicaties te geven.

Anderzijds zie ik geen enkele reden waarom verdergaand onderzoek niet zou kunnen verklaren hoe datgeen wat we bewustzijn noemen in elkaar steekt. De magie van het ervaren blijft dan rustig bestaan. *)
Vandaar ook telkens mijn refereren aan "hartstikke dooie systemen" als radar met toegevoegde A.I. etc. en de knipoog naar "intentional systems".

Een meer of minder simpel kunnen onderhouden van een omgeving weerspiegelend patroon zie ik als kenmerkend voor leven en dat is wat anders dan jouw herdefinitie van "bewustzijn", terwijl het wel degelijk en de simpeler en ook gecompliceerder vormen van zo een auto-cognitief systeem omvat.

Roeland
*)
Zogenaamd bewegend gezichtsbedrog blijft een magisch ervaren van zien bewegen en weten dat er niets beweegt:
http://gezichtsbedrog-optischeillusies. ... bolletjes/
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter van Velzen schreef: 21 jan 2019 01:25 "Observeert" is een bedriegelijke term. Het roept de gedachte op dat je de werkelijkheid kunt waarnemen, zonder haar te veranderen. Feitleijk is dat onmogelijk en het is dan ook niet wat ons bewustzijn doet. Het verandert doorlopend zichzelf, onszelf én de wereld om ons heen. Wat het precies is (het bewustzijn dan wij ervaren) weten we nog niet. Het lijkt samen te hangen met onze spraak en onze motoriek en toch zijn we ons er stilzittend en zwijgend van bewust. :)
En wat is jouw idee over ons hele verre voorgelacht, zeg een 500 miljoen jaar geleden, hadden die al een proto-bewustzijn?
http://www.geologievannederland.nl/tijd ... n/cambrium

Roeland
Plaats reactie