Ons sociale brein.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

VseslavBotkin
Diehard

Re: Ons sociale brein.

Bericht door VseslavBotkin »

heeck schreef: 21 mar 2023 11:57
VseslavBotkin schreef:Schopenhauer's negatieve (apofatische) analyse van de unknown unknown; dat wil zeggen de wereld als Wil; staat voor mij nog steeds als een huis. Voor mij de voltooiing van Kant's project (de grenzen van de rede en het menselijk kennen bepalen), en misschien wel de kritische filosofie als zodanig.
Heb je een link daarheen, want "apofatisch" is nieuw voor me en wat rond zoeken brengt me wel bij Harry Kuitert, maar niet bij wat jij nu zo speciaal vindt aan het Wils-huis van Schopenhauer.

Maar eens zien of er nog meer begrip tussen ons valt te overlappen.

Roeland
Geen link maar gewoon een simpel doordenken van Schopenhauer's filosofie. De wereld als voorstelling is gebonden aan tijd, ruimte, oorzaak en gevolg; kortom, de viervoudige wortel van grond. De Wil is dat niet. Omdat we geen positieve uitspraken kunnen doen over de Wil (we kunnen ons het immers niet voorstellen, verbeelden; het is niet onderhevig aan tijd en ruimte), trekt Schopenhauer conclusies op basis van zijn kennis over de voorstelling.

Hij bekritiseert Kant's "ding-an-sich" en concludeert dat het tot oneindige recursie leidt (immers, zijn argument volgend zou je achter het "ding-an-sich" nog een "ding-an-sich" kunnen theoretiseren, ad inf.). Tijd en ruimte zijn het principium individuationis; het is door tijd en ruimte dat individualiteit, en dus veelheid tot stand komt; ergo, zegt Schopenhauer, kunnen er geen "dingen" in het domein van de Wil zijn (denk tevens aan de beroemde eerste pagina; geen subject, geen object en vica versa). Het "ding-an-sich", concludeert Schopenhauer, is dus geen "ding", maar de onverschilligheid (positief en metaforisch uitgedrukt: de eenheid) van de Wil.

Het gebruik van het woord "apofatisch" is natuurlijk een beetje provocatief. Maar met een beetje fantasie en een beter humeur dan de beste man zelf kun je er best een vorm van panentheïsme in lezen (die overeenkomst met de Veda's, Taoïsme, etc. merkt hij zelf al uitgebreid op natuurlijk).
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vseslav,

Dat geeft jouw persoonlijke adoratie
Schopenhauer's negatieve (apofatische) analyse van de unknown unknown; dat wil zeggen de wereld als Wil; staat voor mij nog steeds als een huis.
niet weer.

Apofatic is het verkeerde zoekwoord.
Gewoon maar weer:
https://plato.stanford.edu/entries/schopenhauer/#3

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

heeck schreef: 21 mar 2023 12:26 Vseslav,

Dat geeft jouw persoonlijke adoratie
Schopenhauer's negatieve (apofatische) analyse van de unknown unknown; dat wil zeggen de wereld als Wil; staat voor mij nog steeds als een huis.
niet weer.
Het is een indrukwekkend en mooi argument, en de manier waarop hij aan Kant voorbijgaat, die ons "opgesloten" verklaart, vind ik sterk (alhoewel ik er nu met dank aan jou achterkom dat Schultz hem voor was). Ik heb het natuurlijk te simpel samengevat, maar dat is dus mijn adoratie denk ik.
Apofatic is het verkeerde zoekwoord.
Nogmaals, provocatief. Maar het is hetzelfde principe. Omdat het niet toegankelijk is voor ons kenvermogen/verstand, moeten we op negatieve wijze denken zodat er een soort "reliëf" ontstaat van waar het over gaat.
Kierkegaard schreef:

Maar men moet niet slecht denken over de paradox, want de paradox is de hartstocht van het denken, en de denker zonder de paradox is als de minnaar zonder hartstocht: een middelmatige kerel. Maar de ultieme kracht van elke hartstocht is altijd zijn eigen ondergang te willen, en dus is het ook de ultieme hartstocht van het verstand om de botsing te willen, ook al wordt de botsing op de een of andere manier zijn ondergang. Dit is dan de ultieme paradox van het denken: iets willen ontdekken dat het denken zelf niet kan denken.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Plaats reactie