Nogmaals er zit verschil tussen een tijdstip en een tijdsduur af.Peter van Velzen schreef: ↑29 mei 2021 04:44Met "zoiets" maak je je er wel wat simpel van af. De beide afstandsfactoren zijn: De afstand die het licht van een ver sterrenstelsel wordt verondersteld te hebben afgelegd voordat het ons bereikt. En de afstand waarmee diezelfde afstand per seconde toeneemt. Als men die op elkaar deelt krijgt men wel degelijk een zinvolle grootheid namelijk de factor waarmee de afstand tussen ons en dat sterrenstelsel per seconde toeneemt.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 mei 2021 18:47 Zoiets zit ook in de constante van Huble het kan niet worden uitgedeeld omdat het twee verschillende dimensies zijn.
Net als ik maakten de cosmologen in het verleden de fout om te denken dat de snelheid waarmee dat sterrenstelsel zich van ons verwijdert vrijwel constant was. Dat is het echter niet. Blijkbaar groeit die afstand met een constante factor, maar als een stelsel op 1 megaparsec afstand zich met 73 km/s van ons verwijdert en het dat nog steeds zou doen op een afstand van 2 megaparsec, dan zou de Hubble-factor gedaald zijn tot 36,5 km/s. Dat lijkt niet zo te zijn.
Eerder wijzen de metingen er op dat, wanneer het stelsel op 2 megaparsec zou zijn beland de snelheid waarmee het zich van ons verwijdert 146 km/s of meer zou zijn.
Er is dus sprake van (mogelijk meer dan) exponentiële groei. Daarom is het dat mijn intepretatie van een versnelling (als ik de afstand vervang door de tijd die het licht erover doet om die afstand te overbruggen), niet onzinnig.
Wat wel onzinnig was, was te denken dat diezelfde acceleratie zou kunnen opduiken in de beweging van de zon rond de melkweg. Dat is nogal dom.
Dat men ze allebei (ten onrechte) in seconde te meten doet daar niets aan af.
Als je daar koppig niet aan wilt dan houdt het gewoon op.