Voor het eerst nee gezegd tegen een collectant
Moderator: Moderators
Voor het eerst nee gezegd tegen een collectant
Vanmiddag had ik collectanten aan de deur voor het Kankerfonds. Altijd was ik bereid hier iets aan te schenken, naast dat wat ik al doe. Echter het voornemen van de PVDA om nog eens extra 555 miljoen te willen uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking heeft mij doen besluiten om deze keer niets te geven. Is het niet tijd dat we extra geld in de zorg steken, inplaats maar geld pompen in zaken die niet veranderen? Ik zag ineens de waanzin in dat het nodig is om voor onze eigen zorg langs de deuren te moeten.
Overigens stem ik zeker niet op de PVDA.
Wat vinden jullie daarvan?
Groet,
Kitty
Groet,
Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- Sebastiaan
- Bevlogen
Het is jouw geld dus ook jouw keuze. Persoonlijk vind ik dat het kanker fonds al genoeg binnen krijgt. Je kunt je geld beter schenker aan een ander goed doel dat minder "hot" is. Daarom geef ik ook nooit geld waar massaal voor gegeven wordt, ik ben gevoeliger voor kleinere doelen die met weinig veel meer kunnen bereiken.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik heb de laatste tijd veel nagedacht over ontwikkelingshulp. Als ontwikkelingshulp niet samengaat met geboortebeperking, dan is het een bodemloze put. Ik denk soms wel dat de belangrijkste manier om die landen te helpen is een grote sterilisatiecampagne.
Ook is het ontzettend belangrijk om iets te doen aan ons eigen consumptiepatroon. Afrikaanse meren en kusten worden leeggevist door Europese trawlers. Alleen uit het victoriameer wordt per dag al 500 ton aan Nijlbaars gehaald, en de volgende dag met enorme Tupolev's naar Europa gevlogen (op de heenweg naar Afrika nemen ze vaak tanks, granaten en allerlei schiettuig mee), waar iedere dag ruim 2 miljoen Europeanen Nijlbaars eten. In de bekroonde documentaire Darwin's Nightmare is te zien hoe vijf kilometer vanaf de visverwerkingsfabriek, pickup trucks met rottende vissekoppen en ingewanden, naar de dorpelingen wordt gebracht, en deze mensen hebben zo'n honger dat ze vechten om een bedorven vissekop waar de maden in kruipen. Je schaamt je dood als je dat ziet.
Vriendelijke groet.
Ook is het ontzettend belangrijk om iets te doen aan ons eigen consumptiepatroon. Afrikaanse meren en kusten worden leeggevist door Europese trawlers. Alleen uit het victoriameer wordt per dag al 500 ton aan Nijlbaars gehaald, en de volgende dag met enorme Tupolev's naar Europa gevlogen (op de heenweg naar Afrika nemen ze vaak tanks, granaten en allerlei schiettuig mee), waar iedere dag ruim 2 miljoen Europeanen Nijlbaars eten. In de bekroonde documentaire Darwin's Nightmare is te zien hoe vijf kilometer vanaf de visverwerkingsfabriek, pickup trucks met rottende vissekoppen en ingewanden, naar de dorpelingen wordt gebracht, en deze mensen hebben zo'n honger dat ze vechten om een bedorven vissekop waar de maden in kruipen. Je schaamt je dood als je dat ziet.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Als we ontwikkelingslanden werkelijk willen helpen, kunnen we het beste onze importbarrières en exportsubsidies afschaffen. De ontwikkelingslanden betalen op dit moment meer importheffingen aan de Europese Unie dan zij als ontwikkelingshulp van de Europese landen terug krijgen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
- MOODY BLUE
- Diehard
Precies Kitty.
Wij (in het westen) ZEGGEN zo voor het marktdenken en de vrije markt te zijn, maar dat laten we alleen gelden voor landen uit de EU, en dat nog niet eens volledig (kijk naar de beperkingen voor mensen uit het oostblok op de westerse arbeidsmarkt.
Alle subsidies op produktie van goederen en etenswaar moet wat mij betreft gestopt worden, DAN doen we pas wat we zeggen.
Tenzij wij in het westen gewoon eerlijk en open zeggen dat we Afrika en andere derde wereldlanden uitbuiten en nieuwerwets koloniseren, en dat zo willen houden.
Wij (in het westen) ZEGGEN zo voor het marktdenken en de vrije markt te zijn, maar dat laten we alleen gelden voor landen uit de EU, en dat nog niet eens volledig (kijk naar de beperkingen voor mensen uit het oostblok op de westerse arbeidsmarkt.
Alle subsidies op produktie van goederen en etenswaar moet wat mij betreft gestopt worden, DAN doen we pas wat we zeggen.
Tenzij wij in het westen gewoon eerlijk en open zeggen dat we Afrika en andere derde wereldlanden uitbuiten en nieuwerwets koloniseren, en dat zo willen houden.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
-
bad_religion
Tja, het probleem gaat nog wat verder, wanneer wij de markten voor derde wereld landen openen worden ze direct weggeconcurreert door de meer ontwikkelde industrie landen. (Zie Joseph Stiglitz; Globalization and it's discontents) Feitelijk, de rijke landen hebben voorzichtig de deuren geopend voor de vrije handel en verwachten nu ineens dat de armste van de armste landen hetzelfde doen, en dan zal alles goedkomen. Dit economisch dogmatisme heeft al diverse landen geruïneerd!Kitty schreef:Als we ontwikkelingslanden werkelijk willen helpen, kunnen we het beste onze importbarrières en exportsubsidies afschaffen. De ontwikkelingslanden betalen op dit moment meer importheffingen aan de Europese Unie dan zij als ontwikkelingshulp van de Europese landen terug krijgen.
Devious schreef
Ik sluit mij hier voor elke zin bij aan.Ik heb de laatste tijd veel nagedacht over ontwikkelingshulp. Als ontwikkelingshulp niet samengaat met geboortebeperking, dan is het een bodemloze put. Ik denk soms wel dat de belangrijkste manier om die landen te helpen is een grote sterilisatiecampagne.
Ook is het ontzettend belangrijk om iets te doen aan ons eigen consumptiepatroon. Afrikaanse meren en kusten worden leeggevist door Europese trawlers. Alleen uit het victoriameer wordt per dag al 500 ton aan Nijlbaars gehaald, en de volgende dag met enorme Tupolev's naar Europa gevlogen (op de heenweg naar Afrika nemen ze vaak tanks, granaten en allerlei schiettuig mee), waar iedere dag ruim 2 miljoen Europeanen Nijlbaars eten. In de bekroonde documentaire Darwin's Nightmare is te zien hoe vijf kilometer vanaf de visverwerkingsfabriek, pickup trucks met rottende vissekoppen en ingewanden, naar de dorpelingen wordt gebracht, en deze mensen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Het is ook nog eens zo dat de projecten gekozen worden op basis waar het meeste geld voor los te krijgen is, dus het project met de hoogste commerciele waarde, en niet waar in feite het meeste hulp nodig is. Ontwikkelingshulp is vooral een prestige object.
Groet,
Kitty
Groet,
Kitty
Ik heb die reportage helaas niet gezien maar wil wel een paar kanttekeningen plaatsen.Devious schreef:Ik heb de laatste tijd veel nagedacht over ontwikkelingshulp. Als ontwikkelingshulp niet samengaat met geboortebeperking, dan is het een bodemloze put. Ik denk soms wel dat de belangrijkste manier om die landen te helpen is een grote sterilisatiecampagne.
Vriendelijke groet.
-a- De nijlbaars is niet inheems in het victoriameer. Nadat deze daar uitgezet is heeft deze zich tot een plaag voor de lokale vissoorten ontwikkeld. Talloze soorten zijn sindsdien verdwenen. Vanuit die optiek kan overbevissing van de nijlbaars geen kwaad, dat schept immers ruimte aan andere soorten om te overleven.
-b- Visserijtechnisch is de nijlbaars dan weer wel een zegen. De lokale vissen waren doorgaans klein, en in tegenstelling tot de oorspronkelijk voorkomende cichliden komt de nijlbaars wel in aanmerking voor export. De inkomsten voor de lokale vissers zijn dan ook wel degelijk toegenomen met de komst van die nijlbaars.
-c- Dat de lokale bevolking het noodgedwongen moet doen met rottende vissekoppen en ingewanden lijkt mij overdreven, en mocht het zo zijn dan is dat een gevolg van een lokaal logistiek probleem. De oplossing moet dan ook lokaal gevonden worden, dat is niet iets wat onze schuld is of waar wij iets aan moeten doen. Ik mag namelijk aannemen dat de nijlbaars vers in de fabriek aankomt, en dat deze de fabriek ook weer vers verlaat (anders kan zij daarna immers in europa niet meer ingevoerd worden). De afstand van maar 5 km naar het de markt moet dan ook redelijk snel te overbruggen zijn.
-d- Met betrekking tot de retourlading bestaande uit wapens, dit zal ongetwijfeld voorkomen. Ik vermoed echter dat dit maar een beperkt deel van de retourlading is. Niettemin is het ook aan ons om wapenexport zoveel mogelijk te beperken. Ik ben echter bang dat de ussr en china totaal geen probleem hebben met wapenexport naar die regio. Maw, de wijsheid om minder wapens in te voeren zal vooral van de lokale regeringen moeten komen, en niet van ons. Gezien de onrust in de regio zal die wapenimport echter nog wel even doorgaan.
groet,
frans
Re: Voor het eerst nee gezegd tegen een collectant
Spock zou zeggen " That's illogical captain "Kitty schreef:Vanmiddag had ik collectanten aan de deur voor het Kankerfonds. Altijd was ik bereid hier iets aan te schenken, naast dat wat ik al doe. Echter het voornemen van de PVDA om nog eens extra 555 miljoen te willen uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking heeft mij doen besluiten om deze keer niets te geven. Is het niet tijd dat we extra geld in de zorg steken, inplaats maar geld pompen in zaken die niet veranderen? Ik zag ineens de waanzin in dat het nodig is om voor onze eigen zorg langs de deuren te moeten.
Groet,
Kitty
je vind dat er meer geld naar de zorg moet maar je geeft niks aan de kankerbestrijding ???
En wat kan de kankerbestrijding er nu aan doen dat bos 555 miljoen aan ontwikkelings samenwerking wil geven ?
Verder is de oneerlijke concurentiepositie van ontwikkelingslanden zo'n groot probleem dat ontwikkelingshulp nodig zal blijven zolang dat voort duurt
Re: Voor het eerst nee gezegd tegen een collectant
Dat vind ik goed, want dat doe ik ook niet.Kitty schreef:Overigens stem ik zeker niet op de PVDA.
Groet,
Kitty
Of bedoel je dat ik iets moet zeggen over het feit dat er onnoemelijke bedragen verdwijnen aan zaken die niets veranderen?
Ook dat klopt. Te vaak menen mensen te weten wat het probleem is en hoe ze het met geld kunnen oplossen. Jammer dat zo'n PVDA de gelegenheid krijgt om op deze manier met gemeenschapsgelden te knoeien. Maar ja het is altijd al de partij van verdelen geweest. Daar zullen wij hier niets aan kunnen veranderen.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Ik zeg altijd nee tegen een collectant.
Principe kwestie.
Blijft te veel aan de strijkstok hangen.
En ben van mening dat de overheid dat soort zaken geheel voor zijn rekening moet nemen.
Dan betaald iedereen evenveel mee aan het goede doel.
Via belasting betaal ik nu genoeg.
Dus zeg ik altijd heel vriendelijk "Nee dank u".
Principe kwestie.
En ben van mening dat de overheid dat soort zaken geheel voor zijn rekening moet nemen.
Ik zou zeggen, wees blij dat er nog mensen zijn die moeite willen doen voor een ander.Animal schreef:Ik zeg altijd nee tegen een collectant.
Principe kwestie.
Die collectant verdient er echt helemaal niks aan hoor.
De overheid kan niet ALLES regelen, mensen moeten ook zelf wat doen.
Het gekke is dat de meeste mensen die zo praten OOK vinden dat er door de overheid wel NOG meer bezuinigd mag worden op "dat soort zaken" maar als ze er zelf mee te maken krijgen vinden ze WEL dat ze als eerste geholpen moeten worden.
Het is geen kwestie van bezuinigen, ik vind het alleen idioot dat mensen voor onze eigen gezondheidszorg langs de deuren moeten terwijl er miljarden uit worden gegeven aan ontwikkelingshulp waarbij er nauwelijks iets verandert. En het geld niet daar komt waar het moet komen. De meest simpele zaken zijn in ontwikkelingslanden niet voorhanden, terwijl dit gezien het geld dat er voor uitgetrokken wordt dat wel zo zou moeten zijn. Ik ben helemaal voor het helpen van zwakkere ook in andere landen, maar dan moet het geld wel daar komen waar het nodig is, en zolang dat nog niet voldoende gebeurt vind ik het moeilijk als er nog meer geld naartoe gaat.
Blijft onlogisch om iemand van het kankerfonds om die reden niks te gevenKitty schreef:Het is geen kwestie van bezuinigen, ik vind het alleen idioot dat mensen voor onze eigen gezondheidszorg langs de deuren moeten terwijl er miljarden uit worden gegeven aan ontwikkelingshulp waarbij er nauwelijks iets verandert. En het geld niet daar komt waar het moet komen. De meest simpele zaken zijn in ontwikkelingslanden niet voorhanden, terwijl dit gezien het geld dat er voor uitgetrokken wordt dat wel zo zou moeten zijn. Ik ben helemaal voor het helpen van zwakkere ook in andere landen, maar dan moet het geld wel daar komen waar het nodig is, en zolang dat nog niet voldoende gebeurt vind ik het moeilijk als er nog meer geld naartoe gaat.