De waarheid van de bijbel
Moderator: Moderators
- Victor Onrust
- Forum fan
- Contacteer:
De waarheid van de bijbel
Je kunt veel zeggen over de onzin die er allemaal in de bijbel staat maar één waarheid werd daar toch wel ingezien: "In den beginne was het woord" en: Door het nuttigen van de vrucht der kennis verliest men het paradijs (van de onschuld). Ofwel: er is een kloof tussen de denkende mens en de rest van de (levende) natuur. Veel onkerkelijken, misschien wel atheïsten en zelfs vrijdenkers denken daar anders over. Zij lezen liever Bentham dan Darwin of Dennett.
Victor Onrust = kijk ook eens op hardewoorden.nl =
Volg mij @VictorOnrust
Toen hij de top van zijn streven een belangrijk man te worden misschien iets dichterbij voelde komen, werd hij van daaraf begroet door het geniale renpaard dat hem voor was geweest. -- (Musil)
Volg mij @VictorOnrust
Toen hij de top van zijn streven een belangrijk man te worden misschien iets dichterbij voelde komen, werd hij van daaraf begroet door het geniale renpaard dat hem voor was geweest. -- (Musil)
-
siger
Re: De waarheid van de bijbel
De vraag is niet of er waarheid in de bijbel staat, maar of de bijbel bijzonder gezag draagt over wat er staat. Zie bvb het zeer interessante koopje: http://www.deslegte.com/boek/wickler,-w ... 021604947/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
siger
Misschien hier tweedehands:
http://www.antiqbook.com/search.php?act ... en+geboden++++++++++++" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antiqbook.com/search.php?act ... en+geboden++++++++++++" onclick="window.open(this.href);return false;
Over die kloof kunnen we het natuurlijk best eens hebben, maar dat de Bijbel daar iets zinnigs over te zeggen heeft betwijfel ik.Victor Onrust schreef:Ofwel: er is een kloof tussen de denkende mens en de rest van de (levende) natuur. Veel onkerkelijken, misschien wel atheïsten en zelfs vrijdenkers denken daar anders over. Zij lezen liever Bentham dan Darwin of Dennett.
"In het beginnen was het woord"? Konden dinosauriërs of zo al praten dan?Victor Onrust schreef:Je kunt veel zeggen over de onzin die er allemaal in de bijbel staat maar één waarheid werd daar toch wel ingezien: "In den beginne was het woord" en: Door het nuttigen van de vrucht der kennis verliest men het paradijs (van de onschuld).
Voor de mens was de Aarde een paradijs van de onschuld? Wel eens een stel roofdierwelpen genoeglijk aan een stervende bok zien knabbelen? Als ze geen schuld hebben zijn ze ook niet onschuldig - de twee begrippen zijn eenvoudigweg niet van toepassing. Een paradijs zou ik dat ook al niet willen noemen.
Zelfs als metafoor deugen deze twee citaten niet.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
- Blackadder
- Ervaren pen
Wat bedoel je met die opmerking over (Jeremy?) Bentham en Darwin?
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
-
siger
"In den beginne was het woord [logos]" is een typisch Romeinse gedachte.
De stoicijnen gebruikten de term "Logos" al om de kracht aan te duiden die het universum beheerste en bewoog. De gedachte duikt eerst op in het laatste bijbelboek (het evangelie volgens Johannes) en identificeert de Logos met Jezus, zeggende "het woord is vlees geworden".
(zie http://en.wikipedia.org/wiki/Logos" onclick="window.open(this.href);return false;)
De stoicijnen gebruikten de term "Logos" al om de kracht aan te duiden die het universum beheerste en bewoog. De gedachte duikt eerst op in het laatste bijbelboek (het evangelie volgens Johannes) en identificeert de Logos met Jezus, zeggende "het woord is vlees geworden".
(zie http://en.wikipedia.org/wiki/Logos" onclick="window.open(this.href);return false;)
Zo niet, dan Grieks.siger schreef:"In den beginne was het woord [logos]" is een typisch Romeinse gedachte.
Dat verandert niets aan mijn waarheidsvraag (zoals jij dan ook niet suggereerde).
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
- Victor Onrust
- Forum fan
- Contacteer:
@Mnb:
In den beginne was het woord: De mens ontstaat doordat hij taal machtig wordt.
verliest men het paradijs (van de onschuld): door de kennis van schuld en onschuld verliest met het (woordloze) paradijs waarin niets een betekenis heeft. En waar in retrospectief alles niet-schuldig is.
@Blackadder
Dat grijpt terug op de idee van onze geachte vrijdenker Floris van den Berg, berstuurder van een hier niet meer met name te noemen vereniging. Daartoe een stukje van mijn repliek in een niet nader te noemen blad:
Daarom wil ik wat dieper ingaan op de door Floris tot hoogtepunt van 2500 jaar filosoferen uitgeroepen drie woorden "can they suffer", dat hij tot uitgangspunt van zijn constructie neemt. Ik ga er daarbij maar even aan voorbij dat hiermee zeer veel zeer grote denkers een behoorlijk onrecht wordt aangedaan.
Daniel Dennett heeft zich in wat ik als zijn belangrijkste werk beschouw, "Consciousness Explained (1991)", uitgebreid bezig gehouden met de wenselijkheden en onwenselijkheden van de (morele) houding van mensen tegenover dieren. Ik laat hem hier even aan het woord.
<Citaat Dennett 1991 p 449-451 vertaling VO hier weggelaten :conlcusie: "Het gevoelsleven van het lijden is waarneembaar bij dieren die voldoende ratio bezitten om (potentieel [VO]) dat lijden tegen te gaan.">
Vrij vertaald komt dat er op neer dat lijden een functie is van de hoeveelheid ratio, waarmee we op het
punt aankomen waarbij het niet uitmaakt of je lijden of de mogelijkheid tot op een of andere manier met enige intelligentie reageren op gebeurtenissen in de omgeving tot uitgangspunt neemt. Deze exercitie maakt vooral duidelijk dat er sprake is van een "mate waarin" en we dus niet van een absoluut criterium (ja of nee) kunnen spreken. Ik wil hier aan toevoegen dat die "mate waarin" geen glijdende schaal is maar een aantal onderscheiden schalen waartussen enorme onoverbrugbare kloven bestaan. Om het maar even simpel te stellen: Een dier zal zich nooit kunnen afvragen of een mens kan lijden. Je mag niet zonder meer zeggen dat indien het antwoord op de vraag of er enige capaciteit tot lijden of intelligentie aanwezig is "ja" luidt, je ook moet besluiten dat voor al deze wezens dezelfde morele wetten gelden.
Dit alles onder het thema: is een dier een mens en heeft het dier dan eveneens het paradijs verlaten door van de boom der kennis te eten.
In den beginne was het woord: De mens ontstaat doordat hij taal machtig wordt.
verliest men het paradijs (van de onschuld): door de kennis van schuld en onschuld verliest met het (woordloze) paradijs waarin niets een betekenis heeft. En waar in retrospectief alles niet-schuldig is.
@Blackadder
Dat grijpt terug op de idee van onze geachte vrijdenker Floris van den Berg, berstuurder van een hier niet meer met name te noemen vereniging. Daartoe een stukje van mijn repliek in een niet nader te noemen blad:
Daarom wil ik wat dieper ingaan op de door Floris tot hoogtepunt van 2500 jaar filosoferen uitgeroepen drie woorden "can they suffer", dat hij tot uitgangspunt van zijn constructie neemt. Ik ga er daarbij maar even aan voorbij dat hiermee zeer veel zeer grote denkers een behoorlijk onrecht wordt aangedaan.
Daniel Dennett heeft zich in wat ik als zijn belangrijkste werk beschouw, "Consciousness Explained (1991)", uitgebreid bezig gehouden met de wenselijkheden en onwenselijkheden van de (morele) houding van mensen tegenover dieren. Ik laat hem hier even aan het woord.
<Citaat Dennett 1991 p 449-451 vertaling VO hier weggelaten :conlcusie: "Het gevoelsleven van het lijden is waarneembaar bij dieren die voldoende ratio bezitten om (potentieel [VO]) dat lijden tegen te gaan.">
Vrij vertaald komt dat er op neer dat lijden een functie is van de hoeveelheid ratio, waarmee we op het
punt aankomen waarbij het niet uitmaakt of je lijden of de mogelijkheid tot op een of andere manier met enige intelligentie reageren op gebeurtenissen in de omgeving tot uitgangspunt neemt. Deze exercitie maakt vooral duidelijk dat er sprake is van een "mate waarin" en we dus niet van een absoluut criterium (ja of nee) kunnen spreken. Ik wil hier aan toevoegen dat die "mate waarin" geen glijdende schaal is maar een aantal onderscheiden schalen waartussen enorme onoverbrugbare kloven bestaan. Om het maar even simpel te stellen: Een dier zal zich nooit kunnen afvragen of een mens kan lijden. Je mag niet zonder meer zeggen dat indien het antwoord op de vraag of er enige capaciteit tot lijden of intelligentie aanwezig is "ja" luidt, je ook moet besluiten dat voor al deze wezens dezelfde morele wetten gelden.
Dit alles onder het thema: is een dier een mens en heeft het dier dan eveneens het paradijs verlaten door van de boom der kennis te eten.
Volg mij @VictorOnrust
Volg mij @VictorOnrust
-
siger
Griekse taal, Romeinse beschaving, Romeinse gedachte (we spreken over omstreeks 100 oj.)MNb schreef:Zo niet, dan Grieks.siger schreef:"In den beginne was het woord [logos]" is een typisch Romeinse gedachte.
Dat verandert niets aan mijn waarheidsvraag (zoals jij dan ook niet suggereerde).
-
siger
Eens, MNb.
Het "Woord" waar Johannes over schrijft, heeft niets te maken met het ontstaan van mensentaal, het is een aanduiding van het goddelijke principe. Het is, nauwkeuriger, de christelijke recuperatie van het Romeins-stoicijns begrip "Logos", door het af te splitsen van het universum en het al ervóór te laten bestaan, om zo schepper te kunnen worden. Een idealistische kunstgreep in een integraal-materialistisch wereldbeeld.
Het "Woord" waar Johannes over schrijft, heeft niets te maken met het ontstaan van mensentaal, het is een aanduiding van het goddelijke principe. Het is, nauwkeuriger, de christelijke recuperatie van het Romeins-stoicijns begrip "Logos", door het af te splitsen van het universum en het al ervóór te laten bestaan, om zo schepper te kunnen worden. Een idealistische kunstgreep in een integraal-materialistisch wereldbeeld.
- BadAssChick
- Ervaren pen
siger schreef:Eens, MNb.
het woord waar Johannes over schrijft gaat over Jezus als in principe woordvoerder voor z,n vader de Almachtige God
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God
bron: de bijbel johannes 1:1
niks meer en niks minder of anders
daarnaast over de waarheid van de bijbel wordt al zolang als de bijbel bestaat gediscussieerd...m.i, is de bijbel niet compleet en is de huidige bijbel van vandaag een vertaling van een vertaling van een vertaling....enz enz
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Welk woord, en in welk begin?Victor Onrust schreef:Je kunt veel zeggen over de onzin die er allemaal in de bijbel staat maar één waarheid werd daar toch wel ingezien: "In den beginne was het woord" en:
Onschuld is vooral onmondigheid, en zeker geen paradijs.Door het nuttigen van de vrucht der kennis verliest men het paradijs (van de onschuld).
Daarnaast kunnen dieren de "vrucht der kennis" niet nuttigen, maar ook hun wereld is daarmee geen paradijs.
Zoals MNb al aankaartte: Wat doet de Bijbel daaraan?Ofwel: er is een kloof tussen de denkende mens en de rest van de (levende) natuur.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Victor Onrust
- Forum fan
- Contacteer:
Volgens mij heb ik nergens beweert dat de bijbel ,god of wie dan ook "iets ergens aan moet doen".Jagang schreef:Zoals MNb al aankaartte: Wat doet de Bijbel daaraan?
Het ging er om dat, op een wat kromme manier verwoord, er een enkel juist inzicht in blijkt te staan.
Je vragen naar de letterlijkheid vind ik verder niet zo interessant.
Volg mij @VictorOnrust
Volg mij @VictorOnrust