De vrijdenkersgedachte over kerstvieren van Boris vd Ham
Moderator: Moderators
De vrijdenkersgedachte over kerstvieren van Boris vd Ham
Vrijdenkers en kerst, een impressie van Boris van der Ham.
http://www.youtube.com/watch?v=fqjwPz17AL0
http://www.youtube.com/watch?v=fqjwPz17AL0
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Re: De vrijdenkersgedachte over kerstvieren van Boris vd Ham
Dit is toch allang bekend? Overigens is de zonnewende het moment in december waar ik het meest naar toe leef en heb ik een hekel aan de feestdagen.
Er zijn trouwens ook theorieën dat religie een bijproduct is/kan zijn van wetenschap. De bewegingen van hemellichamen werden gevangen in verhalen en voor je "viva la method wéténschappez" kon zeggen had het gepeupel meer oog voor de verhalen dan voor de wetenschap.
Verder is wat mij betreft de zon sowieso meer god dan alle bedachte goden bij elkaar.
Er zijn trouwens ook theorieën dat religie een bijproduct is/kan zijn van wetenschap. De bewegingen van hemellichamen werden gevangen in verhalen en voor je "viva la method wéténschappez" kon zeggen had het gepeupel meer oog voor de verhalen dan voor de wetenschap.
Verder is wat mij betreft de zon sowieso meer god dan alle bedachte goden bij elkaar.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Vandaar dat de zon ook lang als god gezien werd. Goden zijn de invulling van de verwondering en de onwetendheid van de mens. En het antwoord op de behoefte aan verklaring.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Kitty schreef:Vandaar dat de zon ook lang als god gezien werd.
<< >>
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Creator van het zonnestelsel, gever van leven, brenger van licht, voor ons mensen oneindig groot. Ik betwijfel echter of de zon daadwerkelijk leeft, maar onze favo ster is inderdaad meer god dan om het even welk knullig menselijk bedenksel.GayaH schreef: Is Solar, Vader Zon, dan geen God?
*
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Ik vraag me af waarom men in Australië dan ook nog altijd kerst viert.
Het is daar nu hoog zomer.
Het is daar nu hoog zomer.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Nee, dat is een ster.GayaH schreef:Kitty schreef:Vandaar dat de zon ook lang als god gezien werd.
<< >>Is Solar, Vader Zon, dan geen God?
*
Een kleine nog wel.
En ongeslachtelijk, bovendien.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Waarom zou een God geen (kleine) ster kunnen zijn?Jagang schreef:Nee, dat is een ster.GayaH schreef:Kitty schreef:Vandaar dat de zon ook lang als god gezien werd.
<< >>Is Solar, Vader Zon, dan geen God?
*
Een kleine nog wel.
En ongeslachtelijk, bovendien.
Vuur is niet ongeslachtelijk, vuur is mannelijke energie!
Zonder mannelijke energie zou Gaia geen leven hebben voortgebracht!
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Heb ik het beter voor elkaar. Ik leef in een dorp waar geen zonnewende of midwinter is. Altijd 12 uur per dag licht.Marinus schreef:Dit is toch allang bekend? Overigens is de zonnewende het moment in december waar ik het meest naar toe leef en heb ik een hekel aan de feestdagen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Een paar dagen geleden zag ik een stukje op RTL Nieuws over de VS. Er zijn winkels die persé politiek correct willen zijn en die daarom geen "Merry Christmas" gebruiken maar "Happy Holidays". Er werd dan bij gezegd dat ze dat doen om niet-Christenen, zoals Joden of atheïsten, niet voor het hoofd te willen stoten.
Ik stoorde me eraan dat ze denken dat ze atheïsten voor het hoofd stoten als ze "Merry Christmas" zouden zeggen. De manier waarop het gebracht werd was alsof je "respect" moet tonen door bepaalde "gevoelige" dingen niet te zeggen tegen atheïsten. Alsof het een soort geloof is, en je moet "respect" hebben voor iedereen z'n geloof en geen "gevoelige" dingen zeggen die z'n geloof zouden kunnen beledigen. De correspondent heeft nog niet helemaal begrepen dat atheïsme niets meer is dan het ontbreken van geloof.
Ik vind het ook onzin dat sommige atheïsten gaan ageren tegen het vieren van kerstmis omdat het zogenaamd een religieus feest is. Met dat soort opstandigheid bereik je helemaal niets.
Ik stoorde me eraan dat ze denken dat ze atheïsten voor het hoofd stoten als ze "Merry Christmas" zouden zeggen. De manier waarop het gebracht werd was alsof je "respect" moet tonen door bepaalde "gevoelige" dingen niet te zeggen tegen atheïsten. Alsof het een soort geloof is, en je moet "respect" hebben voor iedereen z'n geloof en geen "gevoelige" dingen zeggen die z'n geloof zouden kunnen beledigen. De correspondent heeft nog niet helemaal begrepen dat atheïsme niets meer is dan het ontbreken van geloof.
Ik vind het ook onzin dat sommige atheïsten gaan ageren tegen het vieren van kerstmis omdat het zogenaamd een religieus feest is. Met dat soort opstandigheid bereik je helemaal niets.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
-
Jinny
Kerst is niets meer of minder dan het oude midwinterfeest.
Ingepikt door de monotheïsten, maar dat doet aan de oorsprong niets af.
Ik heb er als atheïst ook totaal geen probleem mee om het te vieren.
Ingepikt door de monotheïsten, maar dat doet aan de oorsprong niets af.
Ik heb er als atheïst ook totaal geen probleem mee om het te vieren.
Ik ageer niet tegen kerst. Maar vroeger in Nl kostte het me nogal moeite om het te ontlopen. En ik word nu eenmaal opstandig van opdringerigheid.Jasper schreef:Ik vind het ook onzin dat sommige atheïsten gaan ageren tegen het vieren van kerstmis omdat het zogenaamd een religieus feest is. Met dat soort opstandigheid bereik je helemaal niets.
Nu gaat het beter. Maar ja, de mensen met geld hier zijn geen christen, maar moslim of hindoe en de christenen hier hebben geen geld en geven het liever uit aan vuurwerk. Dat laatste vind ik iets minder onverdraaglijk.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff