Is een agnost iemand die niet durft te kiezen

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Rereformed schreef:
Jutter schreef: Ik probeer gewoon rekening te houden met anderen, ik geef me niet aan ze over. Voor mij is het andere het andere, niet het meerdere. Ik ben anders. Ik zeg het niet alleen anders, ik zie het zie het zoals ik het zeg.
Ik ben niet religieus.

Sorrie.
Ik begrijp het: jij bent anders. Het is hetzelfde als met muziek. Iemand die niet geroerd wordt door wat voor vorm van muziek dan ook is te vergelijken met een niet-religieus persoon. Is dit een goede opvatting van jou?
Hoe je dat uit mijn woorden hebt weten te halen is mij een raadsel.
Dit lijkt mij een non-sequitor
Ik zou jou willen vragen waar iemand aan moet voldoen om een religieus persoon te zijn?

Taal is een algemeen bezit. Als iedereen zijn eigen betekenis aan woorden gaat geven, begrijpt niemand straks nog een bal van elkaar
De Van Dale online was niet bereikbaar. Maar dit is uit de Meriam Webster.

1 : relating to or manifesting faithful devotion to an acknowledged ultimate reality or deity
Een verhouding zoeken met, of een trouwe toewijding manifesteren voor, een ultieme realiteit (in jouw geval dat je ondergeschikt bent aan alles om je heen) of god

<a religious person> <religious attitudes>
2 : of, relating to, or devoted to religious beliefs or observances
3 a : scrupulously and conscientiously faithful b : FERVENT, ZEALOUS

Dat laatste betekent fanatiek. Ik denk ovrigens niet dat jij een fanaat bent. Don't worry.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Ik beschouw mijzelf als atheïst/agnost. Ik geloof niet in God maar sluit het bestaan ervan ook niet uit. Echter, dan is inderdaad de vraag wat God is. In mijn visie staat God voor mij niet gelijk aan Jezus, Allah etc maar aan een scheppende kracht. Hoe en wat weet ik zelf ook nog niet maar ik geloof dat de antwoorden op veel van onze vragen in onszelf zitten. Onze hersenen. Alleen zouden we deze ooit wel helemaal kunnen bevatten? Ik heb wel het gevoel dat we ergens naar toe groeien. Ik heb eerlijk gezegd ook dat ik niet kan bevatten hoe het kan dat alles zo perfect in elkaar zit als dit niet met enig doel is. :oops: We hebben als doel te overleven, maar waarom? Naja, het leuke van het leven is denk ik ook wel dat we nog zoveel niet weten, hebben we wat te doen. 8)
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

De scheppende kracht zit in alles, maar dan heb je meer dat pan(en)theïstische idee. Tja, omdat nou God te noemen... je hebt er verder niks aan: je hoeft het niet te aanbidden, je hoeft er niet voor naar de kerk, je hoeft er niets voor te onthouden, het zal je nooit belonen/straffen, etc. Aan de andere kant: je zou het water geven aan planten ook als 'aanbidding' kunnen zien en dan is de 'zegen' dat die groene dingen groeien. :D
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Apologetus schreef:De scheppende kracht zit in alles, maar dan heb je meer dat pan(en)theïstische idee. Tja, omdat nou God te noemen... je hebt er verder niks aan: je hoeft het niet te aanbidden, je hoeft er niet voor naar de kerk, je hoeft er niets voor te onthouden, het zal je nooit belonen/straffen, etc. Aan de andere kant: je zou het water geven aan planten ook als 'aanbidding' kunnen zien en dan is de 'zegen' dat die groene dingen groeien. :D
Maar wie/wat heeft de scheppende kracht dan geschapen en wie/wat heeft dat dan weer gedaan? dat is het punt. Gelovigen zeggen dat ze niet geloven dat alles er zo maar kan zijn maar voor hun God geld dat blijkbaar niet. Die was er dan ineens altijd. En wat is altijd? Nu?

Als ik zie hoe men met technologie vordert vraag ik me af, zullen we ooit zover zijn dat we iets kunnen maken dat zich ooit zal afvragen wat het hier doet? Wie wat waar en hoeeeee??
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Een scheppende kracht!
Hoe meet je die?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Tja, ik ben geen wetenschapper en ken al die theorieën niet, maar er is sowieso iets dat altijd al bestaat (wat je ev. God zou kunnen noemen) en door gebeurtenissen kon dit zich ontwikkelen wat het alles nu is (en de aarde maar een zeer miniscuul onderdeel van is). Het heeft zichzelf geschapen, nou ja, veranderd van samenstelling.

@cluny: een scheppende kracht is te meten aan wat er uit komt, lijkt me.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed vier jaar geleden schreef: In mijn oneindige discussies over religie is het mijn ervaring geweest dat er weinig is wat zoveel misverstanden oplevert dan juist discussies over de godsdienst. Ik ben er dan ook zeer moe van geworden en zou het liefst er niet meer aan mee willen doen.

Haha, wat leuk mijn eigen woorden van vier jaar geleden onder ogen te krijgen. Ik begreep nog niet eens dat ik enkel pas begonnen was met denken. En toen al moe? Come on Rereformed, ken uzelve...... :lol: :lol:

Ik heb overigens sindsdien geleerd dat je religiositeit moet zeggen, en niet religieusiteit, da's toch een hele vooruitgang.
Het is echter ook mijn ervaring dat wanneer mensen maar lange tijd in gesprek blijven met elkaar ze uiteindelijk altijd heel dicht bij elkaar blijken te staan.
Dat heb ik ook sindsdien vaak ervaren. Ik ben zo blij dat ik vele forummers heb leren kennen!
Iemand heeft het eens zo gezegd: een atheist en een moderne gelovige hebben veel meer met elkaar gemeen dan de modern gelovige en de gelovige uit het jaar nul. Dit gegeven doet mij hunkeren naar een tijd waarin de mensheid geen onenigheid meer zal hebben over godsdienst. Ik ben ervan overuigd dat het eens zover zal komen. Helaas zal het nog honderden jaren duren...

Het allerbeste toegewenst Andries!
Het allerbeste toegewenst aan alle medeforummers!
Born OK the first time
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Apologetus schreef:Tja, ik ben geen wetenschapper en ken al die theorieën niet, maar er is sowieso iets dat altijd al bestaat (wat je ev. God zou kunnen noemen) en door gebeurtenissen kon dit zich ontwikkelen wat het alles nu is (en de aarde maar een zeer miniscuul onderdeel van is). Het heeft zichzelf geschapen, nou ja, veranderd van samenstelling.

@cluny: een scheppende kracht is te meten aan wat er uit komt, lijkt me.
Is er meer scheppende kracht nodig om het gehele universum vanuit een punt te laten komen en dan in stand te houden dan dat er nodig is om deze woordjes op het beeldscherm te laten verschijnen?
En waarom dan wel?
Of juist weer niet?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Apologetus schreef:(wat je ev. God zou kunnen noemen)
Je hecht nogal aan die drie lettertjes?
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

@Rereformed: Ik snap niet helemaal de link tussen dit topic en je post?

@cluny: Ik heb werkelijk geen idee. :)

@Socratoteles: Absoluut niet, maar dit zei ik als reactie aan Yoyo:
Yoyo schreef:Ik geloof niet in God maar sluit het bestaan ervan ook niet uit.
Men in Black
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Apologetus schreef:
@cluny: Ik heb werkelijk geen idee. :)
Wellicht is het niet logisch om te denken dat het universum doordrenkt is met scheppende kracht.
Wellicht is het logischer om simpelweg te stellen: Er is geen scheppende kracht.
Wat wel zo plezierig is want stel je voor dat je iemand tegenkomt die datgene wat er gewoon niet is maar waar wel over gefilosifeerd wordt, God gaat zitten noemen.
Wat een ellende zou dat zijn. Ik moet er niet aan denken.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Wat verstaan we onder "scheppend"?
Alles is. Niets is geschapen. Energie gaat niet verloren, materie gaat niet verloren (eigenlijk zijn deze twee allebei gelijk). Verandering is er wel (altijd), maar dit kun je zien als slechts een verandering in de toestand van de energie/materie. Wel is het opmerkelijk dat zo'n beetje alle (is er uberhaupt een uitzondering?!) processen de sterke voorkeur hebben voor 1 richting, als men deze relativeert aan "tijd".

Spreken over een scheppende kracht is dus naar mijn mening onjuist.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Joe Hn schreef:Wat verstaan we onder "scheppend"?
Alles is. Niets is geschapen. Energie gaat niet verloren, materie gaat niet verloren (eigenlijk zijn deze twee allebei gelijk). Verandering is er wel (altijd), maar dit kun je zien als slechts een verandering in de toestand van de energie/materie. Wel is het opmerkelijk dat zo'n beetje alle (is er uberhaupt een uitzondering?!) processen de sterke voorkeur hebben voor 1 richting, als men deze relativeert aan "tijd".

Spreken over een scheppende kracht is dus naar mijn mening onjuist.
Alles is, maar dit vaak als gevolg van elkaar. Dat zou je een scheppende kracht kunnen noemen. Ik denk dat energie dan het dichtste bij het godsbegrip komt. Maar waarom het dan nog idd God noemen..
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Gewenning en angst voor vernieuwing ... ?

Angst voor het onbekende? (is dit misschien ook de reden waarom we in bovennatuurlijke verklaringen geloven?)

Nog een mooie stelling ; ALLES IS ANGST
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Joe Hn schreef:Nog een mooie stelling ; ALLES IS ANGST
Afbeelding
Gesloten