Is atheïsme de nieuwe religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Re: Is atheïsme de nieuwe religie?

Bericht door chromis »

Het is voor mij een indicatie van een 'persoonlijk lossere kijk' die ik op zaken heb gekregen: jaren geleden kon ik het echt niet in mijn hoofd halen om 'gebruik te maken van zulke "kennis"'; die allergische reactie die jij krijgt herken ik wel. ;) ...en is essentieel: datgene wat je 'het spirituele domein' zou kunnen noemen (dat woord 'spiritueel', laat ik daar maar niet over beginnen...) kan je het beste zien als een grote zak met glasscherven... en hier en daar een diamant. En het moet 'je ding' zijn. Anders zie je ze niet. Eerder schreef ik (om die reden): het is een andere interesse en bezigheid. Maar Sam Harris was voor mij wel 'belangrijk'. Ik vind het daarom dan 'extra leuk' dat hij bekend staat als "one of the four horsemen of atheïsm" :mrgreen:
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Chromis,

Ik deel je gelijkenis met diamant verbergende glasscherven niet omdat ik teveel na heb gelopen inzake de marketing van het spiritueel aanklevende door het voorspiegelen van het onbereikbare.

De neiging tot geloven is een van de best exploiteerbare eigenschappen. Vooral bij mensen. Waarschijnlijk omdat mensen meer fantasie hebben te bedwingen dan andere dieren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

De kunst is om "de neiging tot geloven" (en meer: aangeleerde patronen, ideologieën) te zien gebeuren en te onderzoeken in jezelf, inclusief motivaties en emoties. Het lastigste: dat zien gebeuren zonder oordeel (dat 'de meting bevuilt', wellicht zaken onderdrukt). De 'contemplatieve methodes' richten zich daarom in eerste instantie op "jou", en "het medium" waarin dat voltrekt. Het is in elk geval een essentiële stap. Dat "onbereikbare"... en "waarom je dat wil bereiken" en "waarom je denkt dat dit onbereikbaar is" en zo zijn goeie vragen. Daarom sloot ik post #603734 af met "Richt je naar binnen in plaats van naar buiten en 'de anderen', dat is een goed begin.". Dit gedoe begint bij jezelf. Ontdek eerst maar eens wat dat "is".

@mods: verhuis gerust diverse posts van o.a. mij en Roeland naar een topic getiteld "Spiritualiteit: Advaita, Zen, Zelf-onderzoek" o.i.d.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Chromis schreef:De kunst is om "de neiging tot geloven" (en meer: aangeleerde patronen, ideologieën) te zien gebeuren en te onderzoeken in jezelf, inclusief motivaties en emoties.
Chromis,

In dit topic valt op dat de naam Pascal Boyer, een antropoloog die "Religion Explained. The Evolutionary Origins of Religious Thought" *) schreef , niet voorkomt.
Het wat afstandelijk herkennen van het slijten van geloven, blijf ik voorop stellen. ***)

Ik houd me daarom bij het eerste deel van je zin, namelijk het herkennen van geloven in de breedste zin van het woord **), zodat je als het ware eerst de paraplu leert opsteken tegen omstandigheden die de neiging oproepen om mee te gaan in andermans standwerkersverhalen. Later kan je dan altijd de blik naar binnen werpen om te zien of je niet nat wordt van je eigen zweet.

Een nieuw topic starten kan je zonder moderator regelen.

Roeland

*) Pascal Boyer
Godsdienst verklaard, de oorsprong van ons godsdienstig denken

**) Het onbewijsbare voor zoete koek slikken en naleven.

***) https://skepticalinquirer.org/exclusive ... niversity/
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hallo Roeland, ik vermoed vooral dat de "off-topic" conversatie tussen ons uit deze draad afgesplitst kan worden. Ik denk dat een topic hierover eigenlijk zinloos is (en niet past), en wellicht ook mijn aandeel in de daadwerkelijke conversatie vanuit het perspectief van dit forum.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

chromis schreef: 23 jul 2022 11:45 Hallo holog, wat betreft die toelichting,

....

Die "Time to move on... ?" is min of meer bedoeld als een soort 'uitnodiging' voor "diegenen" die mogelijk (al jaren?) zijn vastgeslagen in "dat Christelijke gedoe" (pro en contra), daarmee 'in cirkeltjes' blijven draaien en draaien en draaien, tot "zum kotzen"; ik vermoed dat daar o.a. de 'motivatie' voor dat "atheisme is een religie"-idee (en de mate waarin dit nu zo neer wordt gezet) daar uit kan vloeien (dat is een gissing), maar je kan ook gewoon de kern van de kwestie anders bejegenen, via een andere aanvliegroute, verandering van spijs doet eten... met de 'hoop' dat er gestopt wordt met het opeten van de menukaart (in plaats van het gerecht), of met de noodzaak die menukaart te willen verscheuren.
Danku wel voor de toelichting.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ik vermoed dat als je op zoek bent naar een "atheïstische religie" dat je dan wel Alain de Botton zal tegenkomen met zijn boek: Religie voor atheïsten: een heidense gebruikersgids. Er is een Engelse wikpedia pagina over het boek.

Daarbij de volgende opmerkingen.
  • Dat een aantal atheïsten zich op een dergelijke manier verenigen, maakt van atheïsme nog geen religie.
  • Het is niet beperkt tot de positieve of de negatieve atheïsten.
  • Je kan je hier zelfs afvragen in hoeverre we hier met een atheïstische organisatie te maken hebben. Want het lijkt voornamelijk om de rituelen te gaan en niet om wat mensen geloven. Het is dus eerder orthopractisch gericht dan orthodox. Ik zie geen aanwijzingen dat gelovigen die zouden willen deelnemen geweerd zullen worden. Seculier lijkt dan ook eerder van toepassing dan atheïstisch.
Je hebt ook het boek van Leo Apostel: Atheistische Spiritualiteit en het boek onder redactie van Gily Coene: De kunst buiten het zelf te treden Naar een spiritueel atheïsme.

Het woord "spiritueel" in deze context is wel enigszins controversieel. De spiritualiteit waarvan hier sprake is, is geen zoektocht naar een verbinding met het bovennatuurlijk. Het gaat om de vaststelling dat mensen geneigd zijn om betekenis(sen) te hechten aan wat er in hun leven gebeurt, waarbij men zoekt naar manieren om mensen te ondersteunen die een vorm van hopeloosheid ervaren omdat ze daar momenteel niet in slagen. Het boek van Apostel is te lang geleden dat ik dat gelezen heb maar wat het boek onder redactie van Gily Coene betreft kan men de zelfde opmerking plaatsen als bij Alain de Botton. De spiritualiteit waar het omgaat is zowel aanwezig bij gelovigen als ongelovigen. Het atheïstische zit hem enkel in het feit dat men niet gaat aankloppen bij goden om ze tot stand te brengen. Het is niet nodig om goden af te zweren om er gebruik van te kunnen maken. Dus ook hier is seculier misschien meer van toepassing dan atheïstisch.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus,

Opvallende mening van Alain de B. In je link:
In the "Institutions" chapter, De Botton describes organised religions as being efficient at spreading their message, having financial clout and enacting social change, and compares them to corporations.
Roeland
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 22 jul 2022 15:39
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57
axxyanus schreef: 21 jul 2022 13:43 Ik vind vooruitgang een te omvattende term om daar een uitspraak over te doen.
Hee maar dat is interessant! Wat een eerbied voor een woord ineens!
Ik heb helemaal geen eerbied voor dat woord. Aleen hangt het antwoord af van een boel details. Als iemand mij vraagt of een auto een betrouwbaar voertuig is, dan zal het antwoord op die vraag ook afhangen van heel wat details.

Ik noem dat eerbied, omdat je niet tot een oordeel wilt komen of vooruitgang een hersenspinsel is voordat je over de details beschikt waar dit van afhangt. Het is een te omvattende term. Uit respect voor alle mogelijke betekenissen van het woord schort je het oordeel op.

Te oordelen of het concept God een hersenspinsel is hangt evenzeer van een boel details af. Ook dat is een te omvattende term. Maar nu maakt dat ineens minder uit, nu is het geen punt om je tot de uiterst simplistische fundamentalistische interpretatie te beperken waarin God een soort magische boskabouter is en het – als direct gevolg van deze interpretatie – tot hersenspinsel te verklaren, want nu heb je die eerbied niet.

Het is gewoon een kwestie van voorkeur. Neutraal gezien zou het geloof in de vooruitgang net zo gemakkelijk een hersenspinsel genoemd kunnen worden. Het is even weinig empirisch, even onbewijsbaar, etc. maar door je voorkeur gun je het ene het voordeel van de twijfel en het andere niet, verklaar je sommige termen gemakkelijker voor onzin dan andere. Het is een verschil in mate van eerbied.

En er is ook helemaal niets mis mee om een voorkeur te hebben! Ik verwacht van niemand neutraal te zijn of begrippen met ‘eerlijkheid’ te bejegenen. Dat zou teveel gevraagd zijn. Ik benoem deze voorkeur gewoon, en wijs op de mogelijkheid dat deze wel eens deel uit zou kunnen maken van een geïnstitutionaliseerd waardesysteem.

Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Weet je welke term nog vele malen omvattender is? God. Geen probleem om daar op te spugen, maar het woordje vooruitgang, een van de heilige huisjes van de moderniteit, daar mogen we ineens niet aankomen, dat mag geen hersenspinsel genoemd worden, ondanks dat het precies aan de hier door jouzelf opgeworpen definitie voldoet. Waar is de ‘epistemologische ondersteuning’ voor deze term?
Waar haal jij die ‘epistemologische ondersteuning’ vandaan?

Dat is jouw term. Ik vraag je gewoon een poging te doen om te zien hoe het zou zijn om dezelfde scepsis, die je met recht elders toepast, ook eens op de in het atheïsme gerespecteerde begrippen toe te passen. Als je iets een hersenspinsel noemt, omdat er geen ‘epistemologische ondersteuning’ voor is – prima, heel goed, heb jij mij dit zien tegenspreken? – doe datzelfde dan toch ook eens met andere begrippen waarvoor dat net zo goed het geval is.

Kijk ook eens, gewoon voor de lol, door diezelfde kritische lens naar het geloof in de vooruitgang, het materialisme en naar de mensen die zichzelf ‘wetenschapper’ noemen maar zich daar niet door laten weerhouden om radioboodschappen de ruimte in te sturen in de hoop dat marsmannetjes die op zullen vangen! Dan zien dat er nu ineens een heel andere standaard wordt gehanteerd. Nu is ineens niets te gek? Nu is het ineens: ‘het zou toch kunnen...’?

Hoe vaak hoor je de moderne mens niet vol trots verklaren: ‘werkelijkheid ben ik, geheel en al’ alsof hij zonder waanbeelden, fantasmen en illusies in het leven zou staan? Gemakkelijk gezegd, als je de eigen denkbeelden niet aan dezelfde toetssteen onderwerpt.

Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Begrijp nou toch, niet het spugen op de term God is wat ik hier aan de orde stel – doe wat je niet laten kunt! – maar juist het voor heilig verklaren van andere idealen. Laat dit voor heilig verklaren nu juist een kenmerk van religie zijn...
Hoe nu eens op met op zo'n simplistische manier te proberen van iets een religie te maken. Wat jij hier heilig noemt is gewoon iemands vooroordeel waar die aan gehecht is. Dat is gewoon een menselijk kenmerk en niet een speciaal kenmerk van religie.

Haha wat je hier nu af en toe met mijn standpunten doet lijkt op wat je met religie doet. Je versimpelt het tot het absurde af, en zegt vervolgens: wat simpel!

Natuurlijk is er een verband tussen religie en vooroordelen! Een heel groot verband. En nee, natuurlijk is het bestaan van een vooroordeel niet genoeg om van een religie te spreken. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg wel dat het interessant is het institutioneel voorschrijven van bepaalde vooroordelen te vergelijken met kerkelijke activiteit.

Het concept god is helemaal niet zo complex.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Bepaalde fundamentalistische gelovigen miskennen dit, en spreken over God als een ding in de wereld.
Het zijn niet de fundamentalisten die iets miskennen. Het zijn niet de fundamentalisten die semantische spelletjes spelen. Het zijn ook de fundamentalisten die gewoon over hun god praten, zoals gelovigen eeuwen over hun god hebben gepraat.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Misschien snappen ze het verschil niet zo goed tussen idealiteiten en fysieke objecten? Het mooie is nu, dat het sterk atheïsme, over het algemeen, en in ieder geval op de manier waarop het door jou hier getypeerd word in eerdere berichten, met de fundamentalisten mee gaat in deze kortzichtige interpretatie van het woord! Ze zeggen; “Nou, God, dat is een soort van boskabouter, maar dan met een nog mooiere baard en ongelimiteerde krachten” en voegen daar slechts aan toe: “Nou ja, zoiets bestaat dus niet.”
Waarom is de interpretatie van de fundamentalisten kortzichtig? Waarom zou ik jou moeten geloven dat god een ideëel beeld is? Ik geloof de theologen ook niet als ze daarmee beginnen.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57 Dit is het mooie: Het sterk atheïsme deelt dus een godsbeeld met de fundamentalisten in dezen! Het vertoont een uiterst opmerkelijke overeenkomst, waarvan het uiterst plezierig is om er van opmerkzaam te zijn.
Het godsbeeld van de fundamentalisten, is het oorspronkelijke godsbeeld. De moderne theologen en hun volgers hebben gewoon dat woord gekaapt om er een heel eigen interpretatie aan te geven.

Ja, oké, dat is duidelijk, jij bent het (op dit punt) dus eens met de fundamentalisten, en ik niet. Daar rust ons verschil in visie dan ook volledig op.

Als jij van mening bent dat de termen God en religie verwijzen naar dat wat quasi-ongeletterde fundamentalisten en met hooivork zwaaiende hillbillies er onder verstaan, en ieder andersoortig gebruik van de termen een huichelachtig semantisch spel van moderne theologen noemt, ja, dan vind ik het ook helemaal niet vreemd dat we hier en daar een verschillende mening zijn toegedaan. Dat is dan gewoon het gevolg van dit overkoepelende verschil in visie.

Plato, Aristoteles, de gnostiek, christelijke en Indiase mystici, Spinoza, misschien is het je wel eens opgevallen dat ook zij een en ander over het godenrijk te melden hebben? Maar dat kun je toch niet allemaal onder de huichelarij van moderne theologen scharen?

In mijn optiek is het denken voor anderen te kunnen bepalen wat het dan precies is, dat ze onder hun religieuze termen verstaan (namelijk fundamentalisme), zeer vergelijkbaar met de opvatting dat iedere atheïst ook automatisch een communist is. Misschien ben je de zaken zo iets te veel voor anderen aan het invullen?

Jij laat je gewoon verblinden door de moderne theologen. Waarbij je negeert dat wat die theologen beweren een heel recente ontwikkeling is, juist omdat meer en meer duidelijk werd dat wetenschappelijk niet te ondersteunen viel en dat de meeste gelovigen die theologen niet volgen.

Merk op dat het fundamentalisme juist in reactie op deze 'moderne theologen' van jou ontstaan is, en dus juist veel recenter is. Ja, als een poging 'terug naar traditie' te keren, dat wel, maar dat lijkt mij een uitermate kunstmatige en gefaalde poging. Jou blijkbaar niet, jij lijkt met ze mee te gaan dat dit inderdaad een terugkeer naar traditie vertegenwoordigt.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

chromis schreef: 23 jul 2022 08:41 Het probleem met elk woord (dus: symbool) is dat 'het woord het ding niet is', het is een referentie. Dat klinkt op zich simpel, maar het heeft (als je hierover wenst te contempleren) verregaande consequenties. Met woorden spelen kan zeker leuk en belangrijk zijn, maar het zijn zandkastelen 'op het strand' en voor je het weet... wordt het vloed. Maar het zijn de enige 'tools' die we hebben om effectief te kunnen communiceren en kennis over te dragen.

Klopt, jij snapt het. Uiterst verregaande consequenties. En die zandkastelen, die hebben ook onderhoud nodig, en dat is weer waar discussies hun plaats hebben in deze mooie constellatie. Wat jij met woorden spelen noemt is inderdaad gevaarlijk, maar het is tegelijkertijd ook de enige manier om taal in leven te houden.

Stel dat... je eigenlijk mensen "receptief zou willen maken voor" (of "op zoek zou willen laten gaan naar") datgene wat zeker niet de meesten "God" zouden willen noemen dan helpt dat woord 'contra-productief'. Het vervolgens oprekken van de exoterische definitie leidt tot weerstand van veel (vooral fundamentalitische) theïsten: diegenen die dat niet bieden zullen voor een groot deel diegenen zijn die hopen dat jouw opgerekte betekenis (en jouw 'missie') leidt tot "het (terug)winnen van zieltjes".
chromis schreef: 23 jul 2022 11:45 Op een of andere manier lijkt er een behoefte te zijn om "dat" te shoe-hornen in dat "Christelijke gedoe", maar daar moet de exoterische (en gangbare) definitie nogal voor "opgerekt" worden.

Het oprekken van de exoterische definitie? Shoehornen? Beste man, zet je de zaken nu niet precies op zijn kop?

Ik breng het sterk atheïsme ter sprake. Sterk atheïsme is zoals ik de term begrijp niet het ontkennen van het bestaan van exoterische goden, maar dat van alle goden.

Als nu een sterk atheïst het bestaan van andersoortige goden niet goed op zijn netvlies heeft, dan is het niet zozeer dat ik die begrippen oprek, dan is het accurater om te stellen dat deze atheïst zich niet zo goed beseft wat het eigenlijk is, waar hij in gelooft. Zoals overigens zo vaak het geval is met geloven. Ik zal bijvoorbeeld niets nieuws vermelden als ik je zeg dat er veel christenen rondlopen zonder kennis van de Bijbel, veel moslims zonder kennis van de Koran, etcetera ad infinitum.

Bepaalde atheïsten 'zien dat', en dan volgt weerstand. Axxyanus schrijft: "Jij laat je gewoon verblinden door de moderne theologen."; dat is wel 'l*llig' om te lezen als je in werkelijkheid zit te snoepen van een opengetrokken blikje Nisargadatta's. :mrgreen:

Dat is niet zozeer lullig als wel een beetje kortzichtig. Er zijn miljarden gelovigen op deze Aarde, en iemand zou denken dat hij weet waar die allemaal mee bezig zijn, omdat hij eens koffie heeft gedronken met de predikant uit het dorp, en eens een nieuwsitem heeft geconsumeerd over moslimterrorisme? Noem het maar lullig, ik noem het onwetend. Het is gewoon een gebrek aan kennis en ik zie ook niet dat het per se meer hoeft te zijn dan dat.

Wat ook een klein beetje kort door te bocht is om iemand in wie het opkomt om sterk atheïsme als anders dan volstrekt vanzelfsprekend en de enige mogelijke denkbare waarheid te bespreken dan maar gelijk het stempel van een ‘gelovige’ op te plakken.

“Huh wat is dat nou? Kritiek op het atheïsme? Maar dat kan toch niet! Het zal wel een gelovige zijn die ons probeert te werven. Ja dat zal het wel zijn. Wat anders?”

In elk geval ligt het buiten de comfort zone van veel Westerse Christelijke theïsten en de atheïsten die zich voornamelijk "op dat Christelijke" vastbijten. Time to move on...?

Maar, even vrij vertaald, wat je nu eigenlijk zegt komt er een beetje op neer: mensen zijn nu eenmaal kortzichtig, het ontbreekt ze nu eenmaal aan vermogens om de wereld anders te zien dan in de zwart-wit visie van een fundamentalist? Goed en slecht, wij en zij, zwart en wit, iets anders gaan mensen niet willen begrijpen, dus leg je daar nu maar bij neer?

Nou, nee, indien dat is wat je zegt, dat geloof ik niet en ik zie ook niet zoveel reden om me er bij neer te leggen. Die zwart-wit visie is in veel gevallen geen kwestie van domheid, vaak wel maar in veel gevallen ook niet, het wil nu eenmaal zo zijn dat de meeste mensen hun hele leven niets anders over religie te horen hebben gekregen dan wat zielloos gebrabbel van fundamentalistische christenen en atheïsten. Op basis van die zeer beperkte informatie kom je dan vanzelf tot zo’n conclusie.

Ik geloof dat er ook mensen zijn die beter zijn dan dat, en als er 9 zich bewijzen het niet te zijn, dan is dat nog geen reden om er van uit te gaan dat het voor nummer 10 ook wel het geval zal zijn.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42 Te oordelen of het concept God een hersenspinsel is hangt evenzeer van een boel details af.
Waarom gebruik je voor je god een andere meetlat als voor de miljoenen andere verzonnen personages?
Gaande van stripfiguren, fictieve entiteiten, …

Gebruik dezelfde criteria voor sneeuwwitje als voor je god en dat kind bestaat plots gewoon
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hallo Amerauder,

Die '*' in het woord 'l*llig' kan je inderdaad als een 'u' zien, maar ook als een 'o' ;) Toen ik [niet alleen] dat schreef: hier (bij mij) zijn (ook) allerlei aannames actief (die al dan niet niet kloppen). Dat ik vanuit jouw perspectief dingen "op zijn kop" zet snap ik wel, daarom ging ik min of meer off-topic. Toen ik dat '*' schreef had ik dit in mijn hoofd.

Met "Time to move on... ?" bedoelde ik zeker niet "leg je erbij neer". Eerder: blijf kijken, zonder bagage. De zinsnede "mensen zijn kortzichtig, het ontbreekt ze doorgaans aan de vermogens om de wereld 'anders te zien dan hoe dat geconditioneerd is'" dekt de lading al beter. Het is een van mijn 'bezigheden' om dat bij mijzelf te zien. Dat is niet per definitie leuk. De wereld is een onvoorspelbare gradatie van allerlei kleuren, zeker niet alleen "zwart" of "wit"... maar ondanks dat heb ik mijn voor-oordelen en denk ik "praktisch" te zijn; Axxyanus is (volgens mij) ook praktisch, zeker als we dan toch nog iets met die 'woorden' hier (in het bijzonder op dit forum) 'willen kunnen'. En voor je het weet kom je weer bij die havermout uit, wellicht tot "∞".

n.b. dank voor jouw reactie.
Laatst gewijzigd door chromis op 25 jul 2022 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42 Ik noem dat eerbied, omdat je niet tot een oordeel wilt komen of vooruitgang een hersenspinsel is voordat je over de details beschikt waar dit van afhangt. Het is een te omvattende term. Uit respect voor alle mogelijke betekenissen van het woord schort je het oordeel op.

Te oordelen of het concept God een hersenspinsel is hangt evenzeer van een boel details af. Ook dat is een te omvattende term. Maar nu maakt dat ineens minder uit, nu is het geen punt om je tot de uiterst simplistische fundamentalistische interpretatie te beperken waarin God een soort magische boskabouter is en het – als direct gevolg van deze interpretatie – tot hersenspinsel te verklaren, want nu heb je die eerbied niet.

Het is gewoon een kwestie van voorkeur. Neutraal gezien zou het geloof in de vooruitgang net zo gemakkelijk een hersenspinsel genoemd kunnen worden. Het is even weinig empirisch, even onbewijsbaar, etc. maar door je voorkeur gun je het ene het voordeel van de twijfel en het andere niet, verklaar je sommige termen gemakkelijker voor onzin dan andere. Het is een verschil in mate van eerbied.

En er is ook helemaal niets mis mee om een voorkeur te hebben! Ik verwacht van niemand neutraal te zijn of begrippen met ‘eerlijkheid’ te bejegenen. Dat zou teveel gevraagd zijn. Ik benoem deze voorkeur gewoon, en wijs op de mogelijkheid dat deze wel eens deel uit zou kunnen maken van een geïnstitutionaliseerd waardesysteem.
De twee situaties zijn fundamenteel verschillend. Toen ik schreef dat de term te omvattend was, was dat omdat het voor mij niet duidelijk was in welke betekenis jij die term juist gebruikte. Hoe nauwsluitend jij daarna de betekenis verengt zou hebben, zou voor mij niet uitgemaakt hebben, het ging er uiteindelijk om dat jij aan mij vroeg of ik het ergens mee eens was en ik wilde graag duidelijk weten waarmee ik het juist eens zou moeten zijn. Jij was op dat moment de gebruiker van het woord en ik de toehoorder.

Maar als een sterke atheïst zegt: "God bestaat niet" of "God is een hersenspinsel", dan is het die sterke atheïst de gebruiker, en welke ruime betekenis er buiten dat gebruik nog allemaal mogelijk is, is van geen enkel belang. Maar daar heb jij weinig belangstelling voor. Jij bekritiseert de atheïst omdat er ook anderen zijn die dat woord gebruiken en in een andere betekenis.

Als iemand een bepaalde bewering doet, wat dan van belang is, is in welke betekenis die persoon de woorden gebruikt. In welke andere betekenissen anderen die woorden in andere omstandigheden kunnen gebruiken is van geen enkel belang. Dat een woord een ruim potentieel aan betekenissen heeft, kan ons als toehoorder aanmanen om om verduidelijking te vragen bij de gebruiker van dat woord. Maar zo'n ruim potentieel is geen reden om het gebruik in een specifieke betekenis te bekritiseren. Maar dat is wat jij hier nu juist doet.
Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42
axxyanus schreef: 22 jul 2022 15:39
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Weet je welke term nog vele malen omvattender is? God. Geen probleem om daar op te spugen, maar het woordje vooruitgang, een van de heilige huisjes van de moderniteit, daar mogen we ineens niet aankomen, dat mag geen hersenspinsel genoemd worden, ondanks dat het precies aan de hier door jouzelf opgeworpen definitie voldoet. Waar is de ‘epistemologische ondersteuning’ voor deze term?
Waar haal jij die ‘epistemologische ondersteuning’ vandaan?
Dat is jouw term. Ik vraag je gewoon een poging te doen om te zien hoe het zou zijn om dezelfde scepsis, die je met recht elders toepast, ook eens op de in het atheïsme gerespecteerde begrippen toe te passen. Als je iets een hersenspinsel noemt, omdat er geen ‘epistemologische ondersteuning’ voor is – prima, heel goed, heb jij mij dit zien tegenspreken? – doe datzelfde dan toch ook eens met andere begrippen waarvoor dat net zo goed het geval is.
Maar niet alle begrippen zijn daar geschikt voor. Epistemologische ondersteuning is van toepassing als het om kennis gaat. Of iets vooruitgang is, is geen zuivere kennis. Daar speelt wat men belangrijk vind ook een rol.
Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42Kijk ook eens, gewoon voor de lol, door diezelfde kritische lens naar het geloof in de vooruitgang, het materialisme en naar de mensen die zichzelf ‘wetenschapper’ noemen maar zich daar niet door laten weerhouden om radioboodschappen de ruimte in te sturen in de hoop dat marsmannetjes die op zullen vangen! Dan zien dat er nu ineens een heel andere standaard wordt gehanteerd. Nu is ineens niets te gek? Nu is het ineens: ‘het zou toch kunnen...’?
Ja en? Ik hoor de gelovigen niet zeggen dat ze hopen dat er een god is. Dat mensen zich iets afvragen, iets hopen, iets willen uitproberen is niet het zelfde als iets als een vaststaand feit verkondigen.
Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42Hoe vaak hoor je de moderne mens niet vol trots verklaren: ‘werkelijkheid ben ik, geheel en al’ alsof hij zonder waanbeelden, fantasmen en illusies in het leven zou staan? Gemakkelijk gezegd, als je de eigen denkbeelden niet aan dezelfde toetssteen onderwerpt.
Geen idee, ik heb dat eerlijk gezegd nog niemand weten beweren.
Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42 Als jij van mening bent dat de termen God en religie verwijzen naar dat wat quasi-ongeletterde fundamentalisten en met hooivork zwaaiende hillbillies er onder verstaan, en ieder andersoortig gebruik van de termen een huichelachtig semantisch spel van moderne theologen noemt, ja, dan vind ik het ook helemaal niet vreemd dat we hier en daar een verschillende mening zijn toegedaan. Dat is dan gewoon het gevolg van dit overkoepelende verschil in visie.
Wat die mensen eronder verstaan, is wat het overgrote deel van de mensen er al altijd heeft onder verstaan.
Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42Plato, Aristoteles, de gnostiek, christelijke en Indiase mystici, Spinoza, misschien is het je wel eens opgevallen dat ook zij een en ander over het godenrijk te melden hebben? Maar dat kun je toch niet allemaal onder de huichelarij van moderne theologen scharen?
En wat dan nog? Spinoza werd wel geëxcommuniceerd voor zijn ideeën. Hoe boeiend zijn ideeën voor de rest ook kunnen zijn, de betekenis die hij aan "god" gaf, was niet bepaald wijd aanvaard.

Kijk laat ik er een wat positievere draai aan geven. De moderne theologen gebruiken jargon. Het probleem is dat wel eens vergeet dat de jargon-betekenis niet de doordeweekse betekenis is en dat men dus iemands bewering niet moet beoordelen op basis van de jargonbetekenis.
Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42In mijn optiek is het denken voor anderen te kunnen bepalen wat het dan precies is, dat ze onder hun religieuze termen verstaan (namelijk fundamentalisme), zeer vergelijkbaar met de opvatting dat iedere atheïst ook automatisch een communist is. Misschien ben je de zaken zo iets te veel voor anderen aan het invullen?
Maar dat doe ik niet. Ik bepaal op geen enkele manier wat anderen onder hun religieuze termen verstaan. Zij bepalen de betekenis van de woorden die zij gebruiken. Ik maak gewoon gebruik van de zelfde vrijheid en bepaal voor mezelf in welke betekenis ik die woorden gebruik.

Het lijkt me juist dat jij het hier bent die probeert te bepalen in welke betekenis de sterke atheïst die woorden gebruikt. Want al je protest is niet gebaseerd op begrijpen wat de atheïst bedoelt maar gebaseerd op hoe betekenissen die anderen zouden kunnen gebruiken, zo'n uitspraak problematisch zouden kunnen maken.
Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42Merk op dat het fundamentalisme juist in reactie op deze 'moderne theologen' van jou ontstaan is, en dus juist veel recenter is. Ja, als een poging 'terug naar traditie' te keren, dat wel, maar dat lijkt mij een uitermate kunstmatige en gefaalde poging. Jou blijkbaar niet, jij lijkt met ze mee te gaan dat dit inderdaad een terugkeer naar traditie vertegenwoordigt.
Dat het een kunstmatig en gefaalde poging was, spreekt niet tegen dat hun concept van "god" dichter bij de oorspronkelijke betekenis stond en ook nu nog steeds dichter staat bij het algemeen verspreide concept van "god" dan dat van de moderne theologen.

Ik heb vroeger een aantal moderne theologen gelezen o.a. T.A. Smedes. Ik was niet onder de indruk.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Wat de oorspronkelijke betekenis van het woord "god" was? Moeilijk achter te komen. Waarschijnlijk een combinatie van meerdere zaken.

Ik postuleer (educated guess)

1. Goden zijn meestal bijzonder lang levend, de meeste waren er al sinds mensenheugenis.
2. Goden waren veelal letterlijk boven ons verheven (in de hemel betekent: minstens zo ver als de maan)
3. Goden waren figuurlijk boven ons verheven ze waren het die rampsoed "acts of god" brachten.
4. Men onderscheidde hoofd-goden die een bepaald domein beheersten en "hulpgoden: die daarin een subtaak hadden.
5. Men nam aan dat alles waar een mens niets aan kon doen, het werk van een of meer van die goden was.

De hulpgoden werden soms engelen of demonen genoemd, soms gewoon god.
Later ging met beeltenissen van zo een god, zelf ook "god" noemen. Daarom werden ze door de decaloog later ook verboden,

De hemelse goden bleken uiteindelijk vaste banen te volgen en dus werden ze eerst hulpgoden (boodschappers) en uiteindelijk slechts objecten, (aanvaard door astronomen tussen de 8e en 2e eeuw vóór onze jaartelling) Verantwoordelijk voor die banen bleef wel de een of andere god. Vervolgens schoof men ook de macht over aardse zaken van individuele goden naar die centrale god. Vaak werd één van de locale goden als oppergod aangewezen, Zo ook met "De god van Israel".
Uit die tijd stamt ook de term "goddeloze". Wie geen zichtbare god aanbad werd vaak als zodanig beschouwd. Zo ook de filosofen en de Judeërs.
Ongeveer tussen de 1e en de 5e eeuw van onze jaartelling werd het idee van een onzichtbare god, meer en meer geaccepteerd. De filosofen bleven vaak goddeloos, omdt ze die macht niet konden toeschrijven aan iets wezenlijks.

Het is een vergissing te denken dat Christene en Moslims niet in andere goden mogen geloven. Dat mogen en doen ze wel degelijk. Ze mogen hen (duivels, demonen en engelen) alleen niet aanbidden en tegenwoordig zelfs geen god meer noemen, maar erin geloven moeten ze juist wél.
Ik wens u alle goeds
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Ten eerste, bedankt voor alle reacties allen!

Over het refereren aan zelfverzonnen concepten

axxyanus schreef: 25 jul 2022 13:42
Amerauder schreef: 25 jul 2022 11:42
Het is gewoon een kwestie van voorkeur. Neutraal gezien zou het geloof in de vooruitgang net zo gemakkelijk een hersenspinsel genoemd kunnen worden. Het is even weinig empirisch, even onbewijsbaar, etc. maar door je voorkeur gun je het ene het voordeel van de twijfel en het andere niet, verklaar je sommige termen gemakkelijker voor onzin dan andere.
De twee situaties zijn fundamenteel verschillend. Toen ik schreef dat de term te omvattend was, was dat omdat het voor mij niet duidelijk was in welke betekenis jij die term juist gebruikte. Hoe nauwsluitend jij daarna de betekenis verengt zou hebben, zou voor mij niet uitgemaakt hebben, het ging er uiteindelijk om dat jij aan mij vroeg of ik het ergens mee eens was en ik wilde graag duidelijk weten waarmee ik het juist eens zou moeten zijn. Jij was op dat moment de gebruiker van het woord en ik de toehoorder.

En als een theïst zegt: God bestaat, vraag je dan hetzelfde? Heb je er dan evenveel belangstelling voor hoe hij dat woord dan op dat moment gebruikt?

Daar lijkt het niet op. Er lijken nu andere maatstaven te gelden. Kijk toch eens hoe je Spinoza wegwuift:

En wat dan nog? Spinoza werd wel geëxcommuniceerd voor zijn ideeën. Hoe boeiend zijn ideeën voor de rest ook kunnen zijn, de betekenis die hij aan "god" gaf, was niet bepaald wijd aanvaard.

Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen dan, ‘niet wijd aanvaard’? Wat doet het er toe, wat de massa’s vinden, als die al iets zouden kunnen vinden? Zeg je nu niet een paar zinnen later zelf, dat het de gebruiker zelf is die bepaald hoe hij een term gebruikt, en niet een of andere vermeende ‘algemeenheid’?

Het is de leugen van de ‘universele betekenis’ (die jij nu in een afgezwakte, maar daardoor des te geniepigere vorm van het 'wat de meeste mensen onder een term verstaan' naar voren brengt, alsof dat iets autoriteit zou geven) die hier om de hoek komt kijken. Ondanks dat iedereen heel goed weet dat zoiets niet bestaan kan, wordt het toch als argument ingezet.

Laat ons, om te zien hoe dat in elkaar steekt, en hoe het met de term atheïsme verband houdt, het probleem van algemeenheid van betekenis eens wat verder ontleden:

Maar als een sterke atheïst zegt: "God bestaat niet" of "God is een hersenspinsel", dan is het die sterke atheïst de gebruiker, en welke ruime betekenis er buiten dat gebruik nog allemaal mogelijk is, is van geen enkel belang. Maar daar heb jij weinig belangstelling voor. Jij bekritiseert de atheïst omdat er ook anderen zijn die dat woord gebruiken en in een andere betekenis.

Inderdaad maakt het nogal uit wie het is die de termen definieert! Daar zeg je iets heel belangrijks.

Door ad hoc te switchen tussen de ene en de andere als begripbepaler, al naar gelang wat op dit moment het beste uitkomt voor het argument, wordt de schijn opgeworpen van een soort universele algemeenheid die uiterst gemakkelijk naar de hand gezet kan worden, en kun je jezelf altijd gelijk geven. Een uiterst effectieve truc!

Laten we daarom twee situaties, die van het zelf definiëren van een term en die van het reageren op de definitie van een ander, goed uit elkaar houden, – en dan zien we als bonus daarmee meteen ook hoe en waarom het eigenlijk is dat ik de term atheïsme problematiseer, en hoe dit allerminst uit een of andere vorm van apologie voortkomt, maar juist uit een vorm van strengheid in terminologie die elk wetenschappelijk of zelfs maar kritisch gezind denken aan het hart zou moeten gaan.

Twee situaties:
  • 1) De atheïst die antwoord geeft op een theïst en zegt: nee, daar geloof ik niet in, wat jij daar staat te beweren. Hij weerlegt niet zijn eigen termen, maar die van een ander.
  • 2) De atheïst die helemaal geen antwoord geeft, maar zelf degene is die dingen staat te beweren. In dit geval is het zijn eigen term, die hij voor onzin verklaart.

Op situatie 1) valt weinig aan te merken. Het is niet alleen uiterst redelijk om te doen, vrijwel iedereen doet het in zekere mate. Strikt genomen is deze houding dan ook veel te algemeen om atheïsme genoemd te kunnen worden. Een specifiek (let op dit woord!) godsbeeld, uitgesproken door een specifieke gelovige, wordt verworpen, en verder niets. Bijvoorbeeld: de Heilige Drie-eenheid. Maar ook een moslim en een hindoe verwerpen deze. Vrijwel iedereen, die niet tot de specifieke sekte van de spreker behoort, verwerpt het. Het zou toch raar zijn als we moslims en hindoeïsten atheïsten gingen noemen?

Alleen situatie 2) is atheïsme in een nuttige betekenis van het woord. Geen specifieke, maar alle goden worden ontkend. Maar wie definieert in dit geval wat goden zijn? De atheïst zelf. In tegenstelling tot situatie 1) is hij nu de begripbepaler. Maar ook daar schuilt een probleem in. Want wat betekent het nou om te zeggen: ‘Ik ontken het bestaan van goden’, als je daarbij het woord goden zelf definieert, en je het dus net zo goed kunt definiëren als een of andere belachelijke karikatuur van het monster van Loch Ness? Zo kun je alles wel ontkennen! “Ik ontken het bestaan van apen.” – En dit dan, dit is toch een aap? “Nee nee, niet dat soort apen, dat is niet wat ik met de term bedoel! Ik bedoel groene apen, en die bestaan niet.”

Enzovoorts. Zie je het probleem? We zitten hier tot ons middel in mijn favoriete drogredenatie: No true Scotsman.

Maar het is er niet om te doen aan te tonen hoe problematisch dit alles is, integendeel. Juist om aan te tonen hoe ontzettend krachtig het is, hoe ongelooflijk nuttig.

Het is in zekere (zij het zeer absurde) zin namelijk wel degelijk logisch-consistent wat de atheïst in situatie 2) staat te beweren, dat wat hij goden noemt, dat bestaat inderdaad niet, zoals groene apen ook niet bestaan. Het probleem is niet de logica (tautologieën zijn uiterst logisch) maar dat het volledig betekenisloos is, en de religieuze posities bovendien op geen enkele wijze raakt. En het krachtige en slimme er aan is, dat het lijkt alsof het dat wel doet.

De schijn dat het atheïsme iets over de religieuze posities te zeggen zou (kunnen) hebben wordt opgewekt door middel van een uiterst subtiele omdraaiing van wie degene is die de termen definieert, al naar gelang wat voor het huidige punt het beste uitkomt. Ziehier de grote wisseltruc!

Door het woord atheïsme te gebruiken alsof het nu weer eens 1) en dan weer eens 2) betekent, al naar gelang wat voor de huidige zinsnede uitkomt, dat is, door deze twee betekenissen slim door elkaar heen te husselen wordt de schijn opgewekt van een algemeenheid waarin situatie 2) dezelfde status heeft als situatie 1) in termen van waarheidsclaim. Het lijkt nu alsof 2) een antwoord zou zijn op theïsten. Maar dat is absoluut niet het geval. Niet het beeld van de theïsten wordt immers in 2) ontkend, maar enkel en alleen een beeld dat zelf uit het niets werd opgeworpen.

Of je nu dat wat je zelf uit het niets hebt opgeworpen bevestigt, zoals theïsten in 1), of wat je zelf uit het niets hebt opgeworpen ontkent, zoals de atheïsten in 2), het komt op hetzelfde neer. Het is in beide gevallen enkel en alleen je eigen fantasie waar je aan refereert. En ook dat is een van de vele uiterst interessante raakvlakken tussen religie en atheïsme.

appelfflap schreef: 22 jul 2022 21:32 pagina 14 en ondertussen hebben we het ook over numerologie gehad :)

Het is leuk dat je over numerologie begint, want numerologie is een krachtig voorbeeld van wat hier aan de orde is dat uiterst duidelijk toont waarom de stap van 1) naar 2) en terug zo problematisch is.

Stel, iemand begint over numerologie en je vindt het maar onzin. Dan zeg je toch: “Hou maar op met die numerologie van jou, ik vind dat onzin.” Je zegt niet: “Nummers bestaan niet! Waar is je bewijs voor nummers eigenlijk?” – dat zou toch raar zijn? Het is enkel en alleen die specifieke radicale interpretatie die je afwijst, niet het gebruik van nummers in het algemeen.

Je hebt slechts de radicale interpretatie (vergelijk: fundamentalisme) afgewezen, maar dat zegt helemaal niets over nummers in het algemeen. Maar door slim gebruik te maken van de wisseltruc kan je dat wel zo laten lijken! Als iemand je er op aanspreekt dat nummers wel degelijk nuttig zijn kan je simpelweg naar de onzin die de numerologen er over vertellen verwijzen en zeggen dat je met dat soort nonsens niets te maken wil hebben...

Door een bepaalde radicale interpretatie van een concept te nemen als vertegenwoordiger van dat concept als zodanig, geef je religiositeit vertekend weer, en zet je eigenlijk een soort stropop op, net zoals hij dat doet die botweg alle atheïsten voor communisten verklaart en daarmee het atheïsme als zodanig in een bepaalde hoek zet.

Dat dit is wat er gebeurd toont zich ook in de volgende uitspraken:

axxyanus schreef: 25 jul 2022 13:42
Of iets vooruitgang is, is geen zuivere kennis. Daar speelt wat men belangrijk vind ook een rol.

Ik hoor de gelovigen niet zeggen dat ze hopen dat er een god is. Dat mensen zich iets afvragen, iets hopen, iets willen uitproberen is niet het zelfde als iets als een vaststaand feit verkondigen.

Sorry, je hebt hier veel nuttige dingen gezegd, maar deze opmerkingen getuigen ervan dat je simpelweg niet helemaal hebt begrepen waar religie eigenlijk over gaat.

Maar natuurlijk gaat religie over wat je belangrijk vindt.

Maar natuurlijk gaat het over waar je op hoopt.

Natuurlijk draait het nu juist om precies deze zaken en precies niet om enkel ‘de feiten’. Feiten zijn hiermee vergeleken maar uiterst saai.

En als het geloof in goden wegvalt, maar de behoefte om ergens hoop op te vestigen niet, ontstaat daar de lege ruimte die door andere concepten kan worden opgevuld...

Hetgeen weer raakt aan wat de heer van Velzen beschrijft:

Peter van Velzen schreef: 26 jul 2022 03:27
Later ging met beeltenissen van zo een god, zelf ook "god" noemen. Daarom werden ze door de decaloog later ook verboden,

De hemelse goden bleken uiteindelijk vaste banen te volgen en dus werden ze eerst hulpgoden (boodschappers) en uiteindelijk slechts objecten,

Dat beeltenissen van God werden verboden, is van groot belang. Waar duidt het op, dat dit verbieden schijnbaar nodig was? Het duidt er op hoe ontzettend oud de misvatting is op basis waarvan men beeltenissen gingen aanbidden in plaats van God zelf, en dat is nu juist precies de misvatting die hier aan de orde is.

Deze misvatting namelijk is ook de illusie waar fundamentalisten in blijven hangen. Ze denken dat God een ding is. God is nu juist precies dat wat geen ding kan zijn. Toen we de sterren als dingen leerde kennen hielden ze daarmee dus ook op goden te zijn!

Er zo bleven steeds minder goden over naarmate de wetenschap voortschreed. Maar daarmee verdween de behoefte om ergens hoop op te vestigen nog niet. Ziedaar het ontstaat van een lege ruimte. Ziedaar de intrede van het geloof in vooruitgang, het geloof in marsmannetjes...
Plaats reactie