axxyanus schreef: ↑18 jul 2022 14:33
Amerauder schreef: ↑18 jul 2022 13:00De agnost of scepticus of wie dan ook die zich om wat voor reden dan ook tegenover deze stellingname geplaatst vindt en niet in het verhaal van de atheïst wenst mee te gaan, kan precies hetzelfde stellen als dat wat de atheïst tegenover de theïst stelt:
“Allemaal leuk en aardig wat je daar staat te beweren, maar waar is je bewijs? Wat zegt mij eigenlijk dat we hier met meer te maken hebben dan jouw persoonlijke onderbuikgevoelens?”
Dat maakt de atheïst vaak ongemakkelijk, hij is gewend om vanuit een verdedigende positie te redeneren en haast zich daarom om de zaken vlug weer om te draaien en de vinger te wijzen naar de theïsten:
Dat zal ik er gewoon op wijzen dat de agnost een hypokriet is. Dat we namelijk dezelfde ondersteuning hebben voor het niet bestaan van spoken als voor het niet bestaan van goden en dat de agnost geen probleem heeft met de bewering: "Spoken bestaan niet". Zijn dat dan zijn buikgevoelens?
En toch hangt dat er van af: als de gehanteerde definitie voor zowel ‘spook’ als ‘bestaan’ totaal onduidelijk zijn, als niemand kan weten wat je er eigenlijk mee bedoelt, dan moet je je inderdaad af gaan vragen of er met zo’n uitpraak meer dan een onderbuikgevoel uitgedrukt kan worden...
Het begint allemaal met het simpele feit dat verschillende mensen verschillende dingen met het woord God bedoelen. Als we daar al geen rekenschap van geven, hoe kunnen we dan ook maar beginnen te hopen iets van deze kwestie te kunnen begrijpen?
Mag ik je er op wijzen dat je enkele berichten geleden nog een conceptie van God voorstelde die compleet in tegenspraak is met hoe theïsten over het algemeen over God denken? Als een soort van monstertje dat zich ergens in de wereld verborgen voor ons houdt? Je kunt dit flauw vinden, maar het is wel waar deze hele kwestie om draait: wat blijft er op die manier nog over van de uitspraak ‘God bestaat niet’?
Het simpele feit is dat over de God van deze theïsten daarmee niets is gezegd. Het is alsof je ‘wat een lelijke bank!’ roept in een meubelzaak, terwijl je eigenlijk aan de ABN Amro aan de overkant van de straat denkt. Wat je bedoeld met het woord bank is in zo’n geval iets anders dan wat er door anderen onder verstaan wordt.
Amerauder schreef: ↑18 jul 2022 13:00Dat is zo, maar het is dus niet zo dat hersenspinsels weinig om het lijf hebben. Ook evolutie is een hersenspinsel. Ook mensenrechten zijn hersenspinsels. Ook moraliteit, etc. etc. Door iets als een ‘hersenspinsel’ af te doen klinkt het alsof het niets is, maar in feite is het juist alles. Hersenspinsels behoren tot de allerbelangrijkste zaken die er maar bestaan.
Sorry maar nu maak je er weer een semantisch spelletje van. Op deze manier zijn zowel de ideeën van de kwakzalver en de resultaten van de medische wetenschap hersenspinsels. Ik denk dat je best weet dat ik het over hersenspinsels had die een te verwaarlozen epistemoligische ondersteuning had. De normale betekenis die we aan dit woord geven.
Je begrijpt toch wel dat het gebruik van woorden als ‘kwakzalver’ en ‘hersenspinsel’ op zichzelf al een semantisch spel is? Dat deze termen buiten dit spel van geen enkele betekenis kunnen zijn? Het is dus niet zozeer dat ik er een semantisch spel van maak, maar veeleer dat ik het semantische spel dat je speelt benoem.
Ja, natuurlijk begrijp ik wat je er mee bedoelt. Ik problematiseer dat echter. Want zo simpel is het niet, het is niet zomaar een gegeven wie een kwakzalver is en wie niet, wat ‘gewoon een hersenspinsel’ is en wat de Ware Leer, wie een vrome christen en wie een ketter. Zo’n bepaling is een mening, een standpunt, het resultaat van een onderzoek, of, indien het die dingen niet is, louter scheldwoord, louter onderbuikgevoel.
Als je wie een kwakzalver is en wie niet voor een op voorhand beschikbaar gegeven neemt, dan doe je precies wat je hier benoemt:
axxyanus schreef: ↑18 jul 2022 08:27
Dus de bewijzen die je kan produceren hangen af van de beginaannames waarmee je vertrekt.
axxyanus schreef:Godsbewijzen zijn wat mij betreft naast de kwestie. Pure logica produceert enkel tautologiën. Dus de bewijzen die je kan produceren hangen af van de beginaannames waarmee je vertrekt. Godsbewijzen zijn niet meer dan pogingen van gelovigen om beginaannames in hun systeem te smokkelen waarmee ze god dan kunnen bewijzen zonder dat de ander doorheeft dan ze gewoon op zoek zijn naar een logisch systeem waarmee dat mogelijk is.
Ze maken daarbij ook vaak misbruik van het feit dat het logisch jargon woorden hanteert wiens logische betekenis afwijkt van de dagelijkse betekenis.
Ja, en eigenlijk is dat ook best slim, laten we dat vooral niet uit het oog verliezen. En wat als atheïsten juist precies deze slimheid uiterst succesvol van de theïsten hebben overgenomen, en er nog gewiekster in zijn geworden? Wat als het atheïsme wat deze sluwheid betreft een evolutie van het christendom te noemen is, een verbeterde, nog veel geraffineerdere versie van het christendom?
Werkelijk? Wil je deze richting uit? Je begint meer en meer zoals de creationisten en de kwakzalver te klinken. Wat als de evolutie-biologen gewoon veel gewiekster zijn om hun geloof te verspreiden? Wat als de medische wetenschap gewoon veel gewiekster is om hun kwakzalverij te slijten?
Een ieder die ook maar de minste inclinatie voelt de kwestie wetenschappelijk te benaderen stelt zich deze vragen.
Indien je ze niet stelt, wat kan je mening dan nog zijn anders dan onderbuikgevoel en vooroordeel?
Vanwaar toch die weerzin tegen het bevragen van de eigen vooroordelen? De hele suggestie dat het op een of andere manier al lang duidelijk zou zijn wat woorden precies betekenen, wie wel en niet tot welke categorie behoort, impliceert een dogmatisch denken. Zo vanzelfsprekend is het allemaal niet. Besef je dan toch op zijn minst dat als je in een ander land geboren was dat je er heel andere ideeën omtrent kwakzalvers op na zou houden.
Neem nu deze opmerking...
axxyanus schreef: ↑19 jul 2022 09:26
Leon schreef: ↑19 jul 2022 09:20
Je begrijpt wel waarom alsnog gedacht kan worden “atheïsten zijn van dezelfde stam, en hebben dus een bepaald geloof”?
Ja ik begrijp waarom mensen soms zaken kunnen denken die niet kloppen. Op welke manier is dat van belang?
...en probeer eens voor jezelf na te gaan in welke mate de opvatting die er uit spreekt in verband staat met een dogmatisch denken?
Amerauder schreef: ↑17 jul 2022 16:56
Dat vraag ik me dus af. Ik herken wel degelijk zulke gedeelde fantasieverhalen onder atheïsten. Ik denk met name aan het materialisme en de vooruitgang, beide concepten die volledig aan deze omschrijving voldoen.
Je hoeft geen materialist te zijn om een atheïst te zijn.
En je hoeft ook niet te geloven dat Jezus de Messias is om een theïst te zijn. En toch is dat een theïstengeloof, en het materialisme een atheïstengeloof.
Amerauder schreef: ↑18 jul 2022 13:00En, ik hoop dat jullie het aan durven, het meest in het oog springende gedeelde fantasieverhaal is misschien nog wel het geloof in ruimtereizen, met name, geloof in het idee dat mensen op een dag op andere planeten zouden kunnen leven.
Ik ken geen enkele atheïst die geloof in bovenstaand idee als een noodzakelijke voorwaarde ziet om iemand als atheïst te erkennen.
Dat was het punt ook helemaal niet, niemand heeft het over ‘voorwaarden’. Slechts dat bepaalde gedeelde fantasieverhalen bestaan die atheïsten met elkaar in verbinding stellen. Ze geloven, gezellig met z’n allen samen, in volledige tegenspraak met zowel iedere vorm van logica als ieder bewijs, dat de mensheid op een dag op Mars zal kunnen komen te wonen.
Waar doet dat toch aan denken! Je zou bijna zeggen dat we hier met een seculiere versie van de hemel te maken hebben...