vragen over jehovahs getuigen
Moderator: Moderators
- BadAssChick
- Ervaren pen
vragen over jehovahs getuigen
ik merk dat er best wel mensen zijn die totaal niet weten wat er achter de schermen gebeurt in de organisatie van jehovah getuige, en wat ze weten is idd niet zo fraai
vaak kregen we te horen over de voet tussen de deur...het leuren met de wachttoren en ontwaakt langs de deuren en de feesten die je niet mochten vieren
aangezien ik en nog een paar andere Ex-JG hier zitten, kan de rest ons hier vragen stellen over het hoe en waarom en eventueel over waarom we deze sekte verlaten hebben ...enz enz ...
vragen staat immers vrij
vaak kregen we te horen over de voet tussen de deur...het leuren met de wachttoren en ontwaakt langs de deuren en de feesten die je niet mochten vieren
aangezien ik en nog een paar andere Ex-JG hier zitten, kan de rest ons hier vragen stellen over het hoe en waarom en eventueel over waarom we deze sekte verlaten hebben ...enz enz ...
vragen staat immers vrij
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Samante
Re: vragen over jehovahs getuigen
Ik heb nooit meegemaakt dat de JG een voet tussen de deur zetten. Als ik aangeef dat ik niet geïnteresseerd ben, gaan ze snel weer weg. Een van de laatste keren dat ze bij me aan de deur kwamen vroeg de ene mevrouw mij: "Het is toch wat he meneer, al die verschillende geloven"BadAssChick schreef:ik merk dat er best wel mensen zijn die totaal niet weten wat er achter de schermen gebeurt in de organisatie van jehovah getuige ,en wat ze weten is idd niet zo fraai
vaak kregen we te horen over de voet tussen de deur...het leuren met de wachttoren en ontwaakt langs de deuren en de feesten die e niet mochten vieren
aangezin ik en nog een paar andere Ex-JG hier zitten ,kan de rest ons hier vragen stellen over het hoe en waarom en eventueel over waarom we deze sekte verlaten hebben ...enz enz ...
vragen staat immers vrij
Ik zei toen: "Ieder geloof is toch goed mevrouw? Er zijn vele wegen en ze zijn allemaal goed."
Ze waren toen snel met me uitgepraat en op mijn verzoek gaven ze toen met tegenzin de wachttoren en nog een folder af.
Maar wat ik me afvraag: wordt er een administratie bijgehouden bij wie men wel en bij wie men niet meer zal aanbellen? Ik heb ze wel eens in de straat zien staan met een boekje dat werd ingekeken. Hoe werkt dat en wat voor soort aantekeningen, als er zo'n administratie is, wordt bijgehouden?
Om maar met de deur in huis te vallen.
Hoe weet je, wat je wel en wat je niet moet geloven van alles wat je binnen JG geleerd hebt, als je de helft van je oude geloof overboord gooit, en toch nog een gelovige bent?
Ik stel het misschien wat simpel, maar zo komt mijn punt, denk ik, het beste over.
Gemakkelijk te beantwoorden, zullen de meeste gelovigen zeggen.
Geloof wat in de de Bijbel staat, en wat er niet in staat is niet waar.
Maar JG zijn toch mensen met een heel grote bijbelkennis?
Ik heb ook wel gehoord, dat ze een andere Bijbelvertaling hebben.
Wat zijn dan de meest in het oog springende verschillen?
Dan bedoel ik niet de verschillen in uitleg, maar de verschillen in de bijbelteksten zelf.
En waarom gelooft de JG afvallige, die nog wel gelooft, dan niet meer in de JG Bijbel en wel in de andere Bijbel?
Edit.
Ik heb de titel niet echt in me door laten dringen, maar dacht direct aan het berichtje vanmiddag
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 44#p285744" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar deze vraag kan ook neem ik aan?
Hoe weet je, wat je wel en wat je niet moet geloven van alles wat je binnen JG geleerd hebt, als je de helft van je oude geloof overboord gooit, en toch nog een gelovige bent?
Ik stel het misschien wat simpel, maar zo komt mijn punt, denk ik, het beste over.
Dan bedoel ik niet de verschillen in uitleg, maar de verschillen in de bijbelteksten zelf.
En waarom gelooft de JG afvallige, die nog wel gelooft, dan niet meer in de JG Bijbel en wel in de andere Bijbel?
Edit.
Ik heb de titel niet echt in me door laten dringen, maar dacht direct aan het berichtje vanmiddag
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 44#p285744" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Maria op 23 jul 2011 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Hallo BAC,
Ook ik heb wat wat vragen.
Wat heeft jou aan het twijfelen gebracht?
Wat heeft jou uiteindelijk doen besluiten om eruit te stappen?
En naar aanleiding van wat je zojuist schreef in een ander topic:
Alvast bedankt voor je antwoorden.
Wat heb je er aan over gehouden waar het hetgeen betreft dat speciaal 'Jezus ons leerde'?de leer die we voorgeschoteld kregen is simpelweg niet in eendracht met wat Jezus ons leerde en strookt totaal niet met de bijbel ,al zwaaien ze daar wel mee
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
-
Jinny
Een vraag kan ik beantwoorden, het wordt inderdaad bijgehouden wanneer welk huisadres wanneer is bezocht en welke overgeslagen kan worden.
- BadAssChick
- Ervaren pen
jazeker ...als ze langs de deuren gaan en er wordt niet open gedaan, dan schrijven ze dat op en proberen ze het later weer op een ander tijdstipSamante schreef:Ik heb nooit meegemaakt dat de JG een voet tussen de deur zetten. Als ik aangeef dat ik niet geïnteresseerd ben, gaan ze snel weer weg. Een van de laatste keren dat ze bij me aan de deur kwamen vroeg de ene mevrouw mij: "Het is toch wat he meneer, al die verschillende geloven"BadAssChick schreef:ik merk dat er best wel mensen zijn die totaal niet weten wat er achter de schermen gebeurt in de organisatie van jehovah getuige ,en wat ze weten is idd niet zo fraai
vaak kregen we te horen over de voet tussen de deur...het leuren met de wachttoren en ontwaakt langs de deuren en de feesten die e niet mochten vieren
aangezin ik en nog een paar andere Ex-JG hier zitten ,kan de rest ons hier vragen stellen over het hoe en waarom en eventueel over waarom we deze sekte verlaten hebben ...enz enz ...
vragen staat immers vrij
Ik zei toen: "Ieder geloof is toch goed mevrouw? Er zijn vele wegen en ze zijn allemaal goed."
Ze waren toen snel met me uitgepraat en op mijn verzoek gaven ze toen met tegenzin de wachttoren en nog een folder af.
Maar wat ik me afvraag: wordt er een administratie bijgehouden bij wie men wel en bij wie men niet meer zal aanbellen? Ik heb ze wel eens in de straat zien staan met een boekje dat werd ingekeken. Hoe werkt dat en wat voor soort aantekeningen, als er zo'n administratie is, wordt bijgehouden?
mocht je de wens hebben dat ze niet meer aanbellen, kan je dat gewoon aangeven bij de betreffende persoon wie er op dat moment staat en die moet het doorgeven...daar is idd een administratie voor
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
-
Samante
Maar noteren ze dan niet dat ik niet geïnteresseerd ben? Ze blijven maar komen. Het zijn wel telkens anderen.Jim schreef:Een vraag kan ik beantwoorden, het wordt inderdaad bijgehouden wanneer welk huisadres wanneer is bezocht en welke overgeslagen kan worden.
Wordt daar dan gehoor aan gegeven als ik ze vraag niet meer aan te bellen? Of kunnen ze de mening zijn toegedaan dat ik wel te bekeren ben?BadAssChick schreef: jazeker ...als ze langs de deuren gaan en er wordt niet open gedaan,dan schrijven ze dat op en proberen ze het later weer op een ander tijdstip
mocht je de wens hebben dat ze niet meer aanbellen ,kan je dat gewoon aangeven bij de betreffende persoon wie er op dat moment staat en die moet het doorgeven...daar is idd een administratie voor
- BadAssChick
- Ervaren pen
het grootste probleem is toch wel dat ze op veel punten het goed hebben, maar andere punten de plank totaal misslaan, bijbelkennis hebben is bij hun meer de bijbel uit je hoofd kennen, maar de interpretatie is dan weer het probleemMariakat schreef:Om maar met de deur in huis te vallen.
Edit.
de vertaling die ze gebruiken is de nieuwe wereld vertaling..., maar die verschilt niet zoveel met andere vertalingen behalve dan dat de naam van God Jehovah staat i.p.v Here of Heer
het probleem is dat alle huidige bijbels incl die van de JG vertalingen zijn van vertalingen van vertalingen van vertalingen, en ook dat ze sommige zaken letterlijk nemen en andere weer symbolisch ...maar dat zie je weer overal terug in het christendom
de JG verlaten gaat soms gepaard met verlies van geloof, maar vaak is het meer de teleurstelling van de mensen of de twijfelachtigheid van de leer ....
ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden Mariakat
-
Jinny
Zodra jij vraagt om perse niet meer bezocht te worden zul je geen bezoek meer krijgen.Samante schreef:Maar noteren ze dan niet dat ik niet geïnteresseerd ben? Ze blijven maar komen. Het zijn wel telkens anderen.Jim schreef:Een vraag kan ik beantwoorden, het wordt inderdaad bijgehouden wanneer welk huisadres wanneer is bezocht en welke overgeslagen kan worden.
Wordt daar dan gehoor aan gegeven als ik ze vraag niet meer aan te bellen? Of kunnen ze de mening zijn toegedaan dat ik wel te bekeren ben?BadAssChick schreef: jazeker ...als ze langs de deuren gaan en er wordt niet open gedaan,dan schrijven ze dat op en proberen ze het later weer op een ander tijdstip
mocht je de wens hebben dat ze niet meer aanbellen ,kan je dat gewoon aangeven bij de betreffende persoon wie er op dat moment staat en die moet het doorgeven...daar is idd een administratie voor
Zolang je dat niet duidelijk zwart/wit stelt blijft men komen.
- BadAssChick
- Ervaren pen
Yours schreef:Hallo BAC,
Wat heb je er aan over gehouden waar het hetgeen betreft dat speciaal 'Jezus ons leerde'?de leer die we voorgeschoteld kregen is simpelweg niet in eendracht met wat Jezus ons leerde en strookt totaal niet met de bijbel ,al zwaaien ze daar wel mee
wat mij aan het twijfelen bracht....de arogantie van hethoofdbestuur en de positie die ze zichzelf aannamen ...en dat is tegen de bijbel in
het feit dat ik eruit stapte is o.a zoals hierboven, de bloedkwestie<JG,s mogen geen bloedtransfussie> eigenlijk alles bij mekaar
wat ik geleerd heb dat Jezus een van de meest liefdevolle mensen was ooit geleefd...dat strookt totaal niet met het gedrag van de JG, daarnaast het meten met 2 maten ...
ik heb ooit overspel gepleegd...gevolg ik werd uitgesloten ...een man pleegt overspel, verlaat z'n vrouw, trouwt z'n nieuwe vriendin en wordt ouderling....
en ik ben zo stom geweest om 12 jaar later toch nog willen terug keren tot de JG, maar aangezien ik rook, werd ik niet hersteld ...en ook geen hulp aangeboden om te helpen met roken te stoppen...ze laten je gewoon in je sop gaar koken en je vecht er zelf maar voor
en oh j wat de leer van Jezus betreft ...buiten de 4 bekende evangelieen erkennen ze de andere evangelieen niet ,zoals de Nag Hammadi rollen ...dat vond ik persoonlijk erg stuitend, maar dat heb ik naar elke kerk toe
- BadAssChick
- Ervaren pen
zolang je niet duidelijk maakt dat je totaal geen JG aan de deur wilt hebben zullen ze blijven komenSamante schreef:Maar noteren ze dan niet dat ik niet geïnteresseerd ben? Ze blijven maar komen. Het zijn wel telkens anderen.Jim schreef:Een vraag kan ik beantwoorden, het wordt inderdaad bijgehouden wanneer welk huisadres wanneer is bezocht en welke overgeslagen kan worden.
ze gaan er namelijk van uit dat als je nu niet geintresseerd bent, dat er misschien wat gebeurt dat je de volgende keer wel meer wil weten
en kijk uit, zodra je ze vragen gaat stellen denken ze al bijna dat ze weer een bekeerling hebben
-
Jinny
Of je vragen zodanig stellen dat men bang is dat het geloof gaat wankelen.
Werkt ook soms.
Werkt ook soms.
BAC schreef:
Tja, als ze zelf niet toepassen wat hun mond predikt, komt er een moment dat ze van hun voetstuk tuimelen.
wat mij aan het twijfelen bracht....de arogantie van hethoofdbestuur en de positie die ze zichzelf aannamen ...en dat is tegen de bijbel in
Tja, als ze zelf niet toepassen wat hun mond predikt, komt er een moment dat ze van hun voetstuk tuimelen.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Tot op zekere hoogte.BadAssChick schreef:het grootste probleem is toch wel dat ze op veel punten het goed hebben,maar andere punten de plank totaal misslaan ,bijbelkennis hebben is bij hun meer de bijbel uit je hoofd kennen ,maar de interpretatie is dan weer het probleemMariakat schreef: Hoe weet je, wat je wel en wat je niet moet geloven van alles wat je binnen JG geleerd hebt, als je de helft van je oude geloof overboord gooit, en toch nog een gelovige bent?
............
ook dat ze sommige zaken letterlijk nemen en andere weer symbolisch ...maar dat zie je weer overal terug in het christendom
de JG verlaten gaat soms gepaard met verlies van geloof ,maar vaak is het meer de teleurstelling van de mensen of de twijfelachtigheid van de leer ....
ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden Mariakat
Daarvoor dank.
Blijft de vraag, die ik nu heb gespecificeerd.
Gedeeltelijk ben je erop ingegaan, maar toch begrijp ik nog niet, hoe je een geloof selectief overboord kunt gooien en toch andere dingen kunt blijven geloven.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
-
Jinny
Misschien kan ik als buitenstaander er wat over zeggen.Blijft de vraag, die ik nu heb gespecificeerd.
Gedeeltelijk ben je erop ingegaan, maar toch begrijp ik nog niet, hoe je een geloof selectief overboord kunt gooien en toch andere dingen kunt blijven geloven.
Het is vaak niet niet het geloof as sich, maar het gevoel bedonderd te zijn door de organisatie dat mensen exJG maakt.
Het blijkt namelijk niet meer dan een façade voor een grote drukkerij te zijn in Brooklin.
En dan specifieke geloofsstellingen van de JG overboord zetten.
Zelden de stellingen uit hun jeugd.
Tweede of derde generatie JG hebben wel eerder de neiging om atheïst te worden.