Gordon zoekt God II - van zonde tot hetero

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Gordon zoekt God II - van zonde tot hetero

Bericht door PietV. »

Dit was een reactie van Blues Bob in het CIP topic.
Blues-Bob schreef:Het lijkt me prachtig mooi een keer een brief te schrijven met daarin het voorstel een programma te maken op de EO, met als thema: Gordon zoekt god II - van zonde tot hetero - .

Voor de mensen die die afleveringen van ... zoekt goed gemist hebben. Bijzonder om te zien hoe Gordon als decadente praatjesmaker, onzeker als hij is, verwordt tot iemand die zich onder sociale druk ontpopt tot iemand die slechts sociaal gewenst gedrag kan vertonen.
In het topic onderschriften schreef ik het volgende. Waarna Blues Bob zijn mening gaf. In korte tijd twee keer "Gordon zoekt God". Het is gedateerd maar het is interessant hoe dit op freethinker is bekeken en wat voor opvallende zaken er zijn bijgebleven.

PietV schreef:Na een paar jaar heb ik weer een onderschrift. Hij rolde een tijd geleden uit de mond van Dennis van der Geest in het programma "Gordon zoekt God". Hij werd van hot naar her gesleept en constant omringd door mensen met een obsessie. Namelijk evangeliseren en je dag vullen met "God". Na wekenlange sessies met tal van personen die constant aan hem trokken. Kwam er een aflevering dat hij moest sparren met iemand. Na afloop zei deze persoon: "Dat hij het geloof er wel in wou rammen bij Dennis". Dennis sprak hierna de gevleugelde woorden in de camera. "Als je maar sterk genoeg ergens in gelooft, dan wordt het vanzelf echt". Deze analyse stond als een paal boven water. De mensen die hij zag waren zo overdreven bezig met hun geloof dat het vanzelf echt ging worden. Ze verloren het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid.
PietV schreef: Na een paar jaar... werkelijkheid.
Blues Bob schreef:Mijn waardering voor deze eeuwige student en sporttalent is zienderogen gestegen na het zien van die serie inderdaad. Mijn waardering voor mensen met de illusie dat ze met fabeltjes mensen redden, is echter verschrompeld. Ik vond dat je daar tevens kon zien hoe belachelijk serieus en persoonlijk ze die taak nemen, die ze nota bene zichzelf toebedelen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Re: Gordon zoekt god II - van zonde tot hetero

Bericht door PietV. »

Blues Bob schreef:Mijn waardering voor deze eeuwige student en sporttalent is zienderogen gestegen na het zien van die serie inderdaad. Mijn waardering voor mensen met de illusie dat ze met fabeltjes mensen redden, is echter verschrompeld. Ik vond dat je daar tevens kon zien hoe belachelijk serieus en persoonlijk ze die taak nemen, die ze nota bene zichzelf toebedelen.
Dat was voor mij ook een eye-opener. Het schrijnende gebrek aan zelfreflectie. Religie werd een proces van menselijke ontbinding. Terwijl ik normaliter nog wel eens wat genuanceerde zaken er tussen uit kan halen. Maar de mensen die optrokken met degenen die ze moesten bekeren sloegen door. Een stil moment werd een belachelijke vertoning. In de duinen zit je te kijken naar Lizelotte van Dijk die vastgegrepen wordt door een evangeliste die haar meetrekt in haar stille moment. Je ziet hoe Lizelotte zichtbaar opgelaten dit ondergaat. Het voortdurende lichamelijke contact. Constante confrontaties met voor de deelnemers emotionele momenten. Christenen die mee hadden gedaan met x-factor die Gordon toezingen, waarna het aftasten weer begon en het moment suprême van de bekering eigenlijk zou moeten plaatsvinden. Het bleef uit. De emoties waren nog niet te koppelen aan een geloof. Op naar de volgende aflevering. Rondlopen in Jeruzalem. Gordon kotste even van deze stad en omgeving. Dat hadden ze niet verwacht. Een andere evangelist en andere locatie. Zuid-Afrika ditmaal. Op het strand met de Bijbel. De reactie van Gordon was duidelijk. Ik heb niets met dit boek. Er staan teveel dingen in, die mij veroordelen als homo. De evangelist bleef plakken en aandringen. En kwam met de ludieke oplossing, dan sla je deze teksten toch over. De uitzendingen werden door christenen met instemmend gejuich begroet. Maar het toont andersdenkenden een kijkje in het hoofd van deze evangelisatie machine. Die geld noch moeite investeert om haar standpunten te promoten. Het laat ook de teloorgang en de walgelijke werkwijze van evangelisten zien. Die parasiteren op iemands emoties om op het juiste moment toe te slaan.
biemer
Ervaren pen

Re: Gordon zoekt God II - van zonde tot hetero

Bericht door biemer »

Ja Piet. En ze willen ozo graag een voorbeeld stellen.
Als Gordon bekeerd kan worden, dan kan het bij jou ook. Halleluja !

Mijn vader is (nog steeds vrijzinnig) Christen, maar hij verbood ons vroeger om naar de EO te kijken...Ik snap nu ook waarom.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

biemer schreef:Ja Piet. En ze willen ozo graag een voorbeeld stellen.
Als Gordon bekeerd kan worden, dan kan het bij jou ook. Halleluja !

Mijn vader is (nog steeds vrijzinnig) Christen, maar hij verbood ons vroeger om naar de EO te kijken...Ik snap nu ook waarom.
Het is bij Gordon niet gelukt. Bij de andere twee ook niet. Ze zullen ondertussen wel weer rondkijken naar andere BN-ers. Die ze kunnen pakken met belastinggeld. Het brainstormen over hoe de methode nog effectiever kan worden is denk ik in volle gang. De slechtste evangelisten vallen af. Ben nog steeds benieuwd wat dit programma heeft gekost. Iemand een idee?
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Nee. Ik heb even in de jaarrekening van de EO van 2010 gekeken, maar daar staan productiekosten niet uitgesplitst naar specifieke tv-programma's. Maar opnames op lokatie in het buitenland zijn over het algemeen vrij prijzig.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Afbeelding

Ze zijn al druk bezig met de volgende groep.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Een christen met een blog schreef ook een stukje over deze zoektocht.

De EO spaarde kosten noch moeite om met Gordon “Op Zoek Naar God” te gaan.

Een groepje X-factoren zong een nummertje voor Gordon en gaven hem een goed gevoel.

In de VS werden een paar charismatische kerken bezocht. In de eerste kerk geschiedden achteloos een paar genezingen. In de tweede kerk kreeg Gordon een healing aangeboden om van zijn psoriasis en suikerziekte af te komen. De bidster schudde dermate heftig dat Gordon zich zorgen om haar begon te maken. Er woedde in deze dienst een turbulentie vanjewelste. Gordon: “Het lijkt wel een gekkenhuis waar de mensen een uurtje los mogen.”

Gordon zag de tekenen waar hij zo naar zocht in de voorstellingen die een zandschilder voor hem maakte: Een oog: het oog van zijn tijdens de opnames overleden moeder. Een paard: het paard dat Gordon en zijn vriend willen kopen. Een gorilla: het apenhuis waar zijn moeder het liefst had willen verblijven. Gordon zag zelfs een teken in het krullerige lange haar van de kunstenaar: “sprekend mijn oude haar”. Na de tekenen grapte Gordon: “Ik eis een optreden voor de 35.000 jongelui op de EO-jongerendag.” Op zichzelf wijzend: “God zelf! Gordon. We halen gewoon de “r” weg. God on tour.”

In Israël werd nog wat dierenleed in beeld gebracht. De forse Gordon op een doorbuigend ezeltje. Het was bijna gênant hoe Kees Kraayenoord, ook op een ezeltje, als een roepende in de woestijn, met de Bijbel in de hand, achter een verveelde Gordon aanhobbelde om hem het evangelie te verkondigen.

Maar gelukkig kreeg Gordon in Zuid-Afrika het goede gevoel terug nadat hij met een populaire christelijke jongensband had opgetreden. Na afloop deelde hij zijn weerzin tegen de Bijbel met de jongens. Want daarin staat, in de woorden van Gordon, “Hij die omgang heeft met eigen geslacht heeft een gruweldaad begaan.” De jongens adviseerden Gordon de modulaire Bijbel: Zoek gewoon andere teksten.

Gordon in de slotaflevering: “Ik sluit af met een waanzinnig goed gevoel. Een gevoel van overwinning in mijn lijf. Ik denk niet dat ik Hem gevonden heb, Hij heeft mij gevonden.”

Prachtige teksten. Het lijkt wel een bekering. Ja, de EO heeft handig geknipt en geplakt om de eigen achterban niet te choqueren. Ik kan niet anders concluderen nadat ik in Trouw déze uitspraken van Gordon las:

“Ik heb nog steeds helemaal niks met die Bijbel. Mocht God die dingen over homoseksualiteit echt zo bedoelen, dan is dat echt een lachertje. In de loop der jaren zijn er allemaal verzinselen ingeslopen. Ik zeg altijd: het is net een doorfluisterspelletje. Dat Jezus bestaan heeft, geloof ik nu wel. Maar dat hij lijfelijk naar de hemel is gevlogen? Nee, sorry.”

“Mijn stopwoordjes zijn God, godallejezus, godverdomme en noem maar op. Des te meer ik die naam noem, des te meer hij bekend wordt. Haahaha.”

Gordon gaf ook nog aan dat hij zijn leven absoluut niet gaat veranderen.

Ik hoop, Gordon, dat je je zoektocht doorzet. Want God is niet los, zonder Jezus, verkrijgbaar. En ook de Bijbel is geen luxe. Zonder, wordt God wel erg “persoonlijk”.

Henk van Blijderveen
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Doppelganger schreef:Nee. Ik heb even in de jaarrekening van de EO van 2010 gekeken, maar daar staan productiekosten niet uitgesplitst naar specifieke tv-programma's. Maar opnames op lokatie in het buitenland zijn over het algemeen vrij prijzig.
Ik zie een bedrag van bijna €35 miljoen euro. Het filmen op diverse locaties is inderdaad uitzonderlijk duur.
En daarbij kun je gemakshalve een stevig honorarium verwachten, om iemand over de streep te trekken en deze financieel te verzekeren tegen imago-schade. Dus de vraag blijft hoeveel belastinggeld is hierin gestoken. De zoektocht gaat verder. Zal een paar mailtjes sturen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Geachte heer xxxxxxxxxx,

Bedankt voor uw e-mail.
In de jaar specificatie staat hoeveel geld de EO krijgt om programma's te maken.
Een deel daarvan is dan bedoeld voor dit ene programma. Maar de EO kan dat niet
voor elk programma afzonderlijk beschrijven.

Een eigen productie bij de publieke omroep (dus een niet aangekocht programma)
kost gemiddeld € 32.000.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Evangelische Omroep
Dit is het antwoord op mijn vraag wat de globale kosten zijn om een programma van deze aard te maken.
Ik laat het aan jullie verbeelding over om 30 vliegreizen, crew, montage en regie voor dit bedrag te kunnen laten functioneren. Hiernaast hebben de deelnemers ook een tarief.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vandaag in het AD; Gordon zegt God te hebben gevonden. Vroeger atheïst nu een gelovige. Het overlijden van zijn moeder bracht de ommekeer. In het programma "Gordon zoekt God" kwam hij op bezoek bij een zandkunstenaar die in contact staat met God. Deze zandkunstenaar bracht zijn moeder dichtbij en Gordon kreeg een geweldig gevoel. De stress viel weg en zijn psoriasis verbeterde zichtbaar.

Een kort verslag uit het interview met Gordon. De zwakke plek van Gordon werd gevonden. Met een soort Ogilvie of is het een Char die in contact staat met nabestaanden. Of is het een waarzegger met een glazen bol. Al met al Gordon voelt zich niet langer wees.
Samante

Bericht door Samante »

PietV. schreef:Vandaag in het AD; Gordon zegt God te hebben gevonden. Vroeger atheïst nu een gelovige. Het overlijden van zijn moeder bracht de ommekeer. In het programma "Gordon zoekt God" kwam hij op bezoek bij een zandkunstenaar die in contact staat met God. Deze zandkunstenaar bracht zijn moeder dichtbij en Gordon kreeg een geweldig gevoel. De stress viel weg en zijn psoriasis verbeterde zichtbaar.

Een kort verslag uit het interview met Gordon. De zwakke plek van Gordon werd gevonden. Met een soort Ogilvie of is het een Char die in contact staat met nabestaanden. Of is het een waarzegger met een glazen bol. Al met al Gordon voelt zich niet langer wees.
Kan wel wezen dat hij God heeft gevonden, maar het is in elk geval - zover ik weet - niet de God van de bijbel.
Gordon heeft volgens mij helemaal niets met het christendom. Hij heeft een persoonlijke God gevonden, net als ikzelf, en wat dat betreft is de missie van de EO denk ik niet geslaagd.
Samante

Bericht door Samante »

PietV. schreef:Vandaag in het AD; Gordon zegt God te hebben gevonden. Vroeger atheïst nu een gelovige. Het overlijden van zijn moeder bracht de ommekeer. In het programma "Gordon zoekt God" kwam hij op bezoek bij een zandkunstenaar die in contact staat met God. Deze zandkunstenaar bracht zijn moeder dichtbij en Gordon kreeg een geweldig gevoel. De stress viel weg en zijn psoriasis verbeterde zichtbaar.

PietV, heb je een linkje naar dat artikel?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samante schreef: PietV, heb je een linkje naar dat artikel?
Nee, het stond in de papieren krant. Weekendbijlage.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samante schreef: Kan wel wezen dat hij God heeft gevonden, maar het is in elk geval - zover ik weet - niet de God van de bijbel.
Gordon heeft volgens mij helemaal niets met het christendom. Hij heeft een persoonlijke God gevonden, net als ikzelf, en wat dat betreft is de missie van de EO denk ik niet geslaagd.
Ze zullen het wel uitventen als een succes. Echter het lijkt mij een sterk staaltje inbeelding. Uit het beginstuk van dit topic.
Gordon zag de tekenen waar hij zo naar zocht in de voorstellingen die een zandschilder voor hem maakte: Een oog: het oog van zijn tijdens de opnames overleden moeder. Een paard: het paard dat Gordon en zijn vriend willen kopen. Een gorilla: het apenhuis waar zijn moeder het liefst had willen verblijven. Gordon zag zelfs een teken in het krullerige lange haar van de kunstenaar: “sprekend mijn oude haar”. Na de tekenen grapte Gordon: “Ik eis een optreden voor de 35.000 jongelui op de EO-jongerendag.” Op zichzelf wijzend: “God zelf! Gordon. We halen gewoon de “r” weg. God on tour.”

Dit bracht de ommekeer teweeg. Niet de Bijbel, het bidden of de talloze praatsessies. Een soort perceptietest waar Gorden zijn eigen fantasie op liet inwerken. Alles draait in zijn beleving om zijn overleden moeder. Als de kunstenaar een scheet had gelaten, dan had deze geklonken als de scheet van zijn moeder. En dit verhaal brengt hij nu als contact met een god naar buiten.
Samante

Bericht door Samante »

PietV. schreef: Dit bracht de ommekeer teweeg. Niet de Bijbel, het bidden of de talloze praatsessies. Een soort perceptietest waar Gorden zijn eigen fantasie op liet inwerken. Alles draait in zijn beleving om zijn overleden moeder. Als de kunstenaar een scheet had gelaten, dan had deze geklonken als de scheet van zijn moeder. En dit verhaal brengt hij nu als contact met een god naar buiten.
:D "dan had deze geklonken als de scheet van zijn moeder" Ik lig even in een deuk om deze opmerking. :lol:

Er is in elk geval een gevoelige snaar geraakt met de zandschilderingen, Gordon heeft dat opgevat als een teken van God. Het waren een aantal tekeningen in het zand die Gordon allemaal in verband bracht met een teken van God of van zijn moeder.
Ik probeer vandaag het AD te kopen, ben benieuwd naar het volledige artikel.

Het allerleukste vind ik wel dat Gordon wel het geloof heeft gevonden in God maar dat dit geloof mijlenver staat van de bijbel en het christendom. De EO doet haar best om Gordon de enig juiste weg naar God te laten zien, en potjandorie-nog-eens-aan-toe, Gordon heeft zowaar een ander pad gevonden en dankzij de EO is hij helemaal afgedwaald in een valse persoonlijke God.
Echt lachen dit :lol: En tot overmaat van ramp maakt hij de God van de bijbel volkomen belachelijk met spot. Een zure nasmaak voor evangelisten lijkt me dat.
Plaats reactie