Is de schepping nu wel zo perfect?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Scotfan
Geregelde verschijning

Is de schepping nu wel zo perfect?

Bericht door Scotfan » 16 jul 2003 12:45

God is de schepper van ons en alles om ons heen.
Maar is de schepping wel zo perfect?
Zeker is dat met de schepping ook ongedierte, parasieten, virussen en bacterien meegekomen zijn die het leven van de dieren en ons moeilijk en soms ondraaglijk maken!

Reacties?

Violent God
Contacteer:

Bericht door Violent God » 16 jul 2003 17:16

Je vergeet dat deze dingen een functie hebben in de natuur en onze leefomgeving.
Bacterien zijn bijvoorbeeld nodig om iets te maken dat jij heel erg lekker vindt, namelijk kaas.

Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan » 16 jul 2003 18:09

Violent God schreef:Je vergeet dat deze dingen een functie hebben in de natuur en onze leefomgeving.
Bacterien zijn bijvoorbeeld nodig om iets te maken dat jij heel erg lekker vindt, namelijk kaas.
Het is waar dat sommige bacterien nuttig kunnen zijn.
Maar parasieten dan? Vaak gebruiken dezen het lichaam van een ander om hun eitjes te leggen.

Violent God
Contacteer:

Re: Is de schepping nu wel zo perfect?

Bericht door Violent God » 17 jul 2003 12:45

Scotfan schreef:God is de schepper van ons en alles om ons heen.
Ik dacht dat jij niet in een god geloofde?

Scotfan schreef:Het is waar dat sommige bacterien nuttig kunnen zijn.
Maar parasieten dan? Vaak gebruiken dezen het lichaam van een ander om hun eitjes te leggen.
Geef eens een voorbeeld...

N-Rico
Technologist
Contacteer:

Bericht door N-Rico » 17 jul 2003 12:55

Het zit technisch allemaal vrij goed in elkaar...maar als je naar de wreedheid van deze 'schepping' (?) kijkt, hoe wreed dieren met elkaar omgaan, om nog maar niet te spreken van de wreedheid vd mens (dat kan ik in woorden niet eens uitdrukken),..tja dan zit het misschien toch weer niet zo goed in elkaar.

N-Rico
* 't giet zoals 't giet *

Violent God
Contacteer:

Bericht door Violent God » 17 jul 2003 15:52

Inderdaad, maar soms hebben wreedheden (moorden) van dieren onderling de functie om de populatie een beetje in toom te houden omdat die anders de habitat compleet zou overwoekeren.
En wat mensen betreft, er is een stuk in de film The Matrix Reloaded waarin iemand zegt dat de mensen een niet perfecte wereld nodig hebben. Kortom, zonder kwaad is er ook geen goed.

N-Rico
Technologist
Contacteer:

Bericht door N-Rico » 17 jul 2003 21:50

Jaja,..watvoor wijsheden er allemaal niet verborgen zitten in de Science Fiction :wink:

Anderzijds, zo'n schepper die zo iets geweldig groots en moois zou kunnen scheppen, had toch wel een andere manier kunnen bedenken om de grootte van de verschillende populaties met elkaar in verhouding te houden? Het feit dat dieren elkaar zo afslachten (denk bijvoorbeeld eens aan een leeuwin die een antilope grijpt, en er van begint te eten terwijl het arme dier nog niet eens dood is) is voor de mens alleen maar een extra excuus om hetzelfde ook maar te gaan doen, lijkt mij.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 18 jul 2003 00:01

N-Rico schreef: Het feit dat dieren elkaar zo afslachten (denk bijvoorbeeld eens aan een leeuwin die een antilope grijpt, en er van begint te eten terwijl het arme dier nog niet eens dood is) is voor de mens alleen maar een extra excuus om hetzelfde ook maar te gaan doen, lijkt mij.
laat iedereen daar maar eens goed over nadenken. interessant punt. :idea:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 18 jul 2003 00:41

Maar is de schepping wel zo perfect?
Zeker is dat met de schepping ook ongedierte, parasieten, virussen en bacterien meegekomen zijn die het leven van de dieren en ons moeilijk en soms ondraaglijk maken!

Reacties?
God? wie is dat, kun je dat nader uitleggen?

In zekere zin is de schepping perfect, in de zin van instandhouding werkt het wel goed
maar het zit nogal wreed in elkaar, als je het op die manier bekijkt rammelt het van alle kanten.
Laatst gewijzigd door skeptic op 20 mei 2004 11:37, 4 keer totaal gewijzigd.

Gast

Bericht door Gast » 18 jul 2003 12:58

Violent God schreef:

Ik geloof zelf niet in een God. Ik zet hier echter een stelling heen waar mensen over kunnen discussieren, omdat in de de bijbel immers staat "En God zag dat het goed was."

N-Rico
Technologist
Contacteer:

Bericht door N-Rico » 18 jul 2003 13:05

Scotfan,..is wel handig als je even inlogt :wink: Dan kan iedereen ook zien dat jij het hebt gezegd,...'Gast' kan iedereen zijn :-)

Gr.
Enrico.
Laatst gewijzigd door N-Rico op 05 jul 2007 10:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan » 18 jul 2003 14:13

N-Rico schreef:Scotfan,..is wel handig als je even inlogt :wink: Dan kan iedereen ook zien dat jij het hebt gezegd,...'Gast' kan iedereen zijn :-)

Gr.
Enrico.
Komt voor elkaar :D

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 20 jul 2003 10:45

Violent God schreef:

We weten allemaal wat Scotfan bedoelt met zijn vraag. Laten we daarom discusseren over de vraag die hij stelt. We weten ook dat Scotfan het heeft over schadelijke bacteriën, virussen en parasieten. Voorbeelden zijn er te over. Ebola, aids, Bilharzia, sluipwespen die hun eitjes bij andere dieren onder de huid leggen, waarna ze langzaam van binnenuit worden opgegeten, malaria. etc... Voor mensen die in een God geloven is dit een moeilijk punt. Hoe kan een 'goede' god, zulke verdervelijke wezens maken? Dat is denk ik wat Scotfan bedoelt.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan » 20 jul 2003 20:10

Dit is wat ik bedoel. :D

Hoe kan het zijn dat er in de bijbel staat: "En God zag dat het goed was" terwijl er in de schepping dan ook parasieten en virussen, zoals ook de influenza in 1918 die meer slachtoffers in de wereld maakte dan de Eerste Wereldoorlog, vele mensen, dieren en planten kwellen en ziek maken.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 20 jul 2003 22:30

Scotfan schreef:Dit is wat ik bedoel. :D

Hoe kan het zijn dat er in de bijbel staat: "En God zag dat het goed was" terwijl er in de schepping dan ook parasieten en virussen, zoals ook de influenza in 1918 die meer slachtoffers in de wereld maakte dan de Eerste Wereldoorlog, vele mensen, dieren en planten kwellen en ziek maken.
De bijbel is een sprookjesboek en de God van de bijbel een verzinsel van een oud bijgelovig volk. En tegenwoordig zijn er bijgelovige mensen die zichzelf gelovigen noemen en dit alles voor waar aannemen. Volgens mij zitten ze helemaal fout. :idea: De "schepping" is daadwerkelijk een wreed systeem, iemand die liefde is kan zoiets niet gemaakt hebben.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Plaats reactie