Joodse sekten?
Moderator: Moderators
Joodse sekten?
Als je naar de stam vaderen kijkt dan zijn het christendom en de islam toch niets anders dan afsplitsingen van het Jodendom en zijn dus eigenlijk joodse sekten. Dat geldt dan even zo voor al hun afsplitsingen, soenieten, sjïieten protestanten, katholieken.
Ik denk dat al die sekten mij dat niet in dank afnemen. Ik neem ook aan dat dit een uitgekauwd onderwerp is alleen heb ík die discussie gemist.
Is dit een item voor dit forum of moet ik het eerder op een christelijk forum gooien dat met redelijke reacties komt. Wie kent er trouwens zo'n forum. De meeste die ik bezocht heb strooien me te snel met bijbelcitaten zonder eigen argumentering.
Ik denk dat al die sekten mij dat niet in dank afnemen. Ik neem ook aan dat dit een uitgekauwd onderwerp is alleen heb ík die discussie gemist.
Is dit een item voor dit forum of moet ik het eerder op een christelijk forum gooien dat met redelijke reacties komt. Wie kent er trouwens zo'n forum. De meeste die ik bezocht heb strooien me te snel met bijbelcitaten zonder eigen argumentering.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
bekijk het eens van de positieve kant
Beste G H ,
bekijk het eens van de positieve kant ; van een intolerant religieus éénpartijstelsel dat ook nog eens rasistisch was ook : de joodse religie , heeft dit geloof zich ontwikkeld tot een intolerant religieus éénpartijstelsel voor ALLE MENSEN !!!
.... Wauw , wat een ontwikkeling en dat slechts in een , pak 'm beet , vijfeneenhallufduizend jaar .
groetjes Pieps
bekijk het eens van de positieve kant ; van een intolerant religieus éénpartijstelsel dat ook nog eens rasistisch was ook : de joodse religie , heeft dit geloof zich ontwikkeld tot een intolerant religieus éénpartijstelsel voor ALLE MENSEN !!!
.... Wauw , wat een ontwikkeling en dat slechts in een , pak 'm beet , vijfeneenhallufduizend jaar .
groetjes Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Frank Zappa
Re: bekijk het eens van de positieve kant
Mijn stelling is geen waardeoordeel slechts een vaststelling van een feit.pieps schreef:Beste G H,bekijk het eens van de positieve kant
Intolerantie op een nog veel grotere schaal JOEPIE wat een positieve ontwikkelingpieps schreef:van een intolerant religieus éénpartijstelsel dat ook nog eens rasistisch was ook : de joodse religie , heeft dit geloof zich ontwikkeld tot een intolerant religieus éénpartijstelsel voor ALLE MENSEN !!!
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Ja maar diezelfde christenen geloven dat je in een, door hun geloofde, hiernamaals door een, door hun geloofde, god zult worden gestraft. Er is inderdaad een wezenlijk verschil voor de atheïst want die voelt zich door de christelijke visie niet bedreigt. Als ik dood ben is er van mij niets dan de herinnering aan mij en voor een tijdje een restje botten. Dus van bestraffen kan geen sprake meer zijn. Atheïsten voelen zich echter wel bedreigd door de fundamentalistische islamieten. Maar zoals alle criminaliteit moet ook deze, zgn. gerechtvaardigde vorm, met harde hand worden bestreden om de vrijheid van ieder individue te bewaren.jHenosch schreef:Alleen uit de Islam kun je als ex-gelovige niet vrijwillig uitstappen !!
dat kan je zeer duur komen te staan, en dan is het dus een ontaarde secte geworden.
In het judeochristendom mag je geloven, dat maakt een groot verschil.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Dat zal ze leren om het in dit leven niet al te gek te maken, misschien ?Gerard schreef:Ja maar diezelfde christenen geloven dat je in een, door hun geloofde, hiernamaals door een, door hun geloofde, god zult worden gestraft.jHenosch schreef:Alleen uit de Islam kun je als ex-gelovige niet vrijwillig uitstappen !!
dat kan je zeer duur komen te staan, en dan is het dus een ontaarde secte geworden.
In het judeochristendom mag je geloven, dat maakt een groot verschil.
kijk als je denkt dat je toch maar 1 keer leeft maakt het allemaal niet zoveel uit, al onze strevingen leiden per slot toch alleen maar naar het gebeente van het graf.
Een beetje late reactie van je maar swat, daar maak ik mezelf ook regelmatig schuldig aan.
Hebben christenen en andere godsvruchtigen dan zo'n slechte eigen moraal?
Moet het volwassen mensen nog steeds met de paplepel worden ingegeven?
Ook voor machthebbers die religie waarschijnlijk ooit bedacht hebben een zwaktebod. Zonder dreiging met hel en verdoemenis kregen ze hun volk kennelijk niet in de hand.
Al jouw strevingen moeten lijden tot een een betere toekomst voor je medemens. Een je niet onbetuigt laten in het leven.Een steentje bijdragen aan de wereld in de toekomst of in de wereld van vandaag. Een niet nutteloos voorbij gegleden leven lijden.
Ik zeg niet dat het iedereen, dat het mij , lukt maar het moet op zijn minst een streven zijn.
En daar heb ik als volwassen vent toch echt geen papa in de hemel voor nodig die mij zou bestraffen als ik niet goed ben voor mijn buurman?
Is het niet een teken van een heel zwak gestel als je de illusie van een god nodig hebt om je medemens een beetje fatsoenlijk te behandelen?jHenosch schreef:Dat zal ze leren om het in dit leven niet al te gek te maken, misschien ?
Moet het volwassen mensen nog steeds met de paplepel worden ingegeven?
Dus jij denkt dat als je maar 1 keer leeft het niet uitmaakt als je je buurman verrot schopt. Wat ik al zei een teken van een erg zwakke moraal. Een Kind dat niet zonder zijn ouders kan.jHenosch schreef:kijk als je denkt dat je toch maar 1 keer leeft maakt het allemaal niet zoveel uit, al onze strevingen leiden per slot toch alleen maar naar het gebeente van het graf.
Ook voor machthebbers die religie waarschijnlijk ooit bedacht hebben een zwaktebod. Zonder dreiging met hel en verdoemenis kregen ze hun volk kennelijk niet in de hand.
Al jouw strevingen moeten lijden tot een een betere toekomst voor je medemens. Een je niet onbetuigt laten in het leven.Een steentje bijdragen aan de wereld in de toekomst of in de wereld van vandaag. Een niet nutteloos voorbij gegleden leven lijden.
Ik zeg niet dat het iedereen, dat het mij , lukt maar het moet op zijn minst een streven zijn.
En daar heb ik als volwassen vent toch echt geen papa in de hemel voor nodig die mij zou bestraffen als ik niet goed ben voor mijn buurman?
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Geen dwang in de religie jHenosh: lees eens:
Lukas 17
1 En Hij zeide tot de discipelen: Het kan niet wezen, dat er geen ergernissen komen; doch wee hem, door welken zij komen;
2 Het zoude hem nuttiger zijn, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.
3 Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Hoi Gerard, een antwoord van mij, maar ik spreek slechts voor mezelf.
Maar van dit streven kun je zo ontstellend moe worden. Ik wel tenminste. Ik heb ontdekt dat wanneer ik mij laat inspireren door de Bijbel het wat gemakkelijker gaat. God geeft rust. Als ik erg depri ben lees ik de eerste brief van Johannes. Van de liefde die daaruit straalt kan ik zo opkikkeren en met frisse moed er weer tegenaan gaan en zeer gemotiveerd die liefde weer proberen uit te stralen naar mijn medemensen toe.
Ja, ik ben zo zwak dat ik God en Zijn wijze woorden nodig heb.
Ik heb God idd nodig om m'n medemens fatsoendelijk te behandelen. Mijn eigen moraal is zwak. Ik ga om met mensen die vanwege een chronische aandoening thuis worden verpleegd. Zonder God zou ik het geduld, al die jaren al, absoluut niet hebben kunnen opbrengen.Gerard schreef: Is het niet een teken van een heel zwak gestel als je de illusie van een god nodig hebt om je medemens een beetje fatsoenlijk te behandelen?
Ik denk dat het meer een kwestie is van: er steeds aan worden herinnerd en te worden gestimuleerd. Je laten inspireren.Moet het volwassen mensen nog steeds met de paplepel worden ingegeven?
Precies, als er slechts dit ondermaanse was, zou ik zeer egotripperig zijn. Want het zou mijn tijd wel uitdienen. Na mij de zondvloed.Dus jij denkt dat als je maar 1 keer leeft het niet uitmaakt als je je buurman verrot schopt. Wat ik al zei een teken van een erg zwakke moraal. Een Kind dat niet zonder zijn ouders kan.
Maar van dit streven kun je zo ontstellend moe worden. Ik wel tenminste. Ik heb ontdekt dat wanneer ik mij laat inspireren door de Bijbel het wat gemakkelijker gaat. God geeft rust. Als ik erg depri ben lees ik de eerste brief van Johannes. Van de liefde die daaruit straalt kan ik zo opkikkeren en met frisse moed er weer tegenaan gaan en zeer gemotiveerd die liefde weer proberen uit te stralen naar mijn medemensen toe.
Ja, ik ben zo zwak dat ik God en Zijn wijze woorden nodig heb.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Chesterton
Abrahams' verdriet
Vader Abraham zal het wel jammer vinden dat zijn geloofskinderen sektarisch zo onderling verdeeld zijn geraakt, denken jullie ook niet?
Wees wijs op je levensreis.
Je bevestigd dus mijn stelling. Heb je vrede met je zwakte? Heb je niet de behoefte je te sterken i.pv. te vluchten in verhaal dat lekker aanvoelt of het nu waar is of niet?Cathy schreef:Ik heb God idd nodig om m'n medemens fatsoendelijk te behandelen. Mijn eigen moraal is zwak.Gerard schreef: Is het niet een teken van een heel zwak gestel als je de illusie van een god nodig hebt om je medemens een beetje fatsoenlijk te behandelen?
Hoezo komt jou god daarbij om de hoek kijken? Is het niet eerder dat als je er vanuit gaat dat een god dit alles stuurt en dus verantwoordelijk is voor dit lijden van de mensen die jij verpleegt, je die god zou vervloeken?Cathy schreef:Ik ga om met mensen die vanwege een chronische aandoening thuis worden verpleegd. Zonder God zou ik het geduld, al die jaren al, absoluut niet hebben kunnen opbrengen.
Als dit mijn dagelijkse werk zou zijn, wat ik heel erg nuttig en voldaan werk zou vinden, zou ik de behoefte hebben me er tegen te wapenen en vooral in te zien dat ik het verschil maak voor die mensen. Daaruit zou ik mijn voldoening halen.
Maar Cathy, welke inspiratie haal jij dan uit het geloof in jou god die je niet uit jezelf of je medemens kunt halen?Cathy schreef:Ik denk dat het meer een kwestie is van: er steeds aan worden herinnerd en te worden gestimuleerd. Je laten inspireren.Gerard schreef:Moet het volwassen mensen nog steeds met de paplepel worden ingegeven?
Oeh.. is het dan zo dat christenen in en in slechte mensen zijn die uit eigen wil niet tot moreel inzicht komen. Die eigenlijk nooit tot moreel inzicht komen maar zich gedwongen voelen zich tegen hun wil toch zo te gedragen omdat anders de hel en verdoemenis wacht waarin ze geloven?Cathy schreef:Precies, als er slechts dit ondermaanse was, zou ik zeer egotripperig zijn. Want het zou mijn tijd wel uitdienen. Na mij de zondvloed.Gerard schreef:Dus jij denkt dat als je maar 1 keer leeft het niet uitmaakt als je je buurman verrot schopt. Wat ik al zei een teken van een erg zwakke moraal. Een Kind dat niet zonder zijn ouders kan.
In dat geval is mijn waardering voor christenen sterk gedaald. Het zijn dan moordenaars die hun moordlustige behoeftes alleen weten te bedwingen door de 'wetenschap' dat hen een gruwelijke afstraffing wacht na hun dood. Inderdaad een zwak gestel zonder eigen moraal zoals ik in het begin al stelde.
OOPS.. weer bevestiging van je eigen zwakte zonder dat je daar actie tegen onderneemt om je rug te rechten en je te sterken. OK, vluchten in een sprookje doet je de pijnlijke werkelijkheid even vergeten en je kikkert er even van op maar daarna wordt je weer met de werkelijkheid geconfronteerd en glij je weer weg. Mijn advies: Werk daar eens aan.Cathy schreef:Maar van dit streven kun je zo ontstellend moe worden. Ik wel tenminste..............Ja, ik ben zo zwak dat ik God en Zijn wijze woorden nodig heb.Gerard schreef:Al jouw strevingen moeten lijden tot een een betere toekomst voor je medemens. Een je niet onbetuigt laten in het leven.Een steentje bijdragen aan de wereld in de toekomst of in de wereld van vandaag. Een niet nutteloos voorbij gegleden leven lijden.
Je erkend je zwakte dat is een begin, velen willen dat al niet zien, maar dan begint pas de weg naar boven.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Gerard schreef:Je bevestigd dus mijn stelling. Heb je vrede met je zwakte? Heb je niet de behoefte je te sterken i.pv. te vluchten in verhaal dat lekker aanvoelt of het nu waar is of niet?
Ik heb geen vrede met mijn zwakte. Ik sterk mijzelf op een manier waarvoor ik heb gekozen en wat mij heeft aangegrepen. ...eh..andersom. Voor mij werkt dat. Een ander gaat steeds meer en steeds grotere rondjes joggen, of kiest ervoor 25 kilo te gaan afvallen, of ......vul maar in. Allemaal prima, maar niets voor mij.
Soms heb ik die behoeft wel om God te vervloeken. Ik mopper ook wel tegen Hem dat ik er niets van snap en dat ik al dat lijden echt teveel vind. Maar tegelijkertijd zie ik ook dat we er zelf zo’n potje van maken.Hoezo komt jou god daarbij om de hoek kijken? Is het niet eerder dat als je er vanuit gaat dat een god dit alles stuurt en dus verantwoordelijk is voor dit lijden van de mensen die jij verpleegt, je die god zou vervloeken?
Als dit mijn dagelijkse werk zou zijn, wat ik heel erg nuttig en voldaan werk zou vinden, zou ik de behoefte hebben me er tegen te wapenen en vooral in te zien dat ik het verschil maak voor die mensen. Daaruit zou ik mijn voldoening halen.
Verder heb ik niet de illusie dat ik verschil maak. Als ik het niet doe is er wel een ander hoor. Wat ik wel heel mooi vind is het verschil in mensen en opvattingen. En hoe die tot stand zijn gekomen. Door het leven getekend. Dat blijft mij boeien.
Hier moest ik weer wat langer over denken. Kijk, ik weet van binnen dat ik door God gewild en geliefd ben. Natuurlijk ook door mijn ouders, man en kinderen, maar die hebben het toch vaak druk met zichzelf. Daarom heb ik mijn ‘antenne’ naar boven gericht staan. Hij kent mij door en door, ik hoef me nooit mooier voor te doen dan ik ben. En er gebeuren van die dingen die mij steeds bevestigen dat er Iemand daarboven is die met mij meedenkt. En dat geeft dat ik in staat ben geduldig en creatief te zijn met vaak ‘ongemakkelijke’* mensen en een luisterend oor te bieden te heb. Gewoon, om dat ik ervan overtuigt ben dat Hij ook altijd een luisterend oor heeft voor mij .Maar Cathy, welke inspiratie haal jij dan uit het geloof in jou god die je niet uit jezelf of je medemens kunt halen?
Ik heb uitdrukkelijk gezegd dat ik voor mijzelf sprak. Hel en verdoemenis spelen geen rol voor mij. Ik ben tot het inzicht gekomen dat de leefregels uit de Bijbel (b.v. 10 geboden) zeer doordacht zijn. En daarom is het geen verplichting meer voor mij om ze te houden om de hel te ontlopen ofzo.Oeh.. is het dan zo dat christenen in en in slechte mensen zijn die uit eigen wil niet tot moreel inzicht komen. Die eigenlijk nooit tot moreel inzicht komen maar zich gedwongen voelen zich tegen hun wil toch zo te gedragen omdat anders de hel en verdoemenis wacht waarin ze geloven?
In dat geval is mijn waardering voor christenen sterk gedaald. Het zijn dan moordenaars die hun moordlustige behoeftes alleen weten te bedwingen door de 'wetenschap' dat hen een gruwelijke afstraffing wacht na hun dood. Inderdaad een zwak gestel zonder eigen moraal zoals ik in het begin al stelde.
Waarom zou je zo alleen die weg naar boven klauteren als er Iemand is die wil voorkomen dat je steeds naar beneden plettert? Die een steun in de rug biedt? Dat, wanneer je het alleen doet, je trotser kunt zijn op jezelf ofzo? Daar zie ik echt niets in.OOPS.. weer bevestiging van je eigen zwakte zonder dat je daar actie tegen onderneemt om je rug te rechten en je te sterken. OK, vluchten in een sprookje doet je de pijnlijke werkelijkheid even vergeten en je kikkert er even van op maar daarna wordt je weer met de werkelijkheid geconfronteerd en glij je weer weg. Mijn advies: Werk daar eens aan.
Je erkend je zwakte dat is een begin, velen willen dat al niet zien, maar dan begint pas de weg naar boven.
*Begrijp mij niet verkeerd, ik heb er alle begrip voor wanneer mensen met een chronische aandoening vanwege pijn en ongemakken niet altijd lekker reageren.
We hebben er zelfs 1, daar ga ik soms apart voor zitten en zeg: vooruit maar even, raas maar . Ik zet me wel even schrap. *hi hi* Bij hem kan dat.
Chesterton
Chesterton
Hoi Cathy,
En als jou persoonlijk nu eens iets ergs zou overkomen, wat natuurlijk niet te hopen is, maar hoe denk je dan?
Ik heb meegemaakt dat een dominee zowat zijn geloof verloor toen hij kanker kreeg, een vriend, ook dominee, van hem was verbijsterd dat juist hem dat moest overkomen. Juist omdat hij zo'n goed mens was en altijd deed wat God van hem vroeg. Ik vond dit ongelooflijk vreemd. Hoe dachten ze dan daarvoor? Dat ieder die ellende overkwam dat dus kennelijk verdiende? Ik was juist zo verbaasd dat zij in de hoedanigheid van theoloog en dominee zo konden denken. Zwaar gelovig bij alle ellende die ze om zich heen zien en zwaar twijfelen als de ellende hen zelf treft.
Hoe zie jij dat?
Groet,
Kitty
En als jou persoonlijk nu eens iets ergs zou overkomen, wat natuurlijk niet te hopen is, maar hoe denk je dan?
Ik heb meegemaakt dat een dominee zowat zijn geloof verloor toen hij kanker kreeg, een vriend, ook dominee, van hem was verbijsterd dat juist hem dat moest overkomen. Juist omdat hij zo'n goed mens was en altijd deed wat God van hem vroeg. Ik vond dit ongelooflijk vreemd. Hoe dachten ze dan daarvoor? Dat ieder die ellende overkwam dat dus kennelijk verdiende? Ik was juist zo verbaasd dat zij in de hoedanigheid van theoloog en dominee zo konden denken. Zwaar gelovig bij alle ellende die ze om zich heen zien en zwaar twijfelen als de ellende hen zelf treft.
Hoe zie jij dat?
Groet,
Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Hoi Kitty: dit had je nog tegoed
Maar ik heb enorm respect voor haar.
Afgelopen zomer, 1 dag voor we op vakantie zouden gaan overleed zij, betrekkelijk plotseling. Sinds kerst wisten we dat zij op 2 plaatsen darmkanker had en dat haar darmen op ong. 1 centimeter na, 'dicht' zaten. De chirurgen wilden haar opereren, maar zij koos ervoor niets te doen en haar tijd af te wachten. Door haar voortdurend aan de diarree te houden ging het nog steeds redelijk en redderde ze in haar huisje rond met hulp van mijn ‘ meiden’ (Ik heb een eigen toko in part. thuisverpleging) en genoot ze van iedere dag en van haar tuintje in de lente.
Persoonlijk had ik er een zwaar hoofd in. Je begrijpt; op een dag ileus, faecaal braken, uitdrogen enz. Allerlei narigheid. Maar zij vertelde me steeds dat ze volledig op God vertrouwde, Die haar al haar hele leven had geholpen. Hij zou dat laatste ‘rukje’ ook wel voor haar zorgen.
Van al mijn angstvisioenen werd er geen enkele bewaarheid. Zij overleed zoals ik al zei onverwacht, in haar slaap. We vonden haar de volgende morgen. Ze heeft nooit een paracetamolletje nodig gehad.
Kun je je voorstellen dat wij als familie God hebben gedankt ?
Van ‘ jouw’ dominee begrijp ik niets. Maar eerlijk is eerlijk: hoe ik als instinctief mens zal reageren weet ik ook niet. En als je 83 bent zal het ongetwijfeld anders zijn dan wanneer je 47 bent.
Ik denk daar wel regelmatig aan en ik hoop dat ik kan reageren zoals mijn schoonmoeder dat deed. Zij was absoluut geen vriendin van me, zoals dat wel vaker voorkomt met schoonmoedersKitty schreef:Hoi Cathy,
Hoe zie jij dat?
Groet,
Kitty
Afgelopen zomer, 1 dag voor we op vakantie zouden gaan overleed zij, betrekkelijk plotseling. Sinds kerst wisten we dat zij op 2 plaatsen darmkanker had en dat haar darmen op ong. 1 centimeter na, 'dicht' zaten. De chirurgen wilden haar opereren, maar zij koos ervoor niets te doen en haar tijd af te wachten. Door haar voortdurend aan de diarree te houden ging het nog steeds redelijk en redderde ze in haar huisje rond met hulp van mijn ‘ meiden’ (Ik heb een eigen toko in part. thuisverpleging) en genoot ze van iedere dag en van haar tuintje in de lente.
Persoonlijk had ik er een zwaar hoofd in. Je begrijpt; op een dag ileus, faecaal braken, uitdrogen enz. Allerlei narigheid. Maar zij vertelde me steeds dat ze volledig op God vertrouwde, Die haar al haar hele leven had geholpen. Hij zou dat laatste ‘rukje’ ook wel voor haar zorgen.
Van al mijn angstvisioenen werd er geen enkele bewaarheid. Zij overleed zoals ik al zei onverwacht, in haar slaap. We vonden haar de volgende morgen. Ze heeft nooit een paracetamolletje nodig gehad.
Kun je je voorstellen dat wij als familie God hebben gedankt ?
Van ‘ jouw’ dominee begrijp ik niets. Maar eerlijk is eerlijk: hoe ik als instinctief mens zal reageren weet ik ook niet. En als je 83 bent zal het ongetwijfeld anders zijn dan wanneer je 47 bent.
Chesterton
Chesterton