Teveel atheisten, humanisten, moslims, boeddhisten, hindoeisten, christenen/'christenen' denken dat ziekte nog gedragen moet worden, terwijl Jezus Christus al alle ziekten heeft gedragen. Volgens psalm 103 vergeeft God alle overtredingen en geneest Hij alle ziekten. Door de striemen van Jezus Christus hebben wij genezing gekregen, waardoor wij niet meer ziek hoeven te worden.
Deze vond ik zeer kwalijk. Dit soort lui denken dat ze nooit ziek worden omdat ze zo goed Jezus navolgen. Wat een eye opener zal dat zijn indien zo iemand wel ziek wordt ondanks dat hij zo'n 'goed christen' is.
Dit doet mij denken aan mijn tijd bij de christelijke uitgever. Een van de redactieleden van het theologische tijdschrift waar ik eindredacteur van was, meldde op een redactievergadering dat hij leed aan een melanoom dat al zover was dat hij helaas van de dokter te horen had gekregen dat hij nog maar drie maanden te leven had. De man was dominee en een heel lief en goed mens, dat vond ik ook, de man was echt een schat. Een andere dominee en vriend van hem sperde zijn ogen na dit bericht wijd open en stamelde: Nee, Dirk jij? Hoe is dat nu mogelijk? Totaal overtuigd ook dat iemand die zo de Heer volgt in zijn doen en laten toch niet gestraft kan worden met zo'n akelige en fatale ziekte?
Hierover ben ik later nog de discussie aangegaan met de verbaasde dominee, en hij gaf toe dat het een eerste reactie was, maar hij natuurlijk beter wist. Dit waren zeer intelligente theologen en schrijvers die niet bepaald buiten de werkelijkheid stonden in hun doen en laten. En toch zat het er ergens in, dat ziekte een straf van God was. En dat je als je heel goed en christelijk leefde hiervan gevrijwaard zou blijven. Ook hier dus weer een eye opener dat het leven anders in elkaar zit dan je van God zou mogen verwachten.
Ik vraag me ook af hoeveel diepgelovigen van hun geloof afgevallen zijn indien er iets heel naars en onbegrijpelijks zou gebeuren in hun eigen leven. Vooral diegenen die met het belerende vingertje van 'eigen schuld' wijzen naar het leed van anderen zouden hier toch door aan het nadenken moeten worden gezet indien hun hetzelfde overkomt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.